Mijn Brazilië Alle bezienswaardigheden en tips van Rio de Janeiro in Brazilië

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mijn Brazilië
Artikels: 114
Berichten: 196
Lid geworden op: zo okt 28, 2018 11:05
Locatie: Nederland
Contacteer:

Mijn Brazilië Alle bezienswaardigheden en tips van Rio de Janeiro in Brazilië

Bericht door Mijn Brazilië » za nov 21, 2020 22:32

Mijn Brazilië Alle bezienswaardigheden en tips van Rio de Janeiro in Brazilië
door Mijn Brazilië

Rio de Janeiro Rio de Janeiro is de hoofdstad van de Braziliaanse deelstaat Rio de Janeiro. Rio de Janeiro heeft ongeveer 6 miljoen mensen in de stad wonen en is daarmee de tweede grote stad in Brazilië. Rio de Janeiro was tevens de hoofdstad van Brazilië tot 1960. Rio de Janeiro ligt aan de baai …
Read More Read...

Lees meer



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Mijn Brazilië Alle bezienswaardigheden en tips van Rio de Janeiro in Brazilië

Bericht door Martinho » zo nov 22, 2020 16:36

Pagina niet gevonden



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Mijn Brazilië Alle bezienswaardigheden en tips van Rio de Janeiro in Brazilië

Bericht door Felix » zo nov 22, 2020 17:32

Oops! That page can’t be found.
It looks like nothing was found at this location.




Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Mijn Brazilië Alle bezienswaardigheden en tips van Rio de Janeiro in Brazilië

Bericht door Martinho » zo nov 22, 2020 22:34

Mag ik daar een paar kanttekeningen bij zetten? Waarschijnlijk niet maar ik doe het lekker toch.

Punt 1: Er is een wereldwijde pandemie die nog lang niet is onderdrukt. Mogelijk is reizen pas medio 2021 weer echt mogelijk, als dan tenminste de luchtvaartmaatschappijen niet failliet zijn, de horeca nog bestaat en ga zo maar door.
Punt 2: Rio de Janeiro is bepaald niet echt veilig, lang niet zo veilig als de grote steden in Europa. Je moet streetwise zijn, en bij voorkeur de taal een beetje spreken. Ga niet lopen pronken met je dure spullen want dan kom je in de problemen.
Punt 3: Als je naar de corcovado gaat doe je dat OF met dat treintje OF met taxi. Er zijn op de weg naar boven al diverse mensen overvallen.
Punt 4: Ook bij de corcovado moet je bewolkt en mistig weer vermijden. Dat kan je makkelijker zien vanaf de grond dan bij de suikerberg.
Punt 5: GA NIET NAAR EEN FAVELA, ook niet met een georganiseerde tour. Dan betaal je namelijk de militie/druglords voor je "veiligheid". Let er op: bijna elke heuvel/berg in Rio IS een favela, daar moet je niet wezen,
Punt 6: Wandelen in de avond/bij donker in Lapa? Als het een drukke straat is misschien, maar vermijdt stillere plekken. En ga niet luidkeels Nederlands met elkaar brallen. Het is vragen om moeilijkheden. En buiten Lapa/Copacabana/Leme/Ipanema eigenlijk helemaal niet. Neem een taxi.
Punt 7: als je nou per se moet denken dat Samba het ultieme genot is voor elke Braziliaan (een misvatting, maar goed) mag je van mij een kijkje nemen bij een sambaschool. Het is vast gezellig enzo.
Punt 8: Carnaval kan je ook thuis heel goed vieren... het is maar een idee, veel goedkoper en makkelijker.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7210
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Mijn Brazilië Alle bezienswaardigheden en tips van Rio de Janeiro in Brazilië

Bericht door Progresso » ma nov 23, 2020 00:43

Rio kan mij niet bekoren. Ik vind de mentaliteit van de mensen niet prettig, alles is duur, ik vind het er vies en de twee of drie keer dat ik er geweest ben voelde ik mij er zeer onveilig. En ik ben wel wat gewend hier in Fortaleza en omgeving.

Dat het linkje het niet doet ligt aan het feit dat de website waar ik ze vandaan haal (uiteraard met volledige toestemming) de pagina na publicatie heeft verplaats. Dat is nooit zo handig, want dat geeft altijd werk.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Mijn Brazilië Alle bezienswaardigheden en tips van Rio de Janeiro in Brazilië

Bericht door Felix » ma nov 23, 2020 02:22

Rio kan mij niet bekoren. Ik vind de mentaliteit van de mensen niet prettig.
De carioca is vandaag een enthousiaste vriend maar morgen kijkt hij misschien de andere kant op als hij je ziet, tenminste zo is vaak de mentaliteit. Hij moet en zal overal zijn voordeeltje uit slaan. Het bestuur van de stad, evenals justitie en instanties, zijn door en door corrupt.

