Brazilie Nieuws: Cubaanse “deserteurs”

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Redactie
Artikels: 2008
Berichten: 2256
Lid geworden op: di nov 14, 2017 16:18
Contacteer:

Brazilie Nieuws: Cubaanse “deserteurs”

Bericht door Redactie » vr nov 16, 2018 15:36

Brazilie Nieuws: Cubaanse “deserteurs”
door Redactie


Afbeelding
Minstens 150 Cubaanse dokters die het programma “Mais Médicos” verlieten, vechten bij het Braziliaanse gerecht om op een normale en onafhankelijke manier hun beroep te kunnen uitoefenen in Brazilië, buiten het oorspronkelijke akkoord tussen Brazilië en Cuba, en om normaal betaald te kunnen worden. Deze groep “deserteurs” startte acties op tegen het ministerie van gezondheid, de...

Lees meer



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Brazilie Nieuws: Cubaanse “deserteurs”

Bericht door Martinho » vr nov 16, 2018 20:52

Er blijkt dus heel wat meer aan de hand te zijn.

De Cubaanse medici zijn in dienst van Cuba, niet in dienst van Brazilie of het Ministerio de Saude. En al helemaal niet bij Bolsonaro, die is nog niet eens ingezworen. In tegenstelling tot wat iemand beweerde zijn het ook geen slaven, want ze kunnen gewoon die dienst verlaten, ook al betekent dat natuurlijk wel contractbreuk. Jammer alleen voor ze: op het moment dat ze dat doen mogen ze (als hun diploma niet geldig is tenminste) opeens niet meer als dokter werken.
Ok, ze krijgen maar een kwart van het salaris dat Brazilie voor hun diensten betaalt. Dat geld steekt Cuba in een wereldwijd uitzendprogramma, dus niet alleen dat voor Brazilie. Dat die 150 meer geld willen snap ik heel goed, maar dat is helaas tegen de afspraak en de regels van dat Cubaanse programma.

zie ook:

Dados sobre o *Fim* da Cooperação com a OPAS e Cuba no *Programa Mais Médicos*:
- de uma só vez, sairão mais de *8.500 médicos cubanos* dos locais onde estão hoje trabalhando.
- eles estão em *2.885 municípios do país*, sendo a maioria nas áreas mais vulneráveis: Norte do país, semiárido nordestino, cidades com baixo IDH, saúde indígena, periferias de grandes centros urbanos.
- *1.575 municípios* só possuem médicos cubanos do Programa, sendo que 80% desses municípios são pequenos (menos de 20 mil habitantes) e localizados em regiões vulneráveis.
- existem *300 médicos cubanos* atuando nas aldeias indígenas. Isso é *75% dos médicos que atuam na saúde indígena* do país.
- os locais onde os cubanos atuam foram oferecidos antes a médicos brasileiros, que *não* aceitaram trabalhar.
- sobre a substituição dos cubanos por médicos brasileiros: em 5 anos de Programa, *nenhum* edital de contratação de médicos brasileiros conseguiu contratar essa quantidade de profissionais. O maior edital contratou 3 mil brasileiros.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Brazilie Nieuws: Cubaanse “deserteurs”

Bericht door borsjea » vr nov 16, 2018 22:30

Hoe meer je er over leest hoe droever het wordt. Artsen zijn beperkt in het bezoek van familie bezoek en bezoek aan familie kan leiden in innamen van paspoort en daardoor terugkeer naar Brazilië onmogelijk.
Laatst gewijzigd door borsjea op vr nov 16, 2018 22:57, 1 keer totaal gewijzigd.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Brazilie Nieuws: Cubaanse “deserteurs”

Bericht door borsjea » vr nov 16, 2018 22:57

Onderstaande blog geeft wat meer informatie over deze modernere vorm van slaven arbeid.

https://informatiecuba.wordpress.com/tag/artsen/



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Brazilie Nieuws: Cubaanse “deserteurs”

Bericht door Martinho » vr nov 16, 2018 23:37

Het best geinformeerd? Tjonge, als je dat van jezelf zegt ....

De betiteling slavenarbeid heb je eerder op facebook gebruikt meen ik. Dat is naar mijn niet zo bescheiden mening een waardeoordeel, maar niet aantoonbaar een feit. Deze mensen hebben inderdaad een stringent contract, en verbreken van dat contract is contractbreuk. Ik weet niet hoe het gaat met uitzendkrachten uit b.v. Nederland en of die ook "asiel" moeten aanvragen als ze onverhoeds gewoon bij de werkgever in het buitenland gaan werken omdat het meer opbrengt, maar in ieder geval is er dan zoiets als het concurrentiebeding. Zijn ze dat contract tegen hun wil aangegaan? Het is toch tijdelijk begrijp ik (3 jaar).

