Aanmelden:


Statistieken

Wie is er online:
Geregistreerde gebruikers: Cunha, Progresso

Aantal leden 522
Ons nieuwste lid is Simon Veldman

Blog

Link2Brazil Aerolula 2.0

door Redactie



Nadat president Lula 10 internationale reizen achter de rug heeft, 26 dagen buiten Brazilië doorbracht, en een ontmoeting had met andere Zuid-Amerikaanse leiders in Brasília, besloot hij het vliegtuig te vervangen dat ter beschikking staat voor het Palácio do Planalto. Lula testte een groter model, besloot dat het goed was en vroeg aan de Braziliaanse luchtmacht (FAB - Força Aerea Brasileira) om het te verbouwen en aan te passen.

Het nieuwe model is een Airbus A330-200, voorheen aangekocht door ex-president Jair Bolsonaro voor US$ 80 miljoen, van de vliegtuigmaatschappij Azul. De A330-200 zal de actuele "Aerolula" vervangen, een Airbus A319 CJ. De A330-200 werd aangekocht voor militair gebruik, inclusief de mogelijkheid om andere vliegtuigen te kunnen bijtanken tijdens de vlucht.



Een Airbus A330-200 van de maatschappij Azul

Het doel bestaat erin om meer autonomie te bekomen tijdens presidentiële vluchten, vooral intercontinentaal, waardoor de president meer comfort krijgt.

De huidige "Aerolula" heeft aparte compartimenten voor het presidentiële koppel (private slaapkamer met een douchecel), maar het vliegtuig is kleiner. In het nieuwe model zal het slaapcompartiment groter zijn, net als een grotere vergaderruimte waar hij kan praten met genodigden.

Het duurste item dat geïnstalleerd wordt, is een systeem van internetverbinding aan boord, dit omdat de romp van het toestel open moet opdat de nodige kabels kunnen gemonteerd worden. Dit wordt beschouwd als een noodzakelijkheid omdat de president geen 12 uur zonder een verbinding met Brasília kan blijven.

De autonomie van het nieuwe toestel is ook groter dan die van de A319 CJ. Hierdoor zal Lula minder tijd verliezen bij zijn internationale verplaatsingen, vooral als Azië de bestemming is. De tussenstops nemen meer tijd in beslag dan bij commerciële vluchten, dit omdat het presidentiële vliegtuig telkens volledig gecheckt wordt, niet alleen om bij te tanken.

De recente reis naar China duurde meer dan 30 uren, met 2 tussenstops. De reis naar Hiroshima duurde 26 uren. Het was al tijdens deze reizen dat leden van de regering naar een oplossing zochten, rekening houdend met de leeftijd van de president (77), waardoor hij erg vermoeid raakt.

De nieuwe Aerolula kan ook meer mensen meenemen. De commerciële versies van dit model hebben een capaciteit van 268 passagiers, en worden enkel ingezet voor intercontinentale vluchten. De Airbus A319 CJ, het huidige presidentiële vliegtuig, heeft een commerciële capaciteit van 110 tot 156 passagiers, afhankelijk van de interne configuratie. De presidentiële versie van dit model kan slechts 39 passagiers meenemen.

Lula is van plan om meer mensen uit te nodigen tijdens zijn reizen, vooral volksvertegenwoordigers en senatoren, om toenadering te zoeken tot het parlement en om geallieerden te belonen. Een groter vliegtuig is hierbij zeker nuttig.

Aerolula

Het huidige presidentiële vliegtuig werd in 2005 door Lula gekocht, tijdens zijn eerste ambtstermijn. Het verving de toenmalige "Sucatão" (schroot), een Boeing 707, met de nomenclatuur KC137, gekocht door voormalig president José Sarney en door het presidentschap werd gebruikt van 1986 tot 2005. Het wordt beschouwd als een militair vliegtuig. Het toestel werd Santos Dumont gedoopt, maar staat bekend onder de denigrerende bijnaam "Sucatão", omdat het in de jaren dat het door Planalto werd gebruikt, verschillende problemen had.



De Boeiing "Sucatão" 707, met pensioen gestuurd in 2005

Naast de “Aerolula” heeft de president de beschikking over een vloot helikopters en vliegtuigen van verschillende afmetingen. Alle toestellen vallen onder de verantwoordelijkheid van de FAB en maken deel uit van de "Grupo de Transporte Especial".

UOL Notícias - Terra Notícias

Foto's: Isac Nóbrega/PR - Wikimedia Commons

Source: https://www.link2brazil.com/post/aerolula-2-0