Carnaval in Rio!!

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
SjaakieRakie
Artikels: 0
Berichten: 128
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 20:27

Carnaval in Rio!!

Bericht door SjaakieRakie » ma feb 23, 2009 23:48

Dit kwam ik even tegen...

Ha ja, het is carnaval, er zijn veel toeristen in steden als Recife, Salvador en Rio de Janeiro, en toeristen hebben geld”. Het moet iets in die aard zijn wat door het hoofd speelt van een aantal breinloze individuen die menen de slag van hun leven te slaan door toeristen te beroven van wat prullaria, documenten en zakgeld. Na de ongelukkige overvallen in twee hostels van de “Cidade Maravilhosa” was het deze keer de beurt aan een groep van tien Duitse en Amerikaanse toeristen die een uitstap maakten met een jeep in het wondermooie natuurpark “Floresta da Tijuca”, in het midden van Rio de Janeiro. Twee gewapende idioten met een pruik (het is tenslotte carnaval) deden de jeep stoppen ter hoogte van het Mirante das Canoas (panoramisch uitzichtspunt) en schreeuwden: “Perdeu, Perdeu!!!“ (’perdeu’ betekent ‘verloren’). Zowat iedereen in Rio de Janeiro (buiten toeristen) weet wat het roepen van “Perdeu!” betekent: “Je bent eraan, je hebt verloren, geef ons alles wat je bij je hebt of…” De jongeren begrepen er geen bal van tot dat de gids hen duidelijk maakte dat het om een echte overval ging. Enkele van de toeristen probeerden te reageren en gelukkig voor hen kwam er net een politiewagen aangereden. Een korte schietpartij volgde maar de idioten met pruik konden ontkomen, weliswaar met lege handen.

En vrijdagmorgen was het opnieuw prijs. Een jonge vrouw uit Australië nam een “taxi” na aankomst in de internationale luchthaven Tom Jobim. Die bracht de vrouw naar een hotelletje in Santa Teresa (nabij de Corcovado berg). Bij het uitstappen kreeg ze meteen een klap tegen haar hoofd, een stamp tegen haar lichaam en binnen enkele seconden tijd werd ze verlost van haar paspoort, enkele kredietkaarten en R$ 600 cash (200 euro). Met deze vrouw erbij loopt het aantal overvallen toeristen van deze week op tot 50. Burgemeester Eduardo Paes van Rio de Janeiro wist te verklaren dat dit alles erg veel negatieve reacties oproept in het buitenland. Het is niet bekend hoelang hij over deze verklaring moest nadenken vooraleer ze af te leggen. Volgens gouverneur Sérgio Cabral gaat het om bendes, ook al een hele geruststelling. De politie kondigde een versterkte bewaking aan in de straten waar zich jeugdherbergen bevinden. Nog even, en er is geen jeugd meer om bewaakt te worden. De voorzitter van ABIH-RJ (Associação Brasileira da Indústria de Hotéis do Estado de Rio de Janeiro) stuurde een brief naar de gouverneur met de vraag om onmiddellijke identificatie en arrestatie van de “quadrilhas de oportunistas” (bendes opportunisten).

Een uittreksel uit een korte omschrijving van het King George Hostel (goedkoop etablissement voor rugzakreizigers) in Copacabana, Rio de Janeiro: “O albuerge é localizado bem no centro de Copacabana, a exatamente 3 minutos da praia, em uma rua fechada com total segurança, 24 horas por dia” (het hostel ligt in het centrum van Copacabana, op 3 minuten van het strand, in een doodlopende straat die veilig is, 24u per dag). Het zit de uitbaters echter niet mee. Vorig jaar in maart werd de jeugdherberg al getroffen door een brand die een ganse verdieping verwoestte. Gisteren, in de vroege ochtenduren, werden er minstens dertien toeristen overvallen door vier mannen, gewapend met pistolen en granaten. De portier van het etablissement zou de deur geopend hebben voor de bandieten omdat de interne bewakingscamera’s het niet meer deden en hij dus niet kon weten wie er aanbelde. De dieven wekten de toeristen die nog lagen te slapen en roofden alles wat ze maar konden: geld, camera’s, gsm’s, uurwerken, MP3-spelers…


De meeste slachtoffers komen uit Israel. De eigenaar van de jeugdherberg woonde vele jaren in Israel en heeft er nog veel contacten, vandaar. Na de overval kreeg hij al verscheidene telefoontjes om boekingen op te zeggen. Enkele van de slachtoffers verlieten Rio de Janeiro voortijdig en diegenen die er nog zijn, waarschuwen alvast vrienden en kennissen om elders op vakantie te gaan. Een van de overvallen gasten zei: “Dit is dus Rio. Ik was op mijn hoede voor een mogelijke overval ’s nachts op straat, of op het strand, maar niet terwijl ik lag te slapen. In plaats van een dag door te brengen op het strand moet ik nu uren in een politiekantoor zitten om klacht in te dienen en een getuigenis af te leggen“.

Alsof dit alles nog niet volstaat, werd vanmorgen vroeg opnieuw een hostel overvallen. Deze keer ging het om hostel Samba Villa, in de wijk Lapa. Vierendertig toeristen werden het slachtoffer van minstens zes overvallers, gewapend met messen, pistolen en granaten. Een en ander speelde zich af in dezelfde straat waar er zich een kazerne van de polícia militar bevindt. De gangsters zouden binnengeraakt zijn nadat een van hen gewoon aanbelde met de vraag om het toilet te gebruiken. De politie voert een onderzoek uit en het is niet onwaarschijnlijk dat de boeven snel zullen gevat worden. Dat neemt echter niet weg dat dergelijke feiten enorm veel schade toebrengen aan het imago van een stad die het voornamelijk moet hebben van het toerisme. De veiligheid is er een torenhoog probleem en de overheid schiet schromelijk tekort in het beschermen van de buitenlandse bezoekers







Bron:

http://link2brazil.com/



ronny
Artikels: 0
Berichten: 145
Lid geworden op: di jul 03, 2007 12:35

Bericht door ronny » di feb 24, 2009 16:56

leuk vooruitzicht,ga 07 maart naar Rio



SjaakieRakie
Artikels: 0
Berichten: 128
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 20:27

Bericht door SjaakieRakie » di feb 24, 2009 20:31

Hoi Ronny, laat iig even weten hoe het was!

Veel plezier iig.. Vrienden van mij zijn ook geweest en hebben geen gevaarlijke overvallen e.d meegemaakt..

mvgr SjaakieRakie



ronny
Artikels: 0
Berichten: 145
Lid geworden op: di jul 03, 2007 12:35

Bericht door ronny » wo feb 25, 2009 15:09

SjaakieRakie schreef:Hoi Ronny, laat iig even weten hoe het was!

Veel plezier iig.. Vrienden van mij zijn ook geweest en hebben geen gevaarlijke overvallen e.d meegemaakt..

mvgr SjaakieRakie
Bedankt SjaakieRaki, Zal mijn bevindingen tzt plaatsen



Plaats reactie