Zonne-energie nieuwe regels in 2020

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Bert
Artikels: 0
Berichten: 645
Lid geworden op: di apr 29, 2008 18:57
Locatie: Fortaleza

Re: Zonne-energie nieuwe regels in 2020

Bericht door Bert » vr dec 27, 2019 22:37

Martinho schreef:
vr dec 27, 2019 21:32
Vraag: moet je een andere meter hebben? Ik heb vorig jaar een nieuwe gekregen (de huisaansluiting was echt te rot voor woorden) maar het is er volgens mij gewoon nog een die terug gaat lopen als je teruglevert aan het net.

In dat geval hoeven ze dus helemaal niks terug te betalen, ik betaal gewoon wat ik uit het net trek minus wat ik lever. En dat zou een bom duiten kunnen schelen. Ik verbruikte vorige maand ca 700 kWh waarvoor ik ca R$ 750 betaalde, dus iets meer dar één real voor een kWh.
Als ik gemiddeld 400 kWh kan terugleveren bespaar ik maandelijks ruim R$400. Lijkt mij een simpele redenering.
Jé krijgt bij goedkeuring van je installatie een nieuw model digitale meter met 2 waardes die je verbruik bijhoudt en wat je overdag teruglevert. Aan het eind van de maand verrekent Enel deze waardes. Nu nog 100% maar die regels ( wat jij simpele redenering noemt ) gaan dus veranderen waarschijnlijk in 2020.
Die 1 real is inclusief belastingen, je krijgt misschien alleen de marktwaarde terug. Tenzij je binnenkort je zaakje regelt en dan geldt deze oude regels nog voor je tot 2030.



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Zonne-energie nieuwe regels in 2020

Bericht door Martinho » vr dec 27, 2019 23:40

Dan is het niet interessant. Zelfs bij mijn 100% verrekening kom ik niet op een aflossing in 60 termijnen van het te investeren bedrag. Ik weet: de installatie zou 20 jaar mee moeten gaan, zeggen ze, maar dat is zonder rekening te houden met onverhoopte blikseminslagen en dat soort gedoe.

Het moet dus eerst nog goedkoper worden, of gesubsidieerd oid.



Bert
Artikels: 0
Berichten: 645
Lid geworden op: di apr 29, 2008 18:57
Locatie: Fortaleza

Re: Zonne-energie nieuwe regels in 2020

Bericht door Bert » za dec 28, 2019 00:02

Bij een investering van ongeveer 25000 zou jij ongeveer 700 per maand kunnen besparen.
Volgens mijn berekening met jouw verbruik heb je het systeem na 36 maanden terugbetaald. ( Mits je het geld niet hoeft te lenen )



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Zonne-energie nieuwe regels in 2020

Bericht door Progresso » za dec 28, 2019 00:12

Als Martinho nog zo'n ouderwetse meter heeft dan kan die gewoon een paar panelen op het dak leggen zonder En el te informeren.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Zonne-energie nieuwe regels in 2020

Bericht door Progresso » za dec 28, 2019 00:22

Degene die mij wel eens helpt met wat technische zaken rond de software waarop dit forum draait heeft ook een forum over zonne-energie met veel tips en trucks. Het is wel gericht op de Nederlandse en Belgische markt:

https://www.zonstraal.be/forum/



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Zonne-energie nieuwe regels in 2020

Bericht door Martinho » za dec 28, 2019 05:02

@Bert: Dat is wel een heel optimistische berekening, hoor.

12 panelen + 6 micro-inverters komen op ca 23400 , dat is zonder installatiemateriaal en montagekosten. Deze installatie geeft een opbrengst van MAXIMAAL 12*330 (W) = 3960 W (bijna 4kW dus).
Zeg dat de zon ca 4 uur per dag echt goed op de panelen schijnt, en het niet bewolkt is enz, dan geven ze 15,8 kW per dag of (*30) 475 kW per maand.
Misschien wat pessimistisch gerekend, maar ik kom niet op 700 reais.

Dat is nog buiten bewolkte dagen ook (waarvan we er dit jaar heel veel hebben) en winter (waar de zon laag staat en soms nauwelijks boven de bergen uitkomt), schaduwen van bomen (ik wil niet alles omhakken) en de eerder gemelde foute stand van het dak.

