vliegdekschip vol asbest doelloos voor de Braziliaanse kust.

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

vliegdekschip vol asbest doelloos voor de Braziliaanse kust.

Bericht door quasimodo » zo okt 30, 2022 09:32

Schuttevaer.nl: Vliegdekschip vol asbest doelloos voor Braziliaanse kust.
https://www.schuttevaer.nl/nieuws/actue ... anse-kust/



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: vliegdekschip vol asbest doelloos voor de Braziliaanse kust.

Bericht door Progresso » zo okt 30, 2022 14:33

Schenken aan Ukraine?



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: vliegdekschip vol asbest doelloos voor de Braziliaanse kust.

Bericht door Felix » zo okt 30, 2022 15:06

Schenken aan Ukraine?

Nee, aan Ukraine moeten we moderne wapens leveren.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: vliegdekschip vol asbest doelloos voor de Braziliaanse kust.

Bericht door Felix » vr nov 04, 2022 21:20

Het zou zo maar ergens kunnen zinken, een ongeluk zit immers in een klein hoekje en het schip is al bejaard.

https://www.uol.com.br/nossa/colunas/hi ... ambuco.htm



Gebruikersavatar
Ivan Bahia
Artikels: 0
Berichten: 189
Lid geworden op: za jul 21, 2018 16:19
Locatie: Salvador / Bahia
Contacteer:

Re: vliegdekschip vol asbest doelloos voor de Braziliaanse kust.

Bericht door Ivan Bahia » ma nov 07, 2022 00:35

Felix schreef:
zo okt 30, 2022 15:06
Schenken aan Ukraine?
Nee, aan Ukraine moeten we moderne wapens leveren.
Vlug aan de Russen overmaken dan :lol:


Je leeft maar één keer, maak er het beste van en ... geniet :D
Je kan ons steeds bereiken voor Bahia-informatie via onze site https://ivan-salvador-bahia-guide.com.br/

borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: vliegdekschip vol asbest doelloos voor de Braziliaanse kust.

Bericht door borsjea » vr nov 11, 2022 16:03




Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: vliegdekschip vol asbest doelloos voor de Braziliaanse kust.

Bericht door Felix » do feb 02, 2023 03:42

Het Braziliaanse Ministerie van Defensie heeft besloten het vliegdekschip São Paulo (lengte 266m) tot zinken te gaan brengen op 350 km buiten de Braziliaanse kust waar de oceaan 5.000 meter diep is. Volgens de marine is gepland tot zinken brengen het beste daar het schip in de staat waarin het verkeert anders zeker spontaan zal zinken.

Volgens het Hydrografische Centrum van de Marine is het betreffende gebied uitgekozen omdat het wrak daar geen milieuschade zal veroorzaken en ook het scheepvaartverkeer niet zal hinderen.

Vliegdekschip São Paulo..jpg



joaninha
Artikels: 0
Berichten: 493
Lid geworden op: ma sep 25, 2017 20:48

Re: vliegdekschip vol asbest doelloos voor de Braziliaanse kust.

Bericht door joaninha » do feb 02, 2023 11:34

Ik denk dat dat ook de beste optie is. Als het alleen om de asbest gaat die nog aanwezig is, na het verwijderen van het grootste deel ervan dan is er weinig risico. In Nederland en België bestaan nog veel drinkwaterleidingen uit asbest. Zo' n 25% van de leidingen. We krijgen via drinkwater en voedsel dagelijks asbest binnen. Asbest is in de lucht erg gevaarlijk. Onder water is het een stuk minder schadelijk. Ik denk dat de hoeveelheid plastic die dagelijks via rivieren in zee belandt vele malen schadelijker is dan wanneer dit oude schip met een kleine hoeveelheid gebonden asbest op de zeebodem ligt.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: vliegdekschip vol asbest doelloos voor de Braziliaanse kust.

Bericht door Felix » do feb 02, 2023 13:11

Ik denk dat dat ook de beste optie is. Als het alleen om de asbest gaat die nog aanwezig is, na het verwijderen van het grootste deel ervan dan is er weinig risico. In Nederland en België bestaan nog veel drinkwaterleidingen uit asbest.

