Aanmelden:


Statistieken

Wie is er online:
Geregistreerde gebruikers: Cunha, Dilma, Felix, Progresso

Aantal leden 522
Ons nieuwste lid is Simon Veldman

Blog

Link2Brazil Populaire autootjes

door Redactie



President Lula gaf onlangs kritiek op de prijzen van auto's in Brazilië, modellen citerend van R$ 70.000 en R$ 90.000 die - volgens hem - geen populaire auto's (carro popular) meer zijn, maar thuishoren bij de middenklasse. Maar waarom zijn die zo duur?

Volgens de fabrikanten omwille van een reeks factoren. De motieven gaan van hoge belasting (een oud klaaglied van de sector) tot technologische vernieuwingen die de tendens volgen van de internationale markt, en de nieuwe regels van veiligheid en uitstoot van gassen.

Het project van de "carro popular" werd in 1992 goedgekeurd, door de toenmalige president Itamar Franco, en begunstigde modellen tot 1.000 CC. De eerste begunstigde was de Uno Mille van Fiat, waar enkel maar wat kleine wijzigingen nodig waren omdat het autootje al twee jaar in productie was.



De Uno Mille, de meestverkochte 'carro popular' in Brazilië. Fiat produceerde en verkocht bijna 3,7 miljoen van deze autootjes in een periode van 35 jaar (tot 2019).

De drie andere fabrikanten, actief op de automarkt in die tijd, haastten zich om hun voertuigen aan te passen om te kunnen genieten van de fiscale voordelen. Het ging om de Gol 1000, van Volkswagen, de Chevrolet Junior, van General Motors, en de Escort Hobby, van Ford. De Fusca (Volkswagen Kever) raakte enkel betrokken in het project dankzij Itamar Franco die dat suggereerde. Hij beschouwde de Fusca als de enige echte carro popular.

De productie van de Kever werd stopgezet in 1986 maar terug tot leven gewekt met dezelfde 1600 CC motor. Itamar gaf een draai aan de regels van het project, en sloot de Fusca in. De herneming van de productie in 1993 ging gepaard met een bezoek van de president aan de fabriek in de ABC Paulista. Hij werd even rondgereden in een open versie die in werkelijkheid nooit geproduceerd werd (foto boven). De "Fusca Itamar" waarvan uiteindelijk 40.000 stuks geproduceerd werden, verdween drie jaren later van de productielijn.

Om een en ander te stimuleren werd de IPI heffing (Imposto sobre Produtos Industrializados) herleid tot 0,1%. De verkoopprijs werd beperkt tot R$ 7.200, in de muntwaarde van die tijd. Vandaag zou die prijs, geactualiseerd via de IGP-M (Índice Geral de Preços – Mercado), R$ 80.000 bedragen (berekend door Anfavea). De goedkope voertuigjes kregen de bijnamen "pé de boi" (ossenvoet) en "pelados" (naakt) omdat ze ontdaan werden van comfort items, veiligheid en eerste klas materialen. Ze hadden ook maar 1 achteruitkijkspiegel, aan de kant van de bestuurder. Dat is vandaag, 30 jaar later, wel even anders.

Fabrikanten, concessionarissen en de regering zoeken nu naar een manier om de modellen die reeds op de markt zijn, goedkoper te maken. Die kosten nu tussen R$ 70.000 á R$ 80.000. De goedkoopste op dit moment zijn de modellen Fiat Mobi en de Renault Kwid, kleine sardinenblikjes, verkrijgbaar voor R$ 69.000.

De regering streeft naar een verkoopprijs van maximum R$ 50.000, te bekomen via vermindering van belastingen, het verwijderen van comfort en design items, vermindering van de winstmarge voor de producenten en concessionarissen, en speciale kredietlijnen met gesubsidieerde intresten. Dit alles wordt nu bestudeerd, maar fabrikanten als General Motors reageren alvast negatief.

De aankondiging van de eerste maatregelen om de 'carro popular' terug in te voeren, is voorzien op 25 mei. Er wordt enkel gesproken over voertuigen, aangedreven door fossiele brandstoffen.

Dit alles gaat enigszins in tegen de politiek van andere landen. De Europese Unie keurde in februari een wet goed die de verkoop van voertuigen die rijden op benzine of diesel, verbiedt vanaf 2035, dit om de overgang naar elektrisch aangedreven voertuigen te versnellen, een evolutie die toch niet meer te stoppen is.

Het is aan vicepresident Geraldo Alckmin, tevens minister voor Ontwikkeling, Industrie, Handel en Diensten, om in te gaan tegen de wens van de president, die vergeet dat het hier om een economische achteruitgang gaat, met gevolgen voor het milieu. Ook Milieu minister Marina Silva doet er goed aan om Lula hieraan te herinneren.

Wie belangstelling heeft voor deze topic, raden we aan om even naar het Brazilië Forum te surfen, waar een bijzonder interessante discussie plaats vond over de instorting van de verkoop van nieuwe voertuigen in Brazilië.

Foto's: Wikimedia Commons

Source: https://www.link2brazil.com/post/populaire-autootjes