Rio was wel een echt mooie stad en vroeger het mondaine oord van de jet set en de meer succesvolle misdadigers die naar Brazilië vluchtten omdat ze hier niet aan andere landen uitgeleverd werden.

Vroeger had je in de bioscoop een reclame van Peter Stuyvesant sigaretten waarin je Rio zinderend en luxe in de trillende hitte zag liggen. De eerste keer dat ik er kwam voelde ik alsof ik in die reclame rondliep. Het was echt héél wat.

Maar, ik ontwijk Rio nu al tientallen jaren. De laatste keer dat ik er geweest ben was op het vliegveld. Het geweld in die stad schrikt me teveel af.
als je nou per se moet denken dat Samba het ultieme genot is voor elke Braziliaan (een misvatting, maar goed) mag je van mij een kijkje nemen bij een sambaschool. Het is vast gezellig enzo.
Je bent bijna verplicht om iets aan samba te doen als je naar Rio gaat - https://nl.wikipedia.org/wiki/Samba_(muziek) . Het is toch de plaatselijke nationale muziek! Naar een sambaschool toegaan is inderdaad een prima idee!
De bossa nova heeft zijn wortels in de samba. https://nl.wikipedia.org/wiki/Bossanova maar je zult op de sambaschool geen bossa nova aantreffen.



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Mijn Brazilië Alle bezienswaardigheden en tips van Rio de Janeiro in Brazilië

Bericht door Martinho » ma nov 23, 2020 15:45

@Felix:

Ik kom een doodenkele keer in Rio omdat mijn familie (kinderen, kleinkinderen) er gedeeltellijk nog woont, maar ik vind het ook niet prettig en je krijgt inderdaad het gevoel dat je constant over je schouder moet kijken. Al is het geloof ik wel minder aan het worden, maar echt weten doe ik dat niet (meer).

Ik heb het jarenlang volgehouden om minstens één nacht van de carnavalsoptochten in de sambodromo te zien (op tv) maar om heel eerlijk te zijn begon het me zodanig te vervelen dat ik na een paar in slaap viel. Het zal anders zijn om mee te lopen feesten, dat geloof ik graag, maar dan ben ik niet op gebouwd, ik haat dat soort gedoe, dus wat dat betreft ben ik geen maatstaf.
De muziek is een ander verhaal. Zoals je wellicht weet ben (of was eigenlijk) ik musicus, met zowel ervaring in populaire als klassieke muziek. Ik vind het maar even leuk, die samba´s, maar na een 10 minuten vallen mij dingen op: zelfs bij eindeloze herhaling kan ik dat melodietje niet onthouden (en ik heb toch echt solfège gedaan bij de opleiding) en dat ritme is altijd hetzelfde, of ongeveer. Doodsaai wat mij betreft.
Ja, bossa nova ed zijn ook een vorm van samba, wb ritme zeker. Maar dan wel ontwikkeld in de richting van een echte melodie en harmonie, niet alleen getrommel. Samba heeft veel verschillende vormen, maar helaas is bossa nova bijna uitgestorven.
In mijn familie is er maar één die naar die carnavalshits op de radio luistert voor zover ik weet. Misschien een uitzondering, kan zijn. Tegenwoordig is dat (br) rap en dergelijke, zo mogelijk nog erger.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4092
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Mijn Brazilië Alle bezienswaardigheden en tips van Rio de Janeiro in Brazilië

Bericht door borsjea » ma nov 23, 2020 17:06

Zag een paar dagen geleden al beelden op de TV dat hotels het al goed deden in Rio, mensen stonden in de rij om hun sleutel te krijgen. Het lijkt er haast op dat alles voorbij is terwijl juist het tegendeel waar was. Tot aan de eerste ronde vd verkiezingen leek het er op papier allemaal zo mooi uit te zien op een enkel verontrustend bericht van een ziekenhuis. Kort na de verkiezingen stegen de cijfers enorm, ik krijg het gevoel dat er bewust kort voor de verkiezingen gerommeld is met de cijfers, wat dossiers in de la laten liggen of zo.Ipv op dit moment de toeristen activiteiten promoveren is het afgeven van een negatief reisadvies tot aan een vaccin het beste. Hotels en horeca blijken een belangrijke verspreidingsbron te zijn en ook het vliegen lijkt minder veilig dan het is.



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Mijn Brazilië Alle bezienswaardigheden en tips van Rio de Janeiro in Brazilië

Bericht door Martinho » ma nov 23, 2020 20:06

Ik weet het niet hoor. Ik weet niet van de hotels in Rio, maar wij zijn eigenaar van een winkelpand waarin een bekende bar/eettent is gevestigd, en die kunnen de maandelijkse huur maar met moeite bijeen schrapen.



Plaats reactie