TAP in de verkoop. AirFrance/KLM of Lufthansa

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

TAP in de verkoop. AirFrance/KLM of Lufthansa

Bericht door Progresso » wo sep 14, 2022 15:58

https://www.upinthesky.nl/2022/09/14/tap-te-koop/


Dit wordt wel interessant. TAP heeft een extreem groot marktaandeel op het transatlantische vervoer naar Brazilië.

Nu is TAP onderdeel van de Star-Alliance van Lufthansa. Als Lufthansa de koper wordt verandert er niet veel.

Als AirFrance de boel koopt worden de kaarten opnieuw geschud. Ongunstig voor een eventuele terugkeer van de hub Fortaleza. Aan de andere kant zou je kunnen beredeneren dat juist Lufthansa vol op Fortaleza gaat inzetten.

Ben benieuwd.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: TAP in de verkoop. AirFraine/KLM of Lufthansa

Bericht door Felix » wo sep 14, 2022 16:01

Aan de andere kant zou je kunnen beredeneren dat juist Lufthansa vol op Fortaleza gaat inzetten.

Waarom?



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: TAP in de verkoop. AirFraine/KLM of Lufthansa

Bericht door Progresso » wo sep 14, 2022 17:59

Stel dat AirFrance TAP koopt dan komt de Star-Alliance in dezelfde situatie als Skyteam (AirFrance, KLM) nu, namelijk een zeer matige dekking in Zuid-Amerika.

De Star-Alliance hub in Lisboa verdwijnt en de meest logische optie voor Noord-Europese maatschappijen is om die hub naar Fortaleza te verleggen, zodat heel Midden-en Zuid-Amerika bedient wordt. In combinatie met dagelijkse directe vluchten Frankfurt - SP/Rio heeft de Star Alliance weer deze regio afgedekt.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: TAP in de verkoop. AirFraine/KLM of Lufthansa

Bericht door Felix » wo sep 14, 2022 20:02

De Star-Alliance hub in Lisboa verdwijnt en de meest logische optie voor Noord-Europese maatschappijen is om die hub naar Fortaleza te verleggen, zodat heel Midden-en Zuid-Amerika bedient wordt.

Heeft luchthaven Fortaleza de structuur en de mogelijkheden om in een echte internationale hub te veranderen? Zou een modern vliegveld zoals in Natal dan niet eerder in aanmerking gaan komen?



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: TAP in de verkoop. AirFrance/KLM of Lufthansa

Bericht door Progresso » wo sep 14, 2022 21:27

De luchthaven Fortaleza is groot geworden. Landingsbaan is verlengd, nieuwe zeer moderne terminal en openbaar vervoer goed geregeld.

Ik denk dat met name de grotere hoeveelheid mogelijke businessclass passagiers ivm Pecém ook een grote rol speelt.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: TAP in de verkoop. AirFrance/KLM of Lufthansa

Bericht door quasimodo » wo sep 14, 2022 22:47

De Star-Alliance hub in Lisboa verdwijnt en de meest logische optie voor Noord-Europese maatschappijen is om die hub naar Fortaleza te verleggen, zodat heel Midden-en Zuid-Amerika bedient wordt.
Ging de vorige keer de verkoop ook niet door omdat de Portugese regering veel garanties wilde over belangrijkheid van Portugese luchthavens. Hebben ze die voorwaarden ook overboord gezet?



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: TAP in de verkoop. AirFrance/KLM of Lufthansa

Bericht door Progresso » do sep 15, 2022 00:53

quasimodo schreef:
wo sep 14, 2022 22:47
Ging de vorige keer de verkoop ook niet door omdat de Portugese regering veel garanties wilde over belangrijkheid van Portugese luchthavens. Hebben ze die voorwaarden ook overboord gezet?
Ze hebben net zoals KLM/AirFrance extreem veel overheidssteun gekregen en onder zeer strikte voorwaarden mocht dat.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: TAP in de verkoop. AirFrance/KLM of Lufthansa

Bericht door borsjea » do sep 15, 2022 13:03

Grote vraag is zullen er luchtvaartmaatschappijen zijn die op dit moment voldoende cashflow hebben om een ander over te nemen?



