Onroerend goed in Brazilië

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
Burdie65
Artikels: 0
Berichten: 6
Lid geworden op: ma jan 20, 2020 15:12

Onroerend goed in Brazilië

Bericht door Burdie65 » ma jan 20, 2020 18:40

Wie in Brazilië gaat wonen of wil investeren in een Vakantiehuis/Apartement doet er goed aan om een geregistreerde makelaar in de arm te nemen.
Deze is herkenbaar aan zijn inschrijfnummer ¨CRECI¨. Deze kan gecontroleerd worden op de website van de betreffende provincie!

Als Nederlandse makelaar ben ik in 2008 geemigreerd naar Zuid Brazilië in de stad Curitiba. Dat is de hoofdstad van de provincie Paraná waarook de watervallen van Iguaçu zich bevinden. Één van de 7 wereldwonderen van de natuur! Een aanrader om zowel de Braziliaanse alsook de Argentijnse kant te bezoeken. Via een brug kan je op dit 3-landen punt ook nog in Paraguay goedkoop inkopen doen!

Bij mijn zoektocht naar een stukje grond om mijn huis te bouwen in Curitiba heb ik handig gebruik kunnen maken van mijn kennis als makelaar maar heb ook achteraf gezien geluk gehad dat de overdracht 100% goed is verlopen.
Inmiddels heb ik hier mijn Braziliaanse studie voor makelaar afgerond in 2018 en sindsdien als zelfstandig makelaar actief.
Je kunt hier veilig onroerend goed kopen maar neem wél een erkend makelaar in de arm om je bij te staan.

Welkom ofwel Bem Vindo in Brasil

Bart van Vroenhoven (Corretor de Imóveis F-31513 PR)



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Onroerend goed in Brazilië

Bericht door Felix » ma jan 20, 2020 23:46

Gewoon uit nieuwsgierigheid. Ik zie dat bij je registratienummer PR staat. Is de registratie alleen in Paraná geldig?

Voor zover mij bekend - maar dat zegt niet alles - ben je in Brazilië verplicht een geregistreerde makelaar (dus CRECI) te gebruiken bij handel in onroerend goed.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Onroerend goed in Brazilië

Bericht door Progresso » di jan 21, 2020 00:38

Je kunt toch ook gewoon zelf je huis verkopen. Volgens mij ben je niet verplicht om een makelaar in te schakelen. Ik heb het nog nooit gedaan.



Burdie65
Artikels: 0
Berichten: 6
Lid geworden op: ma jan 20, 2020 15:12

Re: Onroerend goed in Brazilië

Bericht door Burdie65 » di jan 21, 2020 03:20

Felix schreef:
ma jan 20, 2020 23:46
Gewoon uit nieuwsgierigheid. Ik zie dat bij je registratienummer PR staat. Is de registratie alleen in Paraná geldig?

Voor zover mij bekend - maar dat zegt niet alles - ben je in Brazilië verplicht een geregistreerde makelaar (dus CRECI) te gebruiken bij handel in onroerend goed.

Beste Felix, ik ben inderdaad geregistreerd in de staat Paraná.
Hier wordt ook de jaarlijkse bijdrage (lidmaatschap voor actieve makelaars) ge-int.
Indien ik werkzaamheden in andere provincies wil verrichten dan kan ik daarvoor een aanvraag indienen en aldaar ook contributie betalen!

Opm: er bestaat geen verplichting om een makelaar in te schakelen edoch is dit wél zo verstandig. Zeker bij een aankoop van onroerend goed!
De meeste mensen zijn te goeder trouw maar als je tegen de lamp loopt bij een onwettige transactie dan kun je behoorlijk benadeelt worden.

Voor advies ben ik via de whatsapp te bereiken ++55 41 99600 7023
MvGr. Bart



Burdie65
Artikels: 0
Berichten: 6
Lid geworden op: ma jan 20, 2020 15:12

Re: Onroerend goed in Brazilië

Bericht door Burdie65 » di jan 21, 2020 03:33

Progresso schreef:
di jan 21, 2020 00:38
Je kunt toch ook gewoon zelf je huis verkopen. Volgens mij ben je niet verplicht om een makelaar in te schakelen. Ik heb het nog nooit gedaan.
Je bent niet verplicht om een makelaar in te schakelen, dat klopt. Bij verkoop van je eigen woning en een contante betaling is dit goedwel mogelijk als je de weg weet naar de publieke instanties!
Wat hier in Brazilië gebruikelijk is dat er een aanbetaling gedaan wordt en vervolgens bij de overdracht het restant. In de praktijk is gebleken dat je er goed aan doet om de betaling inderdaad voor 100% te hebben ontvangen voordat de documentatie van het onroerend goed van eigenaar is gewisseld!
In Nederland gebeurt dat bij de notaris die een dubbelfunctie vervult. Hij regelt namelijk de documenten en de betalingen.
Hier is het ¨Cartório¨ en het bankwezen voor betalingen niet op 1 plaats onder te brengen. Let daarbij goed op!

