beschikbaarheid wapen zorgt voor onnodige dode Brazilië.

Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: beschikbaarheid wapen zorgt voor onnodige dode Brazilië.

Bericht door Progresso » di aug 09, 2022 15:58

comulder schreef:
di aug 09, 2022 15:31
Doe nou niet zo simpel. Zonder vuurwapen had de man nog geleefd.
Als dit jouw redenering is dan moet je dus ook auto's verbieden. Zonder auto had die dief ook nog geleefd, toch?

https://g1.globo.com/jornal-nacional/no ... ista.ghtml



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: beschikbaarheid wapen zorgt voor onnodige dode Brazilië.

Bericht door Felix » di aug 09, 2022 16:03

Als dit jouw redenering is dan moet je dus ook auto's verbieden

Ik dacht niet dat auto's primair als wapens bedoeld zijn. Het is ook moeilijk een auto bij je te dragen of ergens mee naar binnen te nemen.

Maar ga gerust door met je puberale gezeik!



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: beschikbaarheid wapen zorgt voor onnodige dode Brazilië.

Bericht door quasimodo » di aug 09, 2022 16:07

quasimodo schreef: ↑
Het AD suggereert helemaal niet dat het geen politie man is. Ze zeggen alleen terecht dat zij dat niet hebben kunnen verifiëren.

Dat doen ze wel.

volgens enkele mediaberichten een politieagent die op dat moment geen dienst had

Het is namelijk de politie zelf die heeft aangegeven dat het om een collega ging. Dat is ook de reden dat hij direct in de speciale gevangenis is geplaatst.

Wat overigens nergens in de Braziliaanse media of door de politie wordt gemeld is dat de man dronken was. Hoe het AD daar weer bijkomt is mij een raadsel.
Begrijpend lezen zal wel moeilijk zijn. Maar als er beweert wordt dat iemand iets zegt en dat je vervolgens hier melding van maakt van welke bron dat je dit hebt zonder dat je deze bron in twijfel trekt wil niet zeggen dat je denkt dat niet waar is.

Ze zeggen vervolgens duidelijk uit welke bron ze de overige informatie hebben namelijk Reuters. Daar zeggen ze ook dat de advocaat van het slachtoffer hier verklaard heeft dat het om een dronken man ging. Bovendien maken ze melding dat op het moment van hun berichtgeving de man nog voortvluchtig zou zijn. Dus ze het AD had toen zeker nog geen kennis van politie verklaringen van een vastzittende verdachte.



comulder
Artikels: 0
Berichten: 615
Lid geworden op: do jul 30, 2009 13:52

Re: beschikbaarheid wapen zorgt voor onnodige dode Brazilië.

Bericht door comulder » di aug 09, 2022 16:22

Felix schreef:
di aug 09, 2022 16:03
Als dit jouw redenering is dan moet je dus ook auto's verbieden

Ik dacht niet dat auto's primair als wapens bedoeld zijn. Het is ook moeilijk een auto bij je te dragen of ergens mee naar binnen te nemen.

Maar ga gerust door met je puberale gezeik!
Wat mij betreft gaat hij vooral niet door met zijn puberale en bovenal betweterige gebral.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: beschikbaarheid wapen zorgt voor onnodige dode Brazilië.

Bericht door Progresso » di aug 09, 2022 17:31

quasimodo schreef:
di aug 09, 2022 16:07
Begrijpend lezen zal wel moeilijk zijn. Maar als er beweert wordt dat iemand iets zegt en dat je vervolgens hier melding van maakt van welke bron dat je dit hebt zonder dat je deze bron in twijfel trekt wil niet zeggen dat je denkt dat niet waar is.
Ok, als dat de journalistieke normen zijn? Dan kan ik toch net zo goed hier bij het lokale barretje gaan zitten en luisteren wat João te zeggen heeft ovr deze casus.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: beschikbaarheid wapen zorgt voor onnodige dode Brazilië.

Bericht door Progresso » di aug 09, 2022 17:42

Felix schreef:
di aug 09, 2022 16:03
Ik dacht niet dat auto's primair als wapens bedoeld zijn. Het is ook moeilijk een auto bij je te dragen of ergens mee naar binnen te nemen.
Wapens in handen van de politie zijn ook niet primair bedoeld om mensen te doden. Wapens in handen van sporters zijn ook niet primair bedoeld om mensen te doden. Wapens in handen van jagers zijn ook niet primair bedoeld om mensen te doden.

Maar laten we in plaats van de auto maar gewoon messen nemen. Die kun je gewoon bij je dragen en ook ergens mee naar binnen nemen. Als ik hier vrijdagavond een biertje om de hoek ga drinken komt de een van zijn werk met een groot kapmes, de ander met een harpoen en de volgende met een flink vismes. Zullen we messen gaan verbieden?