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: TAP in de verkoop. AirFrance/KLM of Lufthansa

Bericht door quasimodo » za sep 17, 2022 15:34

Luchtvaartnieuws.nl: Ryanair verwacht over 5 tot 6 jaar 's werelds grootste airline te zijn.
https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/ ... ne-te-zijn



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: TAP in de verkoop. AirFrance/KLM of Lufthansa

Bericht door Felix » do sep 22, 2022 23:16




Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: TAP in de verkoop. AirFrance/KLM of Lufthansa

Bericht door Progresso » do sep 22, 2022 23:29

Lekker verhaal. Verliesgevend tot 2025, informatie van 1.5 miljoen klanten inclusief creditcards en paspoorten liggen op straat, bagageafhandelaar failliet, vertragingen en met geen mogelijkheid de kans zien om de prijs te verlagen.

Enige lichtpuntje, ze nemen Canoa Quebrada in overweging als mogelijke bestemming.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: TAP in de verkoop. AirFrance/KLM of Lufthansa

Bericht door quasimodo » vr sep 23, 2022 08:27

Enige lichtpuntje, ze nemen Canoa Quebrada in overweging als mogelijke bestemming.
Daar kunnen toch alleen maar kleine vliegtuigen landen? Is dit met tussenstop of het laatste stukje met de bus?



comulder
Artikels: 0
Berichten: 615
Lid geworden op: do jul 30, 2009 13:52

Re: TAP in de verkoop. AirFrance/KLM of Lufthansa

Bericht door comulder » vr sep 23, 2022 10:34

quasimodo schreef:
vr sep 23, 2022 08:27
Enige lichtpuntje, ze nemen Canoa Quebrada in overweging als mogelijke bestemming.
Daar kunnen toch alleen maar kleine vliegtuigen landen? Is dit met tussenstop of het laatste stukje met de bus?
In Aracati bevindt zich sinds een aantal jaren toch een internationaal vliegveld?
Zo is het destijds wel gepresenteerd.



Wade
Artikels: 0
Berichten: 1011
Lid geworden op: za mei 05, 2007 23:16
Locatie: Bélgica

Re: TAP in de verkoop. AirFrance/KLM of Lufthansa

Bericht door Wade » vr sep 23, 2022 15:26

comulder schreef:
vr sep 23, 2022 10:34
quasimodo schreef:
vr sep 23, 2022 08:27
Enige lichtpuntje, ze nemen Canoa Quebrada in overweging als mogelijke bestemming.
Daar kunnen toch alleen maar kleine vliegtuigen landen? Is dit met tussenstop of het laatste stukje met de bus?
In Aracati bevindt zich sinds een aantal jaren toch een internationaal vliegveld?
Zo is het destijds wel gepresenteerd.

De runway is 1800 meter lang.
Voor de A321 geen operationeel probleem, voor de A330 (met fuel en cargo) is dat iets te kort.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: TAP in de verkoop. AirFrance/KLM of Lufthansa

Bericht door Felix » vr sep 23, 2022 15:32

Ik vraag me af of de TAP nog lang zal bestaan.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: TAP in de verkoop. AirFrance/KLM of Lufthansa

Bericht door Progresso » vr sep 23, 2022 16:41

Wade schreef:
vr sep 23, 2022 15:26
De runway is 1800 meter lang.
Voor de A321 geen operationeel probleem, voor de A330 (met fuel en cargo) is dat iets te kort.
Ze vliegen nu toch ook de oceaan over met die Airbus321. Dat was het hele idee van die Neeleman destijds. Volgens mij waren ze zelfs van plan om met een 321Neo long range naar het zuiden van Brazilië te vliegen.

Ik zou me kunnen voorstellen dat ze kijken om zo'n Airbus 321 in te zetten op een combinatie Maranhão, Jeri en Canoa.

In Parajuru zit het nu al vol met Duitsers, Oostenrijkers en Zwitsers. In Fortim is het afgeladen met voornamelijk Fransen. Voornamelijk kitesurfers. Jeri is een prachtige toeristenbestemming (soort Venetië aan het worden) en Maranhão is gewoon een hele bijzondere plek.

