Brazilie Nieuws: Rooksignaal

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Redactie
Artikels: 2008
Berichten: 2256
Lid geworden op: di nov 14, 2017 16:18
Contacteer:

Brazilie Nieuws: Rooksignaal

Bericht door Redactie » vr aug 13, 2021 22:37

Brazilie Nieuws: Rooksignaal
by Redactie


Afbeelding
“Er is niet meer nodig dan een korporaal en een soldaat om het hooggerechtshof te sluiten”. De uitspraak komt van Eduardo Bolsonaro, zoon van de Braziliaanse president, die toen al – in de aanloop van de verkiezingen van 2018 waarbij zijn vader als overwinnaar uit de bus kwam – de afkeer van de familie liet blijken voor de bestaande instituten die de democratie in stand houden. Mogelijk heeft...

Read more



Gebruikersavatar
Baiano
Artikels: 0
Berichten: 530
Lid geworden op: di mar 20, 2018 22:48

Re: Brazilie Nieuws: Rooksignaal

Bericht door Baiano » za aug 14, 2021 14:27

Gisteren meldde CNN Brasil al dat de president erg geïrriteerd was door de aanhouding van Roberto Jefferson, een van zijn grote steunpilaren. De vraag is natuurlijk of de arrestatie ingaat tegen de vrijheid van meningsuiting, ofwel tegen de kuren van (een knotsgekke) Jefferson die video's publiceert met wapens in zijn handen, bedreigingen uitend tegen de familie van een rechter van het STF, of oproept om politieagenten te doden.

https://noticias.uol.com.br/colunas/rei ... moraes.htm

En vandaag zegt CNN dat de regering Bolsonaro erg bezorgd is omwille van het vastberaden optreden van het STF (vooral rechters Alexandre de Moraes en Luís Roberto Barroso), en bang is voor een arrestatie van zoon Carlos Bolsonaro, een van de veronderstelde spilfiguren in de digitale militie, ook bekend als het 'haatkabinet' van waaruit massaal haatpraat en fake news gelanceerd wordt via de sociale netwerken.

Bolsonaro zelf twitterde vandaag het onderstaande, suggererend dat de Brazilianen niet langer passief zullen toekijken, wishfull thinking wellicht.

"Iedereen is zich bewust van de interne en externe gevolgen van een institutionele breuk, die we noch provoceren, noch wensen. De rechters Alexandre de Moraes en Luís Roberto Barroso van het Federale Hooggerechtshof, hebben al lange tijd de grondwettelijke grenzen overschreden met handelingen. Volgende week zal ik bij de voorzitter van de Senaat, Rodrigo Pacheco, een verzoek indienen om een ​​proces tegen beide op te starten, in overeenstemming met art. 52 van de federale grondwet. Ik herinner eraan dat de heer Alexandre de Moraes ter gelegenheid van zijn hoorzitting in de Senaat verklaarde: "Ik bevestig opnieuw mijn onafhankelijkheid, mijn toewijding aan de Grondwet en aan INDIVIDUELE VRIJHEDEN. Het Braziliaanse volk zal niet passief aanvaarden dat fundamentele rechten en garanties (art. 5 van de federale grondwet), zoals de vrijheid van meningsuiting, nog steeds worden geschonden en bestraft met willekeurige arrestaties, juist door degenen die ze zouden moeten verdedigen".

Ik weet niet tot hoever Bolsonaro wil gaan in deze krachtmeting, maar hij is zonder enige twijfel in staat om grenzen te overschrijden. De democratie van Brazilië wordt zwaar op de proef gesteld.



Plaats reactie