Biden de volgende president

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7211
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Biden de volgende president

Bericht door Progresso » di nov 02, 2021 17:03

Op die klimaattop waar Biden gewoon loopt te tukken regent het weer loze beloftes.

Nog even afgezien van de 400 privé-vliegtuigen die moesten worden gebruikt om de wereldleiders op plaats van bestemming te krijgen is het natuurlijk een volstrekt nutteloos evenement.

Die Chinees is er helemaal niet bij. Beetje moeilijk ook, want een paar honderd kolencentrales worden de komende jaren daar geopend.

Biden, zover hij wakker is gebleven, is natuurlijk de grote man. Maar de realiteit is weerbarstiger. Waar zijn voorganger het voor elkaar heeft gekregen om het land een netto-exporteur van energie te maken worden onder Biden gewoon de kolencentrales aangezwegeld. Bijna 25% meer kolen verbrand dit jaar in vergelijking met het laatste jaar van zijn voorganger.

https://www.bloomberg.com/news/articles ... uel-demand

Dan Brazilië, Bolsonaro zegt dat hij de illegale houtkap in Amazone in 2028 tot een einde zal brengen en Brazilië in zijn geheel nett-zero in 2050. Ambitieuze plannen. Die nett-₩zero gaat wel lukken, zolang de olie maar geëxporteerd kan worden. Die Amazone, dat geloof ik niet. Tegen die tijd is hij de baas niet meer, dus dat is makkelijk beloven, maar wat veel belangrijker is, zijn opvolger Lula, bekend van de volledige vernietiging van de Cerrado en het desastreuze plan van de Belo Monte waterkrachtcentrale is doodstil.

Ik ben blij dat ik mijn huis een twintigtal meter boven zee-niveau heb gebouwd, want als ik de wetenschap mag geloven en zie hoe incompetent onze wereldleiders met die wetenschap omgaan kun je beter het zekere voor het onzekere nemen.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Biden de volgende president

Bericht door quasimodo » wo nov 03, 2021 01:31

Als het alleen met zeespiegelstijging te doen was hadden ze zich niet zo druk gemaakt. Dat is voor de meeste landen wel op te lossen. Maar met dat extreem weer komt de voedselvoorziening in het gedrang.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7211
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Biden de volgende president

Bericht door Progresso » wo nov 03, 2021 12:30

Tja, en de Verenigde Staten heeft van dat extreme weer veel last.

Des te opmerkelijker de oproep aan de Opec van Biden om meer olie op te pompen.

En ook de absolute tegenwerking van Elon Musk die binnen 10 jaar de Amerikaanse auto-, batterij- ruimte- en solar industrie weer op de kaart zet is mij een volkomen raadsel.

De hele man en al die mensen die zo zwijmelden van hem zijn mij overigens een volstrekt raadsel.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7211
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Biden de volgende president

Bericht door Progresso » do nov 04, 2021 15:37

Dit stelt mij wel gerust. Een Amerikaanse president die precies begrijpt waar de enorme prijsstijgingen van kip en vlees door worden veroorzaakt. Met de daadkracht van de man zit het wel goed, dus over een maand zijn de kartelafspraken en prijsmanipulaties van de vleesindustrie van tafel. Slecht nieuws voor Brazilië als één van de grootste exporteurs van vlees en kip. Wel bijzonder dat de markt helemaal niet reageert op deze aankondiging van de machtigste man in de wereld. Zou het misschien kunnen dat de oorzaak van de extreme inflatie wellicht bij het beleid van deze man zelf te zoeken is. Of plaats ik me nu wederom in de extreem-rechtse hoek?




Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Biden de volgende president

Bericht door quasimodo » za nov 06, 2021 13:06




Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7211
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Biden de volgende president

Bericht door Progresso » za nov 06, 2021 14:25

Goede zaak dat dit plan wordt aangenomen. Hoogst noodzakelijk en had al jaren eerder gedaan moeten worden.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Biden de volgende president

Bericht door quasimodo » za nov 06, 2021 17:33

Ben benieuwd of het 2e deel ook gestalte krijgt. Ligt toch een stuk gevoeliger. Het eerste wilde iedereen het kwam er alleen niet van omdat beide kampen met de eer wilde strijken om het te kunnen presenteren als het hunne. Zo sneuvelen nog veel goede plannen en niet alleen in de VS. Ondanks beloftes van politici tot samenwerking is vaak hun enige belang beeldvorming en de volgende keer zo veel mogelijk stemmen. Idealen en landsbelang is meer iets uit het verleden denk ik.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7211
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Biden de volgende president

Bericht door Progresso » zo nov 07, 2021 19:11

De Verenigde Staten hebben een probleem met bevoorrading. Schepen liggen te wachten, er zijn geen vrachtauto's. President Biden legt de situatie uit:
Biden.png



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7211
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Biden de volgende president

Bericht door Progresso » wo nov 17, 2021 01:25

De Europesche Centrale Bank probeert de schuld maar bij de droogte in Brazilië te leggen.




