Inflatie onder controle?

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Inflatie onder controle?

Bericht door borsjea » vr nov 11, 2022 21:49

Kort voor de 2e ronde heb ik al aangegeven dat Petrobras bewust de prijzen al weken bevroren hield en er in de week na de verkiezingen een verhoging aan zou komen. Afnemers van kleine distributeurs hadden hier al last van. Petrobras verkocht weken lang de brandstof onder de marktprijs.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Inflatie onder controle?

Bericht door borsjea » vr nov 11, 2022 21:56

Grote vraag wat kost de dollar vandaag en wat was de koers op 28/10



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Inflatie onder controle?

Bericht door Progresso » vr nov 11, 2022 22:29

borsjea schreef:
vr nov 11, 2022 21:49
Petrobras verkocht weken lang de brandstof onder de marktprijs.
Dit is aantoonbare onzin. Op de site van Petrobras kun je per dag de opbouw zien van de prijzen.

Dat matcht heel netjes met de dollarprijs x de brent crude oil prijs.

De Reaal kostte twee dagen geleden simpelweg 10% minder. De olieprijs is gewoon hetzelfde. Dus dan gaat automatisch de benzine en dieselprijs omhoog.

En dat gedonder met die real is exclusief toe te schrijven aan de onbezonnen uitspraken van Lula, het gebrek aan een economisch plan en het niet hebben van een kandidaat voor ministerie van financiën.

Het is een beetje hoe het gemiddelde Braziliaanse vrouw functioneert. 30 kredietkaarten maximaal gebruiken. Er achter komen dat de rente hoog is. Tegen de man zeggen dat die aankoop van bij Shopper echt een investering is. Man verliest zijn werk en de hele façade dondert binnen een paar maanden helemaal in.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Inflatie onder controle?

Bericht door borsjea » za nov 12, 2022 14:46




Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Inflatie onder controle?

Bericht door Progresso » za nov 12, 2022 17:15

Een volstrekt onbekende analist roept wat, de links-liberale media springt erop en opeens is dat de waarheid.

1. Petrobras heeft gehandeld volgens de normale prijspolitiek. De analist maakt nergens aannemelijk dat ze buiten hun boekje zijn gegaan.

2. De analyse gaat uit van de internationaal verhandelde prijzen. Nu heeft Bolsonaro een redelijk aantal tankers met diesel uit Rusland laten komen. Kun je van vinden van wat je wil, maar één ding weet je zeker, die diesel is met een hele grote korting verkocht door de Russen.

Dat Petrobras deze diesel vervolgens weer verkoopt tegen lagere prijzen lijkt mij onderdeel van de deal. Het zou belachelijk zijn als buitenlandse aandeelhouders profiteren van deze goedkope diesel die dan tegen de "normale" dieselprijzen te verkopen. Nee, Bolsonaro had die diesel gekocht om de prijzen in het binnenland te drukken en die analyse bevestigt dat dat gelukt is.

Maar ja, je kunt alles wel omdraaien en in een alternatieve werkelijkheid gaan leven.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Inflatie onder controle?

Bericht door borsjea » za nov 12, 2022 18:16

Als je de moeite had genomen om.even te Google met petrobras segura reajuste dat had je kunnen zien dat diverse media er vanaf 16 oktober al melding van maken. Is ook volop in de nieuwsuitzendingen geweest. Kleinere distribeurs hadden in die tussentijd wel verhogingen doorgevoerd.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Inflatie onder controle?

Bericht door Progresso » za nov 12, 2022 19:23

Alle zoekresultaten zijn terug te voeren op die ene consultant die iedereen nakakelt. En als je wat dieper kijkt dan zie je dat al die berichten gepusht werden door pro-Lula gezinde media.

Op 17 oktober, 2 weken voor de verkiezingen, maakt O Globo gewoon melding van prijsstijgingen. In hun analyse wordt nergens gewag gemaakt van "prijsfixatie door Bolsonaro". En O Globo is toch wel heel erg pro Lula.

