artikel over oude steden Amazone.

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

artikel over oude steden Amazone.

Bericht door quasimodo » vr mei 27, 2022 14:22




Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: artikel over oude steden Amazone.

Bericht door Progresso » vr mei 27, 2022 15:06

Er was toch ook een Nederlandse onderzoeker die had aangetoond dat er al honderden jaren geleden een "snelweg" liep door Amazone welke vanuit Suriname met Brazilië verbond. Er was ook duidelijk sprake van plantages. Opzoeken gaat.



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: artikel over oude steden Amazone.

Bericht door Martinho » ma mei 30, 2022 22:25

Ik was een keer op rondreis in Mexico, en heb sindsdien wat boeken gelezen over de Maya-cultuur. Die is veel ouder, het begon omstreeks 2000 vC, maar toen begonnen ze al met steden bouwen en tempels etc. Op een aantal opgravingen na is bekend (met o.a. gronddoordringende radar) dat er heel veel meer steden en dorpen waren, nu overwoekerd door het oerwoud van de Mexixo. Dus zo onwaarschijnlijk is het niet dat het is uitgestraald en uitgewaaierd naar veel zuidelijker streken.
En natuurlijk was de Inca cultuur daar niet ver vandaan, denk aan Machu pichu, al kon ik niet zo gauw vinden wanneer die begonnen zou zijn.
Van beide culturen is bekend dat ze aan landbouw deden, en b..v. aan gewasverbetering. De mais zoals wij die nu kennen was een bijna onoogelijk plantje, en ik meen de Inca´s teelden de aardappel. Dat veronderstelt vaste woonplaatsen, dit in tegenstelling tot de jager/verzamelaar culturen.

Ik heb echter nog nooit gehoord van dit soort culturen in het Braziliaanse deel van de Amazone. Dat waren toch voornamelijk jagers en verzamelaars meen ik.



Plaats reactie