Het is eigenlijk te bizar voor woorden, maar alleen in de EU is de afgelopen 2 jaar voor 8000 miljard aan Euro's bijgeprint waar staatsobligaties mee werden opgekocht.

Alleen dat lezen we niet in de tekst en uitleg van de ECB.

Er is gewoon teveel geld de afgelopen 2 jaar geprint.

De slachtoffers van inflatie zijn altijd de laagste inkomens en de armste landen.

En nu zowel de VS als de EU zien dat nog meer geld printen geen zin heeft zit men met de handen in het haar.

Want met een ecomie die op hool slaat en inflatie die naar de dubbele cijfers neigt kun je eigenlijk maar één ding doen, namelijk lonen matigen, overheidsuitgaven sterk omlaag brengen en de rente verhogen tot boven het inflatieniveau.

Tja, dat is de hete aardappel die Biden moet gaan slikken. Geen van zijn beloftes kan hij meer waarmaken, de economie zal zware klappen krijgen en de opgeblazen beurskoersen zullen imploderen.

Ik geef het nog 3 maanden.



comulder
Artikels: 0
Berichten: 614
Lid geworden op: do jul 30, 2009 13:52

Re: Biden de volgende president

Bericht door comulder » wo nov 17, 2021 18:18

Progresso schreef:
wo nov 17, 2021 01:25
De Europesche Centrale Bank probeert de schuld maar bij de droogte in Brazilië te leggen.




Het is eigenlijk te bizar voor woorden, maar alleen in de EU is de afgelopen 2 jaar voor 8000 miljard aan Euro's bijgeprint waar staatsobligaties mee werden opgekocht.

Alleen dat lezen we niet in de tekst en uitleg van de ECB.

Er is gewoon teveel geld de afgelopen 2 jaar geprint.

De slachtoffers van inflatie zijn altijd de laagste inkomens en de armste landen.

En nu zowel de VS als de EU zien dat nog meer geld printen geen zin heeft zit men met de handen in het haar.

Want met een ecomie die op hool slaat en inflatie die naar de dubbele cijfers neigt kun je eigenlijk maar één ding doen, namelijk lonen matigen, overheidsuitgaven sterk omlaag brengen en de rente verhogen tot boven het inflatieniveau.

Tja, dat is de hete aardappel die Biden moet gaan slikken. Geen van zijn beloftes kan hij meer waarmaken, de economie zal zware klappen krijgen en de opgeblazen beurskoersen zullen imploderen.

Ik geef het nog 3 maanden.
Ik vermoed dat je gelijk hebt. De inflatie in de Eurozone is inmiddels opgelopen tot 4,1%. Waar eindigt dit?



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7211
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Biden de volgende president

Bericht door Progresso » wo nov 17, 2021 19:06

comulder schreef:
wo nov 17, 2021 18:18
Waar eindigt dit?
Meestal oorlog en onlusten.

De geo-politieke kaarten worden opnieuw geschud. Trump was een beetje de laatste hoop voor de wereld voor een Amerikaanse dominantie (US$, krijgsmacht).

De uiterst zwakke Biden maakt er werkelijk een enorme puinhoop van. Ik denk dat hij het niet eens beseft.

Nu is de Amerikaanse invloed op de wereld helemaal niet zo positief geweest, maar de vraag is wat je ervoor terug gaat krijgen.

Hoogstwaarschijnlijk Chinezen, en of we daar blij van worden, ik betwijfel het.

Helaas zitten we in Brazilië. We zien nu al de eerste uitwassen van extreme armoede opduiken. Zodra er weer echte honger komt zonder enig perspectief dan kan de stemming wel eens heel snel omslaan.

