Aanmelden:


Statistieken

Wie is er online:
Geregistreerde gebruikers: Canoa Quebrada, Cunha, Dilma

Aantal leden 522
Ons nieuwste lid is Simon Veldman

Reizen

Rota das emoções; Noord-Oost Brazilië

door Redactie

Aan de Braziliaanse noordoostkust bevindt zich de Rota das Emoções – een route zo grandioos dat men er door overweldigende emoties bevangen wordt. Het traject loopt grotendeels via het strand, langs eindeloze duinen, lagunes, vissersdorpjes en hotspots voor kitesurfers. Elke dag met de tenen in het zand.

bcl_664410958.htm

Het andere Brazilië

Een reis vol emoties

Aan de Braziliaanse noordoostkust bevindt zich de Rota das Emoções –een route zo grandioos dat men er door overweldigende emoties bevangen wordt. Het traject loopt grotendeels via het strand, langs eindeloze duinen, lagunes, vissersdorpjes en hotspots voor kitesurfers. Elke dag met de tenen in het zand.

TEKST JURRIAAN TEULINGS - FOTOGRAFIE ERNIE ENKELAAR

1/2018 Flying Dutchman Magazine 19

De restaurantjes langs de route hebben allemaal verse vis op het menu.

Wie van het strand houdt, kent het wel: dat moment waarop je na een lange reis eindelijk met je blote voeten in het zand staat. Het geruis van de oceaan in de oren, de blik op de horizon. Alle zorgen vallen ineens van je schouders. Neem dat gevoel en die setting, en vergroot ze. De reis is verder, de wind is straffer. Het zand is torenhoog opgewaaid in witte duinen die in langgerekte kronkels tot aan de horizon strekken. We kunnen er met grote maansprongen langs steile zandhellingen naar beneden hollen.

Bij elke landing slokt de duinwand onze voeten op en spreiden onze tenen zich door warm zacht zand. We zouden in de Sahara kunnen zijn, of in de Gobiwoestijn. Maar we zijn in Brazilië.

De ruige noordoostkust

Dat is te merken aan de emoties die hier ruim baan krijgen. Brazilianen houden niks binnen. “Sommige mensen worden bij het zien van de duinen overvallen door allerlei gevoelens. Ik heb ze regelmatig zien hui- len�?, vertelt Lamiaâ, de manager van een resort even buiten Atins, een afgelegen dorpje aan de Braziliaanse noordoostkust. Vlakbij strekt het duinpark Lençóis Maranheses – de beddenlakens van Maranhão – zich uit, 70 kilometer naar het westen, 50 kilometer landinwaarts.‘Lençóis’ is het Portugese woord voor lakens. Tja, laat het maar aan gepassioneerde Brazilianen over om in een wit golvend duinland- schap een rommelig bed te herkennen...

Dit is het begin van de zogenoemde Rota das Emoções, de route van emoties, die vanaf hier oostwaarts langs de ruige noordoostkust van drie Braziliaanse staten strekt. Ons vertrekpunt, São Luís, ligt inmiddels 260 kilometer achter ons. Daar beginnen de duinen al. De emoties, die zich immers nooit aan strikte begin- of eindpunten houden, eigenlijk ook. De avond van aankomst kijken we vanuit ons restaurant aan de strandboulevard uit op een muur van zand. São Luís werd ooit gesticht door Franse kolonisten,

Torenhoge duinen

20 kilometer ten westen van Jericoacoara bevindt zich Tatajuba, een dorpje dat ooit opnieuw werd gebouwd nadat het in zijn geheel door een wandelende duin werd opgeslokt. Het is alleen bereik- baar met buggy’s en 4x4-trucks en geeft een goed beeld van hoe Jericoacoara ooit was. De route loopt via de Torta-lagune, waar tussen de hoge zandduinen een visrestaurantje wacht.

snel opgevolgd door Portugezen, die de huizen van het historische centrum met dezelfde azulejos betegelden als langs de straten van oud Lissabon. Recenter is de stad dankzij een voorliefde voor reggae bekend komen te staan als een Braziliaans Jamaica. Men ­cultiveert er een eigen versie met een eigen dans, waarbij paren zich zo strak tegen elkaar aandrukken dat ze tot één lijken te versmelten.

