Economie draait voorspoedig!

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Economie draait voorspoedig!

Bericht door Progresso » do sep 01, 2022 20:33

Gaat wel lekker zo. Alsof er geen pandemie of oorlog in Ukraine is. Brazilië lijkt het enige land wat de dans lijkt te ontspringen. Nu nog de inflatie en rente verder omlaag.


PIB: 1,2% kwartaal over kwartaal. Dat zijn forse groeicijfers.

https://diariodonordeste.verdesmares.co ... -1.3273671

Werkgelegenheid

Voor het eerst minder dan 10 miljoen werklozen sinds 2016!

https://oglobo.globo.com/economia/notic ... 2016.ghtml

Overheidsschuld duikelt omlaag

https://oglobo.globo.com/economia/notic ... -pib.ghtml

Benzineprijs weer op RS4,60, dat is iets van € 0.9/liter

https://diariodonordeste.verdesmares.co ... -1.3273635



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Economie draait voorspoedig!

Bericht door Felix » do sep 01, 2022 21:04

En dat allemaal ondanks bolsonaro!

Jammer dat het voedsel nog zo duur is!



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Economie draait voorspoedig!

Bericht door Progresso » do sep 01, 2022 23:01

Felix schreef:
do sep 01, 2022 21:04
En dat allemaal ondanks bolsonaro!
Leg dat nu eens uit?

Ik heb die verkiezingsprogrammas eens naast elkaar gelegd.

Bolsonaro (Guedes eigenlijk) wil de markt nog verder liberaliseren, de belastingen verder verlagen, een veel kleinere overheid en het land verder moderniseren.

Ciro wil een jubeljaar voor de armen. Het kwijtschelden van alle schulden. Eigenlijk niets anders als geldcreatie, die schulden worden simpelweg overgenomen door de federatie, de armsten beginnen weer van voor af aan. Meer kon ik niet echt vinden.

Lula wil weer meer staatsbedrijven, een overheid die de prijzen van brandstof bepaalt, het loslaten van de huidige toegelaten grens aan de overheidsuitgaven en het creëren van een soort Euro met landen in diepe crisis zoals Argentinië.

Het is dus een keuze tussen een verstikkende bureaucratische moloch met communistische trekjes of een land wat groeit door internationale handel en investeringen en waar weer ruimte is voor de burgers.

Beide zijn voorstander van het behoud van die RS600 Auxílio. Ciro wil er zelfs RS1000 van maken. Voor de allerarmsten maakt het weinig uit.

Maar zelfs als je terugkijkt in het verleden. Toen Lula het stokje overdroeg aan Dilma bleek het economische bouwwerk van hem extreem labiel.

Eigenlijk was het "succes" volledig gebouwd op de enorme boom destijds op de grondstoffenmarkt. De armen mochten het doen met RS170 per maand. De rest van het geld werd uitgegeven aan corruptie, en daar ging het om extreem grote bedragen.

Het huidige economische plan van Lula is uiterst mager en met elementen van prijsfixatie van de energieprijzen gelijk aan de planeconomie zoals we dat kennen uit de leerboeken van Marx en Engel.

Guedes laat gewoon zien dat, ondanks de extreem hoge rente van 13.5% dit land kan groeien.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Economie draait voorspoedig!

Bericht door Felix » do sep 01, 2022 23:15

Bolsonaro (Guedes eigenlijk) wil de markt nog verder liberaliseren, de belastingen verder verlagen, een veel kleinere overheid en het land verder moderniseren.

Guedes heeft vrijwel alle verkiezingsplannen uit 2018 en ook voortdurend zichzelf verraden.

Het beetje dat nog lukte was te wijten aan voormalig Kamervoorzitter Rodrigo Maia.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Economie draait voorspoedig!

Bericht door Progresso » do sep 01, 2022 23:19

Felix schreef:
do sep 01, 2022 23:15
Guedes heeft vrijwel alle verkiezingsplannen uit 2018 en ook voortdurend zichzelf verraden.

Het beetje dat nog lukte was te wijten aan voormalig Kamervoorzitter Rodrigo Maia.
Als zelfs met dat beetje wat dan wel lukte je zulke resultaten kunt schrijven dan mag je trots op je zelfs zijn. Kijk eens wat er in de wereld gebeurd. De grote blokken China, VS en EU zitten diep, maar dan ook diep in de problemen.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Economie draait voorspoedig!

Bericht door Felix » za sep 03, 2022 13:38




Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Economie draait voorspoedig!

