Moeder en kind dood gevonden in Diemen.

Alles over Fortaleza en ruime omgeving
Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Moeder en kind dood gevonden in Diemen.

Bericht door Martinho » do nov 14, 2019 02:56

Ik kan me van destijds niet herinneren dat er een maximum aan die garantstelling was. Maar misschien is dat aangepast sinds 2000. Er stond volgens mij ook niet dat de overheid gebonden was aan wetten oid. Er stond dat ALLE kosten door de overheid gemaakt konden worden verhaald op de garantsteller.
En dat is dus niet iets dat ik op facebook heb gelezen. Eigen ervaring.

Hoe dan ook, als de overheid betaald moet de belastingbetaler dat ophoesten. Ik begrijp uit het voorgaande dat er sprake is van een illegale abortus, als de man niet kan of wil betalen voor de gruwelijke gevolgen dan lijkt het me niet voor de hand liggend dat de overheid dat dan doet. Niet voor repatriëring in ieder geval.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Moeder en kind dood gevonden in Diemen.

Bericht door Progresso » do nov 14, 2019 03:31

Hier is het document wat de garantsteller moet tekenen:

https://ind.nl/Formulieren/1310.pdf

Max €10k.

De Nederlandse overheid mag niet op eigen houtje beslissen of de lichamen naar Brazilië worden gestuurd.

De wet zegt dat als de nabestaanden geen geld hebben de begrafenis door de gemeente Diemen moet worden betaald.

Ook de Braziliaanse overheden hebben geen plicht om de lichamen te repratieren.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Moeder en kind dood gevonden in Diemen.

Bericht door quasimodo » do nov 14, 2019 15:03

Nee de nabestaanden maken de keuze of de lichamen gerepatrieerd worden of niet. Daar Dennis en Patricia niet getrouwd zijn valt deze beslissing waarschijnlijk aan de ouders van Patricia. De Nederlandse overheid zal hier zeker aan mee werken als er enige kans is dat de kosten ergens verhaald kunnen worden. Zeker bij een gevoelige zaak als deze. De garantstelling is 1 manier hierdoor is Dennis verantwoordelijk voor 10 000 euro. Bovendien wordt hij niet verdacht van moord maar van dood door schuld. Als hij een aansprakelijkheidsverzekering heeft wat veel mensen in Nederland hebben keert deze gewoon uit. Verder verwacht ik dat hij gewoon een medische reisverzekering heeft afgesloten anders heeft die garantstelling geen enkele zin om Nederland binnen te komen want dit is namelijk verplicht. Afhankelijk van hoeveel schuld Dennis aan deze tragedie heeft zullen de verzekeringen dit later eventueel op Dennis proberen te verhalen. Maar zolang Dennis in beperking zit blijft dit allemaal gissen. Alleen de overheid en eventueel Dennis zijn advocaat kunnen hier uitspraken over doen. Dat de overheid meewerkt aan repatriëring is in deze een goed teken dat er dingen geregeld zijn.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Moeder en kind dood gevonden in Diemen.

Bericht door Progresso » do nov 14, 2019 16:48

quasimodo schreef:
do nov 14, 2019 15:03
Nee de nabestaanden maken de keuze of de lichamen gerepatrieerd worden of niet. Daar Dennis en Patricia niet getrouwd zijn valt deze beslissing waarschijnlijk aan de ouders van Patricia.
Dat lijkt mij ook.

Ik kan mij ook niet voorstellen dat Dennis geen verzekering heeft afgesloten voor de moeder. De vrouw was hoogzwanger (als ik de berichten mag geloven). Dat wordt weliswaar bij bijvoorbeeld Oom Verzekering uitgesloten van de dekking, maar de repratriering zit er zeker in. Dat heb ik net nog even nagekeken op mijn eigen polis van dit jaar. De eventuele aansprakelijkheidsverzekering zal eigenlijk ook wel dekking bieden, zolang de beschuldiging bij dood door schuld blijft. Er blijft echter ook nog een beschuldiging "illegale abortus" over.

quasimodo schreef:
do nov 14, 2019 15:03
Bovendien wordt hij niet verdacht van moord maar van dood door schuld.
Wat velen niet beseffen in deze casus is dat bijvoorbeeld de maximale straf voor "dood door schuld" hoogstens 2 jaar is. Illegale abortus echter heeft een maximale gevangenisstraf van vier jaar en zes maanden waarbij specifieke strafverzwarende omstandigheden gelden als de moeder overlijdt, er geen toestemming is verleend, waarbij een gevangenisstraf tot maximaal 15 jaar kan worden geeist.
4.Indien het feit is begaan zonder toestemming van de vrouw en tevens haar dood ten gevolge heeft, wordt gevangenisstraf van ten hoogste vijftien jaren opgelegd of geldboete van de vijfde categorie.
De illegale abortus wordt in het Nederlandse strafrecht gezien als een misdaad tegen het leven en als het de dood van de moeder tot gevolg heeft is het een zeer ernstig misdrijf.