Van jungle naar oceaan

We verruilen de zwoele stad al snel voor de wildernis. Het is een paar uur westwaarts naar Barreirinhas, het dorpje dat als hoofdbasis van tours door het natuur- park Lençóis Maranheses wordt gebruikt. Onderweg laat de nabijheid van het Amazoneregenwoud zich gelden: de begroeiing langs de weg is zo weelderig dat het droge landschap erachter nauwelijks voorstelbaar is. We stoppen halverwege voor een brunch van paarse açaibessen die we aan grote trossen aan de ranke pal- men langs de weg zagen hangen. In Nederland worden de bessen door slimme marketeers verdund met appelsap als superfood aangeboden. Hier worden ze traditioneel tot pulp vermalen en als een koude soep gegeten die u in kleine restaurants per liter kunt bestellen. Op tafel staan muesli en tapioca klaar om naar eigen behoefte toe te voegen. Echte liefhebbers mengen er gedroogde garnalen doorheen.

In Barreirinhas hevelen we onszelf en onze tassen over op een rivierbootje. De rest van de middag varen we over de Rio Preguiças, de ‘luiaardsrivier’, die onge- haast door een prachtig junglelandschap richting Atlantische Oceaan meandert. Een kilometer uit de kust maakt het gebladerte vrij plotseling plaats voor >>

In de Braziliaanse kustdorpjes hangt een gemoedelijke sfeer.

Een duik in een lagune is een flinke klim waard.

20

Flying Dutchman Magazine 1/2018

1/2018 Flying Dutchman Magazine

21

zandduinen. Her en der kruipt er nog wat heldhaftig groen over de scherpe duinranden, maar het is

duidelijk­ welke partij hier aan de winnende hand is. De oceaan is nog te ver weg om te horen, maar de wind, die achter de duinen een lange rij windmolens aanzwengelt, draagt de zilte lucht diep landinwaarts, en brengt verkoeling in het broeierige bos. Even verderop staat een vuurtoren. We klimmen omhoog en zien in de verte Atins al liggen, achter een strandje aan de riviermonding. We rijden er door zandstraten vol scharrelkoeien en ezeltjes naar La Ferme de Georges, een kleine oase van luxe. We worden er verwelkomd door twee dalmatiërs en vijf katten. De honden ­blaffen tegen de nieuwsgierige runderen die met

ons het terrein op proberen te lopen.

Uitgestrekt duinlandschap

In plaats van opwellende tranen overheersen bij ons gevoelens van opwinding en avontuur als we

de volgende middag met een 4x4-jeep het natuurpark Lençóis Maranheses in rijden. Dat gaat via het strand. Het ene moment racen we nog langs de ­vloedlijn,

Ezels dwalen nietig tussen reusachtige, loom wiekende windmolens.

Het historische centrum van São Luís bestaat uit kleurrijke straten met veel Franse en Portugese erfgoederen.

en het volgende slaan we linksaf, recht een torenend duin op. En weer af. En weer op. Het uur dat volgt is als in een roetsjbaan. Totdat we op een lagune stuiten. Ondanks het feit dat het park het uiterlijk van een woestijn heeft valt er jaarlijks flink wat regen, die door een hardere grondlaag onder het park niet ­wegstromen kan. Tussen mei en september vormt het gefilterde regenwater daardoor duizenden kristal- heldere lagunes tussen de duinen. Tijdens ons bezoek is het merendeel alweer verdampt, maar wat resteert is niet minder spectaculair. Na de enerverende rit is het er prettig pootjebaden en wandelen door het glooiende zandlandschap, dat rondom tot aan de horizon strekt.

Leverancier van krab

We verlaten Atins op een pontje over de riviermonding en volgen de vloedlijn naar onze volgende bestem- ming. Op het brede, verlaten strand hangt een ruige sfeer. Het opgestoven zand tint de lucht sepia. Geiten en ezels dwalen nietig tussen reusachtige, loom

wiekende­ windmolens. Onze chauffeur gaat vol gas over nat zand: aan de achteruitkijkspiegel bungelt een Stormtrooper. Het landschap is echter meer Mad Max dan Star Wars. Het einde van de route wordt gemar- keerd door een verkeersbord dat zich richt tot binnenkomend­ verkeer. Het bevat geen waarschuwing of gebod, maar vergt van reizigers een poëtische over- gave. “Ik accepteer dat waar ik ga, de wind en de zee het enige geluid zullen zijn.�? Dat is geen gek idee,

op een route waar het strand de snelweg is.

