Inflatie onder controle?

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Felix
Artikels: 0
Berichten: 4727
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Inflatie onder controle?

Bericht door Felix » za okt 08, 2022 15:49

Het ongebreideld weggeven vaan cadeautjes zoals Bolsonaro nu doet is onhoudbaar. Dat weet zijn minister van Financiën ook wel, dus je kunt er donder op zeggen dat er nog meer en sneller geprivatiseerd gaat worden nu de verkoopprijzen van staatseigendom nog hoog zijn.

Wie er ook aan het bewind komt, hij zal een zware dobber hebben want al die cadeautjes moeten nog betaald worden.

Het "plan" van Lula om het uitgavenplafond te laten voor wat het is en volledig lak te hebben aan enige begrotingsdiscipline is niets anders dan economische zelfmoord.

Met verschillende dingen zijn we helaas weer terug naar 'af' O 'teto de gastos' is in feite de afgelopen maanden al failliet gegaan. Deskundigen zeggen overigens dat de norm zoals die nu officieel is wel veranderd moet worden, maar om het dan helemaal in de vuilnisbak te gooien... . Ook zoiets was om die hele nieuwe wetgeving omtrent de arbeidsregelingen gewoon te annuleren, maar daar is Lula na een tijdje wel op teruggekomen. Ik ben benieuwd wat Alckmin in een eventuele Lularegering zal (mogen) betekenen. Er zal veel met het parlement onderhandeld moeten worden.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7381
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Inflatie onder controle?

Bericht door Progresso » di okt 11, 2022 14:55

En de derde maand op rij waar de prijzen dalen. De inflatie voor dit jaar komt daarmee uit op 4%.

De wereldwijde economische crisis die zich aan het ontwikkelen is zal ook nog een drukkend effect hebben op de prijzen. Dat lijkt mooi, maar dat betkent dat Brazilië het volgend jaar met minder exportinkomsten moet gaan doen.

https://g1.globo.com/economia/noticia/2 ... ampaign=g1



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4727
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Inflatie onder controle?

Bericht door Felix » wo okt 12, 2022 04:21




Felix
Artikels: 0
Berichten: 4727
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Inflatie onder controle?

Bericht door Felix » wo okt 12, 2022 13:45




borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4121
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Inflatie onder controle?

Bericht door borsjea » wo okt 12, 2022 16:59

Vandaag weer in de supermarkt geweest, na vorige week wat dalingen in de prijzen hebben gezien was er nu weer een lichte stijging te zien, met name in de verse zuivelhoek verse melk weer een paar dubbeltjes duurder ondanks dat er een vaste klanten aanbieding was en ook de prijs van roomboter was weer wat omhoog gegaan.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7381
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Inflatie onder controle?

Bericht door Progresso » wo okt 12, 2022 17:12

Het is niet voor niks dat de centrale bank de rente hoog houdt en daarmee de hoeveelheid geld blijft onderdrukken.

Het gratis geld wat Bolsonaro uitdeeld aan de armen komt gewoon uit de geldprintmachine. Er lijkt geen dekking voor te zijn, maar wat veel kwalijker is is het feit dat de staatsbank Caixa ruimhartig geld uitleent, weliswaar met een woekerrente van 35% per maand, op basis van de Auxílio. Dit is niets anders dan een hele grote geldprintmachine aanzetten, over deze ruggen van de armen en middeninkomens.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4121
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Inflatie onder controle?

Bericht door borsjea » do okt 13, 2022 12:59

Het is gelukkig geen 35% per maand maar 3,54% op jaar basis bijna 50% Helaas was deze lening ook een ondedeel vd PEC eleitoral. De meeste banken weigeren hem te verstrekken. Het is nog een geluk dat Caixa uit gaat van de 400 ipv 600 real zoals de federale overheid had gewild. Wie voor het maximum bedrag gaat van ongeer 2500 real raakt maandelijks de komende twee jaar 126 real van zijn 400 real kwijt en ook die 400 is nog niet eens zeker. Ondanks de waarschuwingen vd media trappen er velen in de duur betaalde sigaar uit eigen doos



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7381
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Inflatie onder controle?

Bericht door Progresso » do okt 13, 2022 15:25

borsjea schreef:
do okt 13, 2022 12:59
Het is gelukkig geen 35% per maand maar 3,54% op jaar basis bijna 50%
Inderdaad, max 3.5%. Blijft een woekerrente. En veel belangrijker, zoals je terecht zegt sigaar uit eigen doos, zolang die leningen bij de staatsbank Caixa wordt afgesloten. Maar ik zag dat er ook elf commerciële banken meedoen.

Tja, dan gaat die 50% rente per jaar gewoon rechtstreeks risicoloos naar de aandeelhouders.

