Euro naar RS 4.00

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Gebruikersavatar
Ajax
Artikels: 0
Berichten: 809
Lid geworden op: di jul 31, 2012 23:57
Locatie: 1e keer Fortaleza: 2010

Re: Euro naar RS 4.00

Bericht door Ajax » za apr 08, 2023 17:47

quasimodo schreef:
vr apr 07, 2023 19:43
In de EU en de VS verwachten ze een rentepiek van rond de 5%.
Als de rente (in 2023/2024) bij 5% blijft dan zou het mooi zijn! Maar de inflatie is/blijft misschien wel hoger, dus echt fijn is het niet.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 5042
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Euro naar RS 4.00

Bericht door quasimodo » do apr 13, 2023 12:07

De reaal blijft sterker worden. Het tot nu toe gevoerde en voorgestelde financiële beleid van Lula lijkt in ieder geval niet slecht gevallen te zijn bij valuta handelaren. En misschien gaat dit nog wel versterkt worden als hierdoor de rente op termijn ook gaat zakken waardoor de kosten voor de overheid ook omlaag gaan. Zou ook de prijzen in de supermarkten gunstig moeten beïnvloeden al zullen die de belasting verhogingen ook weer doorberekenen. Ben benieuwd hoe Brazilië deze volatiele tijden doorkomt. De start is in ieder geval bemoedigend.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4123
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Euro naar RS 4.00

Bericht door borsjea » do apr 13, 2023 13:48

R$ 4.00 is nog ver weg, maar zal Progresso dan toch gelijk krijgen met zijn voorspelling!



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7384
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Euro naar RS 4.00

Bericht door Progresso » vr apr 28, 2023 16:42

En de volgende grote bank in de VS gaat klappen.




Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7384
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Euro naar RS 4.00

Bericht door Progresso » ma mei 01, 2023 18:16

En geklapt.

En de volgende staat in de rij:




Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 5042
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Euro naar RS 4.00

Bericht door quasimodo » ma mei 01, 2023 23:30

Op de beurs waar mensen zijn geld koppelen aan zijn mening schijnbaar geen paniek. In tegenstelling tot de mensen op Twitter die schijnbaar op zoek zijn naar aandacht.

Gelukkig dat sociale media er voor zorgt dat iedereen zijn eigen gelijk automatisch voorgeschoteld krijgt. Waar je vroeger afhankelijk van welk gedeelte van de wereld je woonde je bediend werd van hun eigen waarheid is er nu voor iedereen hun gelijk.

https://www.bnr.nl/nieuws/financieel/10 ... el-beperkt



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7384
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Euro naar RS 4.00

Bericht door Progresso » do mei 04, 2023 00:01

Nou, @quasimodo,
Dat duurde dus niet erg lang. De volgende bank is omgevallen. Dit keer één van de 3000 regionale banken.

Die gaan als dominostenen waarschijnlijk.




Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 5042
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Euro naar RS 4.00

Bericht door quasimodo » do mei 04, 2023 01:06

Waarschijnlijk gaan er wel meer dat klopt. Maar het spaargeld is steeds veilig en wordt overgeheveld naar grote banken. Die krijgen vervolgens steeds meer een monopolie waardoor je straks meer betaald en minder rente krijgt.

En het ergste is nog dat het merendeel van die banken hun zaken op orde hebben. Maar geen 1 bank is bestand tegen te veel mensen die hun geld weghalen. Het is wachten op een gerucht dat een wat kleinere bank gevaar loopt en de versterking op sociale media doet de rest.

Er zullen uiteindelijk wel weer extra regels komen waar banken aan moeten voldoen wat tot nog meer kosten zal leiden. Ondertussen doen de koersen van de grote banken het uitstekend. Vooralsnog vooral klein leed.

Er zullen waarschijnlijk ook nog wel flinke klappen vallen op de beurs. En ik verwacht ook nog wel flinke schommelingen in de wisselkoersen. Veel waan van de dag waarschijnlijk.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7384
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Euro naar RS 4.00

Bericht door Progresso » do mei 04, 2023 01:30

quasimodo schreef:
do mei 04, 2023 01:06
Veel waan van de dag waarschijnlijk.
Zou kunnen. Maar ik denk dat het veel structureler is.

Er komen gewoon heel veel ontwikkelingen bij elkaar. De geopolitieke kaarten worden flink geschud.

Het "systeem" kraakt aan alle kanten en het lijkt erop dat we met zijn allen bezig zijn aan symptoombestrijding.

