Euro naar RS 4.00

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Euro naar RS 4.00

Bericht door Progresso » do mar 10, 2022 19:35

Het lijkt erop dat Brazilië als één van de weinige landen erg sterk uit de pandemie komt en nu heel goed gepositioneerd is om ook te "profiteren" van de oorlog in Ukraine.

Het enige zwakke punt lijkt de aanvoer van kunstmest.

De hoge olieprijs lijkt gunstig, alhoewel dat voor Brazilië altijd een dubbelsnijdend zwaard is. Enerzijds een commodityproduct als olie verkopen en anderzijds de olieproducten met meer toegevoegde waarde zoals benzine en diesel weer importeren.

De inflatie, die veel beter in Brazilië wordt gemeten, ligt nagenoeg gelijk als die van de EU en de VS.

Het zou zomaar kunnen dat de komende maanden we naar een koers gaan van 4 Reais voor een Euro.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Euro naar RS 4.00

Bericht door quasimodo » do mar 10, 2022 20:56

Het is meer zo dat er in Europa als ook in de VS nu bakken met geld uit wordt gegeven om van die dure olie af te komen alsmede de bevolking te compenseren voor de gestegen prijzen. Ik neem aan dat Brazilië ook zijn bevolking niet laat verhongeren en ook het land mobiel wil houden. Dus de overheid zal ook in Brazilië flink moeten gaan investeren. Laten we hopen dat dit met een sterke Reaal is. In economische teruggang zie je vaak dat economieën die al wat zwakker zijn de sterkste klappen krijgen. En bij economische opvang meer profiteren. Dus als het zo gaat als in het verleden zou je verwachten dat de reaal eerder de andere kant op zal gaan op termijn.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Euro naar RS 4.00

Bericht door Progresso » vr mar 11, 2022 02:43

De Selic rente gaat naar 13%. Inflatie zit op 11%. Dan hou je netto 2% over.

De Amerikaanse rente op staatsobligaties 10 jaar bedraagt 2%. De inflatie is daar 7%. Dan verlies je 5% aan koopkracht per jaar.

Er gaan dus Reais gekocht worden.

De vraag van alle producten die Brazilië exporteert ligt absurd hoog, dus dat betekent gewoon voor Brazilië heel veel inkomsten.

Nu de kosten van brandstoffen deze week met 25% zijn gestegen zal er ook flink minder gereden gaan worden. Voor diesel wordt al gekeken naar een mogelijke subsidie regeling.

Volgens mij staat Brazilië er economisch een stuk beter voor dan de Verenigde Staten of de EU.

Maar ik kan het helemaal mis hebben.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Euro naar RS 4.00

Bericht door quasimodo » vr mar 11, 2022 18:08

De vraag van alle producten die Brazilië exporteert ligt absurd hoog, dus dat betekent gewoon voor Brazilië heel veel inkomsten.
En dan is maar net de vraag in hoeverre de staat hiervan profiteert. Over al die inkomsten wordt maar een bepaald percentage belasting betaald. Terwijl ook de Brazilianen deze producten nodig hebben. Dus om dezelfde levensstandaard te behouden zullen de lonen en de uitkeringen omhoog moeten. Er zullen ongetwijfeld enkele Brazilianen hier heel rijk van worden maar of de reaal hiervan gaat stijgen is maar de vraag.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Euro naar RS 4.00

Bericht door Progresso » vr mar 11, 2022 18:41

quasimodo schreef:
vr mar 11, 2022 18:08
En dan is maar net de vraag in hoeverre de staat hiervan profiteert. Over al die inkomsten wordt maar een bepaald percentage belasting betaald. Terwijl ook de Brazilianen deze producten nodig hebben. Dus om dezelfde levensstandaard te behouden zullen de lonen en de uitkeringen omhoog moeten. Er zullen ongetwijfeld enkele Brazilianen hier heel rijk van worden maar of de reaal hiervan gaat stijgen is maar de vraag.
Hogere winsten, hogere inkomens, hogere prijzen. Alles wordt belast in Brazilië. Ik heb het even niet bij de hand maar de belastinginkomsten in Brazilië klotsten in 2021 al tegen de plinten aan.