Het geprinte geld, die lening wordt bij de ontvangers natuurlijk rechtstreeks en direct omgezet in consumptie, waardoor juist de inflatie aanwakkert. Wel komt er direct meer geld in de kas van de deelstaten door de ICMS heffing van ~25%.

Het lijkt mij heel onverstandig om juist de armen aan te zetten tot nog meer lenen tegen woekerrentes.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 5036
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Inflatie onder controle?

Bericht door quasimodo » zo okt 16, 2022 18:52

Boerenbusiness.nl: Inflatie aanpakken? In Brazilië lukt dat wél - Opinie Joost Derks.
https://www.boerenbusiness.nl/opinies/j ... kt-dat-w-l



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4121
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Inflatie onder controle?

Bericht door borsjea » wo okt 19, 2022 00:13




Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7381
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Inflatie onder controle?

Bericht door Progresso » wo okt 19, 2022 00:22

Nesta segunda-feira (17), a Caixa informou que já disponibilizou R$ 1,8 bilhão em crédito nos três primeiros dias de oferta a mais de 700 mil pessoas.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7381
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Inflatie onder controle?

Bericht door Progresso » di nov 08, 2022 18:22

En voor de vierde maand op rij daalt de inflatie. Daarmee gaat de inflatie dit jaar ergens tussen de 5 en 6% uitkomen. Erg hoog, maar in internationaal vergelijk doet Brazilië het heel goed. Resultaat van zeer vroege renteverhogingen van de centrale bank en een deflatoir beleid van Bolsonaro.

Wat ik nu zie van Lula belooft weinig goeds. Nog steeds geen duidelijk idee van zijn economische beleid, maar wel een hoop losse flodders die enorme gaten slaan in de overheidsfinanciën, gaten die alleen maar gedicht gaan worden door de geldprintmachine aan te zetten.

https://revistaoeste.com/economia/igp-d ... s-seguido/



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4121
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Inflatie onder controle?

Bericht door borsjea » wo nov 09, 2022 01:35

Grote vraag wordt wat kan er vanaf januari worden gedaan er zou een enorme gat van zo'n 400 biljoen in de schatkist te zitten. De effecten van 4 jaar Bolsonaro zullen we nog lang merken.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7381
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Inflatie onder controle?

Bericht door Progresso » wo nov 09, 2022 02:34

Van die RS400 miljard (is overigens 500 miljard) kun je maximaal 200 miljard toeschrijven aan Bolsonaro. Van die 200 miljard was de helft keurig gedekt door de verkoop van staatsbeleid. De andere helft zou met niet al te veel moeite uit de economische groei kunnen komen en de door jou bekritiseerde bezuinigingen.

Het wensenlijstje van Lula is veel te groot. De voorgestelde bezuinigingen die Guedes heeft gedaan gaan van tafel, de verdere privatisering waarmee la dat gat werd gefinancierd gaan van tafel.

Ja, daar kun je Bolsonaro de schuld van geven, maar het is toch echt Lula die de boel wil veranderen. Lula zal dus op de blaren moeten zitten.

Ik voorzie nu al een economische recessie aankomen doordat Lula gewoon foute beslissingen lijkt te nemen. Het natte washandje Haddad op de positie van het ministerie van financiën is net zo'n goede keus als in Nederland om Kaag op die positie te zetten. Volstrekte incompetentie.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4727
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Inflatie onder controle?

Bericht door Felix » do nov 10, 2022 14:56




Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7381
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Inflatie onder controle?

Bericht door Progresso » vr nov 11, 2022 14:40

Lula wordt flink afgestraft door de internationale markten. Eén Euro gaf vanmorgen al RS5.57.

Eergisteren tankte ik voor RS 4.77. Vandaag reed ik voorbij bij dezelfde pomp en de prijs was RS 5.27.

De diesel stond op RS6.95 en nu op RS7.28.

De kletspraatjes brengen de inflatie voor de maand zonder twijfel terug naar minimaal 1%, voor de maand November.

Goede president zeg.

Heeft hij nu al een economisch plan?
Is er al een nieuwe minister van financien/economie?

Wat een enorme clusterfuck wordt dit.



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 822
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Inflatie onder controle?

Bericht door Martinho » vr nov 11, 2022 17:59

Is het je al opgevallen dat Lula nog niet beedigd is en dus niet de president?
Ik krijg de indruk dat je hem NU AL de schuld van alles wilt geven, terwijl de president toch echt nog Bolsonaro heet.

ALS Bolsonaro al een filosofie had op het gebied van economie had is het de neo-liberale, ik hoop dat dit heiloze pad verlaten wordt, al zal je dat ongetwijfeld niet met me eens zijn. Maar een clusterfuck, wat dat ook moge zijn, wordt het vast niet. Dat is al achter de rug namelijk. Een erfenis waar je niet vrolijk van wordt, maar we moeten afwachten.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4727
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Inflatie onder controle?