Echt positief kan ik het allemaal niet vinden.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 5042
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Euro naar RS 4.00

Bericht door quasimodo » do mei 04, 2023 14:51

Er komen gewoon heel veel ontwikkelingen bij elkaar. De geopolitieke kaarten worden flink geschud.
Waarschijnlijk wel. Maar dit zal dit keer niet bij de banken vandaan komen maar bij het regeringsbeleid zelf.

En waar je tot voor kort zag dat Brazilië trouw met de dollar mee op en neer bewoog met af en toe een sterke negatieve correctie als Bolsonaro zijn grote mond weer eens had opgezet. Zie je nu een veel rustiger beeld en vaak met minder amplitude dan de dollar. Waarschijnlijk doordat de grotere economieën nog steeds met rente verhogingen bezig zijn en Brazilië niet.

Ik ben benieuwd wat de toekomst voor Brazilië brengt maar het verleden leert dat economisch zwakkere tijden wereldwijd minder gunstig zijn. Hopelijk voor Brazilianen is dit nu omgekeerd.



Gebruikersavatar
Ajax
Artikels: 0
Berichten: 809
Lid geworden op: di jul 31, 2012 23:57
Locatie: 1e keer Fortaleza: 2010

Re: Euro naar RS 4.00

Bericht door Ajax » do mei 04, 2023 18:15

quasimodo schreef:
ma mei 01, 2023 23:30
Gelukkig dat sociale media er voor zorgt dat iedereen zijn eigen gelijk automatisch voorgeschoteld krijgt. Waar je vroeger afhankelijk van welk gedeelte van de wereld je woonde je bediend werd van hun eigen waarheid is er nu voor iedereen hun gelijk.
Niet "social media" de schuld geven van alles Quasi! :) Je hebt echt geen "social media" nodig om je eigen gelijk voorgeschoteld te krijgen.

En "social media" zal er echt niet de oorzaak van zijn dat een kleine bank voor een ketting reactie zorgt. De oorzaak kan niet anders dan bij de banken zelf / het financiële systeem zitten, denk ik.

Maar ik hoop dat je gelijk hebt dat Brazilië minder last zal krijgen als er wereldwijd mindere tijden aankomen.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 5042
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Euro naar RS 4.00

Bericht door quasimodo » do mei 04, 2023 19:34

Ik geef sociale media niet de schuld dat er een bank omvalt. Ik zeg dat sociale media misbruikt wordt om te stellen dat er grote paniek is om de bancaire sector. Terwijl dat vooralsnog nog niet is. De grote banken profiteren juist van de situatie.

En dat zie je vaker voor mensen die een afwijkende mening t.o.v. van de dan geldende mening. Voor elke theorie is wel een filmpje te vinden die je gelijk ondersteund. Soms plausibel maar veel vaker ook complete onzin.

Dat er banken omvallen is de schuld van de overheid die onverantwoord gratis geld gepromoot hebben. En degene die erin getrapt zijn. En hierdoor schulden gemaakt hebben. En die niet langdurig vastgezet hebben. Zullen hier een zware prijs voor betalen. En dat zullen niet alleen banken zijn.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7384
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Euro naar RS 4.00

Bericht door Progresso » vr mei 05, 2023 12:16

quasimodo schreef:
do mei 04, 2023 19:34
Ik zeg dat sociale media misbruikt wordt om te stellen dat er grote paniek is om de bancaire sector.
Die sociale media spelen zeker een grote rol. Maar het zijn toch echt de banken die hun zaken niet voor elkaar hebben.

Consumenten en MKB-ers zorgen er voor dat ze als de wiederweerga hun spaargeld boven de €100.000 en hun cash-posities veilig stellen.

Vroeger kon je dat redelijk makkelijk doen. Je had briefjes van Hfl 1000,00 en daarmee kon je als bedrijf gewoon je leveranciers betalen.

Nu is het extreem moeilijk om aan je eigen geld te komen. Voor bijna alle handelingen met contant en giraal geld moet je door allerlei hoepels springen.

Hoeveel formulieren, selfies, belastingaangiften en weet ik nog wat niet meer ik de afgelopen jaren naar de Rabobank heb moeten opsturen is echt niet normaal meer. Je hebt echt het gevoel dat je een crimineel bent als je gebruikt maakt van het banksysteem.

Als het dan allemaal nog goed functioneerde dan was er nog wat voor te zeggen, maar iedere keer als ik mijn Rabo-app wil gebruiken dan werkt het system niet. Dat pinnen gaat in Nederland ook niet altijd even goed.