We overnachten in Parnaíba, maar niet nadat we een paar uur door een van de grootste rivierdelta’s

ter wereld zijn gevaren. De Parnaíba-delta omvat een >>

Favorieten

>Duingastronomie

Nergens logeert u zo dicht bij de duinen en lagunes van het natuurpark Lençóis Maranheses als bij La Ferme de Georges

in Atins. Het bijbehorende farm-to-table restaurant doet zijn naam eer aan met tafels met uitzicht op de grote biologische groentetuin. georges.life/pt/atins

>Krabtaart

Caranguejo Espresso oogt als een uiterst simpel restaurant in Parnaíba met advertenties van de lokale betonfabrikant en opticien in de menukaart. Laat u zich daar niet door weerhouden: de torta

de caranguejo (krabtaart) waar het hier allemaal om draait is verrukkelijk. Er gaan pakweg veertig krabbetjes in elke taart.

Quentinha Píres 64, Parnaíba

>Surfersluxe

Vila Kalango, het oudere zusje van Rancho do Peixe, is een oase van rust in hartje ­Jericoacoara. Ooit was dit het eerste luxehotel­ in het afgele- gen vissersplaatsje: het werd opgericht door surfers. De kamers, gebouwd op palen, zijn een verwijzing naar de oor- spronkelijke architectuur langs deze ruige kust. vilakalango.com.br

22

Flying Dutchman Magazine 1/2018

1/2018 Flying Dutchman Magazine

23

Een tocht over de Rio Preguiças verveelt geen moment. Er is altijd wel reuring op het water.

spectaculair gebied van 73 eilanden vol duinen en mangroves. We zijn nu op het midden van de route van emoties beland en het gevoel dat na de lange ­hobbelritten overheerst is een stevige trek. Dus als we even stoppen bij een eilandje om tussen de wirwar van mangrovewortels een massale hoeveelheid felrode krabbetjes te bewonderen loopt me ineens het water in de mond. Ik ben niet de enige die het zo bekijkt: de krabbetjes zijn het hoofdmenu van de ibissen in de delta. Die ontlenen een felrood verenkleed aan hun dieet van krabbetjes, die hun pigment op hun beurt aan het bètacaroteen in de wortels van de mangroves te danken hebben. Bij zonsondergang strijken grote zwermen ibissen neer op hun favoriete bomen in de delta, als felrode confetti in het bladerdak.

De delta is de grootste leverancier van krab en andere schaaldieren aan de restaurants langs onze route.

’s Avonds eten we bij een simpel restaurantje onder grote muurschilderingen van ibissen en krabben. De specialiteit op het menu is torta de caranguejo, een traditionele krabtaart, opgediend in een formaat waar je een familie vissers van kunt voeden. Zo komen wij, net als de ibissen, toch ook nog aan onze dosis indirect bètacaroteen.

Vertier in de duinen

De volgende dag rijden we door kustdorpjes en langs grote rotspartijen waarop Jezusbeelden staan en Mariakapelletjes zijn gebouwd naar de grootste ­vis­leverancier van deze kust: het dorpje Camocim. Als we bij aankomst langs de kade wandelen, is het laagtij en liggen alle boten op het droge. De volgende ochtend is het water terug en heerst er een drukte >>

Rancho do Peixe. Een strandresort waar u wakker wilt worden.

Folkloristisch festival

Wie het geluk heeft om zich tijdens de laatste twee weken van juni in São Luís te bevinden,­ staat een aangename verrassing te wachten. De stad is dan het toneel van Bumba Meu Boi, een festival vol dans, theater en poëzie. Men doet in deze weken carnaval dunnetjes over.

De buggy is een populair voertuig om de duinen mee te trotseren.

Krabbetjes voor de taart.

Witte duinen versus groene jungle aan de oevers van de Rio Preguiças.

De handwerkclub op straat: hakende vrouwen in Jericoacoara.

24

Flying Dutchman Magazine 1/2018

1/2018 Flying Dutchman Magazine

25

Vanuit de vuurtoren

De duinen van Terres des 7 Couleurs, nabij

heeft u zicht op de zee,

het dorpje Chamarel, zijn van vulkanisch zand

het uitgestrekte duingebied,

in zeven kleuren, en soms wat meer.

de rivier en het bos.

Badmeesters houden vanuit hun post zicht op de lagunes.

