Ben ik wel met je eens. Het is vele malen beter om in een democratie te wonen waar je van grote sociale netwerken wordt geband als de mening niet in lijn is met het sociaal-liberale gedachtengoed.
Het is ook veel fijner om in een democratie te wonen waar een belastingdienst gewoon tienduizenden mensen discrimineert op ras en waar je zonder proces ten onrechte wordt veroordeeld en waar alle verantwoordelijken gewoon op het pluche blijven zitten.
Vooral als je mag stemmen in een referendum over een associatieverdrag met een van de meest extreem corrupte landen ter wereld en een ruime meerderheid zegt dat niet te willen dat de democratisch gekozen mensen dan precies het tegenovergestelde gaan doen, waardoor je nu op de rand van een kernoorlog staat.
Ja, zo'n democratie wil ik ook.
Nou ja, eigenlijk ook niet. Ik zou de hele soevereiniteit overdragen aan een of andere vage entiteit in Brussel waarvan je zeker weet als burger dat je er geen enkele invloed op uit kan oefenen, zodat je pensioen-en spaargeld eerlijk verdeeld kunnen worden aan Fransen die met hun 60ste op pensioen kunnen of aan Italianen die jouw geld gebruiken voor het verbouwen van hun huizen.
Nou ja, gelukkig wordt dat geld goed beschermd door een centrale bank die alle overheidsschulden opkoopt. Dat was weliswaar in alle verdragen verboden, maar de democratisch gekozen mensen vinden het allemaal goed. Dat kleine beetje inflatie doet niemand pijn. De AOW-ers hebben zat geld dus zo'n aow hoeft ook niet geïndexeerd te worden. En als we dan dat spaargeld waar de banken 0% rente op geeft ook nog eens gaan belasten met een of ander fictief bedrag dan is iedereen straks even arm.
Ja, in zo'n democratie wil ik graag leven.