Brazilie Nieuws: Covid-19: Uitstellen is afstellen

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Redactie
Artikels: 2008
Berichten: 2256
Lid geworden op: di nov 14, 2017 16:18
Contacteer:

Brazilie Nieuws: Covid-19: Uitstellen is afstellen

Bericht door Redactie » ma jun 29, 2020 14:54

Brazilie Nieuws: Covid-19: Uitstellen is afstellen
by Redactie


Afbeelding
Zonder een goed omlijnd nationaal plan in de confrontatie met covid-19, schuift Brazilië de strijd tegen de pandemie gewoon op, waardoor ze hier verder veld wint en langer zal duren, zo meent bioloog en columnist Fernando Reinach (foto). Op de vooravond van de lancering van zijn boek “A Chegada do Novo Coronovirus ao Brasil”, een verzameling van 27 columns die hij publiceerde (Estadão)...

Read more



joaninha
Artikels: 0
Berichten: 493
Lid geworden op: ma sep 25, 2017 20:48

Re: Brazilie Nieuws: Covid-19: Uitstellen is afstellen

Bericht door joaninha » ma jun 29, 2020 23:23

Ik weet het niet. Als je te grafieken bekijkt zie je toch dat ze over de piek kunnen zijn. Het aantal dagelijkse doden is de afgelopen dagen ook lager. Dat zijn voortekenen dat het minder wordt. Waarschijnlijk zijn al vele miljoenen in contact geweest met het virus die vaak niets gemerkt hebben van een besmetting. Uit bloedmonsters in Nederland bleek dat waarschijnlijk al zo'n 1 miljoen mensen antistoffen heeft tegen het virus. Dat kan in Brazilië ook het geval zijn. Als zo'n 10 procent al besmet is geweest gaat de snelheid afnemen. Vaak zijn dit ook degenen die de meeste risico's nemen en zorgen voor de besmetingen. Als zij imuun zijn geworden, zal de besmettingsketen vaker onderbroken worden. De maatregelen zullen het virus verder vertragen. We zullen het zien. Maar ik ben een heel klein beetje optimistisch dat het ergste voorbij is.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Brazilie Nieuws: Covid-19: Uitstellen is afstellen

Bericht door quasimodo » di jun 30, 2020 01:38

Waarschijnlijk hebben in Nederland de meeste mensen antistoffen opgebouwd voor en tijdens de maatregelen. En als je niet lang genoeg wacht met versoepelen zal het virus weer rap opbloeien zoals momenteel in de USA gebeurt. Ik ben nog niet zo positief wat Brazilië betreft al hebben ze nog niet veel versoepelt wat dan wel weer positief is.



comulder
Artikels: 0
Berichten: 614
Lid geworden op: do jul 30, 2009 13:52

Re: Brazilie Nieuws: Covid-19: Uitstellen is afstellen

Bericht door comulder » di jun 30, 2020 07:54

quasimodo schreef:
di jun 30, 2020 01:38
Waarschijnlijk hebben in Nederland de meeste mensen antistoffen opgebouwd voor en tijdens de maatregelen. En als je niet lang genoeg wacht met versoepelen zal het virus weer rap opbloeien zoals momenteel in de USA gebeurt. Ik ben nog niet zo positief wat Brazilië betreft al hebben ze nog niet veel versoepelt wat dan wel weer positief is.
Ik ben benieuwd waarom je denkt dat in Nederland de meeste mensen antistoffen hebben opgebouwd voor en tijdens de maatregelen. Op basis van onderzoek dat weliswaar al van een tijdje terug dateert en niet echt grootschalig was, maar wel een beeld geeft, lag het aantal mensen dat besmet was juist erg laag. Daarbij komt ook nog dat virologen denken dat mensen die corona in milde vorm gehad hebben, geen of i.i.g. te weinig antistoffen aangemaakt hebben om beschermt te zijn tegen corona.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Brazilie Nieuws: Covid-19: Uitstellen is afstellen

