Presidentsverkiezingen Brazilië 2022

Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Presidentsverkiezingen Brazilië 2022

Bericht door Progresso » za apr 23, 2022 22:56

@Ivan Bahia Dat klopt. En Bolsonaro treft hier zeker blaam.

Ik kan dat artikel niet lezen. Knack wil alles van me weten om dat artikel te lezen. Dat doen we maar niet.

Feit is dat de economie nu volledig open is en dat de economie fors groeit. Werkloosheid zakt, wisselkoers is gunstig, inkomsten uit export zijn hoog, de mensen zijn de crisis doorgekomen met een voor Braziliaanse begrippen fors aangepaste bijstand.

Wordt er goed geregeerd door Bolsonaro? Ik vind van niet. Het is een uiterst zwakke president, maar het alternatief is denk ik erger. Ik denk dat net iets meer dan 50% er in November ook zo over gaan denken.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Presidentsverkiezingen Brazilië 2022

Bericht door Progresso » za apr 23, 2022 23:43

Felix schreef:
za apr 23, 2022 20:55
Parlementariërs zijn onschendbaar wat hun opinies betreft, niet aangaande het bedreigen van rechters.
De constitutie zegt iets anders. Parlementariërs zijn onschendbaar, zowel civiel- als strafrechterlijk, voor wat hun opinies, uitspraken of stemgedrag.
:

"Art. 53. Os Deputados e Senadores são invioláveis, civil e penalmente, por quaisquer de suas opiniões, palavras e votos



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Presidentsverkiezingen Brazilië 2022

Bericht door Felix » zo apr 24, 2022 00:46

Het gaat hier niet om opinies maar om bedreigingen.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Presidentsverkiezingen Brazilië 2022

Bericht door Progresso » zo apr 24, 2022 01:31

Dat vind het hof. Het hof wordt blijkbaar bedreigt, her hof klaagt aan en het hof veroordeelt.

Een bedreiging is gewoon een "palavra" en daarvoor zegt de constitutie gewoon dat parlementariërs daar onschendbaar voor zijn.

Iedereen kan wel zeggen dat die zich bedreigd voelt. Vorige week zij iemand nog tegen me dat hij me zou vermoorden. Ik geloof niet dat ik veel succes zal hebben bij mijn aangifte, laat staan een aanklacht of een veroordeling. Nu ben ik een gewone sterveling.

Parlementariërs hebben nu eenmaal een extra privilege vastgelegd in de constitutie van dit land.

Blijkbaar heeft het hof lak aan de constitutie.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Presidentsverkiezingen Brazilië 2022

Bericht door Felix » zo apr 24, 2022 05:01

Het is niet alleen het Hof dat deze bedreigingen kent en onderkent, ze zijn in het openbaar gedaan, mede om ook de meute op te hitsen. Het is overigens nog niet eens niet alleen bij het woord gebleven, zie de maandenlange belegering en de daaropvolgende aanval op het gerechtshof met zwaar vuurwerk. Ook familieleden van de rechters werden bedreigd. "Ik weet waar je kinderen naar school gaan, ik weet je vrouw in São Paulo te wonen" enz. enz.

Als jij een aanklacht van bedreiging wilt indienen 'als gewone sterveling' dan kan dat met succes mits je kunt bewijzen dat er bedreigingen aan jouw persoon zijn gedaan (getuigen, opnames etc.).

Je bezorgdheid over de Braziliaanse democratie komt niet echt geloofwaardig over en de democratie staat, zoals jij ook wel weet, op dit moment niet zozeer op het spel vanwege de hoge rechters maar vanwege een president met autoritaire neigingen die daarin door een deel van het leger gesteund wordt.

Dat het Hoogste Gerechtshof best eens doorgelicht en misschien hervormd mag worden is best mogelijk, maar een eerste aanzet daarnaar is door de president tegen gehouden. Een 'doorlichting' is niet verboden, meningen daarover ook helemaal niet.

