Brazilie Nieuws: Kost wat kost

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Redactie
Artikels: 2008
Berichten: 2256
Lid geworden op: di nov 14, 2017 16:18
Contacteer:

Brazilie Nieuws: Kost wat kost

Bericht door Redactie » vr okt 22, 2021 20:19

Brazilie Nieuws: Kost wat kost
by Redactie


Afbeelding
De regering bevestigde deze week dat de uitkering Auxílio Brasil, de nieuwe naam van de Bolsa Família, zal uitbetaald worden vanaf volgende maand, ter waarde van R$ 400 (vandaag € 61). De aankondiging werd gedaan door de minister van Burgerschap João Roma die geen details gaf over de herkomst van het geld (hij weet het gewoon niet, evenmin als de rest van de regering).

Tijdens een evenement...

Read more



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7210
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Kost wat kost

Bericht door Progresso » vr okt 22, 2021 22:23

Wat een puinhoop. En geen redelijk alternatief in zicht.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Brazilie Nieuws: Kost wat kost

Bericht door Felix » za okt 23, 2021 02:44

Wat een puinhoop. En geen redelijk alternatief in zicht.

Ik heb de laatste tijd het gevoel dat de hele 'regering' steeds meer in een grote chaos verandert. Van het oorspronkelijke project waarop bolsonaro gekozen is, is allang niets meer over. Wat me dan wel weer bevreemdt is dat een groot deel van zijn vaste aanhang dit allemaal vrijwel zonder weerstand slikt. Het bevreemdt me ook dat de vele generaals en kolonels in de regering, al dan niet in uniform, in of buiten dienst, geen betere ideeën hebben, het is allemaal nogal plat, fantasieloos en zonder creativiteit, inspiratieloos. Het lijkt alsof de militaire opleidingen ook al te wensen hebben overgelaten. Misschien nog een gevolg van de dictatuur waarin zelfs een figuur als bolsonaro het tot luitenant kon schoppen?

Natuurlijk dienen zich er tot nu toe ook geen heldere alternatieven aan, misschien willen zij, de toekomstige kandidaten, zich niet voor de verkiezingen opbranden.

Persoonlijk vrees ik o.a. de terugkeer van de inflatie zoals we die vroeger hadden.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7210
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Kost wat kost

Bericht door Progresso » za okt 23, 2021 14:06

Felix schreef:
za okt 23, 2021 02:44
Natuurlijk dienen zich er tot nu toe ook geen heldere alternatieven aan, misschien willen zij, de toekomstige kandidaten, zich niet voor de verkiezingen opbranden.
Zo veel tijd hebben die mogelijk nieuwe kandidaten niet meer. Ze moeten binnen een jaar 50 miljoen kiezers zien te mobiliseren.

Het is eigenlijk schandalig dat grote naties als de Verenigde Staten en Brazilië het niet voor elkaar krijgen om uit hun bevolking een man of vrouw van statuur kunnen kiezen die het land gewoon ergens in de achtergrond bestuurt.

Maar ook kleine landen als België en Nederland. Je vraagt je echt af voor wie die politici er zijn.
Felix schreef:
za okt 23, 2021 02:44
Persoonlijk vrees ik o.a. de terugkeer van de inflatie zoals we die vroeger hadden.
Ik zou nog wel een stapje verder willen gaan. Ik vrees, of is het misschien hoop, dat de dollar gaat klappen.

Dat wordt geen mooi schouwspel, waarbij Corona gewoon kinderspel blijkt te zijn.

Maar als je eerlijk bent dan zie je dat de dollar als wereldwijde defacto reservemunt naast veel goeds ook een hoop ellende in de wereld heeft opgeleverd, niet in het minst in Brazilië.

Kijk je puur naar Brazilië dan zie je de inflatie oplopen. Dat is zorgelijk, met name omdat het altijd de armste sloebers zijn die dat direct merken. De eerste signalen zagen we verleden jaar al en langzamerhand begint het bij de goegemeente door te dringen, zoals we in bovenstaande bijdrage van Brnieuws hebben kunnen lezen.

