Presidentsverkiezingen Brazilië 2022

borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Presidentsverkiezingen Brazilië 2022

Bericht door borsjea » zo mei 08, 2022 03:01

Felix schreef:
vr mei 06, 2022 18:14
Het lijkt er soms op alsof Lula stil is blijven staan in de tijd, of dat er sprake is van een beginnende Alzheimer.
De laatste tijd zien we Lula wat vaker in de publiciteit naar het was zins zijn vrijlating opvallend rustig rond deze man, ik heb al eerder het vermoeden vsn Alzheimer of dementie bij deze man uitgesproken. Misschien wel een positief vooruitzicht dat Lula de race niet volledig kan uitzitten en de gematigde Alckim het roer overneemt, toch iets om bij een tweede ronde mee te nemen.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Presidentsverkiezingen Brazilië 2022

Bericht door Progresso » di mei 17, 2022 23:18

Kan hard gaan. Gisteren zei Boulos (PSOL) dat de Bolsonaro nog ver achter stond in de peilingen.




Wade
Artikels: 0
Berichten: 1011
Lid geworden op: za mei 05, 2007 23:16
Locatie: Bélgica

Re: Presidentsverkiezingen Brazilië 2022

Bericht door Wade » za mei 21, 2022 02:14

Ik volg het hele politieke circus niet zo op de voet. Maar wat een gemiste kans toch weer voor Brazilië, wie er ook 'wint' van deze twee gangsters, het land en het volk verliest hoe dan ook. Hoe moeilijk is het om uit 200 miljoen inwoners een vernieuwende, progressieve centrumkandidaat te vinden die zijn vingers nog niet verbrand heeft aan allerhande schandalen, die durft breken met die verziekte politieke cultuur die maar blijft aanhouden?

Ezels stoten zich geen tweemaal aan dezelfde steen zegt men... maar dan kent men de Brazilianen niet. Echt, ik probeer die mensen te begrijpen, maar...



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Presidentsverkiezingen Brazilië 2022

Bericht door Felix » za mei 21, 2022 04:33

Ezels stoten zich geen tweemaal aan dezelfde steen zegt men... maar dan kent men de Brazilianen niet. Echt, ik probeer die mensen te begrijpen, maar...

Nee, dan Nederland met het zoveelste kabinet Rutte, een man die constant met de waarheid sjoemelt en niet zelden ronduit liegt. En het Nederland met zijn indirecte 'verkiezingen' en benoemingen van commissarisen van de koning, eerste kamer, burgemeesters enz. Niet erg democratisch. Ik kan totaal geen respect opbrengen voor die ongekozen figuren. Dan had je ook nog een weggestemd kabinet dat nog maanden en maanden doorregeerde en en besluiten bleef nemen.

De mensen die jij probeert te begrijpen stemmen op politici waarvan zij vermoeden dat die hun voordeel kunnen brengen. Vooral de armen en dat is de grootste stemgroep, hebben die voordelen ook nodig om gewoon te kunnen overleven, te kunnen eten en te wonen. Er zijn geen solide sociale voorzieningen en daarom klopt men rechtstreeks op de deur van politici.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Presidentsverkiezingen Brazilië 2022

Bericht door quasimodo » za mei 21, 2022 09:45

Er zijn geen solide sociale voorzieningen en daarom klopt men rechtstreeks op de deur van politici.
Als dit zo doorgaat met de inflatie zal dit ook in landen gaan gelden waar dit nu nog een beetje is. Er staan nu al mensen te drommen bij voedselbanken als dit zo doorgaat worden het weer rijen voor de gaarkeuken.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Presidentsverkiezingen Brazilië 2022

Bericht door Progresso » za mei 21, 2022 14:24

Felix schreef:
za mei 21, 2022 04:33
Er zijn geen solide sociale voorzieningen en daarom klopt men rechtstreeks op de deur van politici.
Bolsa Familiá is toch redelijk solide. Dat staat nu al bijna 20 jaar en is onlangs nog fors opgehoogd.

Met die ophoging zou het in theorie mogelijk moeten zijn om de extreme armoede zoals die door de VN is gedefinieerd te elimineren.

Daarmee ben je er nog lang niet overigens. Daarvoor moeten eerst de minimum lonen worden verdubbeld naar RS 2.400. Met 12 miljoen werklozen, waarvan minimaal de helft gewoon helemaal niets kan heeft dat geen zin en zal alleen maar leiden tot nog meer werkloosheid.

Even afgezien van de Bolsa Familiá.