Daarbij komt dat ik geen 25000 in de achterzak heb, dus ik moet financieren. Ik heb niet gekeken wat dat kost, maar ik vrees meer dan de 400 reais die ik zou kunnen besparen (in 60 parcelas). Daarna is het gratis natuurlijk, dat snap ik, maar ik ben ook pessimist die weet dat elektronica het hier wel eens zwaar heeft te verduren.

@Progresso: helemaal mijn idee, wat niet weet wat niet deert. :)



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Zonne-energie nieuwe regels in 2020

Bericht door borsjea » za dec 28, 2019 13:03

Wat ik begrijp zit de meter wisseling in het proces "homologação" of dit ook bij alle maatschappijen gebeurt is mij onduidelijk.
Heb echter de indruk uit de vele video´s die ik op youtube heb bekeken dat een hoop mensen het niet doen. Begrijp dat een onderdeel van de homologação is dat je tussen de inverter en het net een groepenschakelaar hangt, maar neem aan dat je dat ook zonder homologação al doet.
Op ML staan setjes compleet met energie meter.

https://produto.mercadolivre.com.br/MLB ... imetro-_JM



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Zonne-energie nieuwe regels in 2020

Bericht door borsjea » za dec 28, 2019 13:15

Martinho schreef:
za dec 28, 2019 05:02
Daarbij komt dat ik geen 25000 in de achterzak heb, dus ik moet financieren. Ik heb niet gekeken wat dat kost, maar ik vrees meer dan de 400 reais die ik zou kunnen besparen (in 60 parcelas). Daarna is het gratis natuurlijk, dat snap ik, maar ik ben ook pessimist die weet dat elektronica het hier wel eens zwaar heeft te verduren.
Als je op google zoekt geeft een grote aanbieder van apparatuur een afbetalingsregeling van 0,75% p/m met een termijn van 60 maanden.
Diverse banken hebben ook regelingen, helaas zijn die niet zo open over hun tarieven. Het mooiste zou zijn een maandlast vd financiering te hebben die ongeveer gelijk of lager is dan de besparing.

Met microinverters is het natuurlijk ook veel gemakkelijker op groei te bouwen, begin met minder wat je wel al uit eigen zak kan betalen en spaar de besparing op en koop er zo nu en dan panelen bij.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Zonne-energie nieuwe regels in 2020

Bericht door borsjea » za dec 28, 2019 13:28

Martinho schreef:
za dec 28, 2019 05:02
12 panelen + 6 micro-inverters komen op ca 23400 , dat is zonder installatiemateriaal en montagekosten. Deze installatie geeft een opbrengst van MAXIMAAL 12*330 (W) = 3960 W (bijna 4kW dus).
Er zijn panelen die al 370 W opleveren en zelfs meer als dat leveren, er staat op youtube een video waar de Fotovoltaico Monocristalino: Luxen 370 – 004381/2019 in een labaratorium opstelling wordt getest en 400 W blijkt op te leveren.
Natuurlijk moet je even rekenen of het prijs technisch interessant is om met minder panelen te werken met een hoger rendement dan met meer met een lager rendement.

https://www.youtube.com/watch?v=j361Dw59k7c&t=22s



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Zonne-energie nieuwe regels in 2020

Bericht door borsjea » za dec 28, 2019 13:39

@martinho

Als je je zonuren wat exacter wilt bekijken dan is via onderstaande link behulp van je locatie zichtbaar te maken.


http://www.cresesb.cepel.br/index.php?section=sundata



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Zonne-energie nieuwe regels in 2020

Bericht door borsjea » za dec 28, 2019 20:11

Bert schreef:
vr dec 27, 2019 22:37
Jé krijgt bij goedkeuring van je installatie een nieuw model digitale meter met 2 waardes die je verbruik bijhoudt en wat je overdag teruglevert. Aan het eind van de maand verrekent Enel deze waardes. Nu nog 100% maar die regels ( wat jij simpele redenering noemt ) gaan dus veranderen waarschijnlijk in 2020.
Een tendens die we in veel landen zien, de belangrijkste kosten buiten de belastingen op de nota zijn levering en transportkosten. Transportkosten zijn er oa voor het onderhoud van het net. Je ziet dat in veel landen de tendens is alleen te vergoeden op de levering.