Zo lang mogelijk samen genieten

Je wilt nog zoveel mooie momenten meemaken. Welke dromen je ook hebt, het valt of staat met een goede gezondheid.

We helpen je graag om gezond te blijven. En als er wat is, er op tijd bij te zijn. Zodat je zo lang mogelijk samen kunt blijven genieten.

Benieuwd hoe wij je hierbij kunnen helpen? Kijk snel op prescan.nl/bodyscan of bel direct 074 255 9 255.

vanjewelste. Na een tijdje het schouwspel van de binnen- komende vangst en opbollende zeilen in ons op te hebben genomen, nemen we een veerpontje naar de zandduinen­ aan de overkant van de riviermonding. Ons doel is Jericoacoara: 80 kilometer verderop. In plaats van de saaie route door het binnenland te nemen, kiezen we voor de worsteling en het spektakel van de duinroute door mul zand. In lagunes tussen de duinen treffen we groepjes toeristen die met snelle buggy’s vanuit Jericoacoara zijn gekomen voor de minipretparkjes die langs de steile duinwanden zijn verrezen. Zo is er een duin waarvan een lange water- glijbaan is gemaakt, en een andere duin waar men met veel hilariteit van abseilt, om vervolgens door een met automotor en tuinstoelen geïmproviseerde takel- baan omhoog te worden gehesen. Kleine restaurants serveren verse vis aan gasten die aan plastic tafels met de voeten in het water zitten.

Oog voor lokale cultuur

Jericoacoara is in het afgelopen decennium uitge- groeid van een slaperig vissersdorpje tot een van de topbestemmingen aan de Braziliaanse noordkust. Het gevoel van afzondering is onderdeel van de aantrek- kingskracht. Hoewel het aan het strand ligt, is dit geen luie zonbestemming. Net als aan de rest van de kust staat er een groot deel van het jaar een zeer constante harde wind. Dat maakt het een mekka voor kitesurfers, die er in groten getale uit alle hoeken van de wereld neerstrijken. Van het oorspronkelijke vissersdorp zelf is weinig meer over, maar het toeristendorp dat ervoor in de plaats is gekomen is ontspannen, vrien- delijk en zonder pretenties. De straten zijn van zand,

er zijn levendige restaurants waar later op de avond wordt gedanst, en het gevoel dat iedereen hier in het midden van de woestijn op elkaar is aangewezen werkt verbroedering in de hand.

Een halfuurtje verderop bevindt zich Rancho do Peixe, een uitgestrekt strandresort met een eigen ­kitesurfschool. In de slogan ‘natuur, oceaan, wind en poëzie’ klinkt de inzet door die de eigenaars maken om Jericoacoara en omgeving niet ten prooi te laten vallen aan projectontwikkelaars zonder respect voor de lokale cultuur. Daar behoort ook de surfcultuur toe. Zo verblijven wij er in grote houten bungalows met uitzicht op de oceaan, maar er staat ook een aan- tal simpele tipi’s bij de ingang die worden gebruikt door de deelnemers van Surfin Sem Fim (surfen zon- der einde), een 600 kilometer lange oceaanrace tussen Fortaleza en São Luís.

Luchtacrobatiek

De officiële Rota das Emoções houdt op bij het dorp Jericoacoara. Ons eindpunt is echter Fortaleza, de grootste stad van de regio, nog 300 kilometer verderop. De duinen langs de route blijven. De kitesurfers ook. We overnachten in een verrassend strandhotel in Trairi, dat geheel in Balinese stijl is ingericht. Vlak voor Fortaleza rijden we door Cumbuco, een strandoord waar belangrijke surfwedstrijden worden gehouden. We genieten er van de luchtacrobatiek van de aan­ wezige kitesurfers en rusten uit tussen de ezeltjes op het strand. In Fortaleza kopen we op de vismarkt een paar kreeften en een octopus, en brengen die naar een keukentje aan de boulevard waar men klaarstaat om onze boodschappen te bereiden. Zo eindigen we aan een plastic tafeltje met een blik op de horizon terwijl de branding tegen de kade klotst. Hier wordt de een- voudigste, maar ook smakelijkste maaltijd van de hele reis opgediend. Zo is het plaatje helemaal af. <<

Vliegen naar Fortaleza

KLM vliegt vanaf 3 mei 3 keer per week in 9 uur en 30 minuten naar Fortaleza.

