Brazilie Nieuws: Het Neurenberg moment

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Redactie
Artikels: 2008
Berichten: 2256
Lid geworden op: di nov 14, 2017 16:18
Contacteer:

Brazilie Nieuws: Het Neurenberg moment

Bericht door Redactie » za okt 16, 2021 19:47

Brazilie Nieuws: Het Neurenberg moment
by Redactie


Afbeelding
“Gedurende de groei van het nazisme ontbrak het niet aan signalen over de tragedie in ontwikkeling, maar de afmetingen van die tragedie werden pas goed duidelijk na de beoordelingen door het tribunaal van Neurenberg, en het blootleggen van de concentratiekampen die de verschrikking in beeld toonde. Door het naderende einde van de parlementaire onderzoekscommissie Covid-19, kijkt Brazilië tegen...

Read more



Gebruikersavatar
Baiano
Artikels: 0
Berichten: 530
Lid geworden op: di mar 20, 2018 22:48

Re: Brazilie Nieuws: Het Neurenberg moment

Bericht door Baiano » zo okt 17, 2021 14:00

Eigenlijk vind ik dat het tijdschrift (Istoé) te ver gaat in de vergelijking van Bolsonaro met Hitler. Beiden zijn niet te vergelijken. Alhoewel Bolsonaro een fout beleid voert, bokkesprongen maakt en de pandemie anders had moeten aanpakken i.p.v. koppig zijn gelijk te willen halen (met waarschijnlijk minder dodelijke slachtoffers als gevolg), was Hitler duizend keer erger. De nazileider heeft miljoenen doden op zijn geweten, bewust.

Toch vindt Ricardo Kertzman, notabene een Jood, dat Istoé gelijk heeft. Hij schrijft aan het einde van zijn betoog (in hetzelfde blad): "Als de politiek, het gerecht en de maatschappij niet in staat zijn om een halt te roepen aan de massale moordpraktijken die, jawel analoog zijn aan het nazisme, toegepast door de huidige wanregering, dan moeten tegengestelde meningen toegejuicht worden. Ik applaudisseer! Klap, klap, klap Istoé!"

https://istoe.com.br/ao-equiparar-bolso ... e-que-tem/
Laatst gewijzigd door Baiano op zo okt 17, 2021 17:56, 1 keer totaal gewijzigd.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Brazilie Nieuws: Het Neurenberg moment

Bericht door Felix » zo okt 17, 2021 14:21

De hele bolsonarobeweging doet mij altijd al denken aan de opkomst van de hitler en het nazisme in de jaren dertig. Gelukkig is de verwerpelijke bolsonaro minder talentvol.

bolso hitler.jpg



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7210
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Het Neurenberg moment

Bericht door Progresso » zo okt 17, 2021 15:41

De vergelijking met het nazisme gaat volledig mank. Het getuigt van een volstrekt gebrek aan historisch besef van de hedendaagse journalisten.

In Nederland zie je wat dom volk met een Jodenster lopen omdat ze denken dat een coronapas dezelfde werking heeft. Tja, dat zijn wat domme mensen, die opgehitst worden door een charlatan als Baudet. Die lui zijn nog nooit in Dachau geweest of op een oorlogsbegraafplaats en kan alleen maar medelijden hebben met ze.

Ook de plaatjes die @Felix hier plaatst vind ik om diezelfde reden weinig smaakvol en gezien zijn (vermoede) leeftijd had ik beter verwacht.

Van journalisten verwacht ik echter beter. Zelfs al zouden ze alleen maar de Wikipedia hebben opgeslagen en zich ook maar een beetje de basis van het nazisme tot zich genomen hadden dan had men kunnen weten dat de vergelijking als een tang op een varken slaat.

Ook de Istoe slaat volledig de plank mis door de afschuwelijke medische experimenten in het Derde Rijk te vergelijken met het beleid van Bolsonaro.

Laten we voorop stellen dat we nog steeds niet weten wat de beste aanpak is van een dergelijke pandemie die we nu ervaren. Niemand weet dat, en zeker de politieke leiders niet. Wat uiteindelijk de beste aanpak was weten we pas over een aantal jaren als we alle gevolgen kunnen overzien, dus ook het aantal doden door het te laat behandelen van kankerpatienten, het aantal doden die door honger en armoede komen te overlijden, de gevolgen voor de gezondheidszorg op lange termijn en nog vele andere zaken.