De aansprakelijkheidsverzekering heeft daar bijna zeker een uitsluitingsgrond. De Oom verzekering dekt echter in dat geval wel de repratriering.
quasimodo schreef:
do nov 14, 2019 15:03
Maar zolang Dennis in beperking zit blijft dit allemaal gissen. Alleen de overheid en eventueel Dennis zijn advocaat kunnen hier uitspraken over doen.
Daarom verbaast het mij dat de familie zolang in onzekerheid wordt gehouden. Als er dekking is via die polis van Oom of een andere verzekeraar, dan is het een kwestie van vragen wat de familie wil en dan kan de verzekeraar aan de slag om de licham(en) te repratierien. Het enige wat nog kan is dat de lichamen nog niet vrijgegeven zijn door de officier van justitie omdat er nog puzzelstukjes in dit drama ontbreken.



joaninha
Artikels: 0
Berichten: 493
Lid geworden op: ma sep 25, 2017 20:48

Re: Moeder en kind dood gevonden in Diemen.

Bericht door joaninha » zo nov 17, 2019 18:50

Via doneeractie kunnen mensen in Nederland nu ook geld doneren voor de kinderen die als wees overbleven na de dood van Patricia.

https://www.doneeractie.nl/unidos-pela-patricia/-39169



Bert
Artikels: 0
Berichten: 645
Lid geworden op: di apr 29, 2008 18:57
Locatie: Fortaleza

Re: Moeder en kind dood gevonden in Diemen.

Bericht door Bert » vr nov 22, 2019 17:17

OM verzwaart verdenking tegen Diemenaar: abortus zonder toestemming https://www.nos.nl/l/w/2311517



Gebruikersavatar
Jantje beton
Artikels: 0
Berichten: 165
Lid geworden op: zo jul 26, 2009 18:59

Re: Moeder en kind dood gevonden in Diemen.

Bericht door Jantje beton » vr nov 22, 2019 22:41

Dennis van E. verplichte Patricia Oliveira dos Santos abortus omdat hij een meisje wilde en geen jongen
november 22, 2019 0 reacties
Het openbaar ministerie verdenkt Dennis van E. van doodslag en abortus onder straf verzwarende omstandigheden. In zijn woning werd op 18 oktober het levenloze lichaam van zijn 32-jarige zwangere vriendin gevonden. De vrouw uit Brazilië was acht maanden in verwachting van een zoontje. Dennis van E. zou de vader zijn geweest.

Vriendelijke man
In Braziliaanse media spreekt de zus van Patricia Oliveira dos Santos over de relatie met Dennis van E. Volgens Fabiana, de zus van Patricia, had het stel sinds drie jaar een relatie. Dennis kwam in Brazilië altijd over als een vriendelijke, beleefde en zorgzame man. Hij bezocht het land meermaals en verbleef daar dan meerdere weken of maanden. Daar bezocht hij ook geregeld de ouderlijke woning van Patricia Oliveira dos Santos in een buitenwijk van Fortaleza.

Fortaleza
De twee leerde elkaar kennen op het strand van Fortaleza tijdens een vakantie van Dennis van E. in Brazilië. Patrica Oliveira dos Santos woonde bij haar ouders samen met haar twee zoons van acht en negen jaar oud,een zus en neefjes. Het gezin heeft het niet erg breed, de woning is een hut met een onverharde vloer. De kinderen slapen in hangmatten en er zijn geen kasten of televisie. De tweeonderhouden een langeafstandsrelatie. Dennis van E. zou tegen de familie hebben gezegd dat hij bij een bank werkte. Patricia Oliveira dos Santos was werkzaam als schoonmaakster en verkoopster.

Verloofd
Het stel lijkt af te stevenen op een gelukkige toekomst. Volgens Fabiana bracht Dennis van E. de maanden februari en maart van dit jaar door in Brazilië. In deze periode vroeg hij haar zus ten huwelijk. De zwangerschap lijkt de kers op de taart van het verloofde paar. Ook de familie denkt dat Patricia Oliveira dos Santos het geluk heeft gevonden. “Hij was een goed persoon, behandelde ons goed en we geloofden dat alles goed zou komen” aldus Fabiana in Braziliaanse media.