1/2018 Flying Dutchman Magazine 27

Reisaanbieding

Noordoost-Brazilië: onontdekt en anders!

14-daagse reis Brazilië vanaf € 3.699,-

Wilt u ook kennismaken met het onontdekte noordoosten van Brazilië? Sapa Pana Travel heeft een bijzondere 14-daagse reis voor u samengesteld. Deze reis neemt u mee naar indruk­ wekkende plaatsen.

Hoogtepunten

>Fietstocht door Rio de Janeiro.

>Dagtocht Lençóis Maranhenses met 4x4-terreinwagens.

>Boottocht door de Parnaíba-delta.

>Bezoek aan het vissersplaatsje

Jericoacoara­inclusief beroemde zonsondergang.

Reissom

Deze rondreis is te boeken vanaf

€ 3.699,- p.p. (bij 2 personen), exclusief

de intercontinentale vluchten met KLM:

Amsterdam-Rio de Janeiro / Fortaleza-

Amsterdam.

In Latijns-Amerika is er waarschijnlijk geen land dat meer tot de verbeelding spreekt dan Brazilië.

De kleurrijke en bruisende mix aan cultu- ren, de immense omvang met zijn grote diversiteit aan landschappen, de talentvolle voetballers, de indrukwekkende steden Rio de Janeiro en São Paulo en het groots gevierde carnaval. Iedereen heeft wel een beeld van het veelzijdige Brazilië. Toch zijn er maar weinig mensen die het écht kennen, want naast de onbetwiste hoogtepunten heeft het land zoveel meer te bieden.

Buiten de gebaande paden

Loopt u door São Paulo, een enorme metropool met ruim 20 miljoen inwoners en een oppervlakte net zo groot als de pro- vincie Utrecht, dan kunt u zich nauwelijks voorstellen dat in hetzelfde land zich een even groot gebied bevindt dat slechts ­honderd families huisvest. Een gebied waar u nog het karakteristieke landschap van lagunes, moerassen, duinen, zandstranden

en koraalriffen kunt bewonderen. Hier ervaart u, ver weg van de gehaaste moderne wereld, de gemoedelijke sfeer van deze ongerepte regio. Treed buiten de gebaande paden en ga mee op reis naar het onontdekte noordoosten van Brazilië.

Onaangeroerd en puur Bezoek het surrealistische landschap van Lençóis Maranhenses, waar perfect gevormde witte zandduinen worden afge- wisseld met azuurblauwe meren, zover u kunt kijken. Een betoverend en magisch landschap dat u met niets anders ter wereld kunt vergelijken. Reis door naar het geliefde hippieparadijs Jericoacoara en laat u overweldigen door een van de meest spectaculaire zonsondergangen. Breng een bezoek aan de Paranaíba-delta, dat met haar rijke flora en fauna al een beleving op zich is. Geniet van de idyllische stranden die, door hun desolate ligging, nog onaan- geroerd en puur zijn gebleven. Op de route langs de kust liggen de beste restaurants waar u heerlijke verse en pure visgerechten en kleurrijke fruitsappen van exotische vruchten kunt proeven.

Meer lezen over deze reis? Bezoek:

www.sapapanatravel.nl/klm-reis-brazilie

Over Sapa Pana Travel

Al 15 jaar zijn wij 100% Latijns-Amerika- kenner, gespecialiseerd in individuele maatwerkreizen, premiumgroepsreizen en exclusieve autoreizen. Met onze specialistische kennis en een profes­ sioneel netwerk ter plaatse streven wij naar onvergetelijke reiservaringen voor de echte reisliefhebbers. Het is mogelijk om deze reis aan te passen aan uw wensen. Neem voor een persoonlijk reisadvies op maat vrijblijvend contact op met een van onze reisspecialisten.

Sapa Pana Travel

Capucijnenpoort 6

5211 EC ‘s-Hertogenbosch Tel. (073) 610 6204 www.sapapanatravel.nl

D E S I G N . L U X E . P A S S I E .

Wilt u graag advies? Maak vrijblijvend een afspraak met één van onze specialisten

Anthonie Fokkerstraat 41 | 3772 MP Barneveld | (0342) 49 28 11 | www.jumbo-overkapping.nl

28Flying Dutchman Magazine 1/2018

Convert PDF to Word Converted By BCLTechnologies