Brazilie Nieuws: Protesten tegen Bolsonaro

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Redactie
Artikels: 2008
Berichten: 2256
Lid geworden op: di nov 14, 2017 16:18
Contacteer:

Brazilie Nieuws: Protesten tegen Bolsonaro

Bericht door Redactie » za mei 29, 2021 23:27

Brazilie Nieuws: Protesten tegen Bolsonaro
by Redactie


Afbeelding
De Braziliaanse president nam vorige zondag opnieuw de leiding op zich van een groep motorrijders, deze keer in Rio de Janeiro (foto hieronder). Hij overvloog ook de stad in een helikopter. Nadien klom hij bovenop een kleine ‘trio elétrico’ (vrachtwagen, uitgerust met een PA) waar hij een toespraak gaf voor zijn aanhangers, met ex-zorgminister, generaal Eduardo Pazuello aan zijn zijde. Geen...

Read more



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Brazilie Nieuws: Protesten tegen Bolsonaro

Bericht door borsjea » zo mei 30, 2021 00:47

Zag de beelden vd Av Paulista in Sao Paulo, Bolsonaro wil daar ook nog een ritje op de motor doen, denk dat hij dat beter kan vergeten.
Ook andere steden goede opkomsten lijkt wel een herhaling van 2016 met Dilma



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Protesten tegen Bolsonaro

Bericht door Progresso » zo mei 30, 2021 02:27

Die Dilma flashback had ik ook. Het probleem is ook nu weer wat het alternatief is. Na Dilma kregen we Temer. Dat was niet zo'n succes. De regering Bolsonaro heeft tot nu toe ook niets voor elkaar gekregen. Of de hoogbejaarde Lula met de militante PT een succes wordt? Ik durf het te betwijfelen.

Met wel heel weinig alternatieven voor deze twee heerschappen zie ik.het somber in voor Brazilië.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Brazilie Nieuws: Protesten tegen Bolsonaro

Bericht door borsjea » zo mei 30, 2021 02:35




Gebruikersavatar
Baiano
Artikels: 0
Berichten: 530
Lid geworden op: di mar 20, 2018 22:48

Re: Brazilie Nieuws: Protesten tegen Bolsonaro

Bericht door Baiano » zo mei 30, 2021 14:36

Progresso schreef:
zo mei 30, 2021 02:27
Die Dilma flashback had ik ook. Het probleem is ook nu weer wat het alternatief is. Na Dilma kregen we Temer. Dat was niet zo'n succes. De regering Bolsonaro heeft tot nu toe ook niets voor elkaar gekregen. Of de hoogbejaarde Lula met de militante PT een succes wordt? Ik durf het te betwijfelen.

Met wel heel weinig alternatieven voor deze twee heerschappen zie ik.het somber in voor Brazilië.
Lijkt mij een correcte analyse. Het is wel heel erg duidelijk dat er niet massaal geroepen wordt voor een terugkeer van Lula. De protesten vormen een noodkreet tegen het non-beleid van de 'kapitein', of moet ik schrijven 'moordend beleid'?

Wat Lula ook moge betekend hebben voor het welzijn van dit land, niemand kan ontkennen dat de corruptie tijdens de PT-regeringen wanstaltige vormen aannam, zodanig tegen de borst stuitend dat een onbenullige extreemrechtse volksvertegenwoordiger verkozen werd als president, een taak die hij zeer beslist niet aankan. De polarisatie, destijds sterk gestimuleerd door diezelfde Lula, heeft opnieuw reusachtige afmetingen aangenomen en alles wijst erop dat de Brazilianen volgend jaar opnieuw voor de keuze gesteld worden die er eentje is van "Laat ik dan maar kiezen voor de minst slechtste", wie dat dan ook moge wezen in het hoofd van de kiezer.

Tenzij er onverwacht een ernstig alternatief opduikt voor deze non-keuze, zie ik het ook somber in voor Brazilië. Bolsonaro zal niet veranderen en er komen hoogstwaarschijnlijk nog meer protesten. De families van de (nu reeds) meer dan 460.000 doden zullen alsmaar meer een beschuldigende vinger naar de president uitsteken. Tel daarbij de vaststellingen van de parlementaire onderzoekscommissie die dagelijks live via de televisie kunnen gevolgd worden, inclusief de nogal beschamende tussenkomsten van de bolsonaristische senatoren. De verontwaardiging zal stijgen, zoveel is zeker.

Lula maakt hier handig gebruik van maar het is eveneens zonneklaar dat zijn prioriteiten vooral op zijn ego liggen. De rancune tegenover Sérgio Moro, de rechter "die het aandurfde om hem te veroordelen en te laten opsluiten", is enorm. Lula wil wraak en wordt hierbij flink gesteund door zijn partij die tot op vandaag niet wil toegeven dat zij voor een groot deel verantwoordelijk waren voor de roofpartijen bij Petrobras. De rest van links Brazilië slaagt er niet in om een breed front te vormen, mede gehinderd door de PT en Lula die vinden dat enkel zij het recht hebben om aan het hoofd te staan van de oppositie, en ook al door de domme uitspraken van Ciro Gomes, een van de weinigen uit de rest van het linkse kamp die een klein beetje gewicht in de schaal kan leggen. De enige die wat meer gezond verstand vertoont, is Guilherme Boulos van de PSOL. Helaas voor hem is hij nog onvoldoende bekend in het land en is zijn imago nog te radicaal om een kans te maken.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Brazilie Nieuws: Protesten tegen Bolsonaro

Bericht door borsjea » di jun 01, 2021 13:57

En ook de joodse gemeenschap.laat.van zich horen
https://www.dw.com/pt-br/em-carta-judeu ... a-57733305



Plaats reactie