En dat hebben we dan wel te danken aan 80 miljoen Amerikanen die op een volstrekt incompetente president hebben gestemd.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7211
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Biden de volgende president

Bericht door Progresso » do nov 18, 2021 17:35

Wat een waanzin. De man komt net terug uit Glasgow waar hel en verdoemenis wordt gepredikt over de opwarming van de aarde. Een paar dagen later is de man het allemaal al vergeten en gaat één van de meest vervuilende personenautos ter wereld promoten. Maar ondertussen wel Brazilië de les lezen.






comulder
Artikels: 0
Berichten: 614
Lid geworden op: do jul 30, 2009 13:52

Re: Biden de volgende president

Bericht door comulder » vr nov 19, 2021 08:27

De Hummer waar Biden het over heeft is elektrisch aangedreven volgens mij.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7211
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Biden de volgende president

Bericht door Progresso » vr nov 19, 2021 13:01

@comulder Ja, dat klopt. Maar daarmee blijft dit enorme ding een extreme verspilling van materiaal.

Het is wel duidelijk waar deze regering die $1000 miljard aan uit gaat geven. Als er 100km fietspad wordt aangelegd lijkt mij dat veel. De investeringen in snelle treinverbindingen, met name aan de Oostkust kun je ook wel op je buik schrijven.

Ik ben ook wel benieuwd hoe de drie autoreuzen in Detroit hebben gereageerd op het voorstel van Biden om banen te creëren bij grote bedrijven waar de vakbonden het voor het zeggen hebben waar lonen moeten worden betaald van $45 per uur.

Hun Amerikaanse concurrent is ze op alle gebieden jaren vooruit. En de Chinese autobouwers (MG, Volvo) kunnen veel goedkoper produceren.

Die Hummer staat eigenlijk symbool voor alles wat fout is met de Verenigde Staten.

Wellicht was het beter geweest dat Biden een bezoek had gebracht bij Elon Musk.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Biden de volgende president

Bericht door quasimodo » vr nov 19, 2021 14:42

En ik maar denken dat Elon Musk het voorbeeld was wat fout was in de VS.



comulder
Artikels: 0
Berichten: 614
Lid geworden op: do jul 30, 2009 13:52

Re: Biden de volgende president

Bericht door comulder » vr nov 19, 2021 15:09

quasimodo schreef:
vr nov 19, 2021 14:42
En ik maar denken dat Elon Musk het voorbeeld was wat fout was in de VS.
Jij ook al? Kapitalisme in z’n ergste vorm. Ik gruw ervan. Die gek kan met één tweet de hele financiële wereld op hol laten slaan. Maar ja, ik ben dan ook niet ultra rechts🤣



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7211
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Biden de volgende president

Bericht door Progresso » vr nov 19, 2021 15:45

quasimodo schreef:
vr nov 19, 2021 14:42
En ik maar denken dat Elon Musk het voorbeeld was wat fout was in de VS.
Leg eens precies uit wat er fout is aan deze man?

Volgens mij heeft de man de Amerikaanse auto-industrie weer op de kaart gezet met uiterst innovatieve producten. Producten die in hun gehele levenscyclus fors minder energie verbruiken dan auto's die rijden op fossiele brandstoffen. Stap voor stap is Tesla het gebruik van kobalt gaan verminderen. Ook gebruikt men geen leer (veeteelt Amazone) meer in tegenstelling tot de andere autofabrikanten.

Datzelfde geldt voor zijn ruimteorganisatie die het voor elkaar krijgt om goedkoper dan overheidsorganisaties zoals NASA satellieten in de ruimte te brengen.

Het Starlink programma zorgt dat we zelfs op de meest afgelegen plaatsen in de wereld goed internet hebben.

De thuisbatterijen van Tesla zorgen ervoor dat er meer hernieuwbare energie op het net kan worden aangesloten.

En men een beetje geluk zijn we over een tijdje in staat om Mars te koloniseren.