Bericht door Felix » vr nov 11, 2022 19:06

Eergisteren tankte ik voor RS 4.77. Vandaag reed ik voorbij bij dezelfde pomp en de prijs was RS 5.27.

Iedereen (behalve jij kennelijk) wist dat de benzineprijzen na de verkiezingen omhoog zouden gaan.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7381
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Inflatie onder controle?

Bericht door Progresso » vr nov 11, 2022 19:34

Martinho schreef:
vr nov 11, 2022 17:59
Is het je al opgevallen dat Lula nog niet beedigd is en dus niet de president?
Ik krijg de indruk dat je hem NU AL de schuld van alles wilt geven, terwijl de president toch echt nog Bolsonaro heet.
Het is Lula die gisteren met uiterst domme uitspraken de boel op scherp heeft gezet. Niemand anders.

Het is Lula die nog steeds zijn minister van Financiën niet heeft aangekondigd, waardoor de markt gaat speculeren.

Zelfs binnen eigen kring wordt hardop getwijfeld aan Lula. Er wordt zelfs al geeproken over Dilma 2.

[quote=Martinho post_id=50667 time=1668182346 user_id=4323]
ALS Bolsonaro al een filosofie had op het gebied van economie had is het de neo-liberale, ik hoop dat dit heiloze pad verlaten wordt, al zal je dat ongetwijfeld niet met me eens zijn.
[/quote]s-ox9dLj-Azr8g&s=19

Ik kan niets met een leeg begrip als neo-liberaal. Misschien kun je het definiëren? Het was Guedes, een libertarier, die het economisch beleid bepaalde. En hoewel niet iedereen het als zodanig herkende heeft hij voor het armste deel van de bevolking een conditievrij basisloon ingevoerd.

Lula wil er weer condities aan vast knopen. Het was de PT die tegen heeft gestemd voor dit basisloon.

Tegenwoordig kan ik binnen 1 seconde digitaal geld overmaken. De tijden van dure TEDs en DOCs liggen achter ons.

Het aantal zaken die ik met de overheid kan doen via mijn digitale overheidsID is in vier jaar tijd enorm toegenomen. Ik noem even SUS, IPTU, AMC, Detran, INSS en eSocial. Allemaal makkelijk toegankelijk zonder uren in de file te hoeven staan voor onbenulligheden.

In Ceará is er eindelijk water uit de Rio São Franscisco. Na mevrouw Dilma lag de bouw van dat enorme project stil. Er moest nog maar een klein stukje. Temeer kreeg het niet voor elkaar.

Hetzelfde geld voor de Anel Viario rondom Fortaleza. Bruggen en viaducten waren halfafgebouwd. Een stuk van vier kilometer was gewoon een zandpad. Project was begonnen in 2003. President was ene Lula. Tijdens Dilma was het geld op en hadden we een half afgemaakte rondweg voor een miljoenenstad.

Bedoel je dat met een heilloze weg?
Martinho schreef:
vr nov 11, 2022 17:59
Een erfenis waar je niet vrolijk van wordt, maar we moeten afwachten.
De PT claimt dat het gat van Bolsonaro RS200 miljard zou bedragen. Het is minder. De cadeautjes (die zijn zeker gedaan) aan vrachtwagen- en taxi chauffeurs zijn zeker gedaan komen uit de lopende begroting en zijn ook in tijd begrenst. Volgens de laatste cijfers is er geen tekort, er wordt met zwarte cijfers gerekend. Daar heeft Lula geen last van.

Eigenlijk is alleen de belofte van RS600 waar het grootste deel van het tekort van komt de grote boosdoener, en eigenlijk alleen maar het verschil tussen de oorspronkelijke RS400 die in de begroting staat en de verkiezingsbelofte van Bolsonaro van RS600. Voor de rest heb je wat incidentele posten en met heel veel pijn en moeite kun je stellen dat RS100 miljard ongedekt was. Mwah, niet goed, maar geen ramp.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7381
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Inflatie onder controle?

Bericht door Progresso » vr nov 11, 2022 19:38

Felix schreef:
vr nov 11, 2022 19:06
Iedereen (behalve jij kennelijk) wist dat de benzineprijzen na de verkiezingen omhoog zouden gaan.
De enige reden dat de brandstofkosten omhoog schieten is omdat je nu sinds 1 dag per dollar 10% meer Reais nodig hebt. En omdat de brandstoffen nagenoeg geheel zijn ontdaan van belasting zie je dat direct terug in de literprijs van benzine en diesel.



Plaats reactie