Kortom, alles kan als wapen dienen om iemand moedwillig om te brengen. Het heeft helemaal geen nut om al die zaken te verbieden.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: beschikbaarheid wapen zorgt voor onnodige dode Brazilië.

Bericht door Felix » di aug 09, 2022 18:10

Maar laten we in plaats van de auto maar gewoon messen nemen. Die kun je gewoon bij je dragen en ook ergens mee naar binnen nemen. Als ik hier vrijdagavond een biertje om de hoek ga drinken komt de een van zijn werk met een groot kapmes, de ander met een harpoen en de volgende met een flink vismes. Zullen we messen gaan verbieden?

En je zeikt maar door!


Het is inderdaad verboden om zomaar rond te lopen met kapmessen, harpoenen en vismessen (peixeiras). Maar zelfs indien je deze als wapens wil gebruiken heeft je tegenstander doorgaans meer kans zich te verweren.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: beschikbaarheid wapen zorgt voor onnodige dode Brazilië.

Bericht door Felix » di aug 09, 2022 18:15

Wapens in handen van de politie zijn ook niet primair bedoeld om mensen te doden. Wapens in handen van sporters zijn ook niet primair bedoeld om mensen te doden. Wapens in handen van jagers zijn ook niet primair bedoeld om mensen te doden.

Wapens in de hand van de politie, leger, enz. zijn wel degelijk primiair bedoeld om met de dood te kunnen dreigen. Het zou verder raadzaam zijn om het sportschieten te verbieden en de wapens voor de jacht aan zeer strenge voorwaarden te onderwerpen.



comulder
Artikels: 0
Berichten: 615
Lid geworden op: do jul 30, 2009 13:52

Re: beschikbaarheid wapen zorgt voor onnodige dode Brazilië.

Bericht door comulder » di aug 09, 2022 18:41

Felix schreef:
di aug 09, 2022 18:15
Wapens in handen van de politie zijn ook niet primair bedoeld om mensen te doden. Wapens in handen van sporters zijn ook niet primair bedoeld om mensen te doden. Wapens in handen van jagers zijn ook niet primair bedoeld om mensen te doden.

Wapens in de hand van de politie, leger, enz. zijn wel degelijk primiair bedoeld om met de dood te kunnen dreigen. Het zou verder raadzaam zijn om het sportschieten te verbieden en de wapens voor de jacht aan zeer strenge voorwaarden te onderwerpen.
Echt bewonderenswaardig dat je nog de moeite neemt te reageren terwijl je bij voorbaat al weet dat er betweterige reactie komt.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: beschikbaarheid wapen zorgt voor onnodige dode Brazilië.

Bericht door Progresso » di aug 09, 2022 18:42

Felix schreef:
di aug 09, 2022 18:15
Wapens in de hand van de politie, leger, enz. zijn wel degelijk primiair bedoeld om met de dood te kunnen dreigen.
Nee, wapens in handen van de politie zijn niet primair bedoeld om met de dood te kunnen dreigen, laat staan om te doden. Het gebruik van wapens door de politie is strikt gereguleerd. Het bedreigen met de dood valt niet onder de wet.

http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/le ... 10.826.htm

Voor het leger geldt iets vergelijkbaars. De bewapening is primair bedoeld om het land te verdedigen, niet om personen te bedreigen met de dood.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: beschikbaarheid wapen zorgt voor onnodige dode Brazilië.

Bericht door Progresso » di aug 09, 2022 18:45

comulder schreef:
di aug 09, 2022 18:41
Echt bewonderenswaardig dat je nog de moeite neemt te reageren terwijl je bij voorbaat al weet dat er betweterige reactie komt.
Omdat @Felix er allemaal argumenten bijhaalt die gewoon pertinente onzin zijn, zoals nu ook weer dat de wapens van de politie primair bedoeld zijn om met de dood te dreigen. Klinkklare nonsens.



comulder
Artikels: 0
Berichten: 615
Lid geworden op: do jul 30, 2009 13:52

Re: beschikbaarheid wapen zorgt voor onnodige dode Brazilië.

Bericht door comulder » di aug 09, 2022 18:58

Progresso schreef:
di aug 09, 2022 18:45
comulder schreef:
di aug 09, 2022 18:41
Echt bewonderenswaardig dat je nog de moeite neemt te reageren terwijl je bij voorbaat al weet dat er betweterige reactie komt.
Omdat @Felix er allemaal argumenten bijhaalt die gewoon pertinente onzin zijn, zoals nu ook weer dat de wapens van de politie primair bedoeld zijn om met de dood te dreigen. Klinkklare nonsens.
Als het om andere landen dan Brazilië zou gaan, zou ik je gelijk geven. Hier is het echter zo dat de politie vaak eerst schiet en dan vragen stelt. Was vorige week in Guaramiranga waar ze een aantal jaren geleden last hadden van bendes. Gewoon afgeschoten en geen problemen meer.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: beschikbaarheid wapen zorgt voor onnodige dode Brazilië.