Ook dat asiel zag ik eerder, hierboven stel ik de vraag waarom dat zo wordt genoemd. Hebben ze een halsmisdaad begaan waardoor ze in Cuba levenslang krijgen of erger? Nee dus. Ze willen kennelijk een visum EN werkvergunning als arts in Brazilie, terwijl de regels (ook niet die van Brazilie) dat toestaan. Want het verdient meer, zoveel is wel duidelijk.

Het spijt me, maar ik begin een vieze smaak in mijn mond te krijgen van dat anti-Cuba en anti-communisme gedoe. Kom met redelijke argumenten, maar verzwijg b.v. niet wat de salarissen van dokters in Cuba zijn, in de sloppenwijken. Verzwijg niet dat Cuba tienduizenden van dit soort uitzendkrachten naar arme en noodlijdende landen stuur, op ongetwijfeld hetzelfde soort contract. Corrigeer me maar als ik dat mis heb, als je zo goed bent geinformeerd. Laat maar zien WAAROM die mensen eigenlijk "asiel" moeten aanvragen in Brazilie, maar in andere landen kennelijk niet. Waar zit dat in? Zou het misschien iets met geld te maken kunnen hebben, want kennelijk verdienen Braziliaanse artsen aanzienlijk meer ook al verdommen ze het naar afgelegen gebieden te gaan.

Nee, ik ben er klaar mee. Bolsonaro heeft iets geroepen over marxisten, en was er 1 in die groep die inmiddels getrouwd is dus WEL een visum (geen asiel) kreeg maar NIET als arts mag werken, er kwam rumoer en er wordt volop onvolledige, om niet te zeggen onjuiste, informatie verspreid en ziedaar: het Trumpisme ten top. Gevolg: geen dokters in armoegebieden meer.

BAH



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7211
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Cubaanse “deserteurs”

Bericht door Progresso » ma nov 19, 2018 17:34

Zoals @martinho al opmerkte wordt dezelfde discussie ook in een facebook groep gevoerd. Dat gaat redelijk moeizaam moet ik zeggen omdat er toch een aantal tools.

Handig is verder gewoon even de universele verklaring van de mensenrechten erbij te pakken.

Martinho schreef:
vr nov 16, 2018 23:37
Het best geinformeerd? Tjonge, als je dat van jezelf zegt ....
Als je de website goed had gelezen dan staat de quote tussen haakjes, het is dus een citaat. Ze zeggen dit niet zelf, maar het is een citaat uit de Trouw.

Martinho schreef:
vr nov 16, 2018 23:37
De betiteling slavenarbeid heb je eerder op facebook gebruikt meen ik. Dat is naar mijn niet zo bescheiden mening een waardeoordeel, maar niet aantoonbaar een feit.
De UVRM heeft het in artikel 4 niet alleen of slavernij, maar ook over horigheid. De contractbreuk leidt voor de Cubanen tot de volgende situatie:
Soon after the first injunctions were issued, Cuban supervisors in Brazil summoned doctors who had filed suits and fired them on the spot, several doctors said. Each was given the chance to get on a plane to Cuba within 24 hours — or face exile for eight years.
"Exile" betekent gewoon verbannen. Je komt gewoon 8 jaar niet meer bij je eigen kinderen en vrouw. (schending artikel 9, 13.2 UVRM).

Martinho schreef:
vr nov 16, 2018 23:37
Deze mensen hebben inderdaad een stringent contract, en verbreken van dat contract is contractbreuk.
Schending artikel 23 UVRM

Martinho schreef:
vr nov 16, 2018 23:37
Ik weet niet hoe het gaat met uitzendkrachten uit b.v. Nederland en of die ook "asiel" moeten aanvragen als ze onverhoeds gewoon bij de werkgever in het buitenland gaan werken omdat het meer opbrengt, maar in ieder geval is er dan zoiets als het concurrentiebeding. Zijn ze dat contract tegen hun wil aangegaan? Het is toch tijdelijk begrijp ik (3 jaar).
In mijn tijd, ondertussen weer ruim 10 jaar geleden, heb ik erg veel met contractors gewerkt. Er is in de contracten altijd sprake van een stringente geheimhoudingsplicht. Die was overigens gelijkwaardig aan die van de werknemers. Wil een uitzendkracht in vaste dienst dan kan dat, maar probeer je altijd te voorkomen. Mocht voor het einde van de overgekomen contractperiode de uitzendkracht toch in vaste dienst komen dan is gebruikelijk dat de werkgever het uitzendbureau een vergoeding geeft voor gederfde inkomsten en een finders fee. Meestal gaat dit om behoorlijke bedragen die bij grote bedrijven goed zijn uit onderhandeld. De uitzendkracht heeft ten alle tijden alle vrijheid. Een concurrentiebeding is negenoeg kansloos. Een beding van geheimhouding niet.