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Zonne-energie nieuwe regels in 2020

Bericht door Martinho » za dec 28, 2019 20:31

@Borsjea
Mijn schatting zat er niet ver naast: zij geven een gemiddelde van tussen de 4,4 en 4,8 uur.
Zo zie je maar :)

Wat die meter betreft: dat is denkelijk gewoon een multimeter, niet een "relogio". De DPS (had ik gisteren toevallig weer opgezocht) is een Dispositivo de Proteçao de Surtos, oftewel een overspanningsbeveiliging die nuttig is in een land met veel onweer. En verder is een maximumschakelaar onontbeerlijk natuurlijk. Die komt tussen het net en de inverter.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Zonne-energie nieuwe regels in 2020

Bericht door borsjea » zo dec 29, 2019 02:23

@Martinho,
Een ander puntje, uit eerdere berichten heb ik begrepen dat je door je woonlocatie ook regelmatig internet en telecom problemen hebt zelf mobiele dekking. Hoe ver zit je van de transformator af, heb je de wel eens over langere periodes de spanning bekeken, heb je last van in/uitschakel effecten. Heb begrepen dat inverters onder en boven een bepaalde spanning uitschakelen waardoor je opbrengst/teruglevering nog meer daalt. Las op het hier geposte forum een stukje van een Belgische boer die bovengronds was aangesloten met een trafo op ruim een km afstand waar de inverters ook problemen opleverden.



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Zonne-energie nieuwe regels in 2020

Bericht door Martinho » zo dec 29, 2019 04:20

De spanning is eerder te hoog dan te laag, maar wel binnen de limieten. Als het allemaal werkt dan natuurlijk, want erg betrouwbaar is de levering niet. Dat is een pijnpunt, moet ik zeggen, en gedeeltelijk nog van eigen makelij ook.

Ik wilde het te mooi doen, toen ik aan het verbouwen was ging de oude troep van de groepenkast er meteen ook maar uit. Was nota bene een metalen kast....
Dus wat wilde ik, gedachtig mijn oude huis in Amsterdam waar keurig alles was uitgerust met aardlekschakelaars... dat moet ik dus hier ook.

Ik begin er spijt van te krijgen geloof ik. Als het onweert, en de bliksem slaat ergens niet al te ver weg in, is de verschilstroom tussen de fasen kennelijk te groot en valt de differentiaalschakelaar uit. Dan zit je meteen in het donker, computer valt uit enz. Nog een geluk dat ik overal noodverlichting heb, dat geklier met kaarsjes ben je gauw zat.
Goed, na een minuutje ofzo kan je alles weer inschakelen, om 5 minuten later weer KLIK te horen en je kan van voren af aan beginnen.

Ik dacht nog ach, een goede beveiliging tegen piekspanningen misschien, want die had ik er op negatief advies van een elektricien niet ingezet. Maar dat werd begin dit jaar erger. Op een bepaald tijdstip, zo tegen 8 uur ´s avonds, viel dagelijks het licht uit, en de aardlekschakelaar kan niet worden geactiveerd voor een minuut of 5. ENEL erbij gehaald, want verschilstromen in het net kan ik niet voor ze oplossen, Zij helaas ook niet. Maar het wordt langzamerhand beter, dus we houden hoop en hebben de aardlekschakelaar nog niet overbrugd...

Kennen jullie het effect dat het licht opeen half gaat branden? Dat heb ik in Nederland nooit meegemaakt, het heeft denkelijk te maken met de wijze van schakeling van het net, het treedt op als er een fase uitvalt. Met de ouderwetse gloeilampen was het duidelijker, de ledlampen doen het wel of niet, op halve of minder spanning. Ik ben inmiddels aan dat soort dingen gewend, vaak is het een kwestie van ENEL bellen om de zekering op de trafo weer de activeren. Dat doen ze met een lange stok... gelukkig wel geisoleerd zo te zien.