Toch is het belangrijk om te beseffen waar die inflatie vandaan komt. Als je de groeicijfers van de Braziliaanse economie ziet dan kun je denk ik niets anders concluderen dat het wel heel lekker loopt. Volgende week komen de cijfers over het derde kwartaal binnen en het zou mij niet verbazen als daar na een wat matig tweede kwartaal weer mooie cijfers uitkomen. Als ik om mij heen kijk dan zie ik dat er massaal gereisd wordt, er wordt overal gebouwd, nieuwe auto's hebben levertijden van maanden en het vinden van gekwalificeerde werknemers is erg moeilijk. En economische groei, hoe slecht ook verdeeld, zorgt gewoon voor inflatie.

Helaas hebben we nog een vol-idioot in de Verenigde Staten zitten, die in een op hol slaande economie door blijft gaan met de geldpers te laten lopen. Ik heb geen idee uit welk economieboek hij die wijsheid heeft, maar de geldontwaarding als gevolg van dit desastreuse beleid is extreem. Al dat geld is op zoek naar rendement en wordt gebruikt voor het opkopen van huizen en speculatie op de beurzen met grondstoffen en landbouwproducten.

Natuurlijk kon men in de EU niet achterblijven en heeft men ook daar de geldpers op volle toeren gezet, met als gevolg dat een rijtjeshuis in een Vinex-wijk nu bijna 1 miljoen gulden waard is.

Geen wonder dus dat Brazilië als wereldwijde leverancier van grondstoffen en landbouwproducten wordt geconfronteerd met fors hogere prijzen voor deze producten. Op zich mooi zou je zeggen, ware het niet dat Brazilië met name producten exporteert zonder enig toegevoegde waarde en juist producten importeert met (veel) meer toegevoegde waarde. Mooiste voorbeeld is altijd olie welke naar Rotterdam wordt geëxporteerd en waar dan met name de duurdere fracties weer worden geïmporteerd in de vorm van benzine en kerosine.

Hoe fragiel het allemaal is zien we nu hier. Bolsonaro wil die Bolsa Familiá verhogen naar Rs400, maar heeft geen dekking voor dat geld. Om het theater compleet te maken doet Lula er nog een schepje bovenop. Die denkt dat hij op de feira van caruaru staat en biedt RS600.

Waar dat geld vandaan moet komen weet niemand in de politiek. De man in de straat rekent zich rijk met RS600, de man met het geld weet wel beter en maakt zich uit de voeten en koopt een appartement in Portugal en komt één of twee keer per jaar hier op zijn sitió. Helaas betaald de man met geld geen belasting meer in Brazilië.

Tijd voor een Thatcher of Reagan in de Braziliaanse politiek.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Brazilie Nieuws: Kost wat kost

Bericht door Felix » za okt 23, 2021 14:58

Zo veel tijd hebben die mogelijk nieuwe kandidaten niet meer. Ze moeten binnen een jaar 50 miljoen kiezers zien te mobiliseren.
Ja en nee. Vaak blijken de laatste debatten doorslaggevend te zijn. Zelfs de politieke partijen beginnen nu pas aan interne verkiezingen voor hun kandidaten en mogelijke coaltities. De president zelf is nog steeds partijloos. Vele kiezers 'die gemobiliseerd moeten worden' hebben op dit moment geen kandidaat, of varen in de wateren van de twijfel.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7210
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Kost wat kost

Bericht door Progresso » za okt 23, 2021 16:45

Is Natuurlijk ook waar. Met de huidige sociale media kun je in no-time wel het een of ander voor elkaar krijgen.

Met een paar miljoen kun je al die "succesvolle" digital influencers voor je laten werken op Facebook, Instagram en TikTok.

Volgens mij het recept om een volgende idioot te verkiezen voor het hoogste ambt.



