Zonne-energie nieuwe regels in 2020

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Bert
Artikels: 0
Berichten: 645
Lid geworden op: di apr 29, 2008 18:57
Locatie: Fortaleza

Zonne-energie nieuwe regels in 2020

Bericht door Bert » zo dec 22, 2019 01:00

Na een incidentje met Enel hebben wij thuis, ( Fortaleza) een paar weken geleden, besloten om zonnepanelen te laten installeren. Een complete installatie van 11 panelen van 340 watts inclusief inverter koste zo'n R$ 20.000.
Het systeem werkt boven verwachting. Een dag zonder bewolking levert 24 kWh op. Ik schat dat we gemiddeld een opbrengst van 20 kw/h krijgen dus zo'n 600 per maand. Ik geloof dat bij een dergelijke verbruik normaal de rekening bij Enel zo'n R$500 per maand is.
De huidige regels geven je het recht dat je 100% terug krijgt. Wat je dus overdag in het netwerk injecteert kun je dan na zonsondergang opmaken. Een bidirectionale meter houdt bij wat je verbruikt en injecteert. Aan het eind van de maand worden deze waardes verrekend.

ANEEL is echter van plan om deze regeling aan te passen. Wat ik begrepen heb zal 65% belast gaan worden. Dus dan zou je nog 45% terug krijgen.
Sluit je echter tot deze verwachte wijziging een nieuw systeem aan dan blijft de 100% regeling tot 2030 van kracht. Met deze regeling heb je een systeem na zo'n 3 a 4 jaar terugverdiend.

Wanneer je meerdere energie aansluitingen op je naam hebt staan worden deze ook verrekend. Je kan dan in theorie een klein zonne-energie park opzetten en de stroom verkopen aan de buren. Dit zonder te betalen voor het netwerk.

Mocht je dus ook met dit idee rondlopen wacht dan niet te lang want die 100% regeling is gewoon onhoudbaar en onlogisch maar je kan er nu nog 10 jaar van profiteren.



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Zonne-energie nieuwe regels in 2020

Bericht door Martinho » zo dec 22, 2019 15:35

Ik heb ook vaak "incidentjes" met ENEL, die overigens niet lang geleden de zaak van Rio (buiten de stad) heeft overgenomen en ik moet zeggen dat het sindsdien wat beter is geworden.
Een paar puntjes voor het begrip: Ik vrees dat als je het hebt over 100% terugbetaling dat je dan ook de transportkosten etc terug wilt krijgen. ENEL was de eerste die liet zien dat zij maar een procent of 35 krijgen van het bedrag dat jij maandelijks betaalt, de rest is voor onderhoud aan het net en niet te vergeten allerlei belastingen en inhoudingen.
Ten tweede: Als het net uitvalt, om wat voor reden dan ook, dient jouw huisinstallatie ook af te schakelen. Wil je dus jouw buren ook bedienen, zal je je eigen netje moeten aanleggen, gescheiden van die van ENEL.

Ik ben er nog steeds niet uit. Ik verbruik kennelijk wat meet dan jij, ik schat omstreeks de 800 kWh per maand, en een offerte voor een installatie kwam al gauw op 30 a 40 mille. Dat heb ik niet in de achterzak, dus ik was op zoek naar een betaalbare financiering. Die schijnt in jouw staat wel te bestaan, maar in het ZO niet.....

Het wordt tijd dat Brazilie eens wat meer doet aan promoten van dit soort zonne-energie, met wat betere financiering en lagere belastingen. Maar ik vrees dat de regering Bolsonaro daar helemaal niet in geinteresseerd is, integendeel zelfs.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Zonne-energie nieuwe regels in 2020

Bericht door Progresso » zo dec 22, 2019 20:00

Volgens mij kun je bij BB en Santander tegen zeer gunstige voorwaarden je project financieren. Helaas niet zo gunstig als de FNE Solar lening van Banco Nordeste, maar een snelle simulatie leerde mij dat als je in vijf jaar het bedrag wat je nu aan En el betaald gebruikt voor rente en aflossing je de gehele installatie is afbetaald. De energie is alle jaren daarna gratis.

