R$ 2.890.489.835.290,32.

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

R$ 2.890.489.835.290,32.

Bericht door Progresso » wo jan 04, 2023 21:10

R$ 2,8 triljoen, ofwel R$ 2.890 miljard is er in 2022 door de regering Bolsonaro aan belastingen binnengesleept. Dat is ruim 11% meer dan het jaar ervoor en nog nooit eerder is er zoveel belasting opgehaald.

Wat dan wel heel raar is dat al die Lula-fanboys continu beweren dat men zit opgescheept met een fiscale puinhoop.

Hoe dan, vraag ik mij dan af.



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: R$ 2.890.489.835.290,32.

Bericht door Martinho » do jan 05, 2023 16:56

Prima toch, op zich?
Het enige belangrijke gegeven is: waar werd het aan uitgegeven?

En ten tweede misschien: hoe komt het dat het opeens 11% hoger is? Is het inflatie? Zijn de mensen/bedrijven opeens 11% meer gaan verdienen? Zijn de bekende belastingontduikers opeens keihard aangepakt?

Of is dit om te bewijzen hoe goed Bolsonaro was voor het land. Hij heeft de verkiezingen gewoon verloren, op democratische wijze. Je hoeft geen fan van iemand te zijn, alleen maar democraat.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: R$ 2.890.489.835.290,32.

Bericht door Progresso » do jan 05, 2023 20:48

Links komt met het argument dat ze geconfronteerd worden met een fiscale puinhoop.

Door 2 jaar forse economische groei (5% en 3,5%) stijgen automatisch de belastinginkomsten.

Het lijkt er zelfs op dat 2022 met een begrotingsoverschot wordt afgesloten.

Of Brazilië zich alle plannen en bijbehorende overheidsuitgaven kan permitteren is nog de vraag. Voorlopig lijkt er heel weinig begrotingsdiscipline.

Meestal straft de markt dat keihard af. Degenen die het gelag betalen zijn ALTIJD de allerarmsten.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: R$ 2.890.489.835.290,32.

Bericht door borsjea » vr jan 06, 2023 15:11

Progresso schreef:
wo jan 04, 2023 21:10
R$ 2,8 triljoen, ofwel R$ 2.890 miljard is er in 2022 door de regering Bolsonaro aan belastingen binnengesleept. Dat is ruim 11% meer dan het jaar ervoor en nog nooit eerder is er zoveel belasting opgehaald.

Wat dan wel heel raar is dat al die Lula-fanboys continu beweren dat men zit opgescheept met een fiscale puinhoop.

Hoe dan, vraag ik mij dan af.
Grote vraag waar is dat geld dan gebleven? Hoe komt het dat er op standaard uitgaves die normaal jaarlijks worden geindexeerd enorme bezuiniging op de begroting zijn uitgevoerd. Keer op keer heb ik op dit forum aangekondigde bezuinigingen gepost en juist in de sectoren de de minderen in de samen leving troffen. Wellicht had de oude president het zonder deze bezuinigingen wel hebben gered. Velen raakte in de laatste maanden hun baan of beurs kwijt door de bezuinigingen. Als het geld dan toch tegen de plinten klotste dan was dit allemaal niet nodig geweest. Bezuiniging zijn bij mij het signaal dat de pot bijna leeg is of zelfs leeg.
Je kan dan extra gelden binnen halen maar als je aan de andere kant een veelvoud daarvan uitgeeft is het resultaat nog steeds negatief. Verantwoording van alle uitgaven en geen zaken voor 100 jaar verborgen houden.
Wellicht is het verkeerd om de inkomsten te vergelijken met een corona jaar, hoe verhouden de inkomsten zich met 2019? Ik kan me voorstellen dat de inkomsten over 2021 een stuk lager lagen dan normaal.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: R$ 2.890.489.835.290,32.

Bericht door quasimodo » vr jan 27, 2023 15:04

Wat dan wel heel raar is dat al die Lula-fanboys continu beweren dat men zit opgescheept met een fiscale puinhoop.