Bij aankoop is het zowieso verstandig om een geregistreerde makelaar in de arm te nemen voor een veilige aankoop!



Bert
Artikels: 0
Berichten: 645
Lid geworden op: di apr 29, 2008 18:57
Locatie: Fortaleza

Re: Onroerend goed in Brazilië

Bericht door Bert » di jan 21, 2020 07:45

Wij hebben ons huis in Fortaleza gekocht zonder makelaar 5 jaar geleden. De verkoper had trouwens ook geen verkoopmakelaar. Voordat we ons huis kochten hebben we zo'n 10 andere bezichtigen gedaan. Wat mij is opgevallen dat een vraagprijs vaak echt nergens op gebaseerd is. In 2014, bijvoorbeeld tijdens het WK dachten veel huiseigenaren dat hun woning veel meer waard was geworden omdat het dichtbij het station was. Er werden toen belachelijke prijzen gevraagd.
Wij moesten toen in 2014 ons huurhuis verlaten omdat het te koop werd aangeboden voor R$400.000. Het was een simpele duplex woning in 1 van de oudste wijken van Fortaleza dichtbij het 2e stadion van Fortaleza. ( Waar alleen getraind werd tijdens het WK)
Nadat het te koop was aangeboden keek ik regelmatig op de makelaarssite. Vlak voordat het maanden later verkocht werd, werd het aangeboden voor R$ 300.000.
Het is volgens mij allemaal natte vinger werk...



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Onroerend goed in Brazilië

Bericht door Progresso » di jan 21, 2020 17:07

Een goede makelaar is goud waard.

Helaas ben ik in Ceará in al die jaren nog geen goede makelaar tegen gekomen. Prutsers, veel hete lucht, slecht of helemaal niet voorbereid op afspraken komen, geen enkele bouwkundige kennis, geen inzicht in demografie van een wijk en geen kennis van de criminaliteitscijfers van de wijk.

Ik ben 15 jaar geleden eens 2 weken in die materie gedoken, een paar huizen en terreintjes gekocht en met de theoretische kennis in de broekzak het hele praktische traject samen met een bevriende "cartorio" stap voor stap doorlopen. Eigenlijk heel interessant en leerzaam. In de loop van de jaren kom je dan allerlei zaken tegen, zoals erfgenamen die geen handtekening willen zetten, erfgenamen met belastingschulden, huizen zonder documenten, krakers en huizen die door gangs zijn "geconfisqueerd".

Allemaal,zaken die een makelaar heel misschien voor je gaat oplossen, maar waarvan ik zeker weet dat hij geen resultaatsverplichting met je aangaat.



Gebruikersavatar
Baiano
Artikels: 0
Berichten: 530
Lid geworden op: di mar 20, 2018 22:48

Re: Onroerend goed in Brazilië

Bericht door Baiano » di jan 21, 2020 18:36

Ben het eens met Progresso. Ik werkte (en nog steeds een beetje) in een sector waar regelmatig een corretor bij komt kijken. De meesten zijn enkel uit op snel geldgewin en doen daar alles voor, tot.... dat geld op hun rekening staat. Meestal kan je het daarna verder zelf uitzoeken. Ik heb dat opgelost door kennis op te doen over de administratie van koop en verkoop van onroerend goed, en door een selectie te maken van goeie professionals. Een goede despachante lost veel op en is zijn geld meer waard dan een corretor die het vaak "niet zo nauw neemt". Bovendien betaal je een despachante wel met een resultaatsverplichting. Voor vele corretors is de zaak rond na de ondertekening van de "Promessa de Compra e Venda" (verkoopsovereenkomst) en, uiteraard, na de ontvangst van de commissie (meestal tot 5%) die ze het liefst van al meteen volledig ontvangen, ook al wordt de betaling gespreid in de tijd (parcelas). Ik heb het meegemaakt in een recente verkoop dat ik aan de corretor (mét een Creci) moest uitleggen wat de termen "caráter pro solvendo e representados por notas promissórias" betekenden.