Het is dus ook geen wonder dat consumenten angst hebben voor een dergelijk ongrijpbaar systeem en bij het minste of geringste is er paniek. Vaak terecht zoals we de laatste weken hebben gezien waar zelfs giganten als Credit Suisse roemloos ten onder zijn gegaan.


https://www.reuters.com/business/financ ... 023-05-04/



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 5042
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Euro naar RS 4.00

Bericht door quasimodo » vr mei 05, 2023 14:53

Maar het zijn toch echt de banken die hun zaken niet voor elkaar hebben.
Omdat ze steeds gehinderd worden door een overheid die continu de regels moet aanscherpen aan de ene kant. En aan de andere kant commerciël bezig moeten zijn en in veel gevallen grote risico's nemen voor kortdurende rendementen.
Consumenten en MKB-ers zorgen er voor dat ze als de wiederweerga hun spaargeld boven de €100.000 en hun cash-posities veilig stellen.
Die ze eerst keer op keer toevertrouwen aan de bank met de hoogste rente en de laagste kosten. En als er dan iets in de economie gebeurt moet de overheid het maar oplossen.
Vroeger kon je dat redelijk makkelijk doen. Je had briefjes van Hfl 1000,00 en daarmee kon je als bedrijf gewoon je leveranciers betalen.

Nu is het extreem moeilijk om aan je eigen geld te komen. Voor bijna alle handelingen met contant en giraal geld moet je door allerlei hoepels springen.
Dit zal nog wel erger worden. Het is extreem duur voor winkeliers bijvoorbeeld om aan wisselgeld te komen of geld te storten. En ik heb er geen moeite mee om met de pin te betalen maar gezien het aantal storingen is het ook wel makkelijk om wat cash in de portemonnee te hebben. Wel geef ik de regeringen groot gelijk dat ze betalen met grote cash bedragen verbieden.
Hoeveel formulieren, selfies, belastingaangiften en weet ik nog wat niet meer ik de afgelopen jaren naar de Rabobank heb moeten opsturen is echt niet normaal meer. Je hebt echt het gevoel dat je een crimineel bent als je gebruikt maakt van het banksysteem.
Dat is omdat je in een risico categorie valt. Een persoon die in het buitenland woont is per definitie verdacht en lastig te controleren. En waar voorheen de overheid de handhaving deed zijn nu de banken deels verantwoordelijk. En waar een overheid geen commercieel belang heeft en normaal gewoon voorwaarden stelt waaraan je moet voldoen, zal een bank daarentegen afwegen of je nog wel genoeg geld opbrengt t.o.v. wat je kost en loop je groot risico dat je straks helemaal geweigerd wordt.
waar zelfs giganten als Credit Suisse roemloos ten onder zijn gegaan.
En omdat dit een hele grote was ging dit niet langzaam en was er alle tijd om je geld bij een bank te zetten met een normale bedrijfsvoering. Er speelde al jaren rechtszaken over crimineel danwel slecht management. Maar in tegenstelling tot in elk ander bedrijf wordt je geld dan gedekt door de overheid en bleven mensen zitten. Als dit bijvoorbeeld een bouwbedrijf was had ik niet het vermoeden dat er nog veel mensen hun huis door hen hadden laten bouwen en was het al veel eerder geklapt. Maar omdat dit een bank is wordt er veel gedekt en krijgen de mensen ook nog gelijk want ook hier heeft het de spaarders niets gekost.

De overheid zal in de toekomst nog veel meer regels stellen voor banken. Juist omdat ze zo'n cruciale rol spelen in onze samenleving. En dit zal voor veel kleine banken niet meer te doen zijn. En voor de consument lijden tot hogere kosten.

En er zullen altijd consument zijn die zoeken naar alternatieven waarbij ze het risico lopen tegen een zeperd aan te lopen. Ik hoor al jaren grote verhalen over bitcoin en wat meer recent bedrijven zoals Apple en Amazon die dit voor je willen regelen. Maar zolang de overheid hier geen garanties geeft steek ik er mijn spaargeld niet in. Ik houd het voorlopig bij wat loterijen en aandelen en nog alleen met het geld wat ik makkelijk kan missen. Want die investeringen zijn ondanks de vaak ronkende advertenties geen onverdeeld succes.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 5042
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Euro naar RS 4.00

Bericht door quasimodo » ma mei 08, 2023 15:07




Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 5042
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Euro naar RS 4.00

Bericht door quasimodo » di mei 09, 2023 14:48




Gebruikersavatar
Ajax
Artikels: 0
Berichten: 809
Lid geworden op: di jul 31, 2012 23:57
Locatie: 1e keer Fortaleza: 2010

Re: Euro naar RS 4.00

Bericht door Ajax » vr jun 02, 2023 20:25

Progresso schreef:
vr mei 05, 2023 12:16
Consumenten en MKB-ers zorgen er voor dat ze als de wiederweerga hun spaargeld boven de €100.000 en hun cash-posities veilig stellen.