Nederland
Op 28 september bezoekt Patricia voor het eerst Nederland op uitnodiging van Dennis van E. De twee zullen hier enkele maanden verblijven om vervolgens op 2 december weer terug te vliegen naar Brazilië om daar te trouwen. Patricia heeft iedere dag contact met haar familie, ook met haar zus. Uit die gesprekken blijkt dat Dennis van E. ook een heel andere kant heeft. Zijn gedrag zou plotseling zijn veranderd toen hij hoorde dat hij vader zou worden van een jongen. Hij drong aan op een abortus, Dennis van E. wilde namelijk een meisje en geen jongen. Patricia Oliveira dos Santos weigerde.

Abortus
Op 15 oktober heeft ze contact met haar zus waarin ze verteld dat Dennis van E. haar die dag bij thuiskomst een medicijn zou geven om de zwangerschap te beëindigen. Volgens Fabiana klonk ze bang en angstig en vroeg ze haar de politie te waarschuwen wanneer ze geen contact meer met haar kreeg. Dennis van E. zou van een vriendelijke zorgzame man zijn veranderd in een jaloerse en bezitterige man. “Hij loog tegen me, zei dat hij mij en de jongens leuk vond en nu zegt hij dat hij mijn kinderen nooit leuk vond. Het deed mijn ziel pijn, hij zei dat als het een meisje was dat ik het zou kunnen hebben, maar een jongen zou ik moeten afbreken,” zo vertelde ze die dag aan haar zus.

Geen contact
Haar zus raadde haar aan uit de woning te vluchten en iemand om hulp te vragen voordat Dennis van E. thuis was. Patricia durfde dit niet omdat ze geen Nederlands of Engels sprak. Haar zus belooft haar daarom Dennis van E. een bericht te sturen. Hierin vraagt ze hem Patricia terug te sturen naar Brazilië, anders zal ze de politie waarschuwen. Nadat zij het bericht naar Dennis van E. heeft gestuurd blokkeert hij haar op de telefoon. Ook moet Patricia Oliveira dos Santos verplicht haar Facebook van hem verwijderen en haar Whatsapp zodat ze geen contact meer kan opnemen met haar familie in Brazilië.

Overlijden Patricia Oliveira dos Santos
Pas op 18 oktober hoort de zus weer iets vanuit Nederland. Het is Dennis van E. die haar een appje stuurt waarin hij zegt die ochtend wakker te zijn geworden en Patricia bloedend aan heeft getroffen. Ze heeft een abortus gehad en nu krijgt hij haar niet wakker. Op de appjes die Fabiana hem daarop stuurt krijgt ze geen antwoord meer. Omdat de zus niet zeker is dat ze hem goed begrepen heeft verteld ze nog niets aan haar ouders en andere familieleden. Fabiana gaat naar de Braziliaanse politie om om hulp te vragen, die vertellen haar de daaropvolgende maandag terug te komen. Op maandag 22 oktober neemt de politie in Brazilië dan al zelf contact op met een broer om te vertellen dat Patricia Oliveira dos Santos samen met haar zoontje in Nederland is overleden.

Verdenkingen tegen Dennis van E.
In eerste instantie werd Dennis van E. verdacht van dood door schuld en illegale abortus. Volgens het openbaar ministerie heeft hij nagelaten medische hulp te zoeken voor Patricia Oliveira dos Santos toen dat dringend nodig was. Het openbaar ministerie baseert de doodslag op het feit dat beiden drugs en alcohol hebben gebruikt en het slachtoffer daarbij ook nog abortuspillen. Hierdoor is zij gaan bloeden en verzuimde Dennis van E. om 112 te bellen. Het openbaar ministerie vermoedt dat de Braziliaanse de drugs en pillen tegen haar zin heeft moeten innemen.

https://www.boevennieuws.pro/nieuws/den ... sje-wilde/



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Moeder en kind dood gevonden in Diemen.

Bericht door Progresso » vr nov 22, 2019 23:43

Hier een iets uitgebreider verhaal in het Portugees waarop het bovenstaande verhaal op is gebaseerd/vertaald.

https://www.osaogoncalo.com.br/seguranc ... na-holanda



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Moeder en kind dood gevonden in Diemen.

Bericht door Progresso » za nov 23, 2019 00:08

overigens zet de NOS ons behoorlijk op het verkeerde been. De eerste versie van het stukje (was volledig fout. Dat is ondertussen aangepast zonder het te vermelden). Nu klopt alleen de kop niet meer.

Dennis wordt verdacht van abortus onder strafverzwarende omstandigheden en doodslag.