Bericht door Progresso » za sep 03, 2022 14:25

Wat een onzin, dat bericht van Dieese.

Huurwoning met garage, 100m2 regio Fortaleza RS600.

Dagelijkse maaltijd bij normaal kilorestaurant voor 2 personen RS30/dag of RS900 per maand.

Ontbijt per maand voor 2 personen RS150

Auto RS1000 per maand

Energie: RS300 per maand

Water: RS100 per maand.

Voor rond de RS3000 kun je het hier prima naar je zin hebben met zijn tweeën.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Economie draait voorspoedig!

Bericht door Felix » za sep 03, 2022 15:12

Wat een onzin, dat bericht van Dieese.

Alle berichtgeving die jou niet zint betitel je voortdurend met onzin.


Wat jammer (voor jou dan) dat je geen president of minister bent!



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Economie draait voorspoedig!

Bericht door Progresso » za sep 03, 2022 15:51

Ik laat je gewoon zien aan de hand van uitgaven die IK doe of waarvan ik weet dat die normaal zijn dat die getallen van Dieese klinkklare nonsens zijn.

Maar ja, ik woon niet in één of andere villawijk, doe zelf de boodschappen, verhuur wat huisjes in één normale wijk en betaal regelmatig tussen de middag een almoça waar Jan de Arbeider, de politieagent en de plaatselijke middenstander ook een happie doet.
Wellicht vertekent dat mijn beeld en sta ik heel erg ver van de dagelijkse realiteit en ben het contact met de werkelijkheid volledig verloren. Tijd dat ik in een condominio ga wonen en mij ga omgeven met mensen die minimaal RS20.000 per maand verdienen en om met een luxe auto 's-middags naar een restaurant te rijden met VIP-parking.

Maar misschien vergeet ik een hoop uitgaven die ik niet ken. Wellicht het gratis transport in de gemeente, het gratis onderwijs, de gratis gezondheidszorg, de RS100 "hypotheek" voor de Minha Casa, Minha Vida huizen, de subsidie op het water, de subsidie op de energierekening, de Vale transport en de Cesta Basica die hier elke werknemer krijgt. O, wacht, dat is allemaal nagenoeg gratis of extra.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Economie draait voorspoedig!

Bericht door Felix » za sep 03, 2022 16:09

Wellicht vertekent dat mijn beeld en sta ik heel erg ver van de dagelijkse realiteit en ben het contact met de werkelijkheid volledig verloren.

Misschien wel ja.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Economie draait voorspoedig!

Bericht door Progresso » za sep 03, 2022 16:12

Denk het ook. Ik had mij al die tijd beter bezig kunnen houden met de bouw en administratie van Minha Casa Minha Vida appartementjes en via de lokale PT politici mij uitgebreid laten feteren met als enige tegendienst dat er bij toewijzing van de huisjes uitsluitend de vriendjes van de burgemeester en wethouder een woning zouden krijgen. O, en dat terrein waar dan die appartementen op moesten worden gebouwd. Nou dat "krijg" je van de gemeente. Ja, het is nu eigendom van de broer van de wethouder, maar dat regelen we wel.

Misschien had ik toch die biodieselfabriek moeten bouwen in Tauá. Ik heb daar immers een kwartier met die man met vier vingers gesproken en ook de gouverneur was dolenthousiast. Wellicht had ik de maand erna toch gewoon een bedrag over te maken op de bankrekening van de PT. Het bedrag viel best wel mee en de delegatie die op mijn kantoor op audiëntie kwamen vroegen er ook zo beleefd om. Hoe ze nou aan de specifieke details uit het businessplan kwamen blijft mij tot op de dag van vandaag nog altijd een raadsel. Wat ik wel raar vond is dat een maand nadat ik vriendelijk het verzoek had afgewezen er opeens geen enkel contact meer mogelijk was. Zelfs de vriendschappelijke banden met de functionarissen van de CUT die een kantoortje bij ons huurden waren opeens, heel raar, verbroken.

Maar ja, ik verzin het allemaal, heb geen idee hoe er aan toe gaat in een favela, laat staan dat ik mij kan verplaatsen in de levensomstandigheden van de mensen die daar leven.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Economie draait voorspoedig!

Bericht door Felix » za sep 03, 2022 17:40

heb geen idee hoe er aan toe gaat in een favela, laat staan dat ik mij kan verplaatsen in de levensomstandigheden van de mensen die daar leven.

Die indruk maak je wel eens.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Economie draait voorspoedig!