Er bestaan heel zeker goede corretors, maar die kan ik in onze regio op één hand tellen. Een vaak toegepaste praktijk: snel wat (slechte) foto's nemen met de gsm, die rond sturen via Whatsapp naar enkele collega's en verder gewoon afwachten tot iets uit de lucht valt. En dan wordt de commissie gedeeld, een commissie die ze het liefst onder het tapijt betaald krijgen (zelfs in cash) om geen belastingen te moeten betalen. Verkoper en koper moeten dan maar uitzoeken hoe ze dat oplossen.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Onroerend goed in Brazilië

Bericht door quasimodo » wo jan 22, 2020 01:22

Wat is eigenlijk de verantwoordelijkheid van de makelaar in Brazilië? Hier in Nederland niet veel het meeste valt onder de notaris.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Onroerend goed in Brazilië

Bericht door borsjea » wo jan 22, 2020 01:40

Huis van mijn schoonouders is een aantal jaren zonder makelaar gekocht, hier werd de aankoop gedaan via een consorcio en die voert een waslijst aan controles uit en betaald pas de verkoper als alles klopt.

Bij mijn eerste woning heeft de makelaar geen zak uitgevoerd, zo bleek bv twee jaar na aankoop dat er voorafgaande aan de aankoop diverse termijnen IPTU niet waren betaald.

De recentelijk gebruikte makelaar voor een woning in Curitiba heeft het wel netjes geregeld, gaf voor dat we gingen zoeken ook aan wat de aanvullende kosten waren.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Onroerend goed in Brazilië

Bericht door borsjea » wo jan 22, 2020 01:55

Bert schreef:
di jan 21, 2020 07:45
Wij moesten toen in 2014 ons huurhuis verlaten omdat het te koop werd aangeboden voor R$400.000. Het was een simpele duplex woning in 1 van de oudste wijken van Fortaleza dichtbij het 2e stadion van Fortaleza. ( Waar alleen getraind werd tijdens het WK)
Nadat het te koop was aangeboden keek ik regelmatig op de makelaarssite. Vlak voordat het maanden later verkocht werd, werd het aangeboden voor R$ 300.000.
Het is volgens mij allemaal natte vinger werk...
Het hele provisie systeem zorgt ook voor hogere prijzen een weinig onderhandeligen, de kopende en verkopende makelaar delen de commissie.
Voor dat wij bij het zelfstandig zoeken voor mijn schoonouders een makelaar gebruikte bleek er vrijwel nergens over de prijs te kunnen worden onderhandeld. De woning de we uiteindelijk zonder makelaar aankochten werd door de makelaar aanmerkelijk duurder gepresenteerd, wij kwamen bij toeval met de verkoper in contact toen we via de portier probeerde te achterhalen of er nog meer te koop stond en hij ons ook van deze woning de contact gegevens gaf, na het eerste contact gaf de bewoner al een lager prijs aan en na dat wij aangaven zonder makelaar te willen werken ging er weer 6% af. Ook van een andere woning waar we serieus interesse in hadden kwamen we later de eigenaar die aanwezig was toe wij rondgeleid werden in een supermarkt tegen, die vroeg waarom we niet een onderhandeling hadden gestart wij gaven aan dat we de vraagprijs met het bedrag aan dat we dat te hoog vonden, hij was verbaasd over het bedrag wat de makelaar aangaf, wat dat lag boven zijn vraagprijs



Burdie65
Artikels: 0
Berichten: 6
Lid geworden op: ma jan 20, 2020 15:12

Re: Onroerend goed in Brazilië

Bericht door Burdie65 » wo jan 22, 2020 21:04

Als makelaar hier in Brazilië herken ik alle bovenstaande verhalen. Helaas komt fraude (te) vaak voor!

Zoals eerder door progresso gezegd; Een goede makelaar is goud waard!!!

Waar je goed op moet letten vóórdat je geld overmaakt is dat je er zeker van bent dat je geen kat in de zak koopt. Hiermee wil ik aangeven dat naast de documenten die een correcte overdracht van het betreffende onroerend goed mogelijk maakt, je ook bindende afspraken moet maken wat bij de koop is inbegrepen en wat niet. Indien niet nader omschreven zou zomaar die mooie keuken, accesoires in de badkamer, kasten etc.etc. uit de woning gehaald zijn omdat hier de normen geheel anders zijn dan in Nederland!
Een GOEDE makelaar kan je ook een objectief advies geven welke gebouwen door een gerenormeerde bouwonderneming zijn gebouwd danwel door een bedrijf wat snel geld wil verdienen en met een laagje plamuur en een likje verf het er mooier uit laten zien dan in werkelijkheid. In dit soort gevallen krijg je later de rekening gepresenteerd via de condomínio (=service kosten).

NB: bij transacties waar een corretor de imóveis MET CRECI is betrokken, wordt de naam en inschrijfnummer tegenwoordig vermeldt in de documenten van de overdracht van het betreffende onroerend goed. Bij onregelmatigheden kan de betreffende makelaar daarvoor worden beboet!



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Onroerend goed in Brazilië

Bericht door borsjea » do jan 23, 2020 13:32

Ik zal eens kijken of ik nog ergens de lijst met documenten die Bradesco consortio eist voor de vrijgave van het geld voor de aankoop.