In Brazilië zijn veel (de meeste?) waterreservoirs op huizen van asbest. Ook delen van dakbedekking zijn vaak van dit spul. Het is nu wel sinds een paar jaar verboden.

Ik vraag me af, het is me gewoon onbekend, of asbest gaat drijven als het loskomt.

"Quando o amianto foi proibido no Brasil?

A extração, produção, venda e uso do amianto foram proibidos em território brasileiro pelo Supremo Tribunal Federal (STF) em novembro de 2017 devido aos riscos nocivos à saúde humana."



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: vliegdekschip vol asbest doelloos voor de Braziliaanse kust.

Bericht door borsjea » do feb 02, 2023 14:23

Felix schreef:
do feb 02, 2023 13:11
Ik vraag me af, het is me gewoon onbekend, of asbest gaat drijven als het loskomt.
Of net als de microplastics via vis in onze voedselketen komt.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: vliegdekschip vol asbest doelloos voor de Braziliaanse kust.

Bericht door Progresso » do feb 02, 2023 15:36

Het gaat de natuurlijk om dat je de natuur niet als afvaldump plaats moet gebruiken en zeker niet voor het dumpen van radio-actief afval zoals op dit schip aanwezig is.

Correct zou zijn als Lula zijn verantwoordelijkheid neemt en de wereld laat zien dat hij zijn rotzooi opruimt.

Het is van een volstrekte hypocrisie van deze regering dat Marina Silva haar mondje dicht houdt.

Er bestaan professionele sloopbedrijven die een dergelijk schip professioneel ontmantelen. Daar krijg je, zeker in het geval van asbest en radioactief afval een forse rekening voor.

Het verbaast me waarom een club als Greenpeace geen enkele ophef maakt. Iedere scheet die Bolsonaro liet was reden voor veel verkeer op de sociale medias. Je kunt nu krekels horen.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: vliegdekschip vol asbest doelloos voor de Braziliaanse kust.

Bericht door Felix » do feb 02, 2023 16:21

Correct zou zijn als Lula zijn verantwoordelijkheid neemt en de wereld laat zien dat hij zijn rotzooi opruimt.

Dit is de rotzooi van bolsonaro niet van Lula.

Er bestaan professionele sloopbedrijven die een dergelijk schip professioneel ontmantelen. Daar krijg je, zeker in het geval van asbest en radioactief afval een forse rekening voor.

Het schip was op weg naar zo'n sloopbedrijf in Turkije maar het contract werd tijdens de reis ongedaan gemaakt omdat men op de bestemming van mening was dat er meer schadelijke elementen in het schip konden zitten dan aanvankelijk vermeld.

https://www.cavok.com.br/apos-ser-proib ... -ao-brasil


Het schip is er momenteel zo slecht aan toe dat het op elk moment uit zichzelf kan zinken en het is beter dit gepland in een tevoren uitgekozen gebied te doen. Het zou een reis naar een andere sloper niet overleven. Een Saudische groep heeft nu nog een bod op het schip gedaan, maar het probleem is dat het - indien het nog zeewaardig genoeg zou zijn - in bepaalde territoriale wateren geweigerd wordt.

Het verbaast me waarom een club als Greenpeace geen enkele ophef maakt. Iedere scheet die Bolsonaro liet was reden voor veel verkeer op de sociale medias. Je kunt nu krekels horen.

Het schip wordt gevolgd door een Greenpeace boot.

Het gaat de natuurlijk om dat je de natuur niet als afvaldump plaats moet gebruiken en zeker niet voor het dumpen van radio-actief afval zoals op dit schip aanwezig is.

Wat fijn in jou een natuurverdediger te ontdekken!

Na studie heeft men besloten dat dit de minst slechte plaats is.



joaninha
Artikels: 0
Berichten: 493
Lid geworden op: ma sep 25, 2017 20:48

Re: vliegdekschip vol asbest doelloos voor de Braziliaanse kust.