Bolsonaros strategie was om het virus te laten voortwoekeren, de economie te laten draaien en het aantal doden op de koop toe te nemen. In niet mis te verstane woorden heeft hij dat ook overal gezegd. De gouverneurs echter hebben voor een totaal andere aanpak gekozen, inclusief lockdowns. Het resultaat is een soort mix.

In andere landen heeft men voor volstrekt andere strategieen gekozen. In Nederland is men gegaan voor een soort gecontroleerde voortwoekering waar men op IC capaciteit heeft gestuurd met uiteindelijk doel een versnelde groepsimmunitieit. De gevolgen van dit beleid zijn desastreus geweest, aldus een net gepubliceerd rapport van KPMG.

In Amerika is men gegaan voor volledige vaccinatie. Men had een week na de verkiezingen de beschikking over vaccins en er is een extreem budget beschikbaar om deze crisis op te lossen. Blijkbaar werkt dat allemaal niet. Er zijn onder 10-maanden Biden meer Coronadoden (370.000 gevallen) dan onder Trump (350.000).

Waar we in Nederland en Brazilie het moeten doen met allerlei maatregelen (mondkapjes, maximaal aantal personen, coronapassen) doen de Scandinavische landen het weer heel anders. Daar zijn alle maatregelen opgeheven. Zweden had al niet veel maatregelen, zeg maar de aanpak van Bolsonaro, en lijkt zowel economisch en vanuit het perspectief van de volksgezondheid het zeer goed te doen.

In Nieuw Zeeland is men ervoor gegaan om het virus te elimineren op dat enorme eiland. Zo te zien lijkt dat tot nu toe de meest succesvolle strategie.

Kortom, alle regeringen hadden dezelfde kennis (WHO), toch zijn er verschillende implementaties en zijn de tot nu toe bekende uitkomsten heel divers.

Wat juist of onjuist was weten we pas over een aantal jaren.

Door nu vergelijkingen te maken, uit politiek opportunisme, met het nazi-regime vertroebeld die discussie helemaal en voegt werkelijk helemaal niets toe aan het welzijn en welvaart van het Braziliaanse volk.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Brazilie Nieuws: Het Neurenberg moment

Bericht door Felix » zo okt 17, 2021 16:03

bolsonaro-nazista.gif
bolsonaro-nazista.gif (1.25 MiB) 3856 keer bekeken
bolso genocida.jpeg
bolso genocida.jpeg (21.97 KiB) 3856 keer bekeken
Weinig smaakvol vind ik je voortdurende verdediging van twijfelachtige figuren als trump en bolsonaro en dat is ook de reden dat ik wekenlang niet op dit forum gepost heb.



comulder
Artikels: 0
Berichten: 614
Lid geworden op: do jul 30, 2009 13:52

Re: Brazilie Nieuws: Het Neurenberg moment

Bericht door comulder » zo okt 17, 2021 17:02

Felix schreef:
zo okt 17, 2021 16:03
bolsonaro-nazista.gif
bolso genocida.jpeg
Weinig smaakvol vind ik je voortdurende verdediging van twijfelachtige figuren als trump en bolsonaro en dat is ook de reden dat ik wekenlang niet op dit forum gepost heb.
Felix, Weet je wat het ergste is? Dat veel Brazilianen Hitler niet eens een slecht mens vinden. Het zou me dan ook niet verbazen dat hoe meer men Bolsonaro met Hitler vergelijkt, hoe populairder Bolsonaro wordt. Brrrrrrrr



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Brazilie Nieuws: Het Neurenberg moment

Bericht door Felix » zo okt 17, 2021 17:57

Weet je wat het ergste is? Dat veel Brazilianen Hitler niet eens een slecht mens vinden.
WO II was hier een ver van mijn bed show, zeker in die tijd toen alles nog écht ver weg was. Brazilië is tegen heug en meug de oorlog ingetrokken, toen er door de Duitsers een paar Braziliaanse schepen werden getorpedeerd. Men zegt vaak dat in feite de Amerikanen daarvoor verantwoordelijk waren.

