Werkloosheid daalt tot 9.3%

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7384
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Werkloosheid daalt tot 9.3%

Bericht door Progresso » zo jul 31, 2022 02:21

Dat zijn echt spectaculair goede cijfers. Bedenk dat nog geen jaar geleden de werkloosheid bijna de 15% aantikte.

Momenteel zijn er bijna 100 miljoen banen. Dat aantal is volgens mij nog nooit zo hoog geweest.

Ondertussen zag ik ook een berichtje dat de banken de groeicijfers voor de Braziliaanse economie fors naar boven hebben bijgesteld, naar 2, 5% dit jaar.

Er wordt duidelijk een juist economisch beleid gevoerd. Dat is denk ik ook zo'n beetje het enige wat Bolsonaro goed doet.

https://mais.opovo.com.br/jornal/econom ... dium=opovo



comulder
Artikels: 0
Berichten: 615
Lid geworden op: do jul 30, 2009 13:52

Re: Werkloosheid daalt tot 9.3%

Bericht door comulder » zo jul 31, 2022 12:50

Eerder ondanks Bolsonaro dan dankzij Bolsonaro.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7384
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Werkloosheid daalt tot 9.3%

Bericht door Progresso » zo jul 31, 2022 13:51

Ja, stel dat je een charismatische leider als Biden, Macron of Rutte had gehad. Dan was Brazilië zeker al de vijfde economie ter wereld.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4123
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Werkloosheid daalt tot 9.3%

Bericht door borsjea » zo jul 31, 2022 14:10

Het is te hopen dat dit aan houdt en niet een groot deel een inhaalslag vaan aankopen is vd pandemie periode. Recentelijk hier in de media aandacht aan horeca ondernemers en padarias die steen en been klagen mbt de grondstofprijzen en daardoor duurdere eindproducten of lagere marges wat tot een daling in verkopen leidt. Een restauranthouder gaf aan dat de inkomsten lager lagen dan tijdens de pandemie toen de verkopen via de delivery liepen. Houdige hoge prijzen van levensmiddelen zou wel eens nadelige gevolgen kunnen hebben voor anderen sectoren waarvoor minder geld overblijft.

30 miljoen zelfstandigen, dat is ruim 1/7 vd bevolking velen tijdens de pandemie de laan uitgestuurd en nu actief als bezorger of als motorista of deze groep een goed inkomen heeft is de vraag. Het modaal inkomen is de afgelopen jaren niet zo laag geweest en dat terwijl de prijzen in een korte tijd extreem zijn gestegen.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4123
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Werkloosheid daalt tot 9.3%

Bericht door borsjea » zo jul 31, 2022 14:14

comulder schreef:
zo jul 31, 2022 12:50
Eerder ondanks Bolsonaro dan dankzij Bolsonaro.
Ik heb niet de indruk dat Bolsonaro op het gebied van werkgelegenheid wat heeft gedaan. Heb wel diverse activiteiten van de gouverneurs gezien wat wat werkgelegenheid heeft opgeleverd. Ook de groei in van de MEI's zal geholpen hebben deze mensen zijn geen werkzoekenden meer maar of men een goed leefbaar inkomen heeft is nog maar de vraag.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 5041
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Werkloosheid daalt tot 9.3%

Bericht door quasimodo » zo jul 31, 2022 22:03

Ik neem ook aan dat er in Brazilië ook heel veel overheids banen zijn bijgekomen i.v.m. corona bestrijding. In Europa is er hierdoor zelfs een groot tekort ontstaan aan werknemers. Die banen zou je op conto van Bolsonaro kunnen schrijven in Brazilië.

Die zullen hopelijk in de toekomst niet meer nodig zijn. En als ik zo zie wat er nu gebeurt in de economie kan het wel eens zo zijn als die banen verdwijnen dat dit voor een grote golf aan werkelozen gaat geven omdat er dan minder werk zal zijn.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4730
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Werkloosheid daalt tot 9.3%

Bericht door Felix » zo jul 31, 2022 22:34

Ik neem ook aan dat er in Brazilië ook heel veel overheids banen zijn bijgekomen i.v.m. corona bestrijding.

Misschien heb je gelijk, maar er komt op dit moment geen enkele baan bij me op. Hier bestond al een goede infrastructuur op inentingsgebied en door de tegenwerking, de verkeerde voorlichtingen en boycotten van bolsonaro is hier vrijwel voortdurend ondermaats gebruik van gemaakt. Behalve enkele beginpieken was er eerder sprake van overcapaciteit bij de bestrijding.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4123
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Werkloosheid daalt tot 9.3%

Bericht door borsjea » ma aug 01, 2022 02:44

quasimodo schreef:
zo jul 31, 2022 22:03
Ik neem ook aan dat er in Brazilië ook heel veel overheids banen zijn bijgekomen i.v.m. corona bestrijding. In Europa is er hierdoor zelfs een groot tekort ontstaan aan werknemers. Die banen zou je op conto van Bolsonaro kunnen schrijven in Brazilië.

