Brazilie Nieuws: Olievervuiling bereikt Praia dos Carneiros

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Redactie
Artikels: 2008
Berichten: 2256
Lid geworden op: di nov 14, 2017 16:18
Contacteer:

Brazilie Nieuws: Olievervuiling bereikt Praia dos Carneiros

Bericht door Redactie » vr okt 18, 2019 23:23

Brazilie Nieuws: Olievervuiling bereikt Praia dos Carneiros
by Redactie


Afbeelding
De ruwe olie die de kust van het noordoosten van Brazilië trof, bereikte nu ook het bekende strand Carneiros, in de deelstaat Pernambuco (nabij Porto de Galinhas), een postkaart voor toeristen. De erg vervuilende olie werd reeds aangetroffen in open zee door helikopters en schepen die reeds 1.200 liter van het goedje verwijderden. De stroming en de wind zorgden ervoor dat de olie...

Read more



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Olievervuiling bereikt Praia dos Carneiros

Bericht door Progresso » za okt 19, 2019 02:14

Wat is de reden dat we over deze enorme olieramp nagenoeg niets lezen in de Nederlandse en Belgische en Nederlandse media.

Voor zover ik het heb kunnen nagaan heeft het AD vandaag (2 maanden geleden begon de ellende al) hier voor het eerst iets wezenlijks over geschreven.

Wat een contrast met de ophef over de bosbranden.

Wat is hier precies aan de hand?



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Brazilie Nieuws: Olievervuiling bereikt Praia dos Carneiros

Bericht door borsjea » za okt 19, 2019 12:01

@progresso Die vraag hoor ik hier de laatste dagen ook regelmatig, Het lijkt er op dat nu er geen beschuldigende vinger naar Brazilië of de politiek van Brazilië kan worden uitgestoken de buitenlandse media stil blijft, of ontbreekt het aan berichten van bepaalde politieke PR afdelingen en was het hele amazone gebeuren een politieke actie.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Olievervuiling bereikt Praia dos Carneiros

Bericht door Progresso » za okt 19, 2019 14:02

Dat de Amazonebranden door de EU politiek misbruikt zijn om de Mercosul-deal te saboteren staat voor mij als een paal boven water. Dat de NGOs en milieuclubs gretig meededen om de rechter vleugel van de Braziliaanse politiek te verzwakken was ook duidelijk

Dat al die Westerse activisten, presidenten en wereldberoemdheden door hun gedrag, het verspreiden van fakenews en hun eigen consumptiepatroon keihard met de realiteit en hypocrisie zijn geconfronteerd is ook wel duidelijk.

Het totale effect op de hysterie rondom de bosbranden zou wel eens averechts kunnen uitwerken. Uiterst rechts verstevigd zijn positie zoals we nu in een poll hebben kunnen zien, brazilië versterkt zijn soevereine rechten op het Amazonegebied, de NGOs verliezen krediet bij de Brazilianen en he Amazonegebied wordt verder ontgonnen.

Terug naar deze olieramp. Het is oorverdovend stil. Waarom?

En voorbeeldje. De universiteit van Sergipe heeft de olie onderzocht en kwam eerst met een verklaring dat de olie in de gevonden Shell-olievaten grote overkomsten vertoonde met de gevonden olie langs de kust. Na een bezoek van de milieu-minister wordt die verklaring aangepast. Het AD gebruikt nog de oude verklaring volgens mij.

Maar geen journalist die zich vragen stelt bij deze plotselinge standpuntwijziging van de universiteit. Geen journalist die contra expertise doet naar de olie.

Er is iets heel vreemds aan dde hand.



Gebruikersavatar
Baiano
Artikels: 0
Berichten: 530
Lid geworden op: di mar 20, 2018 22:48

Re: Brazilie Nieuws: Olievervuiling bereikt Praia dos Carneiros

Bericht door Baiano » za okt 19, 2019 16:01

De klimaatactivisten Anuna De Wever en Adélaïde Charlier, van Youth for Climate Belgium, zijn met een zeilschip onderweg naar Zuid-Amerika. Zij zullen ergens in het begin van volgende maand aankomen in Recife (Pernambuco) als alles goed gaat. Misschien hebben zij tegen dan een verklaring voor deze milieu catastrofe: ze zullen immers voorbijkomen in het gebied van waaruit de smurrie vertrok naar de noordoostelijke stranden, en nu dagelijks aanspoelt met tragische gevolgen voor het toerisme, de locale bevolking, vissers e.d. meer. Benieuwd naar hun commentaar.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4634
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Brazilie Nieuws: Olievervuiling bereikt Praia dos Carneiros

Bericht door Felix » vr nov 01, 2019 20:43

De olievervuiling gaat nog steeds door. Stranden die op een dag worden schoongemaakt zijn vaak de dag daarna, of meerdere dagen daarna, weer vervuild.