Dat de man zijn eigen aandelen moet verkopen om zijn inkomstenbelasting te kunnen betalen toont alleen maar aan hoe slecht het belastingsysteem is. Nu Biden ook nog eens het Amerikaanse volk dreigt om ongerealiseerde winsten te belasten heeft Musk met een paar simpele tweets laten zien dat dit pure onteigening is.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Biden de volgende president

Bericht door quasimodo » za nov 20, 2021 01:16

Volgens mij heeft de man de Amerikaanse auto-industrie weer op de kaart gezet met uiterst innovatieve producten. Producten die in hun gehele levenscyclus fors minder energie verbruiken dan auto's die rijden op fossiele brandstoffen. Stap voor stap is Tesla het gebruik van kobalt gaan verminderen. Ook gebruikt men geen leer (veeteelt Amazone) meer in tegenstelling tot de andere autofabrikanten.
Als het er op gericht was een auto te bouwen die goed is voor het milieu dan is de Tesla wel een voorbeeld hoe het niet moet. Bovendien als het je te doen is om je in te zetten voor het milieu. Zou je niet al die innovatieve producten patenteren maar delen met de rest van de fabrikanten. Bovendien wordt veel van die innovatie opgekocht.

Het heeft er nogal de schijn van dat Elon Musk vooral sterk is in marketing.
Datzelfde geldt voor zijn ruimteorganisatie die het voor elkaar krijgt om goedkoper dan overheidsorganisaties zoals NASA satellieten in de ruimte te brengen.

Het Starlink programma zorgt dat we zelfs op de meest afgelegen plaatsen in de wereld goed internet hebben.
Ik heb geen verstand van satellieten dus ik zal je op je woord geloven dat ze hier innovatief bezig zijn. Waar ik wel moeite mee heb zijn die ruimte toeristen die hij mede faciliteert. Als je jezelf voor staat te willen investeren in een beter milieu is dit natuurlijk een doodzonde. In dezelfde categorie als de milieu ministers die een vliegtuig pakken voor een korte vlucht in een prive jet.
De thuisbatterijen van Tesla zorgen ervoor dat er meer hernieuwbare energie op het net kan worden aangesloten.
Van die batterij hoor ik andere verhalen. Je zou er voor een paar dagen energie in kunnen opslaan. Dit heeft dus alleen nut in warme landen. In Nederland werkt dit alleen in de zomer, in de winter wordt door zonnepanelen niet genoeg stroom opgewekt.

Volgens mij worden deze alleen goed verkocht in België. Dit heeft vooral te maken met subsidie. Wat je overigens ook ziet bij de verkoop van de auto's daar zie je ook vooral pieken in landen met subsidies.

Dat de man zijn eigen aandelen moet verkopen om zijn inkomstenbelasting te kunnen betalen toont alleen maar aan hoe slecht het belastingsysteem is. Nu Biden ook nog eens het Amerikaanse volk dreigt om ongerealiseerde winsten te belasten heeft Musk met een paar simpele tweets laten zien dat dit pure onteigening is.
Voor iemand die van salaris zo afhankelijk is van regeringen die subsidies geven op zijn producten zou je verwachten dat hij het nut van belasting betalen wel zou snappen. Dan kun je wel een lulverhaal ophangen van ongerealiseerde winsten. Ik krijg mijn salaris in Euro en daar wordt meteen 30% vanaf gehaald voor belasting. Nu krijgt hij zijn salaris in aandelen dan vind ik het niet gek dat hij daar een gedeelte van moet afstaan voor belasting. Belasting staat gelijk aan onteigening voor de gemeenschappelijke belangen.

Als ik zie wat hij dan doet om onder belastingen uit te komen met bedreigingen aan staten en deze proberen tegen elkaar uit te spelen binnen de VS. Dan zou ik als president hier niet mee geassocieerd willen worden. Zeker niet als een van je speerpunten is om gelijke kansen voor alle Amerikanen wil, en een evenredig systeem van belasting heffingen.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7211
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Biden de volgende president

Bericht door Progresso » za nov 20, 2021 14:17

Ik ga hem even afpellen.
quasimodo schreef:
za nov 20, 2021 01:16
Als het er op gericht was een auto te bouwen die goed is voor het milieu dan is de Tesla wel een voorbeeld hoe het niet moet.
Iedere electrische auto is voor het milieu beter. Zelfs die enorme Hummer waar Biden zo nodig in moest rijden. De berekening is extreem simpel. Voor de productie van een liter bennzine is ongeveer 80% van de energieinhoud van die liter benzine nodig om uüberhaupt die benzine te kunnen maken. Daarna gaat die benzine in een motor die maximaal 30% efficient is. De overige 70% verdwijnt als warmte.

De uitdaging is om een electriciteitsnet te creeren wat net zo schoon is als het Braziliaanse net, waar 80% van de energie afkomstig is van kernenergie, waterkracht, zonneenergie en windkracht.