Bij FNE Solar kwam ik op 4 jaar.



Bert
Artikels: 0
Berichten: 645
Lid geworden op: di apr 29, 2008 18:57
Locatie: Fortaleza

Re: Zonne-energie nieuwe regels in 2020

Bericht door Bert » ma dec 23, 2019 00:05

Martinho schreef:
zo dec 22, 2019 15:35
Een paar puntjes voor het begrip: Ik vrees dat als je het hebt over 100% terugbetaling dat je dan ook de transportkosten etc terug wilt krijgen. ENEL was de eerste die liet zien dat zij maar een procent of 35 krijgen van het bedrag dat jij maandelijks betaalt, de rest is voor onderhoud aan het net en niet te vergeten allerlei belastingen en inhoudingen.
Ten tweede: Als het net uitvalt, om wat voor reden dan ook, dient jouw huisinstallatie ook af te schakelen. Wil je dus jouw buren ook bedienen, zal je je eigen netje moeten aanleggen, gescheiden van die van ENEL.

Ik ben er nog steeds niet uit. Ik verbruik kennelijk wat meet dan jij, ik schat omstreeks de 800 kWh per maand, en een offerte voor een installatie kwam al gauw op 30 a 40 mille. Dat heb ik niet in de achterzak, dus ik was op zoek naar een betaalbare financiering. Die schijnt in jouw staat wel te bestaan, maar in het ZO niet.....

Het wordt tijd dat Brazilie eens wat meer doet aan promoten van dit soort zonne-energie, met wat betere financiering en lagere belastingen. Maar ik vrees dat de regering Bolsonaro daar helemaal niet in geinteresseerd is, integendeel zelfs.
Ik heb het nergens gehad over terugbetaling. Je krijgt gewoon nu nog 100% terug aan kWh die je in het Enel netwerk hebt geïnjecteerd. Je betaalt elke maand wel het vaste recht en een minimaal verbruik. Ik weet nog niet precies hoeveel want de eerste rekening na installatie moet nog komen. Volgens mij een paar tientjes per maand.
800 kWh per maand. Ik schat dat je in Rio iets minder zon hebt maar met 15 panelen kom je een eind. Zal ongeveer R$ 25000 kosten. Dat heb je nu nog binnen 3 a 4 jaar terugverdiend.
Uiteraard blijf je afhankelijk van het Enel netwerk maar je kan gewoon het verbruik verrekenen met de buren als je die aansluiting op naam zet.
Wil je helemaal af van Enel dan moet je met batterijen gaan werken maar dat is que prijs niet te doen en met nu nog 100% verrekening ook niet interessant.
Als je echt geen enkele uitval wil koop dan een kleine generator voor een paar duizend reais



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Zonne-energie nieuwe regels in 2020

Bericht door quasimodo » ma dec 23, 2019 11:40

Met een kleine generator ben je er niet. Je zal deze ook goed moeten aansluiten. Je dient er voor te zorgen dat je je huis afgesloten hebt van het net als je het hele huis hierop wilt aansluiten anders heb je kans dat je een paar monteurs van het elektriciteitsbedrijf elektrocuteerd. Bovendien zit je met piekspanningen wanneer je zware apparatuur aan en uit zet. Hiervoor moet je beveiliging er tussen zetten of een hele grote generator gebruiken anders zal je eventueel dure aangesloten apparatuur zoals bv computer dit niet overleven.

Bovendien vindt ik dat er wel heel makkelijk gepraat wordt over het aansluiten van een paar zonnepanelen. Dit hebben ze in Nederland ook gedaan bij veel particuliere. Nu komen ze er achter dat alleen in het noorden van het land er al 100 woningbranden zijn geweest omdat dit niet helemaal goed gegaan is. Gevolg dat de verzekeringen voor bedrijven bij het plaatsen van zonnepanelen op hun dak zo duur worden dat ze er maar helemaal niet aan beginnen.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Zonne-energie nieuwe regels in 2020

Bericht door borsjea » ma dec 23, 2019 17:00

Bert schreef:
zo dec 22, 2019 01:00
ANEEL is echter van plan om deze regeling aan te passen. Wat ik begrepen heb zal 65% belast gaan worden. Dus dan zou je nog 45% terug krijgen.
Sluit je echter tot deze verwachte wijziging een nieuw systeem aan dan blijft de 100% regeling tot 2030 van kracht. Met deze regeling heb je een systeem na zo'n 3 a 4 jaar terugverdiend.
Heb begrepen uit de media dat deze aanpassing op verzet vanuit de overheid leid op dit moment. Lees verder berichten dat men de hoge heffingen op panelen wilt verlagen.