Ook de onafhankelijke toezichthouder ANP komt niet met deze zware beschuldigingen.

https://g1.globo.com/economia/noticia/2 ... -anp.ghtml



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Inflatie onder controle?

Bericht door borsjea » di nov 15, 2022 22:47

Opnieuw aandacht voor de Emprestimo consignado Auxilio Brasil. Benieuwd wat dit eventueel voor afgesloten leningen zou kunnen betekenen.

https://g1.globo.com/politica/noticia/2 ... onal.ghtml



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Inflatie onder controle?

Bericht door Progresso » ma jan 02, 2023 17:01

Nou daar gaan we. Het maandelijkse bulletin van de Centrale Bank zegt dat de inflatie weer gaat aanwakkeren.

Geen verrassing wat mij betreft.



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Inflatie onder controle?

Bericht door Martinho » di jan 03, 2023 19:13

Ik weet niet of je het gehoord hebt, maar mijn pensioen (en AOW) gaat per januari omhoog met 10,5% om de inflatie in Nederland te compenseren. Die zal denkelijk dus hoger zijn over het afgelopen jaar.
We zullen het maar helemaal niet hebben over Engeland.

Zo slecht doet Brazilie het niet zo te zien, maar lastig is het wel, zeker voor de armen.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Inflatie onder controle?

Bericht door Progresso » di jan 03, 2023 20:08

Brazilië heeft het helemaal niet zo slecht gedaan het afgelopen jaar voor wat betreft de inflatie. Veel landen in het westen zouden maar wat blij zijn met een inflatie van 5,7% op jaarbasis.

De eerste prijsverhoging door belasting is door Lula al met 2 maanden uitgesteld. Dat geeft al een gat in de begroting van RS25 miljard zonder enige dekking.

Dan komen nog de deelstaten die hun ICMS op brandstof weer terug willen hebben. Ondertussen staat de dollar bijna 10% hoger en is de prijs van een vat olie in de afgelopen weken met 10% gestegen.

Als je dit bij elkaar optelt dan zal de prijs aan de pomp met 25% stijgen in de komende weken.

Dan heb je zo al 4 à 5% inflatie te pakken dit jaar.



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Inflatie onder controle?

Bericht door Martinho » wo jan 04, 2023 04:29

Ik ben geen econoom, en dat wil ik zo houden. Dus die mededelingen over de toekomst kan ik niet bevestigen of ontkennen. Wel leuk dat we het kennelijk eens zijn over het nabije verleden: Brazilie heeft het niet zo slecht gedaan.

Wat de olie (en gas) betreft: Brazilie heeft het tegenwoordig zelf, dus ik zou zeggen dat ze minder afhankelijk zouden moeten zijn van de wereldmarkt.
En nu Rusland uit beeld verdwijt als leverancier (eigen schuld dikke bult) kan Brazilie wellicht de tekorten in Europa helpen aanvullen. Met dollar inkomsten.
Maar misschien snap ik dat wel helemaal verkeerd.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Inflatie onder controle?

Bericht door Progresso » wo jan 04, 2023 13:55

Ook hier weer. Er is geen enkel samenhangend plan met betrekking tot de energiepolitiek. Allemaal losse flodders die elkaar nog tegenspreken ook.

Het grootste regenwoud ter wereld beschermen om verdere CO2 emissie te voorkomen en tegelijkertijd de olieproductie willen opvoeren.

Wel een plan om raffinaarderijen te bouwen. Geen enkel plan om lithium, zonnepanelen of batterijen productie op te voeren.

Wel direct een verlenging van de subsidie op fossiele brandstoffen aankondigen maar de salderingsregeling voor teruglevering aan het net ongemoeid laten.

Het hangt allemaal als drijfzand aan elkaar en oogt gewoon niet solide.

Als de betrokken ministers een weekje zich afzonderen en een doordacht plan maken dan kan het nog wat worden, maar ik zag de eerste al rollebollend over straat gaan.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Inflatie onder controle?

