Groepsimmuniteit in Manaus?

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Groepsimmuniteit in Manaus?

Bericht door Progresso » di sep 22, 2020 17:54

Allereerst, dit is een wetenschappelijke studie die nog niet peer-reviews is.

Het lijkt erop dat de studie aangeeft dat 66% van de populatie in Manaus in aanraking is geweest met het het Coronavirus en dat er sprake is van groepsimmuniteit.

https://www.medrxiv.org/content/10.1101 ... 20194787v1



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Groepsimmuniteit in Manaus?

Bericht door Felix » di sep 22, 2020 18:05




Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Groepsimmuniteit in Manaus?

Bericht door Progresso » di sep 22, 2020 19:57

Het zou mij niet verbazen als dit ook het geval is in Fortaleza.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Groepsimmuniteit in Manaus?

Bericht door borsjea » di sep 22, 2020 21:21

44 to 66% daar zit nog al een enorm verschil tussen! Bij een bloedbank verwacht ik op dit punt ook een hoger percentage dan bij een onafhankelijk bevolkingsonderzoek. Bloedbanken doen al tijden oproepen dat juist geïnfecteerde komen doneren, donors zijn ook vaak personen die werkzaam zijn in de zorg, de groep die ook meer risico op besmetting oploopt. Kan me voorstellen dat donoren die tot een risico groep behoren en al maanden thuis zitten niet op komen draven voor een donatie. Het is al weer een tijd stil rond de onderzoeken van het ministerie van Saude van de 1e en 2e ronde heb ik wat resultaten gezien maar dat is al weer maanden geleden, worden er nog wel onderzoeken gehouden? Deze onderzoeken zijn meer gebaseerd op een afspiegeling vd bevolking. Dat Manuas hoge ogen gaat gooien is mijn duidelijk, de berichten dat wekenlang de dagelijks oversterfte meer dan 100 personen betrof maakt dat wel duidelijk het aantal gemarkeerde corona doden is wellicht maar een deel van de werkelijke aldaar.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Groepsimmuniteit in Manaus?

Bericht door Progresso » di sep 22, 2020 21:33

In juni al minimaal 44%. De huidige inschatting is 66%.

Wat niemand nog weet is bij welk percentage dit specifieke virus groepsimmuniteit optreedt.

Dat verschilt blijkbaar per virus, maar bij de meeste virusinfecties begint het bij 60%.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Groepsimmuniteit in Manaus?

Bericht door borsjea » di sep 22, 2020 21:54

60% is vaak een begin maar er zijn ziektes waar we een hogere vaccinatie graad nodig hebben om een goede bescherming te hebben. Afwachten is nog hoelang de immuniteit vol houd laten we hopen in ieder geval nog een aantal maanden is. Hier en daar zijn wel wat her besmettingen gerapporteerd maar inmiddels zijn er ook al weer een deel van afgeschreven.
Afgelopen dagen ook positieve geluiden mbt het vaccin van Butantan, 45 miljoen vaccinaties kunnen er voor het eind van het jaar al gegeven zijn, zoals het er nu uitziet zal men in de loop van oktober al kunnen beginnen met vaccineren zal mooi zijn als een grote groep mensen voor het begin vd vakantie periode al gevaccineerd is, dit zal een positief effect kunnen hebben op het toerisme en de commercie.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Groepsimmuniteit in Manaus?

Bericht door Felix » do sep 24, 2020 19:08

In Manaus schijnt het aantal dodelijke slachtoffers nu helaas toch weer te stijgen en de deelstaatsregering heeft daarom een aantal maatregelen ingelast.
https://g1.globo.com/am/amazonas/notici ... naus.ghtml



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Groepsimmuniteit in Manaus?

Bericht door borsjea » do sep 24, 2020 19:46

Felix schreef:
do sep 24, 2020 19:08
In Manaus schijnt het aantal dodelijke slachtoffers nu helaas toch weer te stijgen en de deelstaatsregering heeft daarom een aantal maatregelen ingelast.
https://g1.globo.com/am/amazonas/notici ... naus.ghtml
Is de groepsimmuniteit dan nog niet hoog genoeg? Werkt deze niet? Te optimistische berichten?
Wie de beelden van Manaus een aantal maanden geleden zag wist dat de bevolking aldaar niet wilde stoppen en daar heeft men een flinke tol voor betaald. Vraag is wil men nu wel stoppen of gaat men gewoon door.
AM/Manuas is niet de enige plek die weer stijgingen laat zien, lijkt er op dat de effecten vd korte vakantie die veel Brazilianen een paar weken geleden had en de druk bezochte stranden zijn effect laten zien.
Helaas is het niet alleen in Brazilië zo, Europa streeft ook weer af naar een stijgend beeld, Nederlands zorgpersoneel en artsen spreken hun zorgen weer uit mondkapjes waren en zijn daar niet nodig. Een onderzoek van een universiteit heeft aangegeven dat earosol uitgestoten door praten en hoesten wel een halfuur in een lift kan blijven hangen, wie zich afvraagt of er verschil is met of zonder mondkapjes vindt het antwoord niet. Vol je de sociale media dan wordt je overstelpt met facebookvirulogen die alles beter weten en onbeperkt hun fakenews kunnen produceren helaas wordt er niks aan gedaan een simpele fake corona news knop ontbreekt.