Die zullen hopelijk in de toekomst niet meer nodig zijn. En als ik zo zie wat er nu gebeurt in de economie kan het wel eens zo zijn als die banen verdwijnen dat dit voor een grote golf aan werkelozen gaat geven omdat er dan minder werk zal zijn.
Aan het begin van de pandamie had Brazilië de luxe dat er opgeleid gezondheidspersoneel werkeloos thuis zat, vele hebben een tijdelijke baan gekregen die vele malen zijn verlengt. Het zelfde geldt ook voor de vaccinatie programma's en het hoge ziekte verzuim onder medisch personeel door besmetting. Er licht een enorme achterstand van niet spoedeisende zaken maar gezien de nieuwe bezuinigingsronde bij het ministerie van gezondheid om de PEC kamikaze te financieren zal er eerder bezuinigd moeten worden en dat geldt ook bij het onderwijs.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7384
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Werkloosheid daalt tot 9.3%

Bericht door Progresso » ma aug 01, 2022 16:13

borsjea schreef:
ma aug 01, 2022 02:44
Aan het begin van de pandamie had Brazilië de luxe dat er opgeleid gezondheidspersoneel werkeloos thuis zat, vele hebben een tijdelijke baan gekregen die vele malen zijn verlengt.
Eind 2018 werden er 20.000 dokters terug naar Cuba gestuurd. Heel links Brazilië in rep en roer want er waren niet genoeg medici.

Begin 2020 (!) had Brazilië blijkbaar de luxe dat goed opgeleid personeel thuis duimen zat te draaien.

Wat een clowns.

Tot zover het uiterst succesvolle programma "mais medicos" van de PT regering.

Ik ben benieuwd welk dubieus regime Lula volgend jaar gaat ondersteunen. "Mais engenheiros" met 40.000 Russen of "mais cozinheiras" met 100.000 gedeporteerde Oeigoeren om het tekort bij de Chinese afhaalrestaurants op te vangen?



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4730
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Werkloosheid daalt tot 9.3%

Bericht door Felix » ma aug 01, 2022 18:11

Eind 2018 werden er 20.000 dokters terug naar Cuba gestuurd. Heel links Brazilië in rep en roer want er waren niet genoeg medici.

Zoals niet zelden manipuleer je je berichtgeving weer.

Er zijn niet genoeg medici in de binnenlanden en in de arme wijken van steden, enz. Daar vervulde Mais Médicos een belangrijke rol!

Artsen werken nu eenmaal liever op plaatsen waar ze na een zware studie carrière kunnen maken en ook op plekken waar hun partner het naar de zin heeft en de kinderen een goede scholing kunnen krijgen, en dat soort zaken zijn in het binnenland veel minder, of niet, voorhanden.

Persoonlijk ben ik van mening dat aan het artsendiploma een verplichte diensttijd als arts verbonden zou moeten zijn.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7384
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Werkloosheid daalt tot 9.3%

Bericht door Progresso » ma aug 01, 2022 20:06

Felix schreef:
ma aug 01, 2022 18:11
Er zijn niet genoeg medici in de binnenlanden en in de arme wijken van steden, enz. Daar vervulde Mais Médicos een belangrijke rol!
Nee, de enige rol die Mais medicos vervulde was het camoufleren van corrupte politiek en slecht bestuur.

In Ceará zijn nu in ieder dorp voldoende medici. In de kleinere steden zoals Sobral, Juazeiro do Nord, Quixeramobim en Aracati zijn moderne ziekenhuizen en faculteiten van de universiteiten.

In metropoolgebied Fortaleza zijn er ruim voldoende algemene ziekenhuisjes, de zogenaamde Unidade de Pronto Atendimento met ruim voldoende bedden.

Die Cubanen waren opeens weg. Een paar maanden later bleek alles gewoon te functioneren en 2 jaar later staat er gewoon een goed systeem.

Een paar jaar geleden lagen de lijken op de gangen en waren de bizarre beelden regelmatig te zien op de nationale tv. Er zal heus nog wel eens wat fout gaan, maar kom niet met het verhaal dat voor de gemiddelde Braziliaan de SUS een lijdensweg is.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4730
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Werkloosheid daalt tot 9.3%

Bericht door Felix » ma aug 01, 2022 22:05

In Ceará zijn nu in ieder dorp voldoende medici. In de kleinere steden zoals Sobral, Juazeiro do Nord, Quixeramobim en Aracati zijn moderne ziekenhuizen en faculteiten van de universiteiten.

Als dat inderdaad zo is, hulde aan de gouverneur van Ceará!

Hier in het Distrito Federal, nb. de hoofdstad van het land, is het een en al ellende, dikwijls mensonterend. Wat ik vanuit andere deelstaten hoor is niet zoveel anders. En ja, er ontbreken medici, en ook ja: mais médicos vulde vele hiaten.



Plaats reactie