Tegelijkertijd moet je alle transport electrificeren.
quasimodo schreef:
za nov 20, 2021 01:16
Zou je niet al die innovatieve producten patenteren maar delen met de rest van de fabrikanten. Bovendien wordt veel van die innovatie opgekocht.
https://www.tesla.com/blog/all-our-pate ... belong-you
quasimodo schreef:
za nov 20, 2021 01:16
Ik heb geen verstand van satellieten dus ik zal je op je woord geloven dat ze hier innovatief bezig zijn. Waar ik wel moeite mee heb zijn die ruimte toeristen die hij mede faciliteert. Als je jezelf voor staat te willen investeren in een beter milieu is dit natuurlijk een doodzonde. In dezelfde categorie als de milieu ministers die een vliegtuig pakken voor een korte vlucht in een prive jet.
Eens. Maar dan moet je het breder trekken. Dan zou ook het verbranden van kerosine om op vakantie naar Fortaleza te gaan een doodzonde zijn.
quasimodo schreef:
za nov 20, 2021 01:16
Van die batterij hoor ik andere verhalen. Je zou er voor een paar dagen energie in kunnen opslaan. Dit heeft dus alleen nut in warme landen. In Nederland werkt dit alleen in de zomer, in de winter wordt door zonnepanelen niet genoeg stroom opgewekt.
In Nederland zou het helpen om het overvolle electriciteitsnet te kunnen ontlasten. Gelukkig leeft 80% van de wereldbevolking in "warme" landen. Ik zou hier in Brazilië zonder problemen off-grid kunnen gaan. Maar ja, ik heb toch al een extreem lage energie-rekening. Momenteel RS 300/maand, waarvan dan het meerendeel belastingen zijn.
quasimodo schreef:
za nov 20, 2021 01:16
Volgens mij worden deze alleen goed verkocht in België. Dit heeft vooral te maken met subsidie. Wat je overigens ook ziet bij de verkoop van de auto's daar zie je ook vooral pieken in landen met subsidies.
Het probleem van een incompetente overheid. Daar kan je Musk de schuld niet van geven. In Nederland is men bijzonder hardleers. Eerst heeft men honderden miljoenen volstrekt nutteloos aan die Mutsibushi Outlander plug-in hybride uitgegeven die 40km electrisch kon rijden, vervolgens gaat men de rijken en welgestelden subsidieren zodat die nagenoeg gratis de duurste Tesla, de model S konden rijden. Als je die subsidie had gestoken in de isolatie van sociale huurwoningen had je een dubbel effect gehad, nl verbeteren van de laagste inkomens en een veel grotere bijdrage in het verkleinen van het energiegebruik. Tja, overheid.
quasimodo schreef:
za nov 20, 2021 01:16
Voor iemand die van salaris zo afhankelijk is van regeringen die subsidies geven op zijn producten zou je verwachten dat hij het nut van belasting betalen wel zou snappen.
De beste man heeft al jaren geen salaris of inkomen. Hij wordt als CEO betaald in opties die hij na een paar jaar mag uitoefenen. dat werkt alleen maar als de aandelen van zijn bedrijf in waarde stijgen. Pas dan wordt het volgens de Amerikaanse belastingwetgeving inkomen die gewoon normaal belast wordt. Omdat de man geen andere inkomsten heeft blijft niets anders over dan het verkopen van zijn eigendom. Vervolgens krijgt hij het verwijt dat door die gedwongen actie hij de markten manipuleert.

Nu komt Biden met het onzalige plan om dit soort winsten ook te gaan belasten als die winsten alleen op papier zijn. Dit is werkelijk niets anders als pure onteigening. Als voorbeeld een boer die honderd hectare land heeft. Door de inflatie die door de overheid gedreven wordt (men streeft naar 2%) en die momenteel 10% per jaar bedraagt wordt land in vijf jaar tijd het dubbele waard. Die papieren waardeverdubbeling wordt in het onzalige plan van Biden vervolgens belast met minimaal 25%. Het enige wat die boer kan doen is zijn eigendom, namelijk de grond waarop hij boert verplicht verkopen om die 25% belasting over niet gerealiseerde winst te kunnen betalen. Een kind kan zien dat dit tot veel ellende gaat lijden en Musk heeft de domheid van het plan in een paar simpele tweets aan het Amerikaanse volk uitgelegd.
quasimodo schreef:
za nov 20, 2021 01:16
Als ik zie wat hij dan doet om onder belastingen uit te komen met bedreigingen aan staten en deze proberen tegen elkaar uit te spelen binnen de VS. Dan zou ik als president hier niet mee geassocieerd willen worden. Zeker niet als een van je speerpunten is om gelijke kansen voor alle Amerikanen wil, en een evenredig systeem van belasting heffingen.
De enige taak van een CEO, aandeelhouderswaarde creeren. Niets meer, niets minder. De rest is marketing. Is het iets bijzonders. Nee, in Nederland wordt de regering op het matje geroepen op het hoofdkantoor van Shell en Unilever, en worden er opeens geheime afspraken gemaakt over dividend belasting. En als er dan hoofdkantoren worden verplaatst naar een land dat gedoemd was ten onder te gaan aan het feit dat ze uit de dictatuur van de EU stapten huilt iedereen krokodillentranen.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Biden de volgende president