Bericht door Progresso » di aug 09, 2022 19:04

comulder schreef:
di aug 09, 2022 18:58
Gewoon afgeschoten en geen problemen meer.
Geef je hier nu toe dat het beleid wat Bolsonaro voorstaat gewoon werkt?



comulder
Artikels: 0
Berichten: 615
Lid geworden op: do jul 30, 2009 13:52

Re: beschikbaarheid wapen zorgt voor onnodige dode Brazilië.

Bericht door comulder » di aug 09, 2022 19:06

Progresso schreef:
di aug 09, 2022 19:04
comulder schreef:
di aug 09, 2022 18:58
Gewoon afgeschoten en geen problemen meer.
Geef je hier nu toe dat het beleid wat Bolsonaro voorstaat gewoon werkt?
Heeft zich afgespeeld voordat Bolsonaro in beeld was. Geen idee waar je het over hebt.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: beschikbaarheid wapen zorgt voor onnodige dode Brazilië.

Bericht door Progresso » di aug 09, 2022 19:13

comulder schreef:
di aug 09, 2022 19:06
Geen idee waar je het over hebt.
Je beweert dat de politie in Guaramiranga de problemen destijds heeft opgelost door de boefjes af te knallen.

Dit is vrij letterlijk datgene wat Bolsonaro publiekelijk als oplossing heeft geuit om het probleem van de criminaliteit op te lossen.

Ik vroeg me dus af of je het met die methode eens bent, omdat je expliciet zegt "probleem opgelost"?

Ik ben benieuwd naar je antwoord.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: beschikbaarheid wapen zorgt voor onnodige dode Brazilië.

Bericht door Felix » di aug 09, 2022 19:59

Nee, wapens in handen van de politie zijn niet primair bedoeld om met de dood te kunnen dreigen, laat staan om te doden. Het gebruik van wapens door de politie is strikt gereguleerd. Het bedreigen met de dood valt niet onder de wet.
Van de wapens van politie, strijdkrachten, bewakers, enz. gaat een dreiging uit en dat is waar ze voor dienen.

Voor het leger geldt iets vergelijkbaars. De bewapening is primair bedoeld om het land te verdedigen, niet om personen te bedreigen met de dood.
Ze zijn bedoeld om als reële bedreiging te kunnen dienen en niet om te aaien.



comulder
Artikels: 0
Berichten: 615
Lid geworden op: do jul 30, 2009 13:52

Re: beschikbaarheid wapen zorgt voor onnodige dode Brazilië.

Bericht door comulder » di aug 09, 2022 20:29

Progresso schreef:
di aug 09, 2022 19:13
comulder schreef:
di aug 09, 2022 19:06
Geen idee waar je het over hebt.
Je beweert dat de politie in Guaramiranga de problemen destijds heeft opgelost door de boefjes af te knallen.

Dit is vrij letterlijk datgene wat Bolsonaro publiekelijk als oplossing heeft geuit om het probleem van de criminaliteit op te lossen.

Ik vroeg me dus af of je het met die methode eens bent, omdat je expliciet zegt "probleem opgelost"?

Ik ben benieuwd naar je antwoord.
Nee, daar ben ik het zeker niet mee eens. Het is aan het OM om verdachten te vervolgen.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: beschikbaarheid wapen zorgt voor onnodige dode Brazilië.

Bericht door Progresso » di aug 09, 2022 20:37

O, gelukkig.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: beschikbaarheid wapen zorgt voor onnodige dode Brazilië.

Bericht door quasimodo » wo aug 10, 2022 01:40

Ok, als dat de journalistieke normen zijn? Dan kan ik toch net zo goed hier bij het lokale barretje gaan zitten en luisteren wat João te zeggen heeft ovr deze casus.
Als je Braziliaan nieuws wil hebben in Nederland zou ik zeker eerder een plaatselijke Braziliaan vragen. Bij Nederlandse kranten zijn allang de buitenland correspondenten wegbezuinigd. Dus ze schrijven alles over van de bekende nieuwsvolgers zoals Reuters en dan vaak alleen nog sensatie.

Ooit neemt iemand nog de moeite om een reisverhaal te schrijven maar dit is ook vaak hetzelfde standaard verhaal. Of er moet echt groot nieuws zijn of een event.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: beschikbaarheid wapen zorgt voor onnodige dode Brazilië.

Bericht door Felix » wo aug 10, 2022 12:29

Een van de vele vrijwel dagelijkse voorbeelden van de ellende die vuurwapens in bezit van burgers kunnen veroorzaken. Voor hen die Nederland dikwijls als maatstaf nemen, daar moeten de wapens van wapenverzamelaars altijd onklaar zijn gemaakt, en ze zijn natuurlijk nooit geladen!

https://www.correiobraziliense.com.br/b ... ental.html



Plaats reactie