Economie draait voorspoedig!

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Economie draait voorspoedig!

Bericht door borsjea » do sep 08, 2022 00:52

Martinho schreef:
wo sep 07, 2022 15:59
MCMV is ook niet voor de allerarmsten bij mijn weten, en twee paneeltjes is waarschijnlijk totaal onvoldoende
Met twee paneeltjes van 550 zal je afhankelijk vd locatie gemiddeld per dag tussen de 4 en 6 Kwh opwekken.
Denk dat dit voor vele Minha casa huisjes voldoende is.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7215
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Economie draait voorspoedig!

Bericht door Progresso » do sep 08, 2022 14:05

borsjea schreef:
do sep 08, 2022 00:52
Met twee paneeltjes van 550 zal je afhankelijk vd locatie gemiddeld per dag tussen de 4 en 6 Kwh opwekken.
Denk dat dit voor vele Minha casa huisjes voldoende is.
Voor de lockdowns was dit nog niet eens mijn verbruik. Tijdens de lockdown een vrieskist en twee aircos aangeschaft. Maar zelfs met die grootverbruikers kom ik op max. 10kWh per dag.

Het komt bij mij een beetje over als dat geneuzel dat het minimumsalaris RS6000 zou moeten zijn. Als ik onze extreem dure private ziektekostenverzekering van onze maandelijkse uitgaven afhaal dan zit ik niet ver van die RS6000 en ik heb het gevoel dat ik in extreme weelde leef.

Ik ben blij dat nu eindelijk de bijstand hier naar een enigszins acceptabel niveau gaat. Van dat schandalige fooitje van RS150 van de Bolsa Familiá zijn we nu af. Die RS600 mag en kan nog wel een flinke slag omhoog. Hopelijk blijft, ongeacht welke kandidaat gaat winnen, de economie goed draaien waardoor minder mensen zonder werk zitten en minder mensen ook daadwerkelijk afhankelijk zijn van die Auxílio. Stel je kunt 4 miljoen mensen zo economisch onafhankelijk maken dat ze niet hoeven terug te vallen op die Auxílio dan kun je het bedrag budgetneutraal met 20% verhogen.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Economie draait voorspoedig!

Bericht door borsjea » do sep 08, 2022 21:58

Progresso schreef:
do sep 08, 2022 14:05
Voor de lockdowns was dit nog niet eens mijn verbruik. Tijdens de lockdown een vrieskist en twee aircos aangeschaft. Maar zelfs met die grootverbruikers kom ik op max. 10kWh per dag.
Mijn verbruik schommelt op maandbasis tussen de 255 e 275 Kwh, Ik rond dit af op 9 Kwh.
Werk al velen jaren volledig home office, computers, routers, mesh network staat 24 uur per dag aan. Een groot deel vd dag staat er op kantoor en elders in het huis 2 tv´s aan. De was/droog combinatie draait dagelijks wij drogen altijd machinaal, vaatwasser idem. Ik schat in dat alleen al de was/droog combinatie en vaatwasser 4 a 5 Kwh per dag verbruik.

Ik denk niet dat een Minha casa huis boven de 5 KWh per dag uitkomt



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4951
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Economie draait voorspoedig!

Bericht door quasimodo » za sep 10, 2022 09:47

Brazilië minder afhankelijk van China voor varkensvlees.

Pig Business: Lagere Braziliaanse varkensvleesexport in eerste zeven maanden 2022.
https://www.pigbusiness.nl/artikel/5404 ... nden-2022/



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Economie draait voorspoedig!

Bericht door borsjea » za sep 10, 2022 19:00

Minder export, meer beschikbaar voor de lokale markt wat over het algemeen een daling vd prijs betekent.
Maar ook onder de Brazilianen groeit de populariteit van varkensvlees. De tijd van R$ 9,98 voor een kg varkenshaas is helaas voorbij.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7215
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Economie draait voorspoedig!

Bericht door Progresso » do sep 15, 2022 23:20

En ook de cijfers van juli zien er zeer rooskleurig uit. Als deze indicator, een voorspeller van de PIB er niet naast zit dan is het bruto binnenlands product in juli met 1.17% gegroeid. Niet ten opzichte van vorige jaar, maar ten opzichte van de maand ervoor. Het lijkt mij onwaarschijnlijk veel.


https://www.opovo.com.br/noticias/econo ... ntral.html



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7215
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Economie draait voorspoedig!

Bericht door Progresso » do sep 22, 2022 19:10

Volgens de The Economist gaat het heel slecht met de economia.

De detailhandel denkt daar denk ik heel anders over:



Plaats reactie