Bert
Artikels: 0
Berichten: 645
Lid geworden op: di apr 29, 2008 18:57
Locatie: Fortaleza

Re: Zonne-energie nieuwe regels in 2020

Bericht door Bert » di dec 24, 2019 02:05

quasimodo schreef:
ma dec 23, 2019 11:40
Met een kleine generator ben je er niet. Je zal deze ook goed moeten aansluiten. Je dient er voor te zorgen dat je je huis afgesloten hebt van het net als je het hele huis hierop wilt aansluiten anders heb je kans dat je een paar monteurs van het elektriciteitsbedrijf elektrocuteerd. Bovendien zit je met piekspanningen wanneer je zware apparatuur aan en uit zet. Hiervoor moet je beveiliging er tussen zetten of een hele grote generator gebruiken anders zal je eventueel dure aangesloten apparatuur zoals bv computer dit niet overleven.
Ow ja joh..kun je die niet gewoon op je stopcontact aansluiten 😄😄😄😄?
Hier nog niks gelezen over woningbranden door zonnepanelen. Die branden in Noord Nederland zijn niet allemaal te linken aan 1 bedrijf?
Zijn vast dezelfde bedrijven die filters installeren in biomassa centrales

In tegenstelling tot andere klussen die ik hier in Fortaleza heb laten uitvoeren ging de aanleg van dit systeem erg professioneel. Electriciens hadden zelfs hun eigen gereedschap 😀



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Zonne-energie nieuwe regels in 2020

Bericht door quasimodo » di dec 24, 2019 11:59

Je hebt wat dat betreft ook wel geluk in Brazilië hoef je meestal niet zoals in Nederland lang te wachten of ze goed geïnstalleerd zijn. Daar heb je wat meer dagen die ideaal zijn om te zien of niet gaan roken.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Zonne-energie nieuwe regels in 2020

Bericht door borsjea » wo dec 25, 2019 03:43

Zit zelf in de fase dat ik zonnecellen overweeg. Huidige woning een appartement bied daar geen mogelijkheden voor maar zin´s kort ook in het bezit van een woning in Curitiba met wel de mogelijkheden tot aanleg nog helemaal nieuw op dit gebied dus tips zijn welkom. Huidige verbruik ligt tussen de 390 en 600 Kwh per maand met een gemiddelde van 500 Kwh p/m . Vakantie maanden ligt het verbruik hier een stuk hoger ivm meer mensen in huis.
Verwacht daar echter minder electra te gaan gebruiken douchen is nu nog elektrisch maar gaat naar gas, en door een lager luchtvochtigheid verwacht ik mijn wasdroger minder nodig te hebben denk dat ik naar een gemiddeld maand gebruik ga van tussen de 300 en 400 Kwh p/m



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Zonne-energie nieuwe regels in 2020

Bericht door borsjea » wo dec 25, 2019 03:49

Martinho schreef:
zo dec 22, 2019 15:35
Ik ben er nog steeds niet uit. Ik verbruik kennelijk wat meet dan jij, ik schat omstreeks de 800 kWh per maand, en een offerte voor een installatie kwam al gauw op 30 a 40 mille. Dat heb ik niet in de achterzak, dus ik was op zoek naar een betaalbare financiering. Die schijnt in jouw staat wel te bestaan, maar in het ZO niet.....