Zo kon er een situatie ontstaan dat mensen in de oorlog voor of tegen de Duitsers waren, net alsof het voetbalteams betrof. Vinícius de Moraes, bv. was (toen) pro Duits. In Zuid-Brazilië, waar een aantal mensen denkt dat ze Duitsers zijn, had je toen ook een bloeiende hitler jugend. Van de andere kant vocht Brazilië in de oorlog ook in Italië tegen de Duitsers, mijn schoonvader was daarbij.

In de jaren 80 had je in Paraíba nog een rechter die Hitler met de voornaam heette (Hitler Cantalice) en niemand die zich er aan stoorde, ook hijzelf niet. Het klopt als je zegt dat men hier in Brazilië niet echt veel notie van hitler heeft.

Je hebt, zo zie ik zojuist op internet zelfs een gevangenis in João Pessoa, Paraíba, die Hitler Cantalice heet!
Penitenciária de Segurança Média Juiz Hitler Cantalice



Gebruikersavatar
Baiano
Artikels: 0
Berichten: 530
Lid geworden op: di mar 20, 2018 22:48

Re: Brazilie Nieuws: Het Neurenberg moment

Bericht door Baiano » zo okt 17, 2021 18:28

comulder schreef:
zo okt 17, 2021 17:02
Weet je wat het ergste is? Dat veel Brazilianen Hitler niet eens een slecht mens vinden. Het zou me dan ook niet verbazen dat hoe meer men Bolsonaro met Hitler vergelijkt, hoe populairder Bolsonaro wordt. Brrrrrrrr
Dit kan ik bevestigen. Ik heb het in al die jaren al minstens tweemaal meegemaakt dat een Braziliaan me hetzelfde zei na de klassieke vraag "Jij bent een vreemdeling, vanwaar ben je afkomstig?"

Het is inderdaad griezelig te bedenken dat men zoiets opmerkt waarbij je je dan afvraagt "Waarom?". Ik ben ervan overtuigd dat er onwetendheid in het spel is, maar ook de wens dat er in Brazilië iemand aan de macht zou komen die de dingen "harder aanpakt". Waartoe het fascisme leiden kan, beseft men mogelijk niet goed. Het zijn toch niet allemaal onopgevoede mensen die achter Bolsonaro aan lopen, of kregen die nooit geschiedenislessen? Als de aanpak van het weekblad ertoe kan leiden dat men eens wat meer opzoekingswerk gaat verrichten en ontdekt wat voor monsters de nazi's eigenlijk waren, dan zou dat misschien nog aanvaardbaar zijn.

Anderzijds kan dit er ook toe leiden dat iemand foute besluiten trekt zodat "Hitler niet eens een slecht mens vinden" ok is. Bolsonaro richtte immers geen concentratiekampen op nietwaar. Voor velen is hij louter een blaffende hond die niet bijt. Voor mij is hij gestoord, hij niet alleen, maar ook zijn zoontjes door wie hij zich vaak laat leiden. Het begrip fascisme is zeker niet overdreven.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7210
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Het Neurenberg moment

Bericht door Progresso » zo okt 17, 2021 19:14

Felix schreef:
zo okt 17, 2021 16:03
Weinig smaakvol vind ik je voortdurende verdediging van twijfelachtige figuren als trump en bolsonaro en dat is ook de reden dat ik wekenlang niet op dit forum gepost heb.
Kan zijn. Ik ben absoluut geen Bolsonaro fan. Maar als ik een beleidsbeslissing van hem verdedig dan doe ik dat omdat ik denk dat dat een zinvolle beslissing vind, niet omdat ik de persoon Bolsonaro een enorme eikel vind (vind ik namelijk), om maar niet te spreken over die zoontjes van hem.

Veel beleid is er overigens niet geweest, enerzijds omdat er Corona was, anderzijds omdat de man incapabel is.