Gebruikersavatar
Baiano
Artikels: 0
Berichten: 530
Lid geworden op: di mar 20, 2018 22:48

Re: Brazilie Nieuws: Kost wat kost

Bericht door Baiano » za okt 23, 2021 17:01

Interessante analyses hier. De Estadão meldt vandaag dat er met de intrede van Senaatsvoorzitter Rodrigo Pacheco (die zich net aansloot bij de PSD) en ex-rechter Sérgio Moro (Podemos) nu al 11 namen zijn die de zogenaamde "derde weg" vertegenwoordigen. Moro blijkt hierbij de meeste kansen te hebben, op dit moment toch (volgens de peilingen), en zou het mogelijk tegen Lula moeten opnemen in de tweede kiesronde. Wat Lula betekent weten we al. Moro is een ander paar mouwen. De man heeft geen politieke noch economische ervaring maar kan wel veel stemmen winnen van de kiezers die Lula (en de PT) onder geen beding nog terugwillen.

https://politica.estadao.com.br/noticia ... 0003877441



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4947
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Brazilie Nieuws: Kost wat kost

Bericht door quasimodo » zo okt 24, 2021 15:18

Moro is een ander paar mouwen. De man heeft geen politieke noch economische ervaring maar kan wel veel stemmen winnen van de kiezers die Lula (en de PT) onder geen beding nog terugwillen.
Alsmede de kiezers die Bolsonaro onder geen beding terug willen. Maar er moet eerst maar eens een andere kandidaat de 2e ronde zien te halen. Anders zullen de meeste stemmen wel eens voor niemand kunnen zijn. Het is dat je in Brazilië verplicht moet stemmen anders zou de opkomst wel eens heel laag zijn bij een keuze tussen Bolsonaro en Lula.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4947
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Brazilie Nieuws: Kost wat kost

Bericht door quasimodo » zo okt 24, 2021 15:32

Geen wonder dus dat Brazilië als wereldwijde leverancier van grondstoffen en landbouwproducten wordt geconfronteerd met fors hogere prijzen voor deze producten. Op zich mooi zou je zeggen, ware het niet dat Brazilië met name producten exporteert zonder enig toegevoegde waarde en juist producten importeert met (veel) meer toegevoegde waarde. Mooiste voorbeeld is altijd olie welke naar Rotterdam wordt geëxporteerd en waar dan met name de duurdere fracties weer worden geïmporteerd in de vorm van benzine en kerosine.
Misschien dat ze wat meer belasting kunnen heffen op de export zodat de winsten niet naar een paar individuen gaat en zo direct of indirect naar het buitenland, en dit te investeren in Brazilië zodat hier een grotere middenklasse ontstaat. En met als bijkomend voordeel dat Braziliaanse producten ook beter betaalbaar blijven voor de Braziliaan en niet alles geëxporteerd wordt.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7210
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Kost wat kost

Bericht door Progresso » zo okt 24, 2021 17:57

Nog meer belastingen betalen?

Het lukt tientallen miljoenen mensen al niet om momenteel het hoofd boven water te houden, laat staan als door de belastingheffing op export de bedrijven dat ook nog eens gaan doorrekenen in hun prijzen.

Tja, en die middenklasse. Met een heel goed salaris van RS10.000 per maand zit je al in de 10% van meest verdienende Brazilianen. Die betalen over dat salaris 27.5% en houden netto dus omgerekend €1000 per maand over.

De volgende gedachtengang is dan om de 200.000 US$ miljonairs te gaan belasten. Dit gaat dan om vermogen, niet om inkomen. Zelfs al zou je vermogensbelasting gaan heffen bij deze kleine groep dan zet het geen zoden aan de dijk. Met 1% vermogensbelasting krijg je op zijn best een paar miljard binnen.

Veel van dat vermogen zit vaak muurvast in grond, stenen of aandelen in een familieonderneming. Vermogensbelasting komt dan gewoon neer op onteigening.

Als dat vermogen wat bewegelijke is, bijvoorbeeld een aandelen portfolio dan verhuis je binnen een week naar Portugal waar je wordt onthaald met een zogenaamd Golden Visa.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4947
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Brazilie Nieuws: Kost wat kost

Bericht door quasimodo » zo okt 24, 2021 19:03

Het lukt tientallen miljoenen mensen al niet om momenteel het hoofd boven water te houden, laat staan als door de belastingheffing op export de bedrijven dat ook nog eens gaan doorrekenen in hun prijzen.
Als een boer op de wereldmarkt een euro voor zijn product kan krijgen en je zet daar 10% export belasting op dan krijgt hij nog maar 90 cent. Dus kan hij het beter voor 10% minder in Brazilië verkopen want dan zijn er minder transport kosten. Dus de Braziliaan kan zijn producten weer betalen en op wat over blijft verdient de staat ook nog wat .En je maakt mij niet wijs dat er dan geen marge meer overblijft met de gestegen prijzen dat de boer ook nog een goede boterham heeft. Dus ik snap je punt niet.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7210
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Kost wat kost