Als iemand inderdaad serieus heeft gezegd dat hij je zou gaan vermoorden dan zou ik zeker naar de politie gaan, tenslotte woon je in Ceará én heeft de president het in bezit hebben van vuurwapens gestimuleerd en versoepeld. Hiermee zorg je er op zijn minst voor dat bij een eventuele moord op jou de politie al weet waar ze in de eerste instantie het best naar de dader(s) kan gaan zoeken.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Presidentsverkiezingen Brazilië 2022

Bericht door Progresso » zo apr 24, 2022 14:10

Felix schreef:
zo apr 24, 2022 05:01
zie de maandenlange belegering en de daaropvolgende aanval op het gerechtshof met zwaar vuurwerk
Ik kan merken dat het volledig uitzetten van de TV een positieve invloed op mijn gemoedstoestand heeft. Ik weet helemaal niets van een belegering van het gerechtshof. Verbazingwekkend is echter dat ik in mijn Twitter-tijdlijn ook niets heb gezien over een belegering. Ik ga straks wel een even zoeken op de internets.
Felix schreef:
zo apr 24, 2022 05:01
"Ik weet waar je kinderen naar school gaan, ik weet je vrouw in São Paulo te wonen" enz. enz.
Palavras, Palavras.....

Felix schreef:
zo apr 24, 2022 05:01
Als iemand inderdaad serieus heeft gezegd dat hij je zou gaan vermoorden dan zou ik zeker naar de politie gaan
Mensen zeggen wel eens héél domme dingen. Jaren met veel plezier in een favela gewoond en als er dan een burenruzie was dan pakten we chips en nootjes en gingen op gepaste afstand genieten. Daar werden hele genocides op de families van de betreffende personen aangekondigd. Een week later zat iedereen weer bij elkaar...
Felix schreef:
zo apr 24, 2022 05:01
én heeft de president het in bezit hebben van vuurwapens gestimuleerd en versoepeld.
Precies. Dat heeft een uiterst positieve invloed op het gedrag van dit soort imbecielen.

Overigens, het is misschien wel aardig om te vermelden dat het aantal moorden de laatste maanden heel hard aan het teruglopen is. Het is nog even afwachten of dit structureel is, maar de enige variabele die verandert is, is het legale (na het volgen van een opleiding) wapenbezit bij de burgerij.
Felix schreef:
zo apr 24, 2022 05:01
Je bezorgdheid over de Braziliaanse democratie komt niet echt geloofwaardig over en de democratie staat, zoals jij ook wel weet, op dit moment niet zozeer op het spel vanwege de hoge rechters maar vanwege een president met autoritaire neigingen die daarin door een deel van het leger gesteund wordt.
Het hof heeft met deze politieke uitspraak de democratie ook geen goed gedaan. De uitspraak komt als een boemerang terug in het gezicht van het hof. Het is volstrekt duidelijk dat Bolsonaro hier van gaat profiteren.

Het is ook niet de eerste keer dat het hof zich in de nesten werkt.

Het is aan de rechterlijke macht om schoon schip te maken. Het is al jaren een verschrikkelijke puinhoop daar. Internationaal gezien uit zich dat in lijstjes waarin getwijfeld wordt aan de rechtszekerheid wat dan logischerwijze leidt tot hogere kosten, kosten die uiteindelijk gedragen wordt door de Braziliaanse burger.

Over een paar maanden zijn er weer verkiezingen. Ondanks dat er met stemcomputers wordt gewerkt lijken mij die volledig vrij. Ik heb nog geen kandidaten gezien die opeens met een vliegtuigje uit de lucht vielen. Wat dat betreft lijkt het of de CIA het te druk heeft in Rusland.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Presidentsverkiezingen Brazilië 2022

Bericht door Felix » zo apr 24, 2022 16:14

"Viemos cobrar, o STF não vai nos calar. Careca togado, Alexandre descarado. Ministro, covarde, queremos liberdade. Inconstitucional, Alexandre imoral", repetiram várias vezes. Após a ação da Polícia Federal nesta semana, Sara falou em "infernizar" a vida de Moraes e em "trocar socos" com ele. "Ele mora lá em São Paulo, né? Você me aguarde, Alexandre de Moraes. O senhor nunca mais vai ter paz na vida do senhor", afirma ela, em vídeo que circula no Twitter. "A gente vai infernizar a tua vida. A gente vai descobrir os lugares que você frequenta. A gente vai descobrir as empregadas domésticas que trabalham pro senhor. A gente vai descobrir tudo da sua vida. Até o senhor pedir pra sair. Hoje, o senhor tomou a pior decisão da vida do senhor", ameaça a ex-Femen, que hoje é ativista contra o aborto. No início do mês, o MPDFT (Ministério Público do Distrito Federal e Territórios) entrou com uma ação civil pública na Justiça pedindo o fim do acampamento "300 do Brasil" na capital federal ou em qualquer outra parte do país. O grupo foi chamado de "milícia armada" pelos procuradores, que também pediram urgência na decisão judicial, busca e apreensão, e revista dos integrantes.

