Martinho schreef: ↑vr apr 22, 2022 16:49
Je moet geen politiek bedrijven met gezondheid.
De uitgaven voor gezondheidszorg zijn in bijna alle landen ter wereld de grootste uitgave die gedaan worden uit de belastingopbrengsten.
De wijze waarop die uitgaven worden verdeeld zijn bij uitstek een onderwerp voor de politiek.
In Nederland en Zwitserland had ik een verplichting om mij te verzekeren. In Brazilië is het gelukkig anders en kan ik mij vrijwillig verzekeren en wordt de SUS uit de belastinginkomsten betaald.
Wat betreft abortus. Het is gewoon illegaal in Brazilië. Het is verder ook heel normaal dat een pasgeborene wordt geadopteerd en door familie of nabije vrienden liefdevol wordt opgevoed.
Er is helemaal niks doms en kortzichtig aan de Braziliaanse abortuswetgeving.
Je zegt dat het een keuze is van vrouwen. Dat argument is pertinente onzin. Er is gewoon een levend wezen in de buik van de moeder die beschermd moet worden.
Niemand haalt het in zijn hoofd om een ongeboren kind met 8 maanden te aborteren. Ik ken eigenlijk niemand die dat niet als moord zou beschouwen.
Waarom? Omdat zo'n kind levensvatbaar is. En dat is, naast de religieuze argumenten, de hele crux.
De wetenschap is nu zo ver dat we al rond de 18 weken na conceptie een gezond kind ter wereld kunnen brengen en de deskundigen in de medische wereld hebben er geen twijfel aan dat dat nog minder kan worden.
De wetenschap heeft zogezegd de juridische en ethische werkelijkheid met betrekking tot wat "leven" is dus ingehaald dus kunnen we niet anders als mensen om onze normen en waarden op te schroeven.
Dat heeft dus niets met religie te maken, maar alles met wetenschap.
Wat dat betreft loopt de Braziliaanse wetgeving voorop en is het standpunt van Lula achterhaald.