Dat wordt misschien lastig?




Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7384
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Euro naar RS 4.00

Bericht door Progresso » vr jun 02, 2023 22:35

Ik dacht dat ik eruit was gepikt, maar dat filmpje is dus precies wat ik heb mogen meemaken.

Ik ben nu druk bezig om de relatie met Rabo af te bouwen en langzaam datgene wat nog in Euro's betaald moet worden via Revolut te laten lopen.

Voor de rest zoeken de banken het maar lekker uit. Mijn ontvangsten en uitgaven zolang en zoveel mogelijk in contanten en cadeaubonnen.



Gebruikersavatar
Ajax
Artikels: 0
Berichten: 809
Lid geworden op: di jul 31, 2012 23:57
Locatie: 1e keer Fortaleza: 2010

Re: Euro naar RS 4.00

Bericht door Ajax » zo jun 04, 2023 10:35

Progresso schreef:
vr jun 02, 2023 22:35
Ik dacht dat ik eruit was gepikt, maar dat filmpje is dus precies wat ik heb mogen meemaken.

Ok, dan zit je dus precies middenin de volgende "crisis", Pro. Banken zijn verplicht witwassen/terrorisme financiering te bestrijden, zoals in dit filmpje wordt verteld. (Het is de NPO dus het klopt). Maar banken hebben geen personeel om dit allemaal te kunnen doen, dus het wordt door algoritmen gedaan. :roll:

Ken je vast nog wel van bv. de socials of de toeslag affaire. In de laatste werden verdachte personen er door algoritmen uit gepikt (/sarcasme on - waren toevallig vooral mensen met een "buitenlandse" achternaam, want die frauderen nu eenmaal vaak - /sarcasme off). Een deel was onterecht en dus zit de overheid er nog járen aan vast om dit een beetje goed op te lossen (nog even los van onherstelbare schade van bv. kinderen die uit huis zijn geplaatst).

Eigenlijk denk ik dat de overheid zelf criminaliteit (zoals witwassen) zou moeten bestrijden. Nu zie je dat "gewone" burgers getagd worden als criminelen en zie daar dan maar eens van af te komen. Want zoals je weet zijn het de brave burgers die in zo'n geval zeggen: "Ach, de overheid doet dat niet zo maar, er zal vast wel iets van waar zijn" en "Ik heb niet te verbergen, dus ga je gang overheid!". Wat jij meemaakt raakt dus de kern van een heleboel dingen die misgaan momenteel.

PS. Misschien naïef, maar ik ben nog niet zo bang voor AI. De algoritmen zijn vooralsnog best dom, zo blijkt.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7384
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Euro naar RS 4.00

Bericht door Progresso » zo jun 04, 2023 13:14

Ajax schreef:
zo jun 04, 2023 10:35
PS. Misschien naïef, maar ik ben nog niet zo bang voor AI. De algoritmen zijn vooralsnog best dom, zo blijkt.
Het algoritme van Rabobank was/is een kafkaanse hel. Het is denk ik een relatief stroomdiagram, waar geen plaats is voor de mogelijkheid om een onbekende situatie die niet van te voren bedacht was te voorzien van de mogelijkheid om met een mens te communiceren.

Deze bijvoorbeeld: uw rekening is een zakelijke rekening ==> overleg BTW nummer.

Zakelijke rekening is omgezet naar particuliere rekening (e-mail met bevestiging accountmanager meegestuurd).

Rabo: Wij hebben geen particuliere rekeningen meer met diverse valuta. Uitsluitend Euro-rekeningen.

Ik: hm, raar. Rekening bestaat al 20 jaar naar volle tevredenheid van zowel klant als bank.

Rabo: Doe maar gelijk even het jaarverslag van 2017 t/m 2021 met accountantsverklaring.

Ik: er bestaan geen jaarverslagen. Bedrijf is geliquideerd in 20xx. Eindverslag is in uw bezit bij accountmanager.

Rabo: u moet uw buitenlandse valuta rekeningen opheffen.

Ik: Beste Rabo, hef buitenlandse valuta rekeningen op.

Rabo hoofdkantoor Breda: u kunt uw buitenlandse valutarekening niet opheffen, want u heeft product XYZ van ons waar het noodzakelijk is dat u een rekening US$ heeft.

Ik: annuleer het product XYZ. Het gaat om enkele tientjes per maand.

Rabo hoofdkantoor Breda: u heeft een verplichting tot 2030, bladiebla. Contract dit, contract zo.

Ik: Kun je dit even kortsluiten met jullie afdeling compliance

Rabo: Nee, dat mogen we niet.

Enzovoort, enzovoort



Plaats reactie