Bericht door Felix » za sep 03, 2022 22:27




Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Economie draait voorspoedig!

Bericht door Progresso » za sep 03, 2022 23:05

Kijk eens, inflatiebestrijding real time:
que aumentaram em 42% a provisão para devedores.
Wat hier gewoon staat is dat er minder geld geprint wordt. In plaats van nagenoeg risicoloos aan iedere boerenlul krediet te geven (=geld printen) maken de kredietverleners een pas op de plaats.

Wat gebeurt er dus. Er zijn minder klanten, de vraag neemt af en uit mijn leerboekjes Havo 3 van professor Heertje heb ik geleerd als de vraag afneemt de aanbieders de prijzen gaan verlagen. Jeetje, wat vervelend.

Mooier kun je het bijna niet hebben. Dit is precies het effect wat je als centrale bank/overheid beoogd te bewerkstelligen als je de rente naar 13.5% zet.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Economie draait voorspoedig!

Bericht door Progresso » za sep 03, 2022 23:19

Nu moet de EU en de VS ook de rentes verhogen. Alleen heeft men daar 2 jaar lang niets gedaan. Zelfs de negatieve rentes zijn in Nederland niet gebruikt om de hele huizenvoorraad energieneutraal te maken. Men heeft simpelweg verzaakt. En nu, nu de nood echt aan de man is heeft men nog steeds slecht geïsoleerde huizen, rijzen de energienota's de pan uit en gaat onherroepelijk de hypotheekrente de komende maanden naar de vijf of zes procent. Huizen die nu een energierekening hebben van €500 of meer worden tonnen minder waard. De hypotheeklasten van de mensen die zich rijk gerekend hadden komen van een zeer koude kermis thuis.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Economie draait voorspoedig!

Bericht door quasimodo » zo sep 04, 2022 00:07

De woningbouw verenigingen zijn al een heel eind met hun voorraad te isoleren en voorzien van zonnepanelen. Voor de particuliere verhuur zie ik in de nabije toekomst hiervoor wel dwang maatregelen komen.

De hoge rentes zijn meestal alleen maar slecht nieuws voor starters. De nieuwbouw zal wel op zijn gat komen te liggen en er zullen minder woningen van eigenaar veranderen omdat mensen in hun eigen huis blijven zitten. Maar dramatische dalingen van prijs geeft dit zelden. De meeste mensen hebben onderhand er wel voor gekozen zijn huidige hypotheek langdurig vast te leggen.

En de prijzen kunnen wat mij betreft makkelijk een heel stuk omlaag dat is voor iedereen beter. Maar ik zie dit alleen gebeuren als er veel werkeloosheid komt.

Beter zou zijn als de overheid in zou grijpen en het bezit van meer als 1 huis zo onaantrekkelijk mogelijk maakt. En zorgt voor veel nieuwbouw. Maar dat zie ik beide nog niet zo vlug gebeuren.

De gestegen energie prijzen hebben hier niet zo veel invloed op. Je zal wel prijsverschillen krijgen tussen goede en slechte huizen. Maar je zal toch ergens moeten wonen. Dus als je niet in staat bent om de energie te betalen of je huis goedkoper te maken zal het met een trui of jas aan binnen worden met de kachel uit.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Economie draait voorspoedig!

Bericht door borsjea » ma sep 05, 2022 16:14

Isolatie programma's lopen in Nederland al sedert de jaren 80. Alle nieuwbouw projecten vanaf dat moment zijn al geïsoleerd wie een oude woning had kon via een waslijst aan subsidies zijn woning isoleren.
Kocht zelf in 1989 een nieuwbouw appartement deze was volledig geïsoleerd in die tijd voorzien van een VR ketel, zelfs als ik de CV niet aan had staan en er was buite vorst werd het niet kouder dan 17 graden in huis.
Bij de komst van zonnepanelen kwamen ook subsidie programma's denk alleen dat men deze programma's moet aanpassen en lokale opslag moet stimuleren zowel voor nieuwe als oude installaties, productie overdag ligt regelmatig boven de vraag. Nieuwe installaties alleen subsidie bij lokale opslag met een capaciteit gelijk of hoger dan het gemiddelde dag verbruikt.
Wellicht dat de probleem met de huidige tarieven van teruglever vergoeding 5 cent bij sommige aanbieders en een gemiddelde aankoopsprijs van 77 cent vanzelf oplost.
Krijg alleen de indruk dat bedrijven zelfs die met een eigen en geen gemeenschappelijke dak weinig actie ondernemen wat zonneenergie beteft terwijl men daar juist op het moment van vraag kan produceren.