Bericht door quasimodo » za nov 20, 2021 17:17

Iedere electrische auto is voor het milieu beter. Zelfs die enorme Hummer waar Biden zo nodig in moest rijden. De berekening is extreem simpel. Voor de productie van een liter bennzine is ongeveer 80% van de energieinhoud van die liter benzine nodig om uüberhaupt die benzine te kunnen maken. Daarna gaat die benzine in een motor die maximaal 30% efficient is. De overige 70% verdwijnt als warmte.

De uitdaging is om een electriciteitsnet te creeren wat net zo schoon is als het Braziliaanse net, waar 80% van de energie afkomstig is van kernenergie, waterkracht, zonneenergie en windkracht.

Tegelijkertijd moet je alle transport electrificeren.
Dat is een beetje hetzelfde als eerst een mooie auto kopen en er dan achter komen dat je geen geld hebt om je rijbewijs te halen.

Dus je zal eerst je elektrischetijdsnet moeten vergroenen. En er tevens voor moeten zorgen dat de vraag naar electriciteit zo laag mogelijk wordt door bijvoorbeeld isoleren. En dan het liefst waar de meeste winst te behalen is eerst. Mocht er dan nog geld over zijn bij de overheid wat ik betwijfel kun je denken aan subsidies op elektrische auto's. Bovendien lijkt mij dat de techniek dan wel eens dusdanig te zijn ontwikkeld dat het beter is meteen over te stappen op waterstof gas.

Dat er in tussentijd wel elektrisch gaat worden gereden lijkt me 1 iets voor de luchtkwaliteit in de stad te verbeteren. En dan meer op het gebied van elektrische bussen en vrachtwagens. Bij zware personen auto's zijn ze er al achter dat dit niet helpt. Deze hebben namelijk zoveel banden en weg slijtage tot gevolg dat ze juist meer fijnstof uitstoten. En 2 als je als particulier wel beschikt over groene energie loont het qua kosten om elektrisch te rijden ook zonder overheidsgeld.

Dat Tesla op grote schaal patenten zou delen is niet de informatie die mij bereikt. Eerder dat ze concurrenten tegen werken. Maar kan aan het nieuws liggen dat ik binnen krijg en ik heb me niet zodanig verdiept in het onderwerp dat ik je tegen ga spreken laten we hopen dat het waar is.
Eens. Maar dan moet je het breder trekken. Dan zou ook het verbranden van kerosine om op vakantie naar Fortaleza te gaan een doodzonde zijn.
Dat het niet milieu bewust is ben ik van op de hoogte. Maar ik sta me er dan ook niet op voor dat wel te zijn. Bovendien hoef ik mensen niet te overtuigen om beter met het milieu om te gaan. Dat is de reden dat ik dit aanhaal voor zowel Musk als de Milieu ministers. Lead by example zou ik zeggen.
In Nederland zou het helpen om het overvolle electriciteitsnet te kunnen ontlasten. Gelukkig leeft 80% van de wereldbevolking in "warme" landen. Ik zou hier in Brazilië zonder problemen off-grid kunnen gaan. Maar ja, ik heb toch al een extreem lage energie-rekening. Momenteel RS 300/maand, waarvan dan het meerendeel belastingen zijn.