Het wordt tijd dat Brazilie eens wat meer doet aan promoten van dit soort zonne-energie, met wat betere financiering en lagere belastingen. Maar ik vrees dat de regering Bolsonaro daar helemaal niet in geinteresseerd is, integendeel zelfs.
Daar de enorme daling vd rente zijn financieringen goedkoper geworden, weet alleen niet of je nu de stap al moet nemen of even wachten van wegen de aangekondigde verlagingen van invoer belastingen op deze producten, ook wordt er zelfs al gesproken over subsidies hoewel ik me afvraag of er gezien de financiële erfenis van dit land daar wel ruimte voor is.



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Zonne-energie nieuwe regels in 2020

Bericht door Martinho » wo dec 25, 2019 18:57

ALS ik het al ga doen, dan ga ik voor modulaire kleine inverters, die elk op twee zonnepanelen werken. De stroom wordt dan niet verzameld met een laagspanning junction box, maar via een 110/220 net tot aan de maximum schakelaar. Dit heeft meerdere voordelen (één paneel in de schaduw heeft minder invloed bijvoorbeeld) en je hebt veel minder kabel met een hoge (laagspannings)stroom. Dat laatste kan, met name als de kabel wat minder goed is geinsoleerd of in de buurt van brandbare dingen loopt, brand veroorzaken. Een GOEDE installateur moet dit weten natuurlijk, maar om eerlijk te zijn is de constatering dat een electricien zijn eigen gereedschap meeneemt niet echt een indicatie van kwaliteit voor mij :)

Komt bij dat mijn dak eigenlijk verkeer ligt, ongeveer N-Z en dat zou voor de meeste opbrengst O-W moeten zijn. Dat betekent dus meer panelen, meer invertors etc. Ruimte elders voor die dingen is er niet echt, dus ik peins verder. Overigens zijn er ontwikkelingen in zonnepanelen die ik liever even afwacht. Ze worden vast nog effectiever.



Bert
Artikels: 0
Berichten: 645
Lid geworden op: di apr 29, 2008 18:57
Locatie: Fortaleza

Re: Zonne-energie nieuwe regels in 2020

Bericht door Bert » wo dec 25, 2019 21:11

Martinho schreef:
wo dec 25, 2019 18:57
ALS ik het al ga doen, dan ga ik voor modulaire kleine inverters, die elk op twee zonnepanelen werken. De stroom wordt dan niet verzameld met een laagspanning junction box, maar via een 110/220 net tot aan de maximum schakelaar. Dit heeft meerdere voordelen (één paneel in de schaduw heeft minder invloed bijvoorbeeld) en je hebt veel minder kabel met een hoge (laagspannings)stroom. Dat laatste kan, met name als de kabel wat minder goed is geinsoleerd of in de buurt van brandbare dingen loopt, brand veroorzaken. Een GOEDE installateur moet dit weten natuurlijk, maar om eerlijk te zijn is de constatering dat een electricien zijn eigen gereedschap meeneemt niet echt een indicatie van kwaliteit voor mij
Denk je dat een door Enel erkend ingenieur jouw alternatief idee projectje gaat goedkeuren?



Bert
Artikels: 0
Berichten: 645
Lid geworden op: di apr 29, 2008 18:57
Locatie: Fortaleza

Re: Zonne-energie nieuwe regels in 2020

Bericht door Bert » wo dec 25, 2019 21:24


Daar de enorme daling vd rente zijn financieringen goedkoper geworden, weet alleen niet of je nu de stap al moet nemen of even wachten van wegen de aangekondigde verlagingen van invoer belastingen op deze producten, ook wordt er zelfs al gesproken over subsidies hoewel ik me afvraag of er gezien de financiële erfenis van dit land daar wel ruimte voor is.
Met de huidige prijzen en regels heb je een systeem ruim binnen 4 jaar terugverdiend. Het lijkt me sterk dat dit nog interessanter gaat worden dan het nu al is ....
In Nederland zie je dat de verrekening/saldering ook vanaf 2023 al wordt afgebouwd naar 0 in 2031.
Zoals eerder al gezegd je krijgt nu nog 100% verrekend tot 2030 bij een nieuwe aansluiting. Misschien worden de panelen wel goedkoper maar de saldering gaat ongetwijfeld op de schop.