Die vlucht naar Fortaleza zit tot aan de nok toe aan vol en een tweede dagelijkse vlucht is niet handig.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: TAP in de verkoop. AirFrance/KLM of Lufthansa

Bericht door borsjea » vr sep 23, 2022 17:18

Wade schreef:
vr sep 23, 2022 15:26
De runway is 1800 meter lang.
Voor de A321 geen operationeel probleem, voor de A330 (met fuel en cargo) is dat iets te kort.
Weet niet wat de afstand vanaf Porto of Lisabon is. de A321 heeft een vluchtbereik van 5500km. Ook een boeing 737-700 kan daar landen daar is het bereik echter maar 3500Km van.
Als ik kijk naar de ligging van de baan 09/27 dan is daar nog voldoende ruimte om een stuk aan vast te plakken, geen idee of daar al plannen voor zijn of eisen mbt privitarisering



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: TAP in de verkoop. AirFrance/KLM of Lufthansa

Bericht door borsjea » vr sep 23, 2022 17:32

Progresso schreef:
vr sep 23, 2022 16:41
Ik zou me kunnen voorstellen dat ze kijken om zo'n Airbus 321 in te zetten op een combinatie Maranhão, Jeri en Canoa.

In Parajuru zit het nu al vol met Duitsers, Oostenrijkers en Zwitsers. In Fortim is het afgeladen met voornamelijk Fransen. Voornamelijk kitesurfers. Jeri is een prachtige toeristenbestemming (soort Venetië aan het worden) en Maranhão is gewoon een hele bijzondere plek.

Die vlucht naar Fortaleza zit tot aan de nok toe aan vol en een tweede dagelijkse vlucht is niet handig.
Het grote voordeel bij Tap is de ligging van hun thuisbasisen, vanuit vrijwel alle Europese luchthavens ligt het op de route en heb je niet of nauwelijks te maken met een omweg.



Wade
Artikels: 0
Berichten: 1011
Lid geworden op: za mei 05, 2007 23:16
Locatie: Bélgica

Re: TAP in de verkoop. AirFrance/KLM of Lufthansa

Bericht door Wade » zo sep 25, 2022 02:26

Progresso schreef:
vr sep 23, 2022 16:41
Wade schreef:
vr sep 23, 2022 15:26
De runway is 1800 meter lang.
Voor de A321 geen operationeel probleem, voor de A330 (met fuel en cargo) is dat iets te kort.
Ze vliegen nu toch ook de oceaan over met die Airbus321. Dat was het hele idee van die Neeleman destijds. Volgens mij waren ze zelfs van plan om met een 321Neo long range naar het zuiden van Brazilië te vliegen.

Klopt. Ze vliegen ermee naar Boston, Toronto, Natal, Maceio onder andere.

borsjea schreef:
vr sep 23, 2022 17:18
Wade schreef:
vr sep 23, 2022 15:26
De runway is 1800 meter lang.
Voor de A321 geen operationeel probleem, voor de A330 (met fuel en cargo) is dat iets te kort.
Weet niet wat de afstand vanaf Porto of Lisabon is. de A321 heeft een vluchtbereik van 5500km. Ook een boeing 737-700 kan daar landen daar is het bereik echter maar 3500Km van.
Als ik kijk naar de ligging van de baan 09/27 dan is daar nog voldoende ruimte om een stuk aan vast te plakken, geen idee of daar al plannen voor zijn of eisen mbt privitarisering

Die LR versie van de A321 kan ongeveer 7000 km non-stop vliegen (heeft een grotere centrale brandstoftank en wat minder cargoruimte daardoor).
Ruim voldoende...

Felix schreef:
vr sep 23, 2022 15:32
Ik vraag me af of de TAP nog lang zal bestaan.

TAP heeft al zo lang ik mij kan herinneren financiële problemen.
Door de strategische ligging van Lissabon en het netwerk in Brazilië zal die maatschappij volgens mij toch wel blijven bestaan in de een of andere structurele vorm. Op dit moment zijn er in Europa volgens mij geen financieel gezonde maatschappijen (de combinatie COVID en Oekraïne is wat van het 'goede' teveel). KLM/AF zit ook al jaren in een bedje ziek, en tegenwoordig krijgen zelfs de immer imperialistische big boys van Lufthansa de pleuris als ze hun omzetcijfers tegenover de onkosten bekijken.
Er zullen in de nabije toekomst wel wat kleinere spelers gaan sneuvelen in Europa, wat eigenlijk perfect logisch is. In de VS zijn deze al jaren geleden allemaal gefusioneerd tot 3 grote spelers (American, United, Delta en dan nog wat low-cost spelers als Southwest en JetBlue). Dat in Europa elk land zijn eigen maatschappijtje moet hebben is niet meer van deze tijd.
Maar Portugal/Lissabon zal hoe dan ook een geprefereerd knooppunt richting Brazilië blijven, denk ik.



Plaats reactie