Bericht door joaninha » vr feb 03, 2023 21:41

Asbest komt gewoon in de natuur voor. Wordt gewonnen in mijnen. Door geologische activiteit zal het ook wel aan de oppervlakte komen en eroderen. Het is natuurlijk niet de bedoeling om de oceanen als dumpplaats voor alles en nog wat te gebruiken. Maar de milieuschade is beperkt wanneer dat schip in diepe wateren zinkt. Via de rivieren komen dagelijks duizenden tonnen plastic in de oceanen die eroderen tot microplastics en in onze voedselketen komen. Dat is veel en veel schadelijker. Door het schip ergens te slopen komen ook gifstoffen vrij. En de asbest wordt vervolgens ergens begraven. Dus ook ergens gedumpt. Van dat schip is in de loop van jaren niets meer over. Vaak zijn scheepswrakken zelfs een verrijking voor het zeeleven. Veel wrakken worden zelfs bewust tot zinken gebracht in ondiepe wateren waar ze kunstmatige koraalriffen gaan vormen.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: vliegdekschip vol asbest doelloos voor de Braziliaanse kust.

Bericht door Progresso » za feb 04, 2023 01:00

De oceaan is geen dumpplaats.

Dat de mensheid en massa plastic dumpt is natuurlijk een slecht excuus om ook maar een schip vol met giftig en radioactief afval te dumpen.

Het minste probleem lijkt mij die 1000 ton asbest. Maar er is volgens het artikel van Folha sprake van radioactief materiaal.

Ook de milieuinspectie Ibama komt nu aankakken en men heeft het over een reeks van giftige stoffen.

Brazilië slaat natuurlijk een internationaal pleefiguur als ze dit schip afzinken.



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: vliegdekschip vol asbest doelloos voor de Braziliaanse kust.

Bericht door Martinho » za feb 04, 2023 01:20

Is Ibama een milieuinspectie? Ik dacht van niet hoor.

Mijn mening: als niemand het aandurft dat schip op enigszins verantwoorde manier af te breken moet je toch wat. En giftige stoffen zijn er altijd wel, waar ga je daarmee heen dan? Uit het oog is geen echte oplossing.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: vliegdekschip vol asbest doelloos voor de Braziliaanse kust.

Bericht door borsjea » za feb 04, 2023 02:17

Een schip wat op breken staat of op 350km vd kust laten zinken naar 5000 diepte of deze naar bv de haven van Pecem slepen met het risico dat hij op een korte afstand vd kust breekt en zinkt naar een diepte van zeg 100 meter.
Vul maar in waar je voorkeur naar uitgaat.





joaninha
Artikels: 0
Berichten: 493
Lid geworden op: ma sep 25, 2017 20:48

Re: vliegdekschip vol asbest doelloos voor de Braziliaanse kust.

Bericht door joaninha » za feb 04, 2023 11:58

Uiteraard was ergens verantwoord slopen de beste oplossing geweest. Maar in dit geval is het zo de beste oplossing. Want andere betere alternatieven waren er op korte termijn niet. En er zat echt geen 1000 ton asbest in. Ik las dat de meeste schadelijke stoffen al verwijderd waren en er nog maar zo'n 10 ton aanwezig was. Zware metalen zullen ook ongetwijfeld in de vorm van verf aanwezig zijn. Maar slechts langzaam aan het water worden afgegeven. Maar ook bij varende schepen wordt dit door erosie van de antifouling en zink anodes afgegeven in het water. En ook zink en andere zware metalen komen gewoon voor in het water. Ons lichaam en de natuur kan er niet zonder. Maar natuurlijk met mate.



joaninha
Artikels: 0
Berichten: 493
Lid geworden op: ma sep 25, 2017 20:48

Re: vliegdekschip vol asbest doelloos voor de Braziliaanse kust.

Bericht door joaninha » za feb 04, 2023 12:29

En ik erger me groen en geel aan de overtrokken reactie van veel hypocriete Nederlanders op deze actie van Brazilië . Want WIJ doen zulke dingen niet. WIJ exporteren geen plastic afval en afgedankte electronica naar derde wereldlanden. Onze reders dumpen geen afgedankte schepen op de stranden in derde wereldlanden. En toen een paar jaar geleden de US navy bij een oefening bij Hawaii een afgedankt marineschip liet zinken vonden we dat blijkbaar best. Wij zijn de beste.

https://www.plasticsoupfoundation.org/2 ... icafval-2/



Plaats reactie