Basisrente verhoogd naar 12.75%%%%%

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Basisrente verhoogd naar 12.75%%%%%

Bericht door quasimodo » vr aug 05, 2022 13:59

In de Euro-zone kun je wel wat problemen gaan verwachten. Stel dat de rente naar 5% oploopt dan is Italië per direct failliet. Die spaghettivreters hebben zich nog nooit aan de Euro-begrotingsafspraken gehouden en ik vraag mij af hoe solidair de Nederlanders zijn. Datzelfde geldt in iets mindere mate voor Frankrijk. Gaat de Nederlandse arbeider die tot zijn 67ste moet werken echt accepteren dat iemand die bij de Franse NS werkt op zij 52ste met pensioen kan? Ik waag het te betwijfelen.
De vraag is in hoeverre de staatsschuld nog toebehoort aan bijvoorbeeld Italië. De ecb heeft een heel groot gedeelte van de staatsschulden opgekocht en voor lange tijd vastgelegd voor een vaste rente.

Bovendien kun je beter afvragen waarom het leven in Nederland en in mindere mate Duitsland en Scandinavië zo duur geworden is dat je bijna niet meer met pensioen kunt. Zou de overheid niet wat minder kunnen uitgeven?

En Nederland is zowel de koploper in privatisering als in prijs van basis voorzieningen. Of je nu in de Energie gaat kijken waar Nederland de grootste gasleverancier van de EU is en tegelijkertijd voor huishoudens de duurste is. Dat is niet logisch. En met andere energie staan we ook continu in de top van Europa. De gezondheidszorg is ook een van de duurste van Europa. Net zoals publiek transport. En met wonen hebben we misschien nog wel de grootste problemen door het jarenlange beleid van gebrek aan regels en belasting voordelen is een heel groot deel van het vastgoed in handen gekomen van speculanten waardoor wonen maar ook beginnen van een winkel of horeca onnodig duur is.

Misschien als de overheid hier eens de regie over neemt en de kosten drastisch omlaag brengt dat de pensioen leeftijd niet meer zulk groot probleem is.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Basisrente verhoogd naar 12.75%%%%%

Bericht door quasimodo » wo aug 10, 2022 09:55

Gaat de Nederlandse arbeider die tot zijn 67ste moet werken echt accepteren dat iemand die bij de Franse NS werkt op zij 52ste met pensioen kan? Ik waag het te betwijfelen.
https://www.spanjevandaag.com/09/08/202 ... e-in-2023/

Je ziet langzaam dat het wisselgeld wordt ingelost dat de noordelijke landen hebben geëist voor het zuiden. En toch zal er altijd geld van het noorden naar het zuiden moeten en zullen de noordelijke politici een zeer lastige taak hebben uit te leggen waarom dit beter is voor de economie dan allemaal afzonderlijke landen. Zeker als het economisch tegen zit.



Plaats reactie