Bericht door quasimodo » di jun 30, 2020 10:48

Ik denk niet dat het aantal mensen groot is. Ik denk dat van de mensen die antistoffen hebben opgebouwd de meeste dit gedaan hebben voor en tijdens de maatregelen. Eerste onderzoek 3% en laatste onderzoek 5%. Dus waarschijnlijk zijn nu meer als 90% nog niet dermate in contact geweest met het virus dat ze antistoffen hebben. En ik zie ook het nut niet zo in mensen die zich laten testen op antistoffen als het niet gaat om een grootschalige onderzoek om een beter beeld te krijgen over de ziekte. Ik geloof ook dat ook als je het gehad hebt nog steeds ziek kunt worden en mensen besmetten. Je lichaam zal er waarschijnlijk beter op reageren en de ziekte wat eerder wegwerken omdat het al eerder antistoffen heeft aangemaakt. Bovendien is de kans groot dat het virus muteert en waarschijnlijk krijgen dan de mindere varianten de overhand. Maar het blijft afwachten de tijd zal het leren. Voor Nederland zal de eerste spannende tijd het nieuwe reguliere griep seizoen zijn of het dan wel of niet opleefd. Of als de grenzen te vroeg open gaan een nieuwe besmettingshaard. Je ziet het nu al op diverse plaatsen misgaan met seizoensarbeid. Ook in de vleesindustrie gaat het nu mis China weert al een gedeelte van het varkensvlees. Als ze dit doen omdat ze denken dat varkens ook dragers zijn en ze hebben gelijk dan heeft Nederland ook een groot probleem evenals Brazilië overigens.



comulder
Artikels: 0
Berichten: 614
Lid geworden op: do jul 30, 2009 13:52

Re: Brazilie Nieuws: Covid-19: Uitstellen is afstellen

Bericht door comulder » di jun 30, 2020 15:59

Zo blijkt maar weer eens dat lezen niet altijd zo eenvoudig is als je zou denken. Excuses dat ik jouw woorden verkeerd geïnterpreteerd heb en daar (dus) onjuist op gereageerd heb.
Ben het overigens volledig eens met jouw laatste bijdrage. Voor wat betreft het mogelijk muteren van het virus, het zal een hele tour worden om een vaccin te ontwikkelen. wellicht meerdere soorten vaccins die de gemuteerde virussen succesvol te lijf kunnen gaan. Omdat de knapste koppen van deze wereld hier mee doende zijn, heb ik er wel vertrouwen in dat ze een vaccin (mogelijk vaccins) ontwikkelen. Hopelijk nog dit jaar.
Voor wat betreft een tweede golf, het is niet de vraag of deze komt, maar wanneer.



Wade
Artikels: 0
Berichten: 1011
Lid geworden op: za mei 05, 2007 23:16
Locatie: Bélgica

Re: Brazilie Nieuws: Covid-19: Uitstellen is afstellen

Bericht door Wade » di jun 30, 2020 20:18

joaninha schreef:
ma jun 29, 2020 23:23
Ik weet het niet. Als je te grafieken bekijkt zie je toch dat ze over de piek kunnen zijn. Het aantal dagelijkse doden is de afgelopen dagen ook lager. Dat zijn voortekenen dat het minder wordt. Waarschijnlijk zijn al vele miljoenen in contact geweest met het virus die vaak niets gemerkt hebben van een besmetting. Uit bloedmonsters in Nederland bleek dat waarschijnlijk al zo'n 1 miljoen mensen antistoffen heeft tegen het virus. Dat kan in Brazilië ook het geval zijn. Als zo'n 10 procent al besmet is geweest gaat de snelheid afnemen. Vaak zijn dit ook degenen die de meeste risico's nemen en zorgen voor de besmetingen. Als zij imuun zijn geworden, zal de besmettingsketen vaker onderbroken worden. De maatregelen zullen het virus verder vertragen. We zullen het zien. Maar ik ben een heel klein beetje optimistisch dat het ergste voorbij is.

