beschikbaarheid wapen zorgt voor onnodige dode Brazilië.

Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7210
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: beschikbaarheid wapen zorgt voor onnodige dode Brazilië.

Bericht door Progresso » vr okt 07, 2022 15:55

Alle illegale wapens komen uit de illegaliteit. Nou ja, je kan ze tegenwoordig redelijk eenvoudig printen.

Zat net even een bakkie koffie te drinken in het lokale barretje en zag dat het om een crime passional ging. De man was vreemd gegaan, zij kwam er achter en reageerde.

Next.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: beschikbaarheid wapen zorgt voor onnodige dode Brazilië.

Bericht door Felix » vr okt 07, 2022 16:01

Zat net even een bakkie koffie te drinken in het lokale barretje en zag dat het om een crime passional ging. De man was vreemd gegaan, zij kwam er achter en reageerde.

En dan mag je iemand dus dood proberen te schieten???

Next.

Zoals je in dit topic ziet is next helaas altijd heel dichtbij in de tijd.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7210
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: beschikbaarheid wapen zorgt voor onnodige dode Brazilië.

Bericht door Progresso » vr okt 07, 2022 16:29

Felix schreef:
vr okt 07, 2022 16:01
En dan mag je iemand dus dood proberen te schieten???
Net even navraag gedaan bij de dames die hier op bezoek zijn.

Antwoord was een unaniem ja.

Mijn tegenwerpingen leidde tot de vraagstelling of ik soms vreemd ging. Ondertussen ben ik maar weer onderweg terug naar het barretje waar ik net vandaan kom.




borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4092
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: beschikbaarheid wapen zorgt voor onnodige dode Brazilië.

Bericht door borsjea » ma okt 10, 2022 14:46

Felix schreef:
vr okt 07, 2022 14:44
Het artikel stelt overigens op geen enkel moment dat het wapen al of niet illegaal zou zijn. (Veel illegale wapens komen trouwens uit de legaliteit.)
Voor de invoering van het wapendecreet was het al bekend dat 70% vd wapens gebruikt en in beslag genomen bij criminele activiteiten oorspronkelijk legaal waren aangeschaft en vaak als vermist of gestolen stonden aangegeven. Het zou mij niets verbazen dat het hier ook wel eens om valse aangifte zou kunnen gaan, een wapen voor een dikke meerprijs doorverkopen. Het niet zorgvuldig bewaren of transporteren van wapens wat tot een diefstal leid zou zwaar gestraft moeten worden, zeker als er later een misdrijf mee zou zijn gepleegd. de vorige eigenaar mede aansprakelijk stellen.

Na de invoering van het wapendecreet kwam de politie regelmatig in het nieuws dat men steeds vaker bij criminele wapens aantrof die keurig op naam stonden vd crimineel.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: beschikbaarheid wapen zorgt voor onnodige dode Brazilië.

Bericht door Felix » ma okt 10, 2022 21:03

De politieman, vuurwapendrager ook in zijn vrije tijd, maar 'gelukkig' wel gescreend!


https://extra.globo.com/casos-de-polici ... o-25587441



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4092
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: beschikbaarheid wapen zorgt voor onnodige dode Brazilië.

Bericht door borsjea » vr okt 14, 2022 14:41

In mijn oude woonplaats, restaurant waar ik een aantal keren van een festival (rodizio) heb genoten.


https://g1.globo.com/sp/santos-regiao/n ... ideo.ghtml







Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7210
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: beschikbaarheid wapen zorgt voor onnodige dode Brazilië.

Bericht door Progresso » za nov 12, 2022 18:59

Wat ik uit het verkiezingsprogramma van Lula begreep is dat hij het wapenbezit weer gaat terugdraaien.

Als nu na een jaar blijkt dat het aantal moorden weer stijgt, ga je dan mee in de argumentatie dat een verhoogd legaal wapenbezit leidt tot minder moorden of ga je dan op zoek naar andere oorzaken.

Ik ben wel benieuwd, want dit wel een aardige test.

De demografische verhoudingen wijzigen zich niet echt in 2 jaar en zouden volgens jou sowieso tot een lager aantal moorden leiden.