Ik geloof dat de goedkoopste batterij 3500 euro kost in België. Dus qua kosten baten een overbodig product tenzij je ergens in de middel of nowwhere woont waar er geen goedkopere gemeenschappelijke oplossingen voorhanden zijn.
Het probleem van een incompetente overheid. Daar kan je Musk de schuld niet van geven. In Nederland is men bijzonder hardleers. Eerst heeft men honderden miljoenen volstrekt nutteloos aan die Mutsibushi Outlander plug-in hybride uitgegeven die 40km electrisch kon rijden, vervolgens gaat men de rijken en welgestelden subsidieren zodat die nagenoeg gratis de duurste Tesla, de model S konden rijden. Als je die subsidie had gestoken in de isolatie van sociale huurwoningen had je een dubbel effect gehad, nl verbeteren van de laagste inkomens en een veel grotere bijdrage in het verkleinen van het energiegebruik. Tja, overheid.


Je hoort mij toch niet beweren dat het zijn schuld is. Ik zeg alleen dat het voor Biden geen goed idee is om met deze man aan tafel te gaan zitten. Punt 1 niet goed voor zijn imago. En punt 2 denk ik niet dat hij het advies gaat geven geen elektrische auto's subsidiëren maar je kunt beter woningen gaan isoleren.
De beste man heeft al jaren geen salaris of inkomen. Hij wordt als CEO betaald in opties die hij na een paar jaar mag uitoefenen. dat werkt alleen maar als de aandelen van zijn bedrijf in waarde stijgen. Pas dan wordt het volgens de Amerikaanse belastingwetgeving inkomen die gewoon normaal belast wordt. Omdat de man geen andere inkomsten heeft blijft niets anders over dan het verkopen van zijn eigendom. Vervolgens krijgt hij het verwijt dat door die gedwongen actie hij de markten manipuleert.

Nu komt Biden met het onzalige plan om dit soort winsten ook te gaan belasten als die winsten alleen op papier zijn. Dit is werkelijk niets anders als pure onteigening. Als voorbeeld een boer die honderd hectare land heeft. Door de inflatie die door de overheid gedreven wordt (men streeft naar 2%) en die momenteel 10% per jaar bedraagt wordt land in vijf jaar tijd het dubbele waard. Die papieren waardeverdubbeling wordt in het onzalige plan van Biden vervolgens belast met minimaal 25%. Het enige wat die boer kan doen is zijn eigendom, namelijk de grond waarop hij boert verplicht verkopen om die 25% belasting over niet gerealiseerde winst te kunnen betalen. Een kind kan zien dat dit tot veel ellende gaat lijden en Musk heeft de domheid van het plan in een paar simpele tweets aan het Amerikaanse volk uitgelegd.
Je vergelijking met die boer loopt een beetje mank. Als je daar nu een pachter van de grond van maakt die op de grond van de boer een gewas teelt klopt het beter. En als hij dan zijn gewas door de boer laat verkopen en van het geld dat dit opbrengt geeft de boer hem telkens een stukje grond naar gelang de winst. Zit je in dezelfde situatie. Dan heeft de pachter in jou ogen geen geld verdiend en zou hij geen belasting schuldig zijn?

Ik denk dat elke werknemer in Amerika zijn salaris dan in het vervolg anders betaald wil krijgen dan in dollars.
De enige taak van een CEO, aandeelhouderswaarde creeren. Niets meer, niets minder. De rest is marketing. Is het iets bijzonders. Nee, in Nederland wordt de regering op het matje geroepen op het hoofdkantoor van Shell en Unilever, en worden er opeens geheime afspraken gemaakt over dividend belasting. En als er dan hoofdkantoren worden verplaatst naar een land dat gedoemd was ten onder te gaan aan het feit dat ze uit de dictatuur van de EU stapten huilt iedereen krokodillentranen.
Er begint steeds meer het sentiment te komen om ook grote bedrijven en aandeelhouders belasting te laten betalen. De wereldwijde afspraken om een minimum tarief te laten betalen is een eerste stap. Er zijn al partijen die een wetsvoorstel indienen om een soort vertrek belasting voor genoten subsidies in te voeren. Dit zal waarschijnlijk wel een volgende stap worden. En dat er nu een paar kikkers uit de kruiwagen springen is jammer maar noodzakelijk. Nederland is jaren koploper geweest in het faciliteren van dit soort kikkers. Nederland belastingparadijs.

Maar ik ben benieuwd of Elon Musk met een paar tweets kan uitleggen waarom grote bedrijven en aandeelhouders niet hun deel aan belastingen zou moeten betalen en de werkende en kleine ondernemers in deze wereld wel. Jou heeft hij misschien overtuigd mij nog geenszins.



Plaats reactie