Met betrekking tot Trump. De man is een typische onroerend goed man. Weinig tot geen klasse en een veel te grote mond. Ondanks de beperkingen van de man kun je gewoon stellen dat Amerika er na 4 jaar beter voorstond dan daarvoor, zeker als je in ogenschouw neemt dat het laatste jaar van zijn presidentsschap in het teken stond van een pandemie van ongekende omvang.

De Amerikaanse troepen trokken zich overal terug, geen enkele nieuwe oorlog begonnen, voor het eerst sinds mensenheugenis dialoog met Noord-Korea, in lonen fors omhoog, ambassade in Jeruzalem geopend, een strikt immigratiebeleid.

Kijken we nu 10 maanden in het build back better presidentschap van Biden dan zien we het volgende:

370.000 Coronadoden, ondanks betere medicatie, behandelmethode en vaccinatie.

100.000-den migranten, waaronder vele minderjarigen die in containers worden gestopt, aan de grens met Mexico.

Illegale interventies in het Midden-Oosten en Afrika

Inflatie van tegen de 6%, die direct wordt geëxporteerd naar oa Brazilië.

Meer CO2 uitstoot door het op volle toeren draaien van kolencentrales.

Gedonder in de NATO.

Extreme geweldsspiraal in de steden.

Nee, geef mij maar lekker een lomperik als Trump die de wereld een beetje in toom houdt in plaats van die seniele oude baas die werkelijk alles wat hij aanraakt weet om te toveren in een enorme puinhoop en chaos.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7210
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Het Neurenberg moment

Bericht door Progresso » zo okt 17, 2021 19:28

comulder schreef:
zo okt 17, 2021 17:02
Felix, Weet je wat het ergste is? Dat veel Brazilianen Hitler niet eens een slecht mens vinden. Het zou me dan ook niet verbazen dat hoe meer men Bolsonaro met Hitler vergelijkt, hoe populairder Bolsonaro wordt. Brrrrrrrr
Precies mijn punt. Als je nu Braziliaan bent en je door de coronacrisis hebt gesleept met behulp van een auxilio, misschien je baan bent kwijt geraakt en een aantal familieleden bent kwijtgeraakt en je leert van de O Globos en Istoes dat dit zo'n beetje te vergelijken is met het nazisme of fascisme dan lijkt het allemaal wel mee te vallen met die ideologieën.

Er werd bij ons thuis nooit veel over de oorlog verteld maar af en toe kwam het ter sprake. Heel simpel omdat mijn moeder en vader allebei het bombardement op Rotterdam hebben gezien, de vriendjes en vriendinnetjes werden afgevoerd en er nog een hongerwinter kwam.

En dan zit ik hier op het strand met vrienden die allemaal wel iemand verloren hebben aan Corona, die nu uitgebreid vis zitten verorberen onder het genot van iets te veel alcohol en dan inderdaad aan mij vragen of het inderdaad zo erg was onder Hitler.

Tja, ga maar lekker door met het posten van dergelijke abjecte plaatjes.



comulder
Artikels: 0
Berichten: 614
Lid geworden op: do jul 30, 2009 13:52

Re: Brazilie Nieuws: Het Neurenberg moment

Bericht door comulder » zo okt 17, 2021 19:51

Progresso schreef:
zo okt 17, 2021 19:14
Felix schreef:
zo okt 17, 2021 16:03
Weinig smaakvol vind ik je voortdurende verdediging van twijfelachtige figuren als trump en bolsonaro en dat is ook de reden dat ik wekenlang niet op dit forum gepost heb.
Kan zijn. Ik ben absoluut geen Bolsonaro fan. Maar als ik een beleidsbeslissing van hem verdedig dan doe ik dat omdat ik denk dat dat een zinvolle beslissing vind, niet omdat ik de persoon Bolsonaro een enorme eikel vind (vind ik namelijk), om maar niet te spreken over die zoontjes van hem.

Veel beleid is er overigens niet geweest, enerzijds omdat er Corona was, anderzijds omdat de man incapabel is.

Met betrekking tot Trump. De man is een typische onroerend goed man. Weinig tot geen klasse en een veel te grote mond. Ondanks de beperkingen van de man kun je gewoon stellen dat Amerika er na 4 jaar beter voorstond dan daarvoor, zeker als je in ogenschouw neemt dat het laatste jaar van zijn presidentsschap in het teken stond van een pandemie van ongekende omvang.

