Aanmelden:


Statistieken

Wie is er online:
Geregistreerde gebruikers: Cunha, Dilma

Aantal leden 522
Ons nieuwste lid is Simon Veldman

Blog

Link2Brazil Dip in autoindustrie

door Redactie



Na een gedwongen pauze van twee jaren door een gebrek aan componenten, vooral halfgeleiders, wordt de productie van nieuwe auto's opnieuw onderbroken, maar deze keer door een gebrek aan consumenten. De verkoop van nieuwe wagens daalde tussen 2019 en vorig jaar met 24,5%. De zwakke economie, hoge inflatie en dito intresten frustreren de verwachtingen van de Braziliaanse automobielsector die zich verplicht ziet om de productieplannen aan te passen.

Vanaf vandaag stoppen minstens drie grote bedrijven: General Motors, Hyundai en Stellantis (Fiat, Jeep, Peugeot en Citroën) besloten om hun werknemers met collectief verlof te sturen. De producenten bevestigen dat de daling in de verkoop het motief vormt.

In 2019 werden er in Brazilië 2,787 miljoen nieuwe voertuigen verkocht, een aantal dat toen reeds als laag beschouwd werd. Vorig jaar daalde dat aantal nog tot 2,104 miljoen, een verschil van 24,5%. Er is nog steeds een tekort aan halfgeleiders, maar minder erg als voorheen.

Op het einde van februari stonden er 187.400 nieuwe voertuigen te wachten op een koper, op de parkings van de fabrikanten, voldoende voor een verkoopsperiode van 40 dagen, boven het gemiddelde van 30 á 35 dagen. De tijdelijke stopzetting van de productie is bedoeld om die termijn weer op een normaal peil te brengen.



De piepkleine Renault Kwid: een van de goedkoopste autootjes van Brazilië. Prijs R$ 68.190 (€ 12.000). Met dergelijke prijzen is het geen wonder dat de Braziliaanse tweedehandsmarkt het erg goed doet.

Uit een onlangs afgerond onderzoek door S&P Global blijkt dat de Braziliaanse auto-industrie 40% onder zijn normale capaciteit werkt. De productiecapaciteit van de sector bedraagt 3,6 miljoen voertuigen per jaar, waarbij er in de meeste fabrieken met twee ploegen gewerkt wordt. Met drie ploegen zouden er 4,3 miljoen stuks van de band rollen.

Een woordvoerder van S&P Global sluit niet uit dat er ontslagen volgen en zegt: "De achterstand in de verkoop van de voorbije jaren zal ook dit jaar niet ingehaald worden, door het verlies van koopkracht van de consument, de inflatie, hoge intresten, beperkingen van de banken door achterstallen in terugbetalingen van leningen, en het gebrek aan een duidelijke definitie van het economisch beleid door de nieuwe regering".

Estadão

Foto: Wikimedia Commons

Source: https://www.link2brazil.com/post/dip-in-autoindustrie