Bert
Artikels: 0
Berichten: 645
Lid geworden op: di apr 29, 2008 18:57
Locatie: Fortaleza

Re: Groepsimmuniteit in Manaus?

Bericht door Bert » vr sep 25, 2020 00:22

Als er vorige week 2 doden waren in Manaus en deze week 3 dan krijg je grote krantenkoppen dat er een 50% stijging is.
Zal misschien wel weer iets stijgen komende tijd maar denk niet zoals in Europa. Meesten hebben het in BR al wel gehad.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Groepsimmuniteit in Manaus?

Bericht door borsjea » vr sep 25, 2020 14:49

De bloedbank geeft in Manaus 44 to 66% aan, dit is een groep zonder oudere en jongere met toch vaak mensen met bindingen met de zorg.
Voorafgaand aan de terugkeer van de leerlingen naar de scholen en een onderzoek onder de leerkrachten geeft een aanmerkelijk lager cijfer aan.
8129 docenten zijn er onderzocht en 2542 zijn r positief bevonden = 31,2% van die 2542 heeft 448 nog het virus onder de geleden.

https://g1.globo.com/am/amazonas/notici ... d-19.ghtml



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Groepsimmuniteit in Manaus?

Bericht door Progresso » vr sep 25, 2020 17:37

@borsjea Die 2542 personen zijn tussen 18 augustus en 17 september met een zogenaamde PCR test positief getest. Er is dus dood RNA materiaal aangetroffen in de slijmvliezen. 481 van die positief geteste mensen bleek dus ook nog op dat moment besmettelijk te zijn.

Wat die test niet doet is kijken of iemand al besmet is geweest. Daarvoor testen ze het bloed op zogenaamde anti-bodies.

Het is jammer dat die (duurdere) meting niet gedaan is bij de 68% die negatief is getest. Pas dan had je een beter inzicht in het totaal aantal mensen die het virus hebben opgelopen.

Hoewel de groep niet representatief is ( je mist de groep onder de 25 en boven de 60 jaar) kun je denk ik zonder al te veel problemen dan wel enige onderbouwde statische uitspraken doen over de groepsimmuniteit in Amazonas.

Gewoon logisch redenerend kom je ook wel een eind.

Tot nu toe zijn er op een populatie van 4 miljoen inwoners 4000 overlijdens en 140.000 positieve testen.

Het merendeel van die 4000 overlijdens was in de maanden maart, april en mei.

Hoewel het definitieve infection rate fatality nog niet bekend is gaat men er in diverse wetenschappelijke studies van uit dat die rond de 0,3% ligt.

Met 4000 doden (waarschijnlijk een forse onderschatting in Amazonas) kom je dan uit op minimaal 1.2 miljoen mensen die in die 3 maanden besmet zijn geweest, ofwel 30% van de bevolking. Die 30% test na een paar weken negatief op die PCR testen, maar hebben wel anti-bodies en zijn dus met zeer grote waarschijnlijkheid immuun.

Bij de groep onderwijzers die je nu test mag je er volgens mij vanuit gaan dat 30% al immuun is. Plus 30% die afgelopen maand positief is getest (en nu dus immuun zijn) dan heb je het al over minimaal 60% van de bevolking die immuun is.

De grote vraag is dan bij welk percentage heb je groepsimmuniteit bij Corona. Dat weet men nog niet, maar Manaus zou wel eens dat percentage kunnen gaan opleveren.

In ieder geval heel positief nieuws.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Groepsimmuniteit in Manaus?

Bericht door Felix » zo sep 27, 2020 02:03




Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Groepsimmuniteit in Manaus?

Bericht door Progresso » zo sep 27, 2020 02:17

Men moet nu eens snel een steekproef nemen om te kijken hoeveel procent van de mensen daar nu anti-stoffen hebben opgebouwd.

Blijkbaar nog niet genoeg. Stel dat het inderdaad 60% is, en het aantal besmettingen loopt toch nog op dan zou die groepsimmuniteit dus bij een fors hoger percentage in werking treden. Dat is geen best nieuws.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Groepsimmuniteit in Manaus?

Bericht door Felix » zo sep 27, 2020 03:49

Ik denk dat we in feite gedwongen zullen zijn om te wachten op een werkend vaccin, sommige laboratoria hebben het al over november/december, dan zou er aan de risicogroep begonnen kunnen worden.

Men is ook nog steeds op zoek naar een werkend antiviral, dat zou natuurlijk ook erg welkom zijn.