Ativista admite presença de armas em acampamento bolsonarista: 'Servem para proteção dos membros'
A militante Sara Geromini, principal porta-voz do controverso grupo autodenominado "300 de Brasília", reconheceu em entrevista à BBC News Brasil a existência de armas dentro do acampamento montado pelo grupo em Brasília. De acordo com Geromini, também conhecida como Sara Winter, as armas serviriam para "proteção dos próprios membros do acampamento"

Os "300 de Brasília" são alvo de investigação pela Procuradoria-Geral da República. Na semana passada, deputados do PSOL pediram a abertura de um inquérito para apurar a atuação de Sara Winter em suposta "formação de milícia". O STF autorizou a abertura do procedimento para apurar quem seriam os financiadores dos movimentos.

https://www.correiobraziliense.com.br/a ... tori.shtml



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Presidentsverkiezingen Brazilië 2022

Bericht door Felix » zo apr 24, 2022 16:23

Begrijpen jullie de boodschap? Vraagt de demonstrant met de microfoon...


Ik kan merken dat het volledig uitzetten van de TV een positieve invloed op mijn gemoedstoestand heeft.
En ook meewerkt aan je moedwillige onbenul.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Presidentsverkiezingen Brazilië 2022

Bericht door Felix » zo apr 24, 2022 16:36

A Constituição brasileira veda o "financiamento e a propagação de ideias contrárias à ordem constitucional e ao Estado Democrático" e a "realização de manifestações visando ao rompimento do Estado de Direito"



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Presidentsverkiezingen Brazilië 2022

Bericht door Progresso » zo apr 24, 2022 16:55

Ik zie wat vuurwerk, niet meer of minder als wat ik zie na afloop van een derby tussen Fortaleza en Ceará.

En ik hoor iemand zijn mening uiten.

Ik zie geen belegering.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Presidentsverkiezingen Brazilië 2022

Bericht door Progresso » zo apr 24, 2022 17:16

Felix schreef:
zo apr 24, 2022 16:36
A Constituição brasileira veda o "financiamento e a propagação de ideias contrárias à ordem constitucional e ao Estado Democrático" e a "realização de manifestações visando ao rompimento do Estado de Direito"
Ja, stel je voor dat je ideeën hebt om de democratie te verbeteren. Of dat je kritiek hebt op de rechtspraak.

Ga het vooral niet uiten op de internets, laat staan dat je een protest gaat organiseren. Ga ook geen spaarpotje openen.

Mooie cirkelredenering in de constitutie. Beetje zoals de sharia.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Presidentsverkiezingen Brazilië 2022

Bericht door Felix » zo apr 24, 2022 19:34

Kritiek uiten en andere ideeën aanbrengen is zeker toegestaan, maar niet vergezeld door bedreigingen en pogingen om de democratie omver te werpen.

Ik neem aan dat het vuurwerk bij wedstrijden in Fortaleza naar de hemel toe gericht is en dat er niet dit soort bedreigingen worden geuit, en ook al dat de supporters daarbij niet ópenbaar' gewapend zijn.
Laatst gewijzigd door Felix op zo apr 24, 2022 20:13, 2 keer totaal gewijzigd.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Presidentsverkiezingen Brazilië 2022

Bericht door Progresso » zo apr 24, 2022 20:02

Felix schreef:
zo apr 24, 2022 19:34
Ik neem aan dat het vuurwerk bij wedstrijden in Fortaleza naar de hemel toe gericht is en dat er niet dit soort bedreigingen worden geuit, en ook al dat de supporters daarbij niet gewapend zijn.
Drie verkeerde aannames helaas. De paar wedstrijden die ik heb mogen meemaken waren de harde kernen volledig doorgesnoven. Ik kwam zelf, als niet-rokers volledig stoned naar beneden.
Felix schreef:
zo apr 24, 2022 19:34
Kritiek uiten en andere ideeën aanbrengen is zeker toegestaan, maar niet vergezeld door bedreigingen en pogingen om de democratie omver te werpen.
Zo staat het helaas niet in de wet. Er staat letterlijk dat het niet mogelijk is om kritiek te hebben op de constitutie.

Dat is op zich nooit zo een probleem omdat het aan de rechters is om de wet te interpreteren.

