Britse journalist vermist in de Amazone.

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Britse journalist vermist in de Amazone.

Bericht door Felix » di jun 14, 2022 22:53

De gouverneurs kunnen een speciale federale politiemacht vragen voor assistentie als het een beetje teveel wordt.

De Força Nacional.

Die aanvraag moet dan wel weer door de president gehonoreerd worden. Toen de Geüniformeerde Politie van Ceará in staking was deed de president bv. eerst erg moeilijk over het zenden van de Força Nacional omdat de gouverneur niet van zijn partij was of iets dergelijks. Ook verbond hij er meteen een termijn aan. De Força Nacional heeft ook maar een beperkt aantal manschappen.

Wat het Amazonegebied aangaat heeft het leger er zijn oerwoudtroepen (brigada da selva). Zij schijnen wat betreft hun kunde een goed prestige te hebben. (Nederlandse mariniers wilden jaren geleden bv. met hun trainen, hetgeen dacht ik, door Brazilië geweigerd werd.) Wat ze uiteindelijk doen hangt van hun commandanten in Brasília af en is verbonden aan een traditionele (achterhaalde?) mentaliteit bij het leger en aan hun opperbevelhebber - de president.




Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Britse journalist vermist in de Amazone.

Bericht door Progresso » do jun 16, 2022 00:51

Dit lijkt al wat meer op een journalistieke bijdrage waar we wat mee kunnen.

De Britse ambassade heeft geblunderd. Zal vast en zeker wel de vice-ambassadeur of de stagiaire van dienst geweest zijn.

Het zal vast en zeker ook de schuld zijn van Bolsonaro dat er al na een week drie verdachten zijn opgepakt die ook nog eens bekend hebben.

Wat nu de reden is waarom die twee nieuwsgierige aagjes daar in de rimboe in stukken gesneden zijn is nog onbekend, maar dat laat zich wel raden. Niet dat het daarmee minder erg is wat daar gebeurd is.

Maar ja, allemaal de schuld van Bolso die volgens sommigen die hele rimboe moet gaan bezetten tot in de meest afgelegen streken.

https://nos.nl/artikel/2432838-bekenten ... in-amazone



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Britse journalist vermist in de Amazone.

Bericht door Felix » do jun 16, 2022 03:28

De Britse ambassade heeft geblunderd. Zal vast en zeker wel de vice-ambassadeur of de stagiaire van dienst geweest zijn.
Wie geblunderd heeft was de Braziliaanse ambassade in Londen die de familie inlichtte. In hoeverre dat een fout van hen was, of een te vroege of foute informatie die zij doorkregen weten we niet.
Het zal vast en zeker ook de schuld zijn van Bolsonaro dat er al na een week drie verdachten zijn opgepakt die ook nog eens bekend hebben.
Hij is veel te laat in actie getreden en deed dit pas na 48 uur, nadat de internationale pers enz. druk begonnen uit te oefenen. Het was zelfs zo dat het leger aldaar gereed was maar nog bijna twee dagen op het bevel wachtte om in actie te mogen treden. Wie de verdachten op de eerste plaats aangaven waren indianen die gezien hadden hoe dit gewapende tweetal het bootje van de vermoorde mannen volgde.
Wat nu de reden is waarom die twee nieuwsgierige aagjes daar in de rimboe in stukken gesneden zijn is nog onbekend, maar dat laat zich wel raden. Niet dat het daarmee minder erg is wat daar gebeurd is.
Het betrof hier professionale mensen, beslist geen 'nieuwsgierige aagjes'. Maar waren ze dat wel waren deze moorden dan goed te keuren??? Je zegt van niet maar je benaming nieuwsgierige aagjes doet daaraan twijfelen.