De Federale Politie van Brazilië wijst momenteel de Griekse tanker Bouboulina (*2006) als schuldige voor de ramp aan. De Bouboulina is 276 m lang, 50 m breed en kan 84.844 ton olie vervoeren. Over de toedracht van de ramp kan men nog niets meedelen/is nog niets bekend.
BOUBOULINA.jpg



joaninha
Artikels: 0
Berichten: 493
Lid geworden op: ma sep 25, 2017 20:48

Re: Brazilie Nieuws: Olievervuiling bereikt Praia dos Carneiros

Bericht door joaninha » vr nov 01, 2019 20:54

Ook in Nederland is er aandacht in de media over mogelijke oorzaak van de vervuiling.


https://www.telegraaf.nl/nieuws/8689543 ... k-brazilie



joaninha
Artikels: 0
Berichten: 493
Lid geworden op: ma sep 25, 2017 20:48

Re: Brazilie Nieuws: Olievervuiling bereikt Praia dos Carneiros

Bericht door joaninha » di nov 05, 2019 22:38

Toch wel een beetje raar. Olie van oliestaat Venezuela naar oliestaat Maleisië. Ik kan me goed indenken dat er creatieve oplossingen gevonden worden om de sancties van Trump te omzeilen. Op volle zee misschien overladen in een andere tanker die zogenaamd olie uit Maleisië brengt? Op papier zal alles wel kloppen. Toen ik vroeger op zee zat was ik eens in vissershaven Hirtshals in het noorden van Denemarken. Daar sprak ik een Nederlandse trucker. Hij bracht vis uit Nederland naar Denemarken en diezelfde vis weer terug naar Nederland. Had te maken met vangstquota of zo. Die kon blijkbaar zo omzeild worden. Dit verhaal gaat vast nog wel een staartje krijgen.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4634
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Brazilie Nieuws: Olievervuiling bereikt Praia dos Carneiros

Bericht door Felix » wo nov 06, 2019 03:53

Olie van oliestaat Venezuela naar oliestaat Maleisië.
Ik wil echt niet beweren dat ik het weet, maar het kan bv. zijn omdat de Venezuelaanse olie een andere samenstelling heeft die daar nodig is of in eigen land niet geraffineerd kan worden en daar wel, etc. Er zijn een aantal 'legale' redenen te bedenken.



comulder
Artikels: 0
Berichten: 615
Lid geworden op: do jul 30, 2009 13:52

Re: Brazilie Nieuws: Olievervuiling bereikt Praia dos Carneiros

Bericht door comulder » wo nov 06, 2019 09:13

Is het niet met name de USA die diverse maatregelen genomen heeft met als doel aan Venezuela een boycot op te leggen? Ik zou er iig niet van staan te kijken als er met "trucjes" wordt getracht deze boycot te omzeilen.
Iets dergelijks deed zich volgens mij eerder dit jaar ook voor met een Griekse tanker die olie uit Iran (dat is/was althans het vermoeden) vervoerde en op weg was naar Syrië.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Olievervuiling bereikt Praia dos Carneiros

Bericht door Progresso » wo nov 06, 2019 12:09

Het is bekend dat het Russische Rosneft olie haalt uit Venezuela.

Deze week is er een enorme veling van de rechten op oliewinning in Braziliaanse wateren. Het zou me niet verbazen dat na de veiling we opeens te horen krijgen wie de dader is van deze milieuramp. De buit is dan binnen.



comulder
Artikels: 0
Berichten: 615
Lid geworden op: do jul 30, 2009 13:52

Re: Brazilie Nieuws: Olievervuiling bereikt Praia dos Carneiros

Bericht door comulder » wo nov 06, 2019 13:30

Progresso schreef:
wo nov 06, 2019 12:09
Het is bekend dat het Russische Rosneft olie haalt uit Venezuela.

Deze week is er een enorme veling van de rechten op oliewinning in Braziliaanse wateren. Het zou me niet verbazen dat na de veiling we opeens te horen krijgen wie de dader is van deze milieuramp. De buit is dan binnen.
Het zou te bizar voor woorden zijn als dat het geval zou zijn. Echter, daar waar politiek een belangrijke rol speelt is niets te gek.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Brazilie Nieuws: Olievervuiling bereikt Praia dos Carneiros

Bericht door quasimodo » do nov 07, 2019 00:29




Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Olievervuiling bereikt Praia dos Carneiros

Bericht door Progresso » do nov 07, 2019 02:43

Ja, dat doet pijn. Een behoorlijke streep door de rekening van de regering Bolsonaro.

Nu nog een paar daagjes wachten op het slechte nieuws, wie heeft deramp veroorzaakt.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4634
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Brazilie Nieuws: Olievervuiling bereikt Praia dos Carneiros

Bericht door Felix » do nov 07, 2019 15:31

Het is nu bekend geworden dat Brazilië naast de Bouboulina nog vier andere Griekse tankers als verdacht beschouwt. Brazilië heeft Griekenland om medewerking bij he onderzoek gevraagd.

Het gaat om de schepen: Maran Apollo, Maran Libra (Maran Tankers), Minerva Alexandra (Minerva Marine) en Cap Pembroke (Euronav).



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4634
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Brazilie Nieuws: Olievervuiling bereikt Praia dos Carneiros

Bericht door Felix » zo nov 17, 2019 22:22

De olievervuiling bereikte inmiddels ook stranden in de deelstaat Espírito Santo en het wordt niet onmogelijk geacht dat ze de deelstaat Rio de Janeiro ook zal bereiken.

Inmiddels is er een ander verdacht schip naar voren gekomen, de Voyager, een in 2003 gebouwd schip dat onder de vlag van de Marshall Eilanden vaart en in de betrokken periode verdachte handelingen heeft uitgehaald w.o. het uitschakelen van de transponder.

Momenteel is het schip onderweg van de José Terminal in Venezuela naar Singapore en bevindt zich ten noorden van Georgetown-Guyana.
Voyager-LEO_GLORY.jpg
Het schip heeft in het verleden ook andere namen gehad.



Plaats reactie