Het wordt pas problematisch als de rechters, die tegelijkertijd aanklager zijn de wet zo interpreteren dat als een lid van de uitvoerende macht andere ideeën heeft deze veroordelen ben dan ook nog eens een volstrekt buitenproportionele straf opleggen. Dan steek je als rechterlijke macht doelbewust een vuurtje op, waarvan je weet dat de kern van dat vuur bestaat uit een brandbom die over enkele maanden afgaat.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Presidentsverkiezingen Brazilië 2022

Bericht door Felix » zo apr 24, 2022 20:11

Het wordt pas problematisch als de rechters, die tegelijkertijd aanklager zijn de wet zo interpreteren dat als een lid van de uitvoerende macht andere ideeën heeft deze veroordelen ben dan ook nog eens een volstrekt buitenproportionele straf opleggen. Dan steek je als rechterlijke macht doelbewust een vuurtje op, waarvan je weet dat de kern van dat vuur bestaat uit een brandbom die over enkele maanden afgaat.

De rechters hebben in veel gevallen de dictatuur meegemaakt en hebben gezien welke ellende deze veroorzaakte. Zij weten van nabij hoe dat begint en waartoe het leidt.

Je verwart ook voortdurend, en moedwillig, de opstokers met de rechters.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Presidentsverkiezingen Brazilië 2022

Bericht door Felix » zo apr 24, 2022 20:14

Indien de dictatuur terugkeert, en personen zoals de veroordeelde afgevaardigde werken in die richting, zul je weten wat het in het écht betekent om geen kritiek te mogen uiten en heel goed om je heen te kijken met wie je ergens over praat en waarover. Als je mening dan niet in de smaak valt loop je het risico gemarteld te worden en/of te verdwijnen. De huidige president en zijn aanhangers, en ook zijn vice, en laten regelmatig hun bewondering blijken voor diegenen die martelden en noemen hen helden!



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Presidentsverkiezingen Brazilië 2022

Bericht door Progresso » zo apr 24, 2022 21:30

Felix schreef:
zo apr 24, 2022 20:14
Als je mening dan niet in de smaak valt loop je het risico gemarteld te worden en/of te verdwijnen.
Ben ik wel met je eens. Het is vele malen beter om in een democratie te wonen waar je van grote sociale netwerken wordt geband als de mening niet in lijn is met het sociaal-liberale gedachtengoed.

Het is ook veel fijner om in een democratie te wonen waar een belastingdienst gewoon tienduizenden mensen discrimineert op ras en waar je zonder proces ten onrechte wordt veroordeeld en waar alle verantwoordelijken gewoon op het pluche blijven zitten.

Vooral als je mag stemmen in een referendum over een associatieverdrag met een van de meest extreem corrupte landen ter wereld en een ruime meerderheid zegt dat niet te willen dat de democratisch gekozen mensen dan precies het tegenovergestelde gaan doen, waardoor je nu op de rand van een kernoorlog staat.

Ja, zo'n democratie wil ik ook.

Nou ja, eigenlijk ook niet. Ik zou de hele soevereiniteit overdragen aan een of andere vage entiteit in Brussel waarvan je zeker weet als burger dat je er geen enkele invloed op uit kan oefenen, zodat je pensioen-en spaargeld eerlijk verdeeld kunnen worden aan Fransen die met hun 60ste op pensioen kunnen of aan Italianen die jouw geld gebruiken voor het verbouwen van hun huizen.

Nou ja, gelukkig wordt dat geld goed beschermd door een centrale bank die alle overheidsschulden opkoopt. Dat was weliswaar in alle verdragen verboden, maar de democratisch gekozen mensen vinden het allemaal goed. Dat kleine beetje inflatie doet niemand pijn. De AOW-ers hebben zat geld dus zo'n aow hoeft ook niet geïndexeerd te worden. En als we dan dat spaargeld waar de banken 0% rente op geeft ook nog eens gaan belasten met een of ander fictief bedrag dan is iedereen straks even arm.

Ja, in zo'n democratie wil ik graag leven.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Presidentsverkiezingen Brazilië 2022

Bericht door Progresso » ma apr 25, 2022 16:39

We lachen wel eens over de Brazilaanse democratie, maar in Nederland en België kunnen ze er ook wat van.