De Amerikaanse troepen trokken zich overal terug, geen enkele nieuwe oorlog begonnen, voor het eerst sinds mensenheugenis dialoog met Noord-Korea, in lonen fors omhoog, ambassade in Jeruzalem geopend, een strikt immigratiebeleid.

Kijken we nu 10 maanden in het build back better presidentschap van Biden dan zien we het volgende:

370.000 Coronadoden, ondanks betere medicatie, behandelmethode en vaccinatie.

100.000-den migranten, waaronder vele minderjarigen die in containers worden gestopt, aan de grens met Mexico.

Illegale interventies in het Midden-Oosten en Afrika

Inflatie van tegen de 6%, die direct wordt geëxporteerd naar oa Brazilië.

Meer CO2 uitstoot door het op volle toeren draaien van kolencentrales.

Gedonder in de NATO.

Extreme geweldsspiraal in de steden.

Nee, geef mij maar lekker een lomperik als Trump die de wereld een beetje in toom houdt in plaats van die seniele oude baas die werkelijk alles wat hij aanraakt weet om te toveren in een enorme puinhoop en chaos.
Trump had de tijd mee. Onder andere sterke economische groei, waardoor hij ondanks zwak beleid geprofiteerd heeft. Geen enkele reden daarom Trump credits te geven, behoudens dat er tijdens zijn presidentschap geen oorlogen gestart zijn. Je moet er niet aan denken dat Trump nu nog aan de macht was. Dit wil niet zeggen dat ik vind dat Biden goed bezig is. Het tegendeel lijkt het geval. Ik merk daarbij wel op dat ik niet weet welk beleid Biden voorstaat. Hoor of leer er weinig over. Ben er ook niet actief naar op zoek.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7210
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Het Neurenberg moment

Bericht door Progresso » zo okt 17, 2021 20:26

Of Trump de tijd mee had. Ik weet het niet. De erfenis van Obama was zeker niet slecht.

Uiteindelijk zijn het de presidenten die hun eigen piketpaaltjes slaan.

Bij Dilma was het overduidelijk dat ze de piketpaaltjes duidelijk verkeerd had geslagen, ondanks dat ze een geweldige erfenis van Lula heeft meegekregen.

Ook Biden lijkt de piketpaaltjes niet goed te hebben geslagen, alhoewel ik twijfel of hij inderdaad nog weet welk piketpaaltjes hij waar heeft geslagen.

Erg zorgwekkend.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Brazilie Nieuws: Het Neurenberg moment

Bericht door Felix » zo okt 17, 2021 20:52

Tja, ga maar lekker door met het posten van dergelijke abjecte plaatjes.
bolso hitler.jpg
bolso hitler.jpg (20.32 KiB) 3790 keer bekeken
Ik zou niet weten waarom dat deze plaatjes abject zijn. Wie er abject zijn, zijn figuren als hitler en bolsonaro en het is goed dat dit middels illustraties onder de aandacht gebracht wordt.

Vergeet niet dat bolsonaro iemand is die martelingen verheerlijkt, de dictatuur verheerlijkt en nastreeft. Racistisch en homofoob is én, jawel meneer, in zijn reclamemethoden en via zijn secretariaat van cultuur nazistische ideeëen verspreidt. Zijn entourage is fan van nazi propagandaminister j. goebbels.

Gelukkig is hij minder talentvol dan hitler.

Wat betreft het coronabeleid. Hij gaat nog steeds door met het aanprijzen van niet werkende medicijnen en zijn reclame tegen vaccins. Hij heeft uit alle macht geprobeerd de vaccins te boycotten en verklaart zich nog steeds tegen niet farmaceutische maatregelen zoals het gebruik van mondkapjes en het proberen onderlinge afstand te bewaren. In zijn programma's en toespraken liegt hij daarover en over een groot aantal andere zaken.

Brazilië is gaan vaccineren dankzij gouverneur Doria en onder druk van de bevolking en ondanks bolsonaro.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Brazilie Nieuws: Het Neurenberg moment

Bericht door Felix » wo jun 01, 2022 22:07




Plaats reactie