Bij mijn laatste aankoop heb ik bij de aankoopmakelaar aangegeven dat ik bekend was met het provisie systeem, ging hier om een gedeelde provisie. Afspraak gemaakt over wat ze van mij zou krijgen op basis van het verschil tussen vraagprijs en daadwerkelijke aankoopprijs en deze commissie zou ik cash in het handje voldoen, aan haar de onderhandelingen overgelaten.



Gebruikersavatar
Baiano
Artikels: 0
Berichten: 530
Lid geworden op: di mar 20, 2018 22:48

Re: Onroerend goed in Brazilië

Bericht door Baiano » do jan 23, 2020 14:45

Burdie65 schreef:
wo jan 22, 2020 21:04
Als makelaar hier in Brazilië herken ik alle bovenstaande verhalen. Helaas komt fraude (te) vaak voor!
NB: bij transacties waar een corretor de imóveis MET CRECI is betrokken, wordt de naam en inschrijfnummer tegenwoordig vermeldt in de documenten van de overdracht van het betreffende onroerend goed. Bij onregelmatigheden kan de betreffende makelaar daarvoor worden beboet!
Allemaal juist, maar hoe herken je de goede en eerlijke makelaar? Zelfs een Creci nummer is geen garantie. OK hij/zij kan beboet worden, so what? Als hij/zij je benadeelde, dan maar naar het gerecht stappen? Voor mij geen probleem, heb bedrijven achter mij en een flinke ploeg betrouwbare advocaten (ook al een ras waarmee je moet uitkijken), maar wel voor de onervaren koper die zich liet bedonderen.

Ooit is dat gebeurd met een goede kennis van me. De corretor gebruikte het Creci nummer van zijn zus omdat hijzelf al enkele jaren zijn bijdrage niet meer had betaald. De kerel verdween met de de noorderzon en met het geld, en de koper moest het verder zelf maar uitzoeken.

Ik vertrouw geen enkele corretor meer tot het tegendeel bewezen is, en dan nog moet je voorzichtig zijn. Die rotte appels zorgden ervoor dat het ganse leger van makelaars in Brazilië met wantrouwen benaderd wordt, jammer maar zo is het. Je kan beter rechtstreeks kopen, tenminste als dat mogelijk is. En dan nog moet je uitkijken.



Burdie65
Artikels: 0
Berichten: 6
Lid geworden op: ma jan 20, 2020 15:12

Re: Onroerend goed in Brazilië

Bericht door Burdie65 » za jan 25, 2020 02:56

Baiano schreef:
do jan 23, 2020 14:45
Burdie65 schreef:
wo jan 22, 2020 21:04
Als makelaar hier in Brazilië herken ik alle bovenstaande verhalen. Helaas komt fraude (te) vaak voor!
NB: bij transacties waar een corretor de imóveis MET CRECI is betrokken, wordt de naam en inschrijfnummer tegenwoordig vermeldt in de documenten van de overdracht van het betreffende onroerend goed. Bij onregelmatigheden kan de betreffende makelaar daarvoor worden beboet!
Allemaal juist, maar hoe herken je de goede en eerlijke makelaar? Zelfs een Creci nummer is geen garantie. OK hij/zij kan beboet worden, so what? Als hij/zij je benadeelde, dan maar naar het gerecht stappen? Voor mij geen probleem, heb bedrijven achter mij en een flinke ploeg betrouwbare advocaten (ook al een ras waarmee je moet uitkijken), maar wel voor de onervaren koper die zich liet bedonderen.

Ooit is dat gebeurd met een goede kennis van me. De corretor gebruikte het Creci nummer van zijn zus omdat hijzelf al enkele jaren zijn bijdrage niet meer had betaald. De kerel verdween met de de noorderzon en met het geld, en de koper moest het verder zelf maar uitzoeken.

Ik vertrouw geen enkele corretor meer tot het tegendeel bewezen is, en dan nog moet je voorzichtig zijn. Die rotte appels zorgden ervoor dat het ganse leger van makelaars in Brazilië met wantrouwen benaderd wordt, jammer maar zo is het. Je kan beter rechtstreeks kopen, tenminste als dat mogelijk is. En dan nog moet je uitkijken.
Als je ooit in de regio Curitiba komt voor onroerend goed te kopen of je kent iemand die dat binnenkort wil gaan doen, zal ik graag bewijzen dat er ook eerlijke makelaars zijn hier in Brazilië! Welliswaar van nederlandse afkomst maar ze zijn er! ;-)

Vriendelijke groet,

Bart van Vroenhoven
Makelaar Curitiba
CRECI F-31513



Plaats reactie