Het schijnt dat er tegenwoordig een minister van stikstof is. Blijkbaar is daar ook de rechterlijke macht op de stoel van de uitvoerende macht gaan zitten en is er nu een niet-bestaande stikstof probleem (De Duitsers en Belgen kennen het probleem niet) wat opgelost moet worden door deze minister. Kijk en huiver:



Of deze uit België:



Met dit soort clowns krijg je vanzelf dat mensen gaan verlangen naar een wat meer autoritaire leiderschapsstijl.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Presidentsverkiezingen Brazilië 2022

Bericht door borsjea » ma apr 25, 2022 17:37

Grote vraag voor mij is wat heeft de huidige president in de positieve zin voor Brazilië betekent? Denk dat we er over eens zijn weinig tot niets.
Voor velen de belangrijke punten aanpak criminaliteit, corruptie en 2a instancia is niets mee gebeurd. Beloofte privatisering op federaal nivo ook weing. De huidige groei vd economie is voornamelijk te danken aan een paar staten waar de gouverneur de grote motor was en niet de president. Het beeld wat de buitenwereld heeft vd president is niet best. Of de president de komende maanden nog iets positief voor dit land kan betekenen betwijfel ik. Jammer dat de Braziliaanse verkeizingen weer dreigen uit te lopen op een strijd tussen #Nuca mais en Ele nãq. Voor Brazilië zou #Eles Não en #Nuca Mais Eles beter zijn.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Presidentsverkiezingen Brazilië 2022

Bericht door Progresso » ma apr 25, 2022 18:16

borsjea schreef:
ma apr 25, 2022 17:37
Grote vraag voor mij is wat heeft de huidige president in de positieve zin voor Brazilië betekent?
Erg weinig. Enige excuus is wellicht dat het land 2 jaar lam heeft gelegen door de coronacrisis. Maar zijn bijdrage om de coronacrisis te beteugelen waren eerder negatief dan positief.

Hij profiteert nu net zoals Lula in zijn eerste termijn van de enorme prijsstijgingen op de internationale markten, precies voor die producten die Brazilië in de aanbieding heeft.

De vraag is ook wat Lula in zijn 14 jaar nu heeft betekent. Ik kom eigenlijk maar tot 3 zaken.

1. Bolsa Familiá
2. Ontginning Cerrado
3. Opening Belo Monte dam

Veel meer kon ik niet vinden. Waarbij dan nog opgemerkt moet worden dat alle milieuactivisten, mensenrechtorganisaties, media en links liberale politici opmerkelijk stil waren tijdens de ontbossing van de Amazone, de ontginning van de Cerrado en de aanleg van die enorme waterdam.

Tja, het wordt wederom geen makkelijke keuze.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Presidentsverkiezingen Brazilië 2022

Bericht door Felix » ma apr 25, 2022 19:50

Grote vraag voor mij is wat heeft de huidige president in de positieve zin voor Brazilië betekend?

Het was positief dat hij de zomertijd afschafte, dat is zowat het enige wat ik kan bedenken.

Er kwamen ook hervormingen in de relatie tussen werknemers en werkgevers, op zich positief, maar die kwamen eigenlijk tot stand ondanks de president. De president hield zich veelal afzijdig van de projecten van zijn eigen regering en hielp dan vaak weinig aan de promotie daarvan in het parlement. Hij liet herhaaldelijk weten dat hij dat niet als zijn taak zag.

Het is raar dat de Terceira Via niet echt aan de bak komt. Moro zou bijna ideaal moeten zijn voor diegenen die de beloften van bolsonaro (in zijn vorige verkiezingscampanje) aanhingen, het bolsonarisme zónder Bolsonaro (en zijn zoontjes)!. Het is ook vreemd dat ex-gouverneur Doria van São Paulo niet uit de verf komt. Velen vinden hem een fatje vol botox maar hebben verder maar weinig kritiek op zijn regering in São Paulo die over het algemeen positief wordt beoordeeld. Zijn partij heeft hem verraden.

Terug naar Lula is niet echt een goed idee, we zouden vooruit en niet achteruit moeten gaan. De leeftijd van Lula zou ook belemmerend moeten zijn. Maar, van de andere kant zal Lula een goede regering willen vormen, zoveel mogelijk vrij van smetten, om op deze manier positief in de geschiedenisboekjes terecht te komen. Ook is er kans dat hij vanwege gezondheidsredenen zijn termijn niet vol kan maken en in dat geval zou Alckmin het roer overnemen en Alckmin, alhoewel een man met weinig of geen charisma, heeft de deelstaat São Paulo al vier keer met succes bestuurd.

Het wordt nu afwachten, Lula is nog steeds niet overtuigend aan zijn campanje begonnen en bolsonaro loopt in de peilingen op hem in. Daarbuiten wordt de dreiging van een machtsovername door het leger ook groter en ook als dat niet zou gebeuren dan lijken de verkiezingen op zijn minst niet zonder geweld te gaan verlopen.



Plaats reactie