Bericht door Progresso » zo okt 24, 2021 21:07

Hmm, voor die boer zijn die 10% gewoon een extra kostenpost. Wellicht dat er nu wat meer overblijft, maar dat betwijfel ik. Kunstmest, bestrijdingsmiddelen, diesel, arbeidsloon, machines en de rente om alles te financieren zijn ook fors (en met veel meer dan 10%) omhoog gegaan.

De rekening komt gewoon bij de boeren te liggen. De Chinezen krijgen geen sojaboon minder.

De hele grote boeren kunnen dat wel opvangen, maar al die kleine boeren in het Noord-Oosten, die gaan gewoon kopje onder.

Met betrekking tot transportkosten. Het is goedkoper om een ton soja naar China te verschepen dan een ton soja vanuit Mata Grosso naar Fortaleza.

Stel dat het allemaal klopt en je zou over alle exporten 10% heffen, dus ook over de Embrear en alle olie dan heb je het over 10% van 280 miljard. Haal je olie, ijzerts, staal, Embrear en de exporten naar de Mercosur landen er ook nog af kom je op hooguit 140 Miljard, ofwel US$ 14 miljard.

Maar dan begint de rekensom pas echt.

De wereldhandelsorganisatie heeft er wat onderzoek naar gedaan en de conclusies zijn niet echt positief.
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... kifivBlpIR



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4947
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Brazilie Nieuws: Kost wat kost

Bericht door quasimodo » zo okt 24, 2021 23:59

Je zou kunnen kijken waar er wat te halen valt. En zeker dingen waar nationaal ook behoefte aan is zou ik niet allemaal aan de hoogste bieder verkopen en eerst in de nationale behoefte voorzien.

Zoals de wereld zich steeds meer gaat beseffen kun je niet alles aan de markt overlaten en zul je ook voor een groot gedeelte zelfvoorzienend moeten zijn.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7210
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Kost wat kost

Bericht door Progresso » ma okt 25, 2021 00:42

Zeker. De eerste poging van Bolso om de IOF, de belasting op financielr transacties te verhogen werd al.met een hoop protest ontvangen.

Rekensommetje:

100 miljoen mensen hebben die Bolsa Familia gewoon nodig om te overleven.

RS400x 12 = RS 4.800 per jaar ofwel iets van US$1000 per jaar.

US$1000 x 100 miljoen is gewoon

US$ 100 miljard per jaar.

Hoe dan?



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4947
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Brazilie Nieuws: Kost wat kost

Bericht door quasimodo » ma okt 25, 2021 21:07

Het zal aan mij liggen maar Brazilië keert nog geen 20 miljoen bolsa familia uitkering uit. Dat is een 5e van jou rekensommetje. Doordat ze dit vrijwel allemaal lokaal uitgeven zou je een groot gedeelte daarvan direct weer terug moeten gaan krijgen d.m.v. belastingen. En je kan het voor bijna 100% meetellen voor het bbp. Bovendien voorkomt het dan dat er nog meer mensen afhankelijk hiervan worden doordat die hierdoor wel wat kunnen verdienen. En als je ze niets geeft ben je een veelvoud kwijt aan de gevolgen hiervan.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7210
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Kost wat kost

Bericht door Progresso » di okt 26, 2021 00:09

Je hebt gelijk. Het zijn er iets van tussen de 14 en 18 miljoen.

Moet te financieren zijn zonder al te veel problemen. En wat je zegt, dat geld stroomt binnen een week terug in de economie.

Ik meen me te herinneren dat de huidige regeling ongeveer een herverdeling is van 1% van het BBP.

Gezien de reacties van de markten moet Bolsonaro zijn plan beter verkopen.

Maar die Guedes heeft wel heel krediet verspeeld.



Plaats reactie