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Zonne-energie nieuwe regels in 2020

Bericht door Martinho » wo dec 25, 2019 23:58

Bert schreef:
wo dec 25, 2019 21:11
Martinho schreef:
wo dec 25, 2019 18:57
ALS ik het al ga doen, dan ga ik voor modulaire kleine inverters, die elk op twee zonnepanelen werken. De stroom wordt dan niet verzameld met een laagspanning junction box, maar via een 110/220 net tot aan de maximum schakelaar. Dit heeft meerdere voordelen (één paneel in de schaduw heeft minder invloed bijvoorbeeld) en je hebt veel minder kabel met een hoge (laagspannings)stroom. Dat laatste kan, met name als de kabel wat minder goed is geinsoleerd of in de buurt van brandbare dingen loopt, brand veroorzaken. Een GOEDE installateur moet dit weten natuurlijk, maar om eerlijk te zijn is de constatering dat een electricien zijn eigen gereedschap meeneemt niet echt een indicatie van kwaliteit voor mij
Denk je dat een door Enel erkend ingenieur jouw alternatief idee projectje gaat goedkeuren?
Ja, dat denk ik zeker. De spullen die ik beschrijf zijn (goed)gekeurd voor gebruik in Brazilie en al op diverse plaatsen geinstalleerd. En als ze dwars gaan liggen kom ik met mijn ingenieursdiploma wapperen oid. Lijkt me wel aardig.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Zonne-energie nieuwe regels in 2020

Bericht door Progresso » do dec 26, 2019 01:05

Zijn dat micro-invertors waar je het over hebt?

Geen slechte oplossing voor kleine installaties. Welle merken heb jij gevonden die hier door Inmetro zijn goedgekeurd?



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Zonne-energie nieuwe regels in 2020

Bericht door Martinho » do dec 26, 2019 19:17

Ik kwam op de inverters van APSystems, die ook in Brazilie kunnen worden geleverd

Het nieuwste type is QS1 met 4 inverters in een huisje, de oudere is YC600 met twee. Er kunnen de 300 W zonnepanelen aan gekoppeld.

Er zijn andere maar die vertrouw ik minder (via Aliexpress :) ) of duurder...

https://www.minhacasasolar.com.br/fabricante/apsystems



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Zonne-energie nieuwe regels in 2020

Bericht door borsjea » vr dec 27, 2019 01:27

Ik kom op diverse site ook de Microinversor NEP BDM-300X2 tegen, zelfs via mercadoliver leverbaar.

https://www.nortesulshop.com.br/ludqep1 ... c500a-220v



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Zonne-energie nieuwe regels in 2020

Bericht door borsjea » vr dec 27, 2019 14:05

Wie dit soort milieuvriendelijke investeringen doet is het goed te weten dat er gemeentes zijn die een "IPTU Verde" hebben, korting over de IPTU bij milieuvriendelijke investeringen niet alleen zonnepanelen ook opslag en gebruik van opgevangen regenwater "aqua reuse" geeft in sommige gemeentes een korting op de IPTU



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Zonne-energie nieuwe regels in 2020

Bericht door borsjea » vr dec 27, 2019 15:11

Uit de bekende dummies serie zonnepanelen voor dummies, boek is uit 2014 dus kijk niet te veel naar de cijfertjes

http://klusbedrijfpmb.nl/doc/zonnepanel ... ummies.pdf



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Zonne-energie nieuwe regels in 2020

Bericht door Martinho » vr dec 27, 2019 21:32

Vraag: moet je een andere meter hebben? Ik heb vorig jaar een nieuwe gekregen (de huisaansluiting was echt te rot voor woorden) maar het is er volgens mij gewoon nog een die terug gaat lopen als je teruglevert aan het net.

In dat geval hoeven ze dus helemaal niks terug te betalen, ik betaal gewoon wat ik uit het net trek minus wat ik lever. En dat zou een bom duiten kunnen schelen. Ik verbruikte vorige maand ca 700 kWh waarvoor ik ca R$ 750 betaalde, dus iets meer dar één real voor een kWh.
Als ik gemiddeld 400 kWh kan terugleveren bespaar ik maandelijks ruim R$400. Lijkt mij een simpele redenering.



Plaats reactie