Pensioenleeftijd vrouwen 62 jaar
Nagenoeg gratis woningen via Minha casas, Minha visa
Volledig gratis gezondheidszorg
Volledig gratis onderwijs

Kijk ik dan even specifiek naar de gemeente waar ik woon.

3 gratis gasflessen per jaar.
Gratis halen rijbewijs
Uitkering voor de vissers als ze in het laagseizoen aan wal liggen
Gratis leningen voor de kleine boeren
Gratis zaaigoed
Gratis agro-technische kennis ondersteuning
Gratis openbaar vervoer
Gratis begraven
Gratis transport naar gemeentelijke diensten en ziekenhuizen.
Gratis rechtspraak plus sociale advocatuur
Gratis bankrekeningen
Nagenoeg belastingvrij en premievrij ondernemen via MEI


Daarnaast wordt er ook nog een reeks aan subsidies gegeven, zoals daar zijn:

Goede voedzame dagelijkse maaltijd voor RS1.00
Subsidie op de energierekening
Subsidie op de electriciteitsrekening
Subsidies op kunstmest



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Presidentsverkiezingen Brazilië 2022

Bericht door Felix » za mei 21, 2022 15:52

Bolsa Familiá is toch redelijk solide. Dat staat nu al bijna 20 jaar en is onlangs nog fors opgehoogd.

En dat is dan juist iets dat door Fernando Henrique Cardoso en Lula is ingesteld. De ophoging is fors politiek gemotiveerd en wordt al snel door de inflatie ingehaald.

Mensen stemmen op diegenen waarvan ze verwachten dat die bv. de bolsa família in stand zullen houden en zo mogelijk zullen verhogen.

Ik zou bolsa família en andere hulpmidden verre van solide programa's willen noemen, bovendien heeft lang niet iedereen er toegang toe.

Nagenoeg gratis woningen via Minha casas, Minha visa
Volledig gratis gezondheidszorg
Volledig gratis onderwijs


Wie hebben er toegang tot Minha Casa, Minha Vida? Een zeer beperkt aandeel van de bevolking.

Gratische gezondheidszorg? De openbare gezondheidszorg is een ramp, een enorm drama voor velen! Van het beter iets dan niets type. Vandaar dat men zieke politici dan ook steeds ironisch uitdaagt om geen behandeling in dure ziekenhuizen te São Paulo te zoeken, maar wel via het openbare gezondheidssysteem (SUS)

Het openbare onderwijs is gratis en slecht. Goed is het dat het gratis maaltijden aan de leerlingen lagere school verstrekt, sinds FHC ook in de vakanties. Trouwens, in zijn tijd kwamen alleen gezinnen die hun kinderen naar school stuurden in aanmerking voor een toelage. Het programma heette toen dan ook 'bolsa escola'.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Presidentsverkiezingen Brazilië 2022

Bericht door borsjea » za mei 21, 2022 16:37

De werkelijkheid van nu, steeds meer mensen die noodgedwongen op straat leven voedsel prijzen die de pan uit rijzen en daardoor ook zorgen dat vele ondernemers het hoofd nog nauwelijks boven water houden. In het begin vd pandamie heeft de president op allerlei manieren geprobeerd om hulp aan de aller armste tegen te houden gelukkig was er meer dan een 2/3 meerderheid dus zou een veto geen stand houden. De president speculeerde op plunderingen en voedsel rellen, het zou me niets verbazen dat deze er binnenkort aan zitten te komen. Gelukkig zit men op staatsnivo wat hulp betreft niet stil, valet gas bestaat is São Paulo al meer dan een jaar, de federale overheid heeft dit nu dus overgenomen.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Presidentsverkiezingen Brazilië 2022

Bericht door Felix » za mei 21, 2022 18:12

De president speculeerde op plunderingen en voedsel rellen, het zou me niets verbazen dat deze er binnenkort aan zitten te komen.

Dat zou bijzonder goed in het straatje van bolsonaro passen want dan heeft hij een smoes om het leger en de deelstatelijke militaire politemachten in te zetten.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Presidentsverkiezingen Brazilië 2022

Bericht door Felix » wo mei 25, 2022 22:20

De weinige keren dat ik Lula de laatste tijden op TV heb gezien maakt hij een zwakke indruk. Hij lijkt ook het optreden thuis voor een camera niet in de vingers te hebben, kent zijn tekst niet van buiten waardoor hij hapert.

Hij komt over als een oud rancuneus mannetje dat niet met zijn tijd is meegegaan. Veel PTisten lijken dat ook te erkennen maar wijten het aan zijn tijden in gevangenschap, hetgeen mij onzin lijkt. Zijn kapotte stem ligt ook al niet prettig in het gehoor.