Bericht door borsjea » wo jan 04, 2023 15:36

Progresso schreef:
di jan 03, 2023 20:08
Dan komen nog de deelstaten die hun ICMS op brandstof weer terug willen hebben. Ondertussen staat de dollar bijna 10% hoger en is de prijs van een vat olie in de afgelopen weken met 10% gestegen.
Vanaf het begin was er hevig kritiek bij veel economen mbt het subsidie op brandstof, het was duidelijk dat dit tot enorme gevolgen zou hebben op gezondheidszorg en onderwijs. Bij de aangekondigde verlenging van 60 dagen reageerde de financiële markt direct negatief.
Inmiddels zoeken een aantal staten een andere manier om inkomsten te genereren hier in Parana betekent dat een verhoging vd ICMS op levensmiddelen van 18 naar 19% waardoor over een pak melk procentueel meer ICMS wordt betaald dan een liter benzine. Frisdrank en bier worden nog zwaarder bestraft en gaan van 18% naar 25% ICMS. Mag duidelijk zijn dat de zwakste in de samenleving de rekening vd brandstof subsidie cq het kopen van popularitiet gepresenteerd krijgen.

Gisteren kwam er opnieuw een lijk van 300 BI uit de kast. De benoemingen vd nieuwe ministers met hun plannen voor de toekomst laten wel zien hoe beroerd het gesteld is. En de oude regering wilde op de valreep nog even de rijke ondernmers een extra belastingvoordeel schenken voor hun steun aan de mensen die aan de poorten vd kazerne´s staan of die de wegen blokeerden.
Belasting hervorming moet er zo snel mogelijk komen, inclusief bijstelling vdn huidige IR vrijstelling betalen naar inkomen en niet naar consumptie.
Waar Temmer in 2017/2018 de trein weer redelijk in de rails zette heeft Bolsonaro deze de afgrond in gedreven.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Inflatie onder controle?

Bericht door Progresso » wo jan 04, 2023 16:21

@borsjea

Lula wil toch de belastingvrije voet voor de inkomstenbelasting op RS5000 per maand zetten?

Of was dat ook weer een losse flodder.

De belastingverhoging op frisdrank en bier lijkt mij zeer nuttig. De Brazilianen zijn overmatig vet en zorgen voor een overbelasting van het SUS systeem.

Maar ook hier weer geen enkele samenhang tussen de diverse maatregelen. Geen enkel plan hoe men de Braziliaan weer gezond krijgt door promotie van sport en beweging, gezonde levensstijl en preventie.



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Inflatie onder controle?

Bericht door Martinho » wo jan 04, 2023 19:59

DE Braziliaan bestaat natuurlijk niet. Vetzucht komt voor, al zag ik het minder dan b.v. in Nederland en zeker ook de VS. Daarin speelt het bvesteedbaar inkomen een grote rol, en ik blijf van mening dat die erg laag is in vergelijking met de prijzen in de winkels.
Ja, vast, er zijn gebieden waar weinig gebrek wordt geleden, en waar de overmaat opgaat. Kijk je rond in de betere wijken van Rio b.v., daar hoef je geen grote moeite te doen om sport te promoten, als ze niet in de sportschool bezig zijn dan wel op het strand.

Maar een groot deel van de bevolking komt daar niet, komt er niet aan toe en/of heeft er geen geld voor.

Zorg eerst maar de "de braziliaan" gewoon te eten krijgt. En vervolgens KENNIS krijgt toegediend, al is het maar lezen en schrijven, enige kennis van de geschiedenis is ook nooit weg, en wat algemene kennis over de wereld. Dus NIET bijbelkennis en zondagsschool.

Dat je jouw eigen politieke punten niet terugziet in het voorlopige programma, verbaast mij niks. Jou wel kennelijk, wat ik raar vindt. Volgens mij heb je ook de eerste termijn (en zijn eerste aanvaardingstoespraak) van Lula ook meegemaakt, en je weet wat zijn allerbelangrijkste punten zijn (en waren). Hij zal (weer) water bij de wijn moeten doen, maar dat is afwachten, Hij moet het wel door het congres zien te krijgen natuurlijk.