Tja, dat is behoorlijk wat anders als "abortus zonder toestemming" zoals de kop van de NOS nog steeeds abusievelijk vermeld. Dat scheelt ongeveer 11 jaar in de maximale strafmaat.

Maar ja, de Braziliaanse berichtgeving van de NOS/Marc Bessems over Brazilië is de afgelopen maanden al vaker gerectificeerd en gecorrigeerd. Dat kost dan wel weer heel veel tijd in mailen naar redacties en ontvolgers op de sociale media, maar het is allemaal voor de goede zaak.

https://www.om.nl/actueel/nieuwsbericht ... -verdacht/



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Moeder en kind dood gevonden in Diemen.

Bericht door quasimodo » za nov 23, 2019 10:40

Het is wel het OM zijn taak om het maximale uit de strafeis te halen. Voor zover ik het begrijp bestaat de verzwarende omstandigheid eruit dat Dennis ze tegen haar wil drugs heeft laten gebruiken. Wat ze samen gedaan hebben. Ze gebruikten in het verleden ook vaak samen drugs dus dit was niet ongewoon. Dus hoe ze nu gaan bewijzen dat dit deze keer onder dwang gebeurt is?

Verder zou Dennis haar gedwongen hebben abortus pillen te slikken. Het is misschien nog wel te bewijzen dat hij betrokken is bij b.v. de aankoop hiervan maar dat hij ze haar tegen haar zin heeft laten slikken?

Dat hij te laat was met hulp in roepen is denk ik wel te bewijzen. Maar daar staat tegenover dat hij zich wel zelf heeft aangegeven. Je weet niet wat er gebeurt tussen het moment van de inname van de abortus pillen en de dood van Patricia en in hoeverre Dennis dit meegekregen heeft zeker omdat ook hij onder invloed van drugs was.

Verder bewijs zit er in de verklaringen die Patricia via sociale media heeft afgelegd aan de familie. Maar dan zit je nog met de vraag of ze dit getypt heeft of zoals vaak met een video call. Bij het tweede is het informatie uit de tweede hand wat bewijzen lastig maakt.

Ik denk dat de politie het vooral moet hebben v aan de verklaringen van Dennis zelf.

Ik vraag me af of ze al veel bewijs hebben in deze zaak. Ze zijn niet voor niets zo summier in de verklaringen van het OM. De verzwaarde strafeis zou bijvoorbeeld alleen al kunnen komen door verklaringen van de familie maar of dit standhoudt voor de rechter. Bovendien als ze het bewijs rond zouden hebben zouden ze naar mijn mening Dennis niet 70 dagen in beperking zetten maar laten onderzoeken in het Pieter Baan centrum.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Moeder en kind dood gevonden in Diemen.

Bericht door Progresso » za nov 23, 2019 16:18

quasimodo schreef:
za nov 23, 2019 10:40
Voor zover ik het begrijp bestaat de verzwarende omstandigheid eruit dat Dennis ze tegen haar wil drugs heeft laten gebruiken.
Nee, in dit geval heeft de wetgever heel duidelijk aan wat die strafverzwarende omstandigheden zijn.
Tweede Boek. Misdrijven

Titel XIXA. Afbreking van zwangerschap

Artikel 296

1.Hij die een vrouw een behandeling geeft, terwijl hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden dat daardoor zwangerschap kan worden afgebroken, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaar en zes maanden of geldboete van de vierde categorie.

2.Indien het feit de dood van de vrouw ten gevolge heeft, wordt gevangenisstraf van ten hoogste zes jaren opgelegd of geldboete van de vierde categorie.

3.Indien het feit is begaan zonder toestemming van de vrouw, wordt gevangenisstraf van ten hoogste twaalf jaren opgelegd of geldboete van de vijfde categorie.

4.Indien het feit is begaan zonder toestemming van de vrouw en tevens haar dood ten gevolge heeft, wordt gevangenisstraf van ten hoogste vijftien jaren opgelegd of geldboete van de vijfde categorie.
Ik denk zelf dat de eis nog verder aangescherpt zou kunnen gaan worden. Er is immers ook nog sprake van een tweede mens, de levendgeboren baby. Ook daar is naar mijn mening op zijn minst sprake van verdenking van dood door schuld of doodslag.

De opname in het Pieter Baan Centrum kan altijd nog. Het kan zijn dat er momenteel geen plaats is, het kan ook zijn dat er geen enkele aanwijzing is op enige vorm van verminderd toerkeningsvatbaarheid.


Het "goede" nieuws is dat moeder en kind nu naar Brazilië komen om daar hun laatste rustplaats te vinden.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Moeder en kind dood gevonden in Diemen.