Zo leer je nog eens wat... in Nederland was een stoomstoring zo zeldzaam dat we eigenlijk de investering van tonnen in een no-break voor de computers van het gvb nauwelijks konden verantwoorden. En als het gebeurde stond het op de voorpagina´s.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Zonne-energie nieuwe regels in 2020

Bericht door borsjea » zo dec 29, 2019 15:42

Bij de BNDES is 80% financiering mogelijk tegen 4,03% p/jr

https://www.bndes.gov.br/wps/portal/sit ... rgia-solar



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Zonne-energie nieuwe regels in 2020

Bericht door Martinho » zo dec 29, 2019 16:09

Nou, ik blij, maar met een dode mus lijkt het:

Atenção: este programa não está mais recebendo pedidos, pois seu prazo de vigência está expirado.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Zonne-energie nieuwe regels in 2020

Bericht door borsjea » zo dec 29, 2019 17:41

Martinho schreef:
zo dec 29, 2019 16:09
Nou, ik blij, maar met een dode mus lijkt het:

Atenção: este programa não está mais recebendo pedidos, pois seu prazo de vigência está expirado.
Was eerlijk gezegd al verbaasd dat de BNDES een regeling had voor de gewone Braziliaanse burger, ken diverse ondernemers waar de afgelopen jaren leningen voor investeringen werden geweigerd.

Zag verder dat de ondanks door de speciale commissie goedgekeurde Projeto de Lei nº 8.322 uit 2014 die zou regelen dat zonnen energie producten zonder invoerheffing zouden kunnen worden ingevoerd door een veto wordt tegengehouden de financiele erfenis van dit land laat geen verdere inkomsten verlies toe! Kijken wat de kamer op dit punt gaat doen, zou zeggen schaf de fundo eleitoral af en je hebt weer voldoende ruimte.



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Zonne-energie nieuwe regels in 2020

Bericht door Martinho » zo dec 29, 2019 21:08

Ik zal er voorlopig maar niet op rekenen. Inderdaad, de crisis laat het voorlopig vast niet toe, al moet ik zeggen dat het minder erg lijkt dan de afgelopen twee jaar. Ik begreep dat de ambtenaren van RJ niet alleen op tijd betaald worden tegenwoordig, maar ook de 13 maand krijgen. Dat was wel anders.

Wat kunnen we verwachten van een regering die uit domme populisten bestaat? Het zijn net zo erge klimaatontkenners als de grote lijder (pun intended) Trump, die tegenwoordig ook al tegen windmolens strijdt. En de tarieven op zonnepanelen etc ernstig heeft verhoogd...
Inderdaad, niets dus.



Bert
Artikels: 0
Berichten: 645
Lid geworden op: di apr 29, 2008 18:57
Locatie: Fortaleza

Re: Zonne-energie nieuwe regels in 2020

Bericht door Bert » zo dec 29, 2019 22:59

Martinho schreef:
zo dec 29, 2019 21:08
Ik zal er voorlopig maar niet op rekenen. Inderdaad, de crisis laat het voorlopig vast niet toe, al moet ik zeggen dat het minder erg lijkt dan de afgelopen twee jaar. Ik begreep dat de ambtenaren van RJ niet alleen op tijd betaald worden tegenwoordig, maar ook de 13 maand krijgen. Dat was wel anders.

Wat kunnen we verwachten van een regering die uit domme populisten bestaat? Het zijn net zo erge klimaatontkenners als de grote lijder (pun intended) Trump, die tegenwoordig ook al tegen windmolens strijdt. En de tarieven op zonnepanelen etc ernstig heeft verhoogd...
Inderdaad, niets dus.
Dat de mens eigenlijk totaal geen invloed heeft op het klimaat is zo klaar als een klontje. Lees maar eens over het klimaat tijdens en na de Romeinse tijd. Gelukkig heb ik mijn zonnepanelen al ruim afbetaald wanneer er weer een kleine ijstijd aankomt. 😄😄
Voor iemand die ongegeneerd 800 kWh per maand consumeert vind ik kritiek op klimaatontkenners nogal opmerkelijk.
Trump is trouwens niet de enige met kritiek op windmolens. In Duitsland zijn ze ook wakker geworden.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Zonne-energie nieuwe regels in 2020

Bericht door Progresso » zo dec 29, 2019 23:30

@Bert, @Martinho,

Maak even een ander topic aan met betrekking tot klimaatontkenners, Trump, Duitsland en hou dit topic een beetje schoon. Open wat mij betreft een topic op Facebook in die groep van Nederlanders in Brazilië.

Er zijn zoals je ziet aan het "vlammetje" een hoop mensen met interesse en vragen over solar energie, maar ik vermoed niet dat die zin hebben in een stompzinnige discussie over de Ijstijd ten tijde van de Romeinen.

Graag vanaf nu weer On topic.



Plaats reactie