Extreem koud in Brazilië.

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4952
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Extreem koud in Brazilië.

Bericht door quasimodo » ma mei 23, 2022 16:18




Felix
Artikels: 0
Berichten: 4634
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Extreem koud in Brazilië.

Bericht door Felix » ma mei 23, 2022 16:35

Hier in Brasília is het inderdaad ongewoon koud geweest maar al jaren merken we de gevolgen van de wereldklimaatverandering ook in dit land.

Het artikel spreekt over Brazilië als tropisch land, maar Zuid-Brazilië is slechts sub-tropisch en koude temperaturen zijn daar normaal in de winter. Dan spreken we gewoonlijk echter over juni en juli en niet in deze mate in mei.



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Extreem koud in Brazilië.

Bericht door Martinho » do mei 26, 2022 01:44

Het is tamelijk ongewoon koud voor de tijd van het jaar, maar het is NIET kouder dan ooit en ook niet EXTREEM. Dit soort woorden gebruikt men graag in de sensatiejournalistiek, maar daar heeft niemand wat aan.
Bovendien moet er maar eens (voor de miljoenste keer vrees ik) op gewezen worden dat weer (korte termijn) wat ander is dan klimaat (lange termijn) en dat dit soort schommelingen lang niet altijd duiden op een klimaatverandering. Helaas spreekt men dan ook van opwarming, niet van koude.
En dan moet ik opmerken dat we (ik bedoel hier in de staat RJ) niet alleen een opvallend koud najaar beleven, maar afgelopen zomer ook zeer slecht was met abnormale regenval en abnormaal weinig zonuren. Tenminste, in mijn beleving.

Maar het is best koud, voor de gemiddelde Braziliaan wel. Bedenk dat een carioca al bijna bevriest als de temperatuur lager is dan 20 graden, en helaas, overdag is het bij mij in de bergen maximaal 18. En s nachts minimaal een graad of 6. Het is wel lager geweest, al heb ik hier nooit echte vorst meegemaakt. Nog niet tenminste.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4952
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Extreem koud in Brazilië.

Bericht door quasimodo » do mei 26, 2022 10:16

Volgens de weermannen was het nog nooit zo vroeg zo koud. Ze meten in mei temperaturen die voorheen alleen in de winter voorkwamen. En ook qua regenval zijn er vorig en dit jaar al diverse records gebroken.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7215
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Extreem koud in Brazilië.

Bericht door Progresso » do mei 26, 2022 14:55

quasimodo schreef:
do mei 26, 2022 10:16
Volgens de weermannen was het nog nooit zo vroeg zo koud. Ze meten in mei temperaturen die voorheen alleen in de winter voorkwamen. En ook qua regenval zijn er vorig en dit jaar al diverse records gebroken.
Op zich klopt het wel, maar erg wetenschappelijk is het niet. We zijn pas gaan meten in Brasilia in 1955. Brasilia was toen nog een hoogvlakte en het weerstation was niet meer dan een onnauwkeurige kwiktemperatuurmeter. Dat het koud kan worden in Brasilia wisten we al. In 1974 heeft men er 1.7 graden Celsius gemeten.

O, en in mei is het winter in Brasilia. Dat geldt bijna voor heel Brazilië.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4952
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Extreem koud in Brazilië.

Bericht door quasimodo » do mei 26, 2022 17:29

Ze hadden het ook over sao paulo. Ik neem aan dat ze daar al even het weer bij houden.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7215
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Extreem koud in Brazilië.

Bericht door Progresso » do mei 26, 2022 17:32

quasimodo schreef:
do mei 26, 2022 17:29
Ze hadden het ook over sao paulo. Ik neem aan dat ze daar al even het weer bij houden.
Met 1,4 graden Celsius registreerde de hoofdstad Brasilia gisteren haar laagste temperatuur ooit, terwijl de winter in het tropische land pas binnen een maand begint.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4634
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Extreem koud in Brazilië.

Bericht door Felix » do mei 26, 2022 18:16

O, en in mei is het winter in Brasilia. Dat geldt bijna voor heel Brazilië.

De winter begint hier op 21 juni.

Brasilia was toen nog een hoogvlakte

Dat is het nog steeds - Planalto Central.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4952
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Extreem koud in Brazilië.

Bericht door quasimodo » do mei 26, 2022 21:06

In het zuidoostelijke São Paulo, de grootste stad van Latijns-Amerika, werd woensdagochtend een temperatuur van 6,6 graden Celsius gemeten, met een gevoelstemperatuur van -4 graden. Een 66-jarige dakloze man overleed er diezelfde dag nadat hij in elkaar was gezakt toen hij in de rij van een voedselbedelingscentrum stond. Volgens de Braziliaanse media had de man de nacht op straat doorgebracht.

Het stadsbestuur van São Paulo kondigde eerder deze week aan dat er 2.000 extra plaatsen in noodopvangcentra zouden vrijkomen, waarmee de totale capaciteit op ongeveer 17.000 komt. De economische hoofdstad van Brazilië telt echter zo’n 32.000 daklozen.



Plaats reactie