Wat de aankoop van een goede of slechte geïsoleerde woning betreft hier bestaat al vele jaren het energie certificaat voor. In het begin niet echt populair maar tegenwoordig verplicht bij de verkoop. Of de koper er naar kijkt is maar de vraag. Zelf heb ik bij de verkoop in 2019 weinig moeite gedaan om het energielabel op te krikken gewoon de kadastrale gegevens gebruikt ondanks de aanwezigheid van een HR ketel wat zeker en extra puntje had opgeleverd.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Economie draait voorspoedig!

Bericht door borsjea » ma sep 05, 2022 19:44

Het is eigenlijk vreemd dat de huidige federale overheid recent weer heeft ingezet in contracten met conventionele energie producenten. We hebben nu het geluk dat er voldoende water is voor de waterkracht centrales, moet nu niet aan een crissis denken.
De afschaffing van importheffingen is niet voldoende om de vele burgers over te halen, huidige rentepercentages beperken de investeringen op dat punt. Goedkope investeringen vanuit de BNDES, als overheid ook het goede voorbeeld geven. Hoeveel M2 heeft het beroemd dak vd kamer en senaat? Hoeveel Megawatt kan daar worden opgewekt? Zonnepanelen op scholen kunnen tevens educatief werken als een monitor functie op een centrale plek hangt.
Er zijn nog steeds sectoren die gesubsidieerd stroom geleverd krijgen veel vd sectoren hebben enorme dak opervlaktes, laat ze gewoon de volle mep betalen. Bij de families met een renda baixo zo je ook kunnen overwegen om ipv een korting eenmalig een paneel van 550 watt met een microinverso te plaatsen, het meer gebruik betaal je gewoon de volle mep.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Economie draait voorspoedig!

Bericht door Progresso » ma sep 05, 2022 20:12

borsjea schreef:
ma sep 05, 2022 19:44
Het is eigenlijk vreemd dat de huidige federale overheid recent weer heeft ingezet in contracten met conventionele energie producenten.
Volgens mij alleen voor de reservecapaciteit die standbye moet staan. Het gaat nog maar om 5% van alle opgewekte electriciteit die fossiel wordt opgewekt. De rest is al zon, water, wind en biomassa.
borsjea schreef:
ma sep 05, 2022 19:44
We hebben nu het geluk dat er voldoende water is voor de waterkracht centrales, moet nu niet aan een crissis denken.
Snap het standpunt van Bolsonaro hier niet. De boeren hebben er toch alle belang bij dat de Amazone er voor blijft zorgen dat er voldoende regen in het zuiden blijft vallen. Wat dat betreft ben ik blijer met de draai die Lula na 30 jaar eindelijk heeft gemaakt. Wijsheid komt met de jaren denk ik dan maar.
borsjea schreef:
ma sep 05, 2022 19:44
Zonnepanelen op scholen kunnen tevens educatief werken als een monitor functie op een centrale plek hangt.
Zeker.

https://woodme.site/the-university-of-c ... ts-campus/
borsjea schreef:
ma sep 05, 2022 19:44
Bij de families met een renda baixo zo je ook kunnen overwegen om ipv een korting eenmalig een paneel van 550 watt met een microinverso te plaatsen, het meer gebruik betaal je gewoon de volle mep.
Ik heb werkelijk nooit begrepen dat men bij die honderduizenden Minha Casa, Minha Vida huizen niet standaard twee van die paneeltjes moest plaatsen. Ik kreeg destijds het botte antwoord dat ik maar binnen budget moest bouwen en als ik zonodig dat wilde maar uit eigen zak moest betalen. Maar ja, dat was maar een van de vele probleempjes met die MCMV corruptiepraktijken.

Hetzelfde geldt voor de kanalen en reservoirs van het drinkwatersysteem van Ceará. Iets van 8% verdampt gewoon per jaar. Bedek die 150 waterreservoirs en overkap die 1000 km aan kanalen.



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Economie draait voorspoedig!

Bericht door Martinho » wo sep 07, 2022 15:59

MCMV is ook niet voor de allerarmsten bij mijn weten, en twee paneeltjes is waarschijnlijk totaal onvoldoende. Ik heb het wel gezien bij heel simpel levende mensen in de amazone, die daarvoor helemaal niets aan elektra hadden, daar is het een uitkomst.



Plaats reactie