Hoe dan, vraag ik mij dan af.
Misschien dat onderstaand artikel enig licht kan brengen wat er gebeurt als je de inflatie ziet oplopen wat je onnodig zag gebeuren halverwege Bolsonaro zijn periode. En waar ze bij de wereldwijde crisis zag dat Brazilië er relatief gunstig vanaf is gekomen doordat ze geprofiteerd hebben dat ze veel grondstoffen hebben. Die je nu ook weer sterk ziet dalen wat niet gunstig is voor Brazilië.:

https://www.bnr.nl/nieuws/economie/1050 ... oed-nieuws

Nu heeft Lula een situatie over gekregen waar weliswaar meer belastinginkomsten zijn maar grote groepen de rekeningen niet of moeilijker kunnen betalen. Dus die zal hij deels moeten compenseren. Hetzelfde geld voor de kosten die hij aan het overheidsapparaat kwijt is die zullen stijgen als hij net zoveel dingen wil kopen als zijn voorganger. Verder zullen de overheidsmedewerkers ook meer salaris gaan eisen om de inflatie geheel of gedeeltelijk te compenseren. En bovendien zal hij langzaam meer moeten gaan betalen voor eerder geleend geld en meteen voor eventueel nieuw gemaakte schulden doordat de centrale bank terecht de rente heeft verhoogd zodat de inflatie niet helemaal uit de hand is gelopen.

Dit is waarom ik en meerdere reageerders je uitspraken van het geld klotst tegen de plinten bij de Braziliaanse overheid hebben proberen te nuanceren. Maar als dadelijk blijkt dat er geld geleend moet worden omdat er overheids tekorten ontstaan zal het wel Lula zijn schuld zijn en had Bolsonaro een veel beter financieel beleid.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: R$ 2.890.489.835.290,32.

Bericht door Progresso » za jan 28, 2023 00:17

quasimodo schreef:
vr jan 27, 2023 15:04
Dit is waarom ik en meerdere reageerders je uitspraken van het geld klotst tegen de plinten bij de Braziliaanse overheid hebben proberen te nuanceren. Maar als dadelijk blijkt dat er geld geleend moet worden omdat er overheids tekorten ontstaan zal het wel Lula zijn schuld zijn en had Bolsonaro een veel beter financieel beleid.
De feiten spreken voor zich. Voor het eerst sinds 9 jaar is er en overschot op de lopende rekening van RS 54 miljard. Er is dus in 2022 RS 54 miljard meer aan belasting- en andere overheidsinkomsten binnengekomen dan dat die overheid heeft uitgegeven.

Dit ondanks het feit dat er per maand 30 miljoen families minimaal RS600 per maand en in het jaar 6 gasflessen gratis hebben ontvangen.

https://www.gov.br/tesouronacional/pt-br



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: R$ 2.890.489.835.290,32.

Bericht door quasimodo » za jan 28, 2023 01:20

De feiten spreken voor zich. Voor het eerst sinds 9 jaar is er en overschot op de lopende rekening van RS 54 miljard.
Er komt automatisch meer belasting binnen als je een percentage vangt van alles wat geconsimeerd wordt en dit 10% meer duurder wordt als begroot door inflatie. Maar de vraag hoeveel er van over blijft als je werknemers meer loon willen om dit te compenseren. Volgens mij heeft Bolsonaro nog net voordat hij vertrok de rechtsspraak loonsverhoging gegeven voor dit scenario. Hoeveel is er dan nog over om de rest van de ambtenaren te compenseren? En dat zijn nog maar 2 groepen die als ze niet achteruit willen gaan gecompenseerd dienen te worden willen ze dezelfde levensstandaard behouden als voor Bolsonaro.

De schade die Bolsonaro heeft veroorzaakt door de extra grote inflatie t.o.v. de rest van de wereld gedurende zijn reageer periode is vele malen groter als die ene meevaller van 54 miljard. Nog afgezien van de 3 andere jaren met meer schuld.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: R$ 2.890.489.835.290,32.

Bericht door Progresso » vr feb 24, 2023 19:30

En ook de federale belastinginkomsten voor de maand januari 2023 zijn nog nooit zo hoog geweest.
Brazil's revenue service reported that tax revenue totaled 251.745 billion reais in January 2023, representing a 1.1 percent growth compared to the same month in the previous year and the best performance for this period since the series began in 1995.
source: Ministério da Fazenda, Brazil



Plaats reactie