Wie de opdrachtgevers zijn is niet bekend hopelijk komt dat nog en worden ook zij gestraft. Deze 'nieuwsgierige aagjes' waren mensen met kennis en kunde, personen met idealen, mensen die ergens in geloofden.
Maar ja, allemaal de schuld van Bolso die volgens sommigen die hele rimboe moet gaan bezetten tot in de meest afgelegen streken.
Je bent inderdaad als president behoorlijk medeschuldig als je zoals hij de illegale bezetting van dit soort gebieden stimuleert, boetes voor illegale houtkap en export annuleert, ficalisatie en controles weghaalt, voortdurend te kennen geeft dat indianen maar een soort ondermensen zijn die geen recht hebben op hun eigen gebieden, noch hun cultuur.

Het is moeilijk om zo'n groot gebied goed te bewaken, maar als je als regering de wetsovertreders openlijk steunt en stimuleert in plaats van ze te willen straffen ben je natuurlijk en in hoge mate medeschuldig.

De president heeft een paar dagen geleden ook laten weten dat hij zich niet aan de uitspraken van het grondwettelijke hof zal houden indien dat de indianen bepaalde traditionele gebieden zal toekennen. (Daar is een rechtszaak over gaande).



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Britse journalist vermist in de Amazone.

Bericht door borsjea » do jun 16, 2022 17:25




borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Britse journalist vermist in de Amazone.

Bericht door borsjea » do jun 16, 2022 18:14

Of de president nu wel of niet mede verantwoordelijk is voor het gebeuren, het levert hem wel kritiek op binnen de eigen gelederen.

https://blogs.oglobo.globo.com/bela-meg ... e-dom.html



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Britse journalist vermist in de Amazone.

Bericht door borsjea » vr jun 17, 2022 15:03




borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Britse journalist vermist in de Amazone.

Bericht door borsjea » vr jun 17, 2022 22:49




borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Britse journalist vermist in de Amazone.

Bericht door borsjea » zo jun 19, 2022 02:10

Zag zojuist een vooraankondiging van het programma Fantastiko welke aanstaande zondag aandacht aan dit onderwerp gast besteden en ondermeer de toegepaste onderzoeksmethoden worden uitgelicht.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Britse journalist vermist in de Amazone.

Bericht door Progresso » zo jun 19, 2022 23:01

Nog vijf man opgepakt. Motief onbekend.

https://www.opovo.com.br/noticias/brasi ... e-dom.html



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Britse journalist vermist in de Amazone.

Bericht door borsjea » ma jun 20, 2022 02:00

Met dit soort zwaarwegende slachtoffers over een grote afstand heb je meer handjes nodig. Maakt duidelijk dat dit een opgezet plan is geweest.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Britse journalist vermist in de Amazone.

Bericht door Progresso » ma jun 20, 2022 02:22

Alles duidt eerder op het feit dat beide heren op het verkeerde moment op de verkeerde plaats waren en dat de beide vissers geen idee hadden met wie ze van doen hadden.

Het amateurisme straalt er werkelijk vanaf. Ik kan me zo voorstellen dat nadat de misdadigers er achter kwamen dat ze een zeer bekende journalist en gerenommeerd onderzoeker hadden vermoord men terug gegaan is naar plaats delict en met 3 anderen getracht hebben om de lijken letterlijk in rook te doen laten opgaan.

Maar ook dit is speculatie. Voorlopig kennen we het motief nog niet.

Wat nou verstandig zou zijn is als de Policia Federal besluit om een onafhankelijke derde mee te laten kijken en luisteren bij die verhoren en onderzoeken. Zo voorkom je in ieder geval dat sommige figuren er om politieke redenen met het verhaal er mee aan de haal gaan.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Britse journalist vermist in de Amazone.

Bericht door Felix » ma jun 20, 2022 02:53

Alles duidt eerder op het feit dat beide heren op het verkeerde moment op de verkeerde plaats waren en dat de beide vissers geen idee hadden met wie ze van doen hadden.

Vandaar ook dat Bruno Araújo al eerder door een van die moordenaars bedreigd was en ook nog op de dag zelf!

De moordenaars wisten juist al te goed met wie ze te maken hadden. Het was Bruno die de misdaden in dat gebied aan de kaak stelde.