Af en toe denk ik dat hij aan een beginnende Alzheimer lijdt. Lula won zijn verkiezingen in het verleden door als een gematigde, optimistische figuur op te treden (Lulinha Paz e Amor) en zou dit ook in deze verkiezingsstrijd moeten toepassen. Het is voor hem tijd om aan de toekomst beginnen. Tot nu toe voegt hij helemaal niets toe, eerder het tegendeel.

De derde weg, mits goed geadministreerd zal misschien toch niet helemaal kansloos zijn.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Presidentsverkiezingen Brazilië 2022

Bericht door Progresso » wo mei 25, 2022 22:42

Felix schreef:
wo mei 25, 2022 22:20
De derde weg, mits goed geadministreerd zal misschien toch niet helemaal kansloos zijn.
De peilingen laten toch duidelijk zien dat de Brazilianen gaan kiezen voor een slechte president.

Ik zou het ook bijzonder prettig vinden als bijvoorbeeld Gomes, met al zijn beperkingen gekozen zou worden. Ik zie het alleen niet gebeuren, tenzij Lula afhaakt.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Presidentsverkiezingen Brazilië 2022

Bericht door Felix » do mei 26, 2022 00:00

Ik zou het ook bijzonder prettig vinden als bijvoorbeeld Gomes

Moeilijk, hij schreeuwt nu al verkiezingen lang en dat verliest zijn effect. Ik heb in 2018 op hem gestemd wetende dat hij niet zou winnen. Hij stond vroeger bekend als een goede gouverneur van Ceará.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Presidentsverkiezingen Brazilië 2022

Bericht door Progresso » do mei 26, 2022 15:07

quasimodo schreef:
do mei 26, 2022 09:38
Op het stemformulier staan ook gewoon de namen dus dan worden ze net zo goed ondersteund.
Helaas werken we hier niet met stemformulieren. Was het maar zo.

De stemmers moeten het nummer van de kandidaat intoetsen. Je wordt dan ook tijdens de verkiezingen dood gegooid met allerlei propaganda die dat nummer er in moeten stampen.

De dag voor de verkiezingen worden er nog even overal huisbezoeken afgelegd waar dan voorgedrukte briefjes met dat nummer in de handen worden gedrukt, al dan niet vergezeld van een briefje van RS50.

Volgens mij krijg je bij de nieuwe stemmachines nu de foto's en namen te zien. Bij de oude was dit, zo ver ik het mij kan herinneren niet zo.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Presidentsverkiezingen Brazilië 2022

Bericht door Felix » do mei 26, 2022 18:26

Helaas werken we hier niet met stemformulieren. Was het maar zo.

Was het maar zo... ??? Er werd enorm gefraudeerd met die formulieren.

Volgens mij krijg je bij de nieuwe stemmachines nu de foto's en namen te zien. Bij de oude was dit, zo ver ik het mij kan herinneren niet zo.

Vroeger kreeg je de foto's ook te zien.

De dag voor de verkiezingen worden er nog even overal huisbezoeken afgelegd waar dan voorgedrukte briefjes met dat nummer in de handen worden gedrukt, al dan niet vergezeld van een briefje van RS50.

Overal???

In ieder geval zou een zittende regering veel meer gelegenheid hebben om verkiezingen te frauderen dan een (ook nog verdeelde) oppositie.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Presidentsverkiezingen Brazilië 2022

Bericht door Progresso » do mei 26, 2022 20:15

Felix schreef:
do mei 26, 2022 18:26
Was het maar zo... ??? Er werd enorm gefraudeerd met die formulieren.
Weet ik niet. dat was in ieder geval ver voor mijn tijd.Fraude met fysieke stembiljetten is natuurlijk ook mogelijk. Massale georganiseerde fraude is extreem moeilijk en vraagt veel personeel en is relatief makkelijk te ontdekken. In Nederland zie je dat bijna bij elke verkiezingen wel eens een keer gebeuren. De fraude met electronische stembussen waar geen geprinte bevestiging van een stem is valt onmogelijk te auditten. Bovendien is het centraal door een paar insiders te regelen.
Felix schreef:
do mei 26, 2022 18:26
Vroeger kreeg je de foto's ook te zien.
OK, zou kunnen, maar dat was dan toch pas na het indrukken van het getal van de kandidaat en niet vooraf?
Felix schreef:
do mei 26, 2022 18:26
Overal???