Datzelfde geldt natuurlijk voor alle sociale programma's die door Lula worden ingevoerd.

En ook de gangs zullen het niet makkelijk krijgen onder Lula.

Dus alle verklaringen die tot nu toe werden gegeven zouden hoe dan ook tot minder moorden leiden.

Het enige wat gaat veranderen is de wapenwetgeving.

Wat denk je?



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: beschikbaarheid wapen zorgt voor onnodige dode Brazilië.

Bericht door Felix » za nov 12, 2022 19:31

Wat ik uit het verkiezingsprogramma van Lula begreep is dat hij het wapenbezit weer gaat terugdraaien.

Meer dan uitstekend! Daarom vindt er momenteel ook een wedloop op wapenwinkels plaats (nu het nog kan).

Als nu na een jaar blijkt dat het aantal moorden weer stijgt, ga je dan mee in de argumentatie dat een verhoogd legaal wapenbezit leidt tot minder moorden of ga je dan op zoek naar andere oorzaken.

Natuurlijk ga ik niet mee in die argumentatie. Dat moet dan eerst grondig bestudeerd worden. Ik heb er overigens geen twijfels over, meer wapens onder de bevolking leidt tot meer wapengeweld, dat blijkt uit onderzoeken wereldwijd. Het zit complexer in elkaar dan die 1 op 1 redenering.

Wat ik zelf weinig zie is dat het particuliere wapenbezit geweldadige overvallen voorkomt. Het gebeurt maar is behoorlijk zeldzaam. Meestal leidt het tot ellende.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7210
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: beschikbaarheid wapen zorgt voor onnodige dode Brazilië.

Bericht door Progresso » wo nov 16, 2022 02:21

Zo, weer een CPF ingeleverd.




Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: beschikbaarheid wapen zorgt voor onnodige dode Brazilië.

Bericht door Felix » wo nov 16, 2022 05:10

Het gebeurt maar is hoge uitzondering.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: beschikbaarheid wapen zorgt voor onnodige dode Brazilië.

Bericht door Felix » wo nov 16, 2022 12:15




Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7210
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: beschikbaarheid wapen zorgt voor onnodige dode Brazilië.

Bericht door Progresso » wo nov 16, 2022 14:51

Ja, nog steeds iets van honderd moorden per dag. Maar daar dat waren er bijna 200 per dag 4 jaar geleden.

Het aantal incidenten, zoals jij die enthousiast hier opsomt lag ook een factor twee hoger.

Het enige wat ik hoop is dat de daling blijft doorzetten. Het "hoe" maakt mij echt niet uit. Het toenemende legale wapenbezit heeft in ieder geval niet geleid tot meer moorden, en het lijkt er zelfs op dat het een van de oorzaken is waarom de cijfers zo spectaculair dalen.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: beschikbaarheid wapen zorgt voor onnodige dode Brazilië.

Bericht door Felix » wo nov 16, 2022 16:07

Het aantal incidenten, zoals jij die enthousiast hier opsomt lag ook een factor twee hoger.

Ik som ze met geen enkel enthousiasme op. Ze zijn de trieste weergave van wat de perverse liberalisering van vuurwapens maar al te vaak in de praktijk betekent.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7210
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: beschikbaarheid wapen zorgt voor onnodige dode Brazilië.

Bericht door Progresso » wo nov 16, 2022 18:09

Voorlopig daalt het aantal moorden significant.

Als Lula straks die geliberaliseerde wetgeving terugdraait en het aantal moorden weer omhoog schiet dan ligt causaliteit wel erg voor de hand.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: beschikbaarheid wapen zorgt voor onnodige dode Brazilië.

Bericht door Felix » wo nov 16, 2022 20:03

Als Lula straks die geliberaliseerde wetgeving terugdraait en het aantal moorden weer omhoog schiet dan ligt causaliteit wel erg voor de hand.

Helemaal niet. Er is een groot aantal factoren dat hierin meespeelt, er is geen sprake van een 1 op 1 verhouding.



Plaats reactie