Je kan Brazilië of de US gewoon niet vergelijken met NL of België. De landen zijn zo uitgestrekt en hun bevolking woont zo verspreid... In Fortaleza gaat het al even de goede richting uit en zijn ze klaar (voor zover ik weet, het staat u vrij mij tegen te spreken want ik baseer mij ook maar op info uit de media) voor fase 3 van de heropstart, terwijl ze in kleinere dorpen of steden in Cearà net toename zien. Het grote probleem kennelijk zit (nog steeds) in São Paulo. Dan heb je natuurlijk het jammere feit dat ze als één land beschouwd worden qua statistieken en door de buitenwereld. Tussen Fortaleza en São Paulo is er drie en een half uur vliegtijd... als morgen Athene in de problemen komt, moet dan heel west-Europa op slot?



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Brazilie Nieuws: Covid-19: Uitstellen is afstellen

Bericht door quasimodo » wo jul 01, 2020 00:22

In Europa zou je nog een land op slot kunnen doen. Een provincie of stad is lastiger te controleren krijgen ze alleen voor elkaar in landen zoals China.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Brazilie Nieuws: Covid-19: Uitstellen is afstellen

Bericht door borsjea » wo jul 01, 2020 12:52

joaninha schreef:
ma jun 29, 2020 23:23
Ik weet het niet. Als je te grafieken bekijkt zie je toch dat ze over de piek kunnen zijn. Het aantal dagelijkse doden is de afgelopen dagen ook lager. Dat zijn voortekenen dat het minder wordt.
Nu de locale overheden met de verkiezingen in zicht goodwill bij de middenstand en overige bevolking moeten kweken en het aantal doden voor de bepaling van de isolatiegraad een belangrijk ijkpunt is of deze gegevens nog betrouwbaar zijn en het aantal corona doden gerapporteerd door de overheid wel gelijk is aan de registraties in de cartorios. Hier hebben journalisten al laten zien dat daar een enorm verschil in zit.



joaninha
Artikels: 0
Berichten: 493
Lid geworden op: ma sep 25, 2017 20:48

Re: Brazilie Nieuws: Covid-19: Uitstellen is afstellen

Bericht door joaninha » wo jul 01, 2020 19:28

Ik was waarschijnlijk toch te optimistisch. De laatste cijfertjes zijn weer slechter. Het gaat op en neer. Ik was van plan om in september weer naar Brazilië gaan. Maar voorlopig zie ik het helaas nog niet gebeuren. Dan heb ik een jaar mijn vriendin niet meer gezien. Ik ging 2 keer per jaar naar Brazilië en zij 1 keer per jaar naar mij. Ik vond 4 maanden lang maar nadat die voorbij zijn is het net of de tijd minder belangrijk is. Zolang Brazilië in de oranje/rode zone zit is het voor mij bijna onmogelijk om te gaan. Want mijn werkgever eist in dat geval 2 weken quarantaine na thuiskomst op eigen rekening. Ik hoop dat het snel beter wordt of een vaccin beschikbaar is. Maar voor oktober reken ik er al niet meer op.



Wade
Artikels: 0
Berichten: 1011
Lid geworden op: za mei 05, 2007 23:16
Locatie: Bélgica

Re: Brazilie Nieuws: Covid-19: Uitstellen is afstellen

Bericht door Wade » wo jul 01, 2020 21:02

joaninha schreef:
wo jul 01, 2020 19:28
Want mijn werkgever eist in dat geval 2 weken quarantaine na thuiskomst op eigen rekening.

Daar heeft de werkgever zich toch helemaal niet mee te bemoeien?
Die van mij heeft dat ook geprobeerd... mijn vakantiedagen zijn een verworven recht en zo lang ik daarna weer netjes op tijd verschijn is de invulling van die periode (of ik nu thuis blijf, naar de maan ga of gaan dynamietvissen in Oezbekistan) een privé-aangelegenheid. Dit is Big Brother niet.



joaninha
Artikels: 0
Berichten: 493
Lid geworden op: ma sep 25, 2017 20:48

Re: Brazilie Nieuws: Covid-19: Uitstellen is afstellen

Bericht door joaninha » do jul 02, 2020 06:38

Volgens mij kunnen ze het wel verplichten om in quarantaine te gaan en daarvoor vakantie dagen of onbetaald verlof op te nemen. Als de werknemer toch naar een oranje gebied reist. Maar misschien is het aan te vechten.

https://www.awvn.nl/nieuws/vakantie-cor ... rbetaling/



Plaats reactie