Waarom probeer je steeds om deze moorden ietwat te vergoeilijken?

Het blijkt nu ook dat de Polícia Federal het mis had, er waren meer mensen bij betrokken dan deze twee.

De indianen hadden dat trouwens al gezegd, maar ja, indianen... . Het was ook dankzij de indianen dat de politie in het begin twee van de daders opspoorde. Bij de persconferentie werden de indianen, in tegenstelling tot andere organisaties, niet uitgenodigd. Maar ja, indianen... .



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Britse journalist vermist in de Amazone.

Bericht door Progresso » ma jun 20, 2022 03:53

Felix schreef:
ma jun 20, 2022 02:53
Vandaar ook dat Bruno Araújo al eerder door een van die moordenaars bedreigd was en ook nog op de dag zelf!
Dat is nieuw voor mij. Waar staat dat? Ik volg het via de O Globo website. Daar staat er niets.
Felix schreef:
ma jun 20, 2022 02:53
Waarom probeer je steeds om deze moorden ietwat te vergoeilijken?
Ik probeer niets te vergoelijken. Moord is moord. Maar ik vind het wel belangrijk om te begrijpen wat de motieven waren. Er wordt een hoop heisa op voorhand gemaakt en bepaalde lui proberen er een politiek punt van te maken. Prima hoor, maar kijk dan in de spiegel en kijk wat Lula in Amazone en de Cerrado heeft aangericht en nagelaten. En dan, waar is het plan (En geld) in het verkiezingsprogramma van Lula om de gehele "Legal Amazonia" te pacificeren. Ik heb het niet kunnen ontdekken in het PT programma, maar ik laat me graag verrassen. Zonder plan, geld en middelen zijn het alleen maar krokodillentranen over de rug van deze twee slachtoffers.

Laten we nu eerst afwachten wat er nu allemaal is gebeurd.

Dat neemt niet weg dat ik vind dat die hele Amazone ontruimt moet worden en dat de internationale gemeenschap daar flink aan mee moet betalen. En ten tweede denk ik dat de hele drugs on war zinloos is en verspeeld geld is. Gewoon legaliseren, dan kun je die cocainelabs gewoon op een industrieterrein zetten.
Felix schreef:
ma jun 20, 2022 02:53
Het blijkt nu ook dat de Polícia Federal het mis had, er waren meer mensen bij betrokken dan deze twee.
Wat ik lees bij O Globo dat ze direct op zoek waren naar een derde verdachte en dat men nu nog vijf verdachte op het oog heeft. Het lijkt me dat ze gewoon goed werk leveren en wat ik lees dat men gebruik maakt van de kennis van de Indianen die dat gebied waarschijnlijk beter kennen. Maar ja , dat staat in O Globo.
Felix schreef:
ma jun 20, 2022 02:53
Bij de persconferentie werden de indianen, in tegenstelling tot andere organisaties, niet uitgenodigd. Maar ja, indianen... .
Geen idee of dat zo is. Lijkt me ook niet raar eigenlijk. Persconferenties zijn openbaar, meestal in dit soort high-profile zaken de burgemeester van de gemeente of de gouverneur, de chef van de politie en iemand van het OM de pers te woord staan. Journalisten zullen voorrang krijgen om de persconferentie bij te wonen. Ik zie niet in waarom een vakbond, natuurorganisatie of vertegenwoordiging van de Indianen aan zo'n persconferentie zouden moeten deelnemen. De pers kan gewoon na de persconferentie reacties vragen.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Britse journalist vermist in de Amazone.

Bericht door Felix » ma jun 20, 2022 13:01




Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Britse journalist vermist in de Amazone.

Bericht door Progresso » ma jun 20, 2022 22:03

Wat een gepruts. Politiek die zich met politieonderzoek bezig gaat houden.

https://www.opovo.com.br/noticias/polit ... aiato.html



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Britse journalist vermist in de Amazone.

Bericht door quasimodo » vr jul 01, 2022 08:48




Plaats reactie