Inflatie steekt de kop op

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7215
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Inflatie steekt de kop op

Bericht door Progresso » do okt 29, 2020 15:18

De prijsstijgingen gaan extreem hard.

Gisteren het bericht in de krant dat de prijzen van vlees minimaal 15% hoger zijn.

Vandaag een wat breder overzicht in de Diarió.

Verpakkingsmateriaal
Textiel
Bouwmateriaal
Aluminium & staal

https://diariodonordeste.verdesmares.co ... -1.3004927

We hebben het over prijsstijgingen van minimaal 10% in een paar maanden tijd.

Dat gaat natuurlijk niet goed.



comulder
Artikels: 0
Berichten: 615
Lid geworden op: do jul 30, 2009 13:52

Re: Inflatie steekt de kop op

Bericht door comulder » vr okt 30, 2020 10:43

Helaas lijkt het inflatie spook, waar Brazilië in het verleden maar al te bekend mee was, de kop weer opgestoken te hebben. Had al via mijn echtgenote vernomen dat rijst en bonen inmiddels schreeuwend duur zijn. Volgens mij is dat laatste wereldwijd het geval. In NL is een kg rijst van de ene op de andere dag € 0,30 duurder geworden.

Wat ik niet begrijp en waarschijnlijk nooit ga begrijpen is hoe mensen, die het minimum salaris verdienen, rond kunnen komen. Hoe doen ze dat toch?
@Progresso, is het nu de tijd om onroerend goed in Brazilië (lees: groot Fortaleza) aan te schaffen?



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4634
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Inflatie steekt de kop op

Bericht door Felix » vr okt 30, 2020 14:56

Wat ik niet begrijp en waarschijnlijk nooit ga begrijpen is hoe mensen, die het minimum salaris verdienen, rond kunnen komen. Hoe doen ze dat toch?
Een van de eerste tekenen van het succes van het Plano Real van Fernando Henrique Cardoso was dat mensen met minimum salaris yoghurt konden kopen, kip konden eten enz. Ook hadden ze ineens een mobiele telefoon. Wat eten betreft vermoed ik dat ze daar weer op gaan besparen. Het is mij niet duidelijk hoe bozonaro zijn populariteit wil behouden wanneer de inflatie juist de meest kwetsbaren het eerste treft en hij vooralsnog geen fondsen kan vinden voor zijn populistische sociale steunprogramma's.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Inflatie steekt de kop op

Bericht door borsjea » vr okt 30, 2020 17:15

comulder schreef:
vr okt 30, 2020 10:43
@Progresso, is het nu de tijd om onroerend goed in Brazilië (lees: groot Fortaleza) aan te schaffen?
Hier in Curitiba is de vraag naar onroerend goed gedurende de pandemie enorm gestegen en daarmee de prijzen ook. Heb zelf in november vorig jaar een sobrado gekocht welke een onderdeel vormde van een complex van 68 stuks. Was de eerste bewoner en koper, in mei dit jaar lagen de prijzen inmiddels al 10% hoger. Ook van bevriende correctoren zowel hier als in de omgeving São Paulo hoor ik positieve geluiden, meer verkopen waarbij mensen vaak kiezen voor ruimer wonen, zeker als homeoffice een nieuwe optie vd werkgever wordt.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Inflatie steekt de kop op

Bericht door borsjea » vr okt 30, 2020 22:18

comulder schreef:
vr okt 30, 2020 10:43
Had al via mijn echtgenote vernomen dat rijst en bonen inmiddels schreeuwend duur zijn. Volgens mij is dat laatste wereldwijd het geval. In NL is een kg rijst van de ene op de andere dag € 0,30 duurder geworden.
En een vrouw die hier onlangs tegen de president over klaagde kreeg een uitbrander dat zij dan maar naar Venezuela moest vertrekken



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4952
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Inflatie steekt de kop op

Bericht door quasimodo » za okt 31, 2020 12:47

Het wordt zo voor mensen die hun geld verdienen in andere valuta wel steeds goedkoper in Brazilië. Heb niet het idee dat de prijsstijgingen gelijke tred houden met de wisselkoersen. Ik ben ook benieuwd hoe lang het goed blijft gaan met die onroerend goed business. Je ziet over de hele wereld dat iedereen steeds meer van zijn inkomen kwijt is aan woonlasten. Tevens geeft dit problemen met winkels en horeca die bijna niet meer kunnen bestaan als ze gehuurd zitten. Waarbij als je kunt kopen de kosten veel lager zijn voor een vergelijkbaar object.



Plaats reactie