Brazilie Nieuws: Marca Temporal

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Redactie
Artikels: 2008
Berichten: 2256
Lid geworden op: di nov 14, 2017 16:18
Contacteer:

Brazilie Nieuws: Marca Temporal

Bericht door Redactie » zo aug 29, 2021 14:23

Brazilie Nieuws: Marca Temporal
by Redactie


Afbeelding
Een uittreksel uit de ‘Geschiedenis van Brazilië’ bij Wikipedia:

“Toen de eerste Portugese ontdekkingsreizigers in de 16e eeuw aankwamen waren de Tupi het eerste volk dat uitgebreid kennismaakte met de nieuwelingen. Er trad al snel een proces van mestisatie op, grosso modo het verschijnsel dat Portugese mannen veel kindjes bij inheemse vrouwen maakten. Cunhadismo was een oude...

Read more



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7398
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Marca Temporal

Bericht door Progresso » ma aug 30, 2021 19:30

De afbakening van inheemse gronden is een recht dat wordt gegarandeerd door de federale grondwet van 1988, die voor inheemse volkeren het zogenaamde "oorspronkelijke recht" op hun voorouderlijk land vastlegt. Dit betekent dat zij door de wet worden beschouwd als de eerste en natuurlijke eigenaren van dit gebied, en het is de plicht van de staat om alle gronden af ​​te bakenen die oorspronkelijk door deze volkeren werden bezet.
ik heb nooit helemaal begrepen wat die rechten van de indianen nu precies inhoudt? Gaat dat om civiel recht, staatsrecht, bestuursrecht of strafrecht. Geldt de rest van de Braziliaanse grondwet voor deze mensen of wordt juist door die afbakening van de inheemse gronden een soort aparte staat gevormd?



Gebruikersavatar
Baiano
Artikels: 0
Berichten: 530
Lid geworden op: di mar 20, 2018 22:48

Re: Brazilie Nieuws: Marca Temporal

Bericht door Baiano » di aug 31, 2021 00:39

Progresso schreef:
ma aug 30, 2021 19:30
Ik heb nooit helemaal begrepen wat die rechten van de indianen nu precies inhoudt? Gaat dat om civiel recht, staatsrecht, bestuursrecht of strafrecht. Geldt de rest van de Braziliaanse grondwet voor deze mensen of wordt juist door die afbakening van de inheemse gronden een soort aparte staat gevormd?
Kort samengevat:

Exclusief recht op de gronden (die afgebakend werden, de reservaten dus)
Het recht op communicatie, zowel via eigen middelen als middelen die niet eigen zijn aan hun etnische identiteit.
Het recht op zelfbeschikking: ze mogen hun eigen politieke status bepalen, hun sociale-, culturele- en economische ontwikkeling nastreven
Het recht op naamsbehoud (of wijziging) voor plaatsen en mensen, het recht op interpretatie van politieke, gerechtelijke of administratieve procedures, inclusief door vertaling.
De deelstaten zijn verplicht alle mogelijke wettelijke of administratieve wijziging die ook hen treffen, aan hen voor te leggen.
Het recht op opvoeding, cultuur en gezondheidszorg.

Wie het allemaal in detail wil weten, kan op onderstaande pagina terecht. Veel leesplezier.

https://www.camara.leg.br/Internet/comi ... igenas.htm



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7398
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Marca Temporal

Bericht door Progresso » di aug 31, 2021 23:14

Je kunt die reservaten dus als een soort vrijstaten beschouwen voor een bepaald ras.

Nou ben ik niet zo van de rassentheorie. Volgens mij zijn we allemaal homo sapiens en hebben we in een ver verleden onze concurrerende mensenrassen succesvol uitgeroeid.

Ik blijf het een vreemd construct vinden waar omwille van iemands (vermeende) ras er meer of minder rechten zouden gelden voor een individu of groep.

Zou je bijvoorbeeld zeggen dat blanken alleen maar voorin de bus zouden mogen zitten dan staat de wereld op zijn kop. En terecht overigens. Maar draai je de boel om dan heeft niemand er moeite mee.

Ik vind het maar hele aparte wetgeving.




Plaats reactie