In ieder geval zou een zittende regering veel meer gelegenheid hebben om verkiezingen te frauderen dan een (ook nog verdeelde) oppositie.
Wellicht omdat een vakbond van de CUT bij ons destijds een een kantoortje huurde. Het hele jaar was het daar stil, tot de verkiezingen er kwamen en om de een of andere reden kwamen er dan allemaal vakbondsmensen uit de hele regio (aan de nummerborden te herkennen), werden er grote hoeveelheden geld geteld en reden die mensen weer weg. Maar ja, het kan natuurlijk ook iets heel anders zijn geweest natuurlijk.

Waar ik nu woon heb ik er gewoon letterlijk bij gestaan.

De vrouw van een goede kennis van mij, ook aanwezig op dit forum, deed dit werk.

Maar ja, overal. Dat kan ik natuurlijk niet bewijzen.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Presidentsverkiezingen Brazilië 2022

Bericht door Felix » do mei 26, 2022 21:25

Maar ja, overal. Dat kan ik natuurlijk niet bewijzen.

Het is hier geen rechtbank! Als iets gezien is, is het gezien.

Vakbonden zullen zeker enorm bezig zijn voor verkiezingen om reclame te maken voor hun kandidaten. Ging dat betalen in die gevallen misschien niet om het kopen van een sandwich of zo voor diegenen die daadwerkelijk kwamen opdraven om te stemmen? Misschien moesten die mensen ook aan het werk bij de stemplaatsen door het uitdelen van foto's met het stemnummer van kandidaten. Dat soort opdringerige reclame is verboden maar het verbod werkt niet. Ook worden er vaak bussen georganiseerd en betaald voor de stemmers en ook dat is verboden. Of er echt veel gestraft wordt is een andere zaak. En wie weet krijgen sommigen gewoon geld, maar hoe gaat men controleren of ze dan echt op de bewuste kandidaat stemmen?

In het binnenland werden stemmen dikwijls betaald d.m.v. goederen. De stemmer kreeg bv. een linkerschoen en dan na te telling als die naar genoegen van de schenker was verlopen ook de rechterschoen. In kleine plaatsen kon men zo ongeveer uitrekenen of er op de bewuste kandidaat was gestemd en dat al helemaal per wijk. Grote boeren, maar ook fabriekseigenaren, dwongen hun werknemers om op iemand te stemmen.

Stemreclame bij de stembureaus kan behoorlijk effectief zijn. Mensen weten meestal wel op welke presidentskandidaat willen stemmen, en ook op welke gouverneur, maar bij de senator twijfelt men al vaak en voor afgevaardigde nog meer. Hoe vaak stemt men niet op een afgevaardigde omdat ze zo'n leuk programma voor zwerfhonden heeft, of omdat hij lantaarnpalen heeft beloofd? Dikwijls kent men de persoon helemaal niet.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Presidentsverkiezingen Brazilië 2022

Bericht door borsjea » do mei 26, 2022 21:34

Felix schreef:
do mei 26, 2022 18:26
Helaas werken we hier niet met stemformulieren. Was het maar zo.

Was het maar zo... ??? Er werd enorm gefraudeerd met die formulieren.
1994 was een jaar waar men valse stemformulieren vond. Drie maal raden wie een vd verdachte was.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Presidentsverkiezingen Brazilië 2022

Bericht door Progresso » do mei 26, 2022 21:37

Ik heb wel het idee dat men veel scherper is op dit soort misstanden. Bij de vorige verkiezingen waren er hier toch een behoorlijk aantal arrestaties voor dit soort vergrijpen.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Presidentsverkiezingen Brazilië 2022

Bericht door Progresso » do mei 26, 2022 21:43

borsjea schreef:
do mei 26, 2022 21:34
1994 was een jaar waar men valse stemformulieren vond. Drie maal raden wie een vd verdachte was.
Ik kende dit verhaal niet, maar het bevestigt mijn argument. Het is extreem moeilijk om op zeer grote schaal te frauderen met fysieke stembiljetten.

Met een gecentraliseerd electronisch systeem waar maar een paar mensen toegang tot hebben en wat onmogelijk is om te auditten is het een kwestie van genoeg geld aan een mannetje of 20 te sturen. Voor US$20 miljoen gaat iedereen om. Een half miljard dollar is niets voor bijvoorbeeld de CIA.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Presidentsverkiezingen Brazilië 2022

Bericht door borsjea » do mei 26, 2022 21:56

Progresso schreef:
do mei 26, 2022 15:07
De dag voor de verkiezingen worden er nog even overal huisbezoeken afgelegd waar dan voorgedrukte briefjes met dat nummer in de handen worden gedrukt, al dan niet vergezeld van een briefje van RS50.
Nu iedereen een celular heeft zou je na de invoering van een geprinte stem een foto kunnen maken en op basis van deze foto je geld kunnen krijgen.



Plaats reactie