Bericht door quasimodo » za nov 23, 2019 17:24

Ik was misschien niet helemaal duidelijk. Ik bedoelde dat al die dingen due ik noemde als verzwarende omstandigheden konden tellen. En ik vraag me hierbij af in hoeverre ze dit kunnen bewijzen. Bovendien denk ik dat het de plicht van het OM is om te kijken hoe de dader tot zijn daad komt en dus is een psychologische onderzoek nodig.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Moeder en kind dood gevonden in Diemen.

Bericht door Progresso » za nov 23, 2019 19:10

In hoeverre er harde bewijslast is blijft voor ons momenteel speculatie. Er zijn vluchtgegevens, omboekingen, aankopen van "abortuspillen", communicatie, data van communicatie, uitspraken van getuigen, een huurhuis, bloedonderzoeken, whatsappjes, DNA onderzoeken.

Bijzonder vond ik wel dat men nog niet zeker is of Dennis de vader is. Dat lijkt mij onwaarschijnlijk dat men dat nog niet weet na ruim 4 weken. Dat weet je direct na DNA onderzoek en dat duurt tegenwoordig nog maar 3 dagen. Waarom men het expliciet in het persbericht vermeldt laat zich eigenlijk wel raden.





Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Moeder en kind dood gevonden in Diemen.

Bericht door Progresso » vr dec 06, 2019 01:52

Het enige nieuws wat in dit stukje van het Parool staat:
Dennis’ kant van het verhaal is nog een raadsel. Zijn advocaat wil niet met de media praten. Justitie meldt dat hij volledig meewerkt aan het onderzoek en verklaringen aflegt. Maar over de inhoud zegt het Openbaar Ministerie niks. Wel heeft Dennis inderdaad verklaard dat hij liever een meisje wilde dan een jongen, zeggen bronnen rond het onderzoek. Maar hij ontkent dat hij haar heeft vermoord.
Verder twee storende foutjes in het bijschrift van twee foto's:
Portret van Patricia Dos Santos. Dennis van E. wordt ervan verdacht haar te hebben vemoord in Diemen.
Daar wordt hij volgens mij niet van verdacht.

En verder wordt er gesproken van een ongeboren kind. Volgens mij is het kind levend geboren en daarna pas overleden.

https://www.parool.nl/amsterdam/abortus ... ~b95a1f96/



Gebruikersavatar
Jantje beton
Artikels: 0
Berichten: 165
Lid geworden op: zo jul 26, 2009 18:59

Re: Moeder en kind dood gevonden in Diemen.

Bericht door Jantje beton » wo dec 18, 2019 08:19

In Opsporing Verzocht zijn vanavond beelden vertoond van de in oktober overleden, hoogzwangere Patricia Oliveira dos Santos (32). Te zien is hoe de Braziliaanse, destijds woonachtig bij haar Nederlandse vriend Dennis van E. (48) in Diemen, op donderdagochtend 17 oktober rond 04.00 in de hal van de flat verschijnt. De vrouw oogt onvast ter been en maakt op de beelden een bedwelmde indruk.

https://www.ad.nl/binnenland/politie-to ... ~a107463e/



comulder
Artikels: 0
Berichten: 614
Lid geworden op: do jul 30, 2009 13:52

Re: Moeder en kind dood gevonden in Diemen.

Bericht door comulder » wo dec 18, 2019 09:36

Het komt allemaal wel heel dicht bij zo. De rillingen lopen over mijn rug. Dat mensen elkaar zoiets aan kunnen doen, onbegrijpelijk...



Gebruikersavatar
Ajax
Artikels: 0
Berichten: 787
Lid geworden op: di jul 31, 2012 23:57
Locatie: 1e keer Fortaleza: 2010

Re: Moeder en kind dood gevonden in Diemen.

Bericht door Ajax » zo dec 22, 2019 14:11

comulder schreef:
wo dec 18, 2019 09:36
Het komt allemaal wel heel dicht bij zo.
Zeg dat wel.

Er heeft zich hier zo'n vreselijk drama voltrokken dat zelfs de betrokken politie geestelijke bijstand heeft gekregen. Het tegenstrijdige is dat een jonge vrouw uit een best gevaarlijke Braziliaanse stad juist in een "veilig" Nederlands dorp als Diemen om het leven komt. Ongeacht wat precies de toedracht is.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Moeder en kind dood gevonden in Diemen.

Bericht door Progresso » zo dec 22, 2019 19:01

Diemen is toch wel een beetje het Caucaia van Amsterdam:

https://www.trouw.nl/nieuws/op-het-gebi ... ~bf8543d4/



Plaats reactie