Het viel een groep wetenschappers op dat in gebieden waar veel dengue voorkomt, bv. in Vietnam en in sommige delen van Afrika, enz. de covid veel minder actief is dan elders. Men onderzoekt nu of de door dengue veroorzaakte antilichamen misschien een beperkte bescherming tegen het coronavirus bieden aan diegenen die dengue gehad hebben of die een anti-dengue vaccin genomen hebben. E.e.a. moet, zo verklaren ze zelf, nog beter onderzocht worden en tevens zal men kijken of het dengue vaccin wellicht een enigszins beschermende werking zou kunnen hebben.

Een van de (meerdere) publicaties over dit thema: https://www.metropoles.com/saude/pessoa ... -cientista



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Groepsimmuniteit in Manaus?

Bericht door borsjea » zo sep 27, 2020 12:54

Felix schreef:
zo sep 27, 2020 03:49
Ik denk dat we in feite gedwongen zullen zijn om te wachten op een werkend vaccin, sommige laboratoria hebben het al over november/december, dan zou er aan de risicogroep begonnen kunnen worden.
Het zal mij niets verbazen dat Brazilië net als China zal gaan kiezen voor nood vaccinatie of Dr Jair gaat massaal als een soort cesta basica het volk volstoppen met het placebo middel uit de coronakit.
Het viel een groep wetenschappers op dat in gebieden waar veel dengue voorkomt, bv. in Vietnam en in sommige delen van Afrika, enz. de covid veel minder actief is dan elders. Men onderzoekt nu of de door dengue veroorzaakte antilichamen misschien een beperkte bescherming tegen het coronavirus bieden aan diegenen die dengue gehad hebben of die een anti-dengue vaccin genomen hebben. E.e.a. moet, zo verklaren ze zelf, nog beter onderzocht worden en tevens zal men kijken of het dengue vaccin wellicht een enigszins beschermende werking zou kunnen hebben.

Een van de (meerdere) publicaties over dit thema: https://www.metropoles.com/saude/pessoa ... -cientista
Er lijkt ook een relatie te zijn met bepaalde vaccins waar het BGC vaccin tegen tuberculose het meest opvallend is, landen waar deze vaccinatie nog in het rijks vaccinatie programma zit lijken een lagere overlijdingscijfers te tonen.

Een onafhankelijk steekproefsgewijs gehouden bevolkingsonderzoek lijkt mij absoluut noodzakelijk om te kijken of het eerder gesuggereerde besmettingscijfer klopt mede om duidelijkheid te krijgen hoeveel % vd bevolking er ingeënt moet zijn om een veilig nivo te krijgen. Zelf zou ik niet vreemd opkijken als het cijfer van zo´n 60% iets te hoog is ingeschat.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Groepsimmuniteit in Manaus?

Bericht door Progresso » ma sep 28, 2020 00:50

Beetje nietszeggend artikel van Reuters:

https://www.reuters.com/article/healthc ... SL2N2GM0SC



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Groepsimmuniteit in Manaus?

Bericht door borsjea » di sep 29, 2020 19:11

Wat mi opvalt als ik naar de grafiek van Amazone kijk dat je daar het zelfde beeld ziet als bij veel Europese landen, een sterk snel stijgende lijn tot de piek en dan weer sterk snel dalende lijn. Nu zien we weer een stijgende lijn. Wereldwijd werden al wat her besmettingen gemeld, niet duidelijk of we in Manuas eventueel bij bepaalde mensen een 2e besmetting hebben of worden nu de laatste 34% vd bevolking getroffen.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Groepsimmuniteit in Manaus?

Bericht door Progresso » di sep 29, 2020 20:14

In ieder geval zijn de autoriteiten wel daadkrachtig in Manaus. De burgemeester wil een complete lockdown voor 2 weken.

Mits goed gecommuniceerd en met medewerking van de bevolking ben je er dan in ieder geval in 2 weken weer voor een tijdje vanaf.

Lijkt mij wel te doen.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Groepsimmuniteit in Manaus?

Bericht door Progresso » do okt 01, 2020 02:40

Dr. John Campbell over Manaus. Vanaf minuut 20:10.




Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Groepsimmuniteit in Manaus?

Bericht door Felix » do okt 01, 2020 04:21

De dokter heeft nu een naam en het blijkt dat hij wel een doctor is maar geen arts. Hij is een verpleegkundige als ik het goed begrijp.

Interessant is dat de poster achter hem met adviezen tegen Covid ook de mondkapjes vermeldt. Ik noem ze trouwens liever maskers want ook je neus hoort er goed door bedekt te worden.

Ik vraag me werkelijk af hoe betrouwbaar de nummers van Manaus zijn. Er waren meen ik ook cijfers die over 22% mensen met antilichamen spraken, belangrijk lager dan de nummers die dr. Campbell tot zijn beschikking had.



Plaats reactie