Maar eerst puinruimen, en inventariseren wat er allemaal mis is gegaan de laatste paar jaar.

En je bent het al weer vergeten, maar het was tijdens de periode Lula dat de kap van de Amazone word verminderd. En het was tijdens de periode van Bolsonaro dat die weer behoorlijk toenam. En ja, dat was tijdens de exploratie en exploitatie van olievelden.
Het is Nederland dat zich zou moeten schamen, want de beperking van de CO2 wordt bij lange na niet gehaald. Waarom niet?. Omdat men bang is voor de veehouders, met hun tractoren en mechanisatie. Alles op de lange baan schuiven, de andere kant opkijken en hopen dat het vanzelf overgaat (of: de markt lost het wel op). Methode VVD.
Dat gaat Lula dus vast NIET doen.
Maar er zijn mensen die alles beter weten. heel af en toe (tegen mijn zin) zie ik iets op twitter langskomen.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Inflatie onder controle?

Bericht door Progresso » do feb 09, 2023 14:19

Goed nieuws. Zowel de maand-op-maand als jaar-op-jaar inflatiecijfers vallen mee.
Brazil's consumer price inflation rate inched lower to 0.53 percent month-over-month in January 2023, down from 0.62 percent in December and slightly below market consensus of 0.57 percent.
source: Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE)
Brazil's consumer price inflation rate stood at 5.77 percent year-on-year in January 2023, little-changed from 5.79 percent in the previous month and slightly below market consensus of 5.80 percent.
source: Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE)



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Inflatie onder controle?

Bericht door Progresso » vr feb 10, 2023 02:35

Alleen ziet de bank Santander het toch een stuk somberder in. Ik denk dat ze het nog te positief zien.




Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Inflatie onder controle?

Bericht door Progresso » vr mei 12, 2023 15:14

En goed nieuws aan het inflatiefront.

Het rentebeleid van de centrale bank lijkt zijn vruchten af te werpen. De hoge rente drukt de consumptie, de fabrikanten en winkels rest niets anders om de prijzen te verlagen ten laste van hun winsten.

Jammer genoeg doet de overheid precies het tegenovergestelde wat noodzakelijk is, namelijk de lasten voor burgers en bedrijven verhogen.
Brazil Inflation Rate
Summary

Calendar

Forecast

Stats

Alerts
The annual inflation rate in Brazil fell to 4.18% in April of 2023 from 4.65% in the previous month, the lowest since October 2020 but slightly above market expectations of 4.1%. It marked the second consecutive month that Brazil recorded an inflation rate below the central bank’s upper target of 4.75%, aided by a Selic rate of 13.75%, among the highest real interest rates in the world. Consumer prices fell further for transportation (-2.92% vs -1.54% in March) amid a sharp decline in gasoline prices (-25.87% vs -21.55%) as energy costs have deflated since the start of the Russian invasion of Ukraine. Meanwhile, the CPI decelerated for food and beverages (5.88% vs 7.29%), healthcare and personal care (11.9% vs 12.01%), and furniture and household articles (2.7% vs 4.09%). On the other hand, costs rebounded for housing (1.59% vs -0.05%). On a monthly basis, Brazilian consumer prices rose by 0.6%. source: Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE)



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Inflatie onder controle?

Bericht door Progresso » wo jun 07, 2023 15:36

Goede berichten aan het inflatiefront. Het lijkt er nu toch echt op dat de zeer riskante strategie van hoge rente door de centrale bank haar vruchten afwerpt.

De werkloosheid loopt heel gering op en de totale economie blijft lichtjes groeien.

Het lijkt mij logisch dat de centrale bank in juli of augustus de rente stapsgewijs weer gaat verlagen en dat we nog voor het eind van het jaar onder de 10% rente komen.

https://www.metropoles.com/negocios/inf ... -tres-anos



Plaats reactie