Hoe het geld tenslotte verdeeld gaat worden is een politieke vraag. Daar mogen de Brazilianen over een paar maanden weer over stemmen. In ieder geval wordt geld verdelen makkelijker als de koek groter wordt. Ik zie weinig politiek rondom dit vraagstuk. Het enige is dat Lula de overheid nog groter wil maken dan dat die al is. Bolsonaro wil al die extreem inefficiente overheidsbedrijven zo snel mogelijk verkopen. voor de rest zie ik weinig echte plannen.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Euro naar RS 4.00

Bericht door quasimodo » vr mar 11, 2022 21:12

Ik denk niet dat ze maanden de tijd hebben om in te grijpen. Je ziet de prijzen nu al snel stijgen. Als je bijvoorbeeld de gasprijs niet dempt zal je zien dat brood niet meer te betalen wordt voor grote groepen. Dus ik denk dat het aan Bolsonaro zal zijn om te laten zien wat voor president hij is.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Euro naar RS 4.00

Bericht door Progresso » vr mar 11, 2022 23:13

quasimodo schreef:
vr mar 11, 2022 21:12
Dus ik denk dat het aan Bolsonaro zal zijn om te laten zien wat voor president hij is.
Wat denk je zelf, 5 maanden voor de verkiezingen?

Die gaat gewoon het minimumloon (en dus alle gerelateerde uitkeringen) en Bolsa Familiá de komende maand nog een keer verhogen.

En ik denk dat die daarmee de verkiezingen gaat winnen. En nee, daar ben ik niet blij mee.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Euro naar RS 4.00

Bericht door borsjea » za mar 12, 2022 22:56

Niet te vroeg juichen, de daling van de euro ten opzichte van de real is al vele jaren rond deze tijd een feit. De vooruitzichten op de mogelijke verkiezingsuitslag zou nog wel eens roet in het eten kunnen gooien. De pro Rusland houding vd president in de kwestie met Oekraine kan ook nog wel eens nadelige gevolgen voor dit land kunnen hebben. Verder wordt het idee vd president mbt mijnbouw in beschermde gebieden ook niet welkom ontvangen in andere landen. Brazilië zou best eens zelf te prooi kunnen gaan vallen aan boycotten als het huidige beleid niet snel veranderd.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Euro naar RS 4.00

Bericht door Progresso » zo mar 13, 2022 02:26

quasimodo schreef:
vr mar 11, 2022 21:12
Dus ik denk dat het aan Bolsonaro zal zijn om te laten zien wat voor president hij is.
https://oglobo.globo.com/economia/gover ... =O%20Globo

Voor Brazilië snap ik deze accijnsverlaging wel.

Maar op zich is er helemaal niets mis mee met die hoge energieprijzen. Het zorgt er eindelijk eens voor dat we keuzes gaan maken.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Euro naar RS 4.00

Bericht door borsjea » zo mar 13, 2022 12:39

Maanden lang gaf de Braziliaanse president de gouverneurs met hun ICMS de schuld vd stijgende brandstofprijzen zonder dat er in de afgelopen jaren een procentuele wijziging had plaatsgevonden. De gouverneurs hebben inmiddels de bepalingen vd hoogte aangepast terwijl tot op heden er nog niets is gebeurd met de federale heffing waarop de president meer invloed op heeft. Stijgende marktprijzen en een zwakke real door een matige functionerende federale overheid is de werkelijke reden.

In Europa staat de datum al vast wanneer er geen auto's meer mogen worden verkocht die op fossiele brandstoffen rijden electrische auto heeft dankzij stimulaties al een behoorlijke aandeel, ik had een paar jaar geleden na de staking die de brandstof pomp droog legde verwacht dat het electrisch rijden een impuls zou krijgen, helaas is dit niet het geval. De vraag en gebruik van fossiele brandstoffen moet snel omlaag. Electrisch rijden geladen op zonne-energie, gebruik van waterstof gewonnen uit zon en wind moet gestimuleerd worden, beter daar subsidies dan. Op fossiele brandstoffen.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Euro naar RS 4.00

Bericht door Progresso » di mar 15, 2022 20:40

Tja, een heel ander scenario kan natuurlijk ook nog. En dat is dat de dollar (en dus de Euro) gewoon helemaal waardeloos worden.
Dollar.jpeg
Als China, Brazilië, Rusland, India, Saudi en Venezuela gezamelijk optrekken dan heb je het over 4 miljard consumenten, nagenoeg alle fossiele olie- en gasvoorraden, nagenoeg alle voedsel (zeker als Ukraine wordt ingelijfd) en alle ertsen die nodig zijn voor het produceren van PV-panelen, batterijen en windmolens.