Martinho schreef:
vr nov 16, 2018 23:37
Ook dat asiel zag ik eerder, hierboven stel ik de vraag waarom dat zo wordt genoemd. Hebben ze een halsmisdaad begaan waardoor ze in Cuba levenslang krijgen of erger? Nee dus. Ze willen kennelijk een visum EN werkvergunning als arts in Brazilie, terwijl de regels (ook niet die van Brazilie) dat toestaan. Want het verdient meer, zoveel is wel duidelijk.
Artikel 14
Eenieder heeft het recht om in andere landen asiel te zoeken en te genieten tegen vervolging.

En nee, het is geen halsmisdaad. In dat geval kan men juist geen asiel aanvragen. Het gaat erom dat de artsen en hun familie aantoonbaar worden vervolgd in eigen land.

Martinho schreef:
vr nov 16, 2018 23:37
Corrigeer me maar als ik dat mis heb, als je zo goed bent geinformeerd. Laat maar zien WAAROM die mensen eigenlijk "asiel" moeten aanvragen in Brazilie, maar in andere landen kennelijk niet.
Dat komt omdat ze nu in Brazilië wonen en werken. De weg naar de USA is destijds afgesloten door Obama. Het lijkt mij meer dan logisch dat Cubanen die nu hier wonen en werken hier asiel aanvragen.

Martinho schreef:
vr nov 16, 2018 22:57
Nee, ik ben er klaar mee. Bolsonaro heeft iets geroepen over marxisten, en was er 1 in die groep die inmiddels getrouwd is dus WEL een visum (geen asiel) kreeg maar NIET als arts mag werken, er kwam rumoer en er wordt volop onvolledige, om niet te zeggen onjuiste, informatie verspreid en ziedaar: het Trumpisme ten top. Gevolg: geen dokters in armoegebieden meer.

BAH

Als je het artikel goed had gelezen betreft het een casus van ver voor Bolsonaro. Het is een proces aangespannen in 2016, volgens mij nog ten tijde van Dilma.

Dat Cuba nu contractbreuk pleegt (want dat doen ze) zegt meer over de politieke en financiele bedoelingen van dit plan dan over de zorg voor de Cubanen voor de meest kwetsbaren in onze samenleving. Maar dat het communisme over lijken gaat is geen nieuwigheid.



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Brazilie Nieuws: Cubaanse “deserteurs”

Bericht door Martinho » di nov 20, 2018 03:57

Die is van mij. En Richard heb ik geblokt op facebook omdat hij niet normaal kan discussieren.

Ik ben er klaar mee betekent dat ik ook niet de mensenrechten erbij ga halen of wat dan ook, dat betekent precies wat ik schreef en tientallen malen moest herhalen tegen betweters. En ik ben dus ook HIER er klaar mee.

Ter info:



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7211
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Cubaanse “deserteurs”

Bericht door Progresso » di nov 20, 2018 12:11

Stel nu dat de Nederlandse regering een deal sluit met Suriname om het tekort aan verpleegkundigen op te vangen. De Nederlandse regering betaald Bouterse €3000 per verpleegkundige. Met dat geld beweert Bouterse zorg te dragen voor gratis onderwijs in Suriname.

Die verpleegkundigen moeten voor 3 jaar naar Nederland, maar moeten vrouw en kinderen achterlaten. Zij krijgen in Nederland €300 per maand. Vrouw en kinderen mogen elkaar aan het eind van de contractperiode een keer opzoeken. Besluit de verpleegkundige in Nederland te blijven dan mag hij 8 jaar Suriname niet in en zijn eigendommen en spaargeld worden door Bouterse geconfisceerd.

Dezelfde Nederlanders die nu op de social media zeggen dat het allemaal wel meevalt zouden zonder twijfel op hun achterste poten staan, advocaat Spong zou niet weg te branden zijn bij Pauw, Buitenhof en Tan.

Het is deze enorme hypocriete houding die mij irriteert. Kom je met solide argumenten dan stopt men de discussie. Agree to disagree, ik blok je of ik ben er wel klaar mee zijn dan meestal de uitvluchten als men realiseert dat men fout zit.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7211
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Cubaanse “deserteurs”

Bericht door Progresso » di nov 20, 2018 13:45

Hoe dieper je in dat PT dossier "mais medicos" duikt hoe smeriger het wordt. @martinho en consorten willen koste wat koste de mensenrechten uit de discussie houden. Het zou geen slavernij zijn, het geld wordt toch goed besteed in Cuba en het is toch goed dat de meest hulpbehoevenden in Brazilië medische hulp krijgen.

Als je de wet Mais Medicos leest dan zie je dat het de Cubanen verboden wordt om een permanent visum of asiel aan te vragen.

Dit is een flagrante schending van een van de meest basale mensenrechten, het recht op asiel.

Het verwondert mij dat een dergelijke wet met volledige instemming van een United Nations clubje is begroet. Blijkbaar gelden mensenrechten opeens niet meer als het om marxistische contractpartijen gaat.



Plaats reactie