Als dat blok gezamelijk optrekt dan heb je gewoon binnen een half jaar een failliete EU en een failliete VS. Dat heeft die Biden dan wel knap voor elkaar gekregen in een jaartje tijd.



comulder
Artikels: 0
Berichten: 615
Lid geworden op: do jul 30, 2009 13:52

Re: Euro naar RS 4.00

Bericht door comulder » di mar 15, 2022 21:28

Het is dat China voor tig miljard dollars aan belangen heeft in de USA en daardoor niet direct een belang heeft bij een failliet USA.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Euro naar RS 4.00

Bericht door Progresso » wo mar 16, 2022 00:01

Valt je iets op:
Chinese_investments_us_2022.png



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Euro naar RS 4.00

Bericht door Progresso » wo mar 16, 2022 01:55




comulder
Artikels: 0
Berichten: 615
Lid geworden op: do jul 30, 2009 13:52

Re: Euro naar RS 4.00

Bericht door comulder » wo mar 16, 2022 10:32

De cijfers laten inderdaad een dramatische daling qua investeringen van Chinese bedrijven in de USA zien. Het wordt pas echt spannend als uit cijfers blijkt dat China de investeringen fors aan het afbouwen is, om daarmee de eigen belangen veilig te stellen, mocht de USA en daarmee automatisch de rest van de wereld (dus ook China) in een diepe recessie belanden. Dat we aan de vooravond van een recessie staan moge duidelijk zijn. Vraag is alleen in welke mater er een recessie zal zijn.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Euro naar RS 4.00

Bericht door Progresso » di mar 22, 2022 14:21

Ondertussen krijg je voor een Amerikaanse dollar minder dan 5 Reais.

De monetaire politiek van de Braziliaanse Centrale bank is rigide en duidelijk. Zorg dat de rente boven de inflatie ligt. Forse rentestappen worden niet geschuwd. En ja, dat doet pijn. Consumptie, en daarmee industriële productie zal een forse knauw krijgen.

Dit beleid is volledig in tegenstelling tot het Amerikaanse en nog veel destructievere beleid in Europa.

De inflatie in Amerika bedraagt 8%. De rente net aan 2%. Dat gaat nooit lang goed.

In Europa is iets soortgelijks aan de hand, maar daar heeft men nu zogenaamde Eurobonds, iets wat uitdrukkelijk verboden was in de verdragen die de volkeren van Europa met elkaar hadden gesloten. Het komt er simpelweg op neer dat de Nederlandse belastingplichtige verantwoordelijk is voor het verkwistende gedrag van Italiaanse, Griekse en Franse overheden.

Nu er opeens honderden miljarden Euros aan oorlogstuig moet worden geproduceerd omdat men tientallen jaren te laks was om de contributie van de verzekeringsmaatschappij te betalen rest er niets anders als de geldprintmachine nog harder te laten draaien.

Kortom, we gaan zonder al te veel moeite de komende maanden naar de vier Reais voor een Euro.

Ik heb zo'n vermoeden dat een hoop gringos die afhankelijk zijn van een halve AOW en een klein pensioentje fors in de problemen gaan komen.



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Euro naar RS 4.00

Bericht door Martinho » di mar 22, 2022 15:35

Echt in de problemen kom ik hoop ik niet, maar mijn pensioen + AOW is dan wel een stuk minder en dus zal ik moeten bezuinigen...

Ik wacht nog even af, mijn eerdere ervaringen met voorspellingen van economen zijn niet overdreven positief te noemen.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Euro naar RS 4.00

Bericht door Progresso » di mar 22, 2022 16:29

Economen zijn zeer slechte voorspellers. Dat komt ook een beetje omdat ze maar zeer beperkt zijn opgeleid en vast zitten in modellen die veel te beperkt zijn.

De wereld zit extreem complex in elkaar. Het is een beetje als het weer of het klimaat. En zelfs die drie zaken, weer, economie en klimaat zijn sterk met elkaar verwoven.

En één pandemie, een Evergreen of nieuwe president kan alles doen veranderen. Dat krijg je nooit in een model.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Euro naar RS 4.00

Bericht door borsjea » wo mar 23, 2022 01:29

Vorig jaar rond deze tijd noodgedwongen mijn lopende lijfrente omgezet in één die maandelijks uitkeert een daling zal daar dus hier wat invloed op hebben. Gelukkig beginnen de projecten ook weer binnen te lopen en nu ook evenementen weer langzaam op gang komen zal mijn echtgenote aan die kant ook weer inkomsten hebben. Verlopig eerst maar eens bezien of de huidige waarde stijging vd real niet een trend is die ik al meer dan 20 jaar rond deze tijd zie.
Hopelijk zal een stijgende real de prijzen vd producten weer doen dalen, Een duurdere real zal wellicht in een aantal gevallen de landbouwexport doen dalen wat voor de bevolking hier positief is, meer producten op de markt doet de prijzen dalen.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Euro naar RS 4.00

Bericht door Progresso » za apr 02, 2022 13:48

Het verhaal wordt steeds duidelijker.

" Brazil's central bank more than quadrupled its foreign reserves in Chinese yuan last year, policymakers reported on Thursday, as it trimmed holdings of U.S. dollars and euros and built Brazilian reserves of currency from its biggest trade partner."


https://investing.com/news/forex-news/b ... an-2795792



Plaats reactie