Benzineprijzen flink omhoog

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7215
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Benzineprijzen flink omhoog

Bericht door Progresso » vr mei 19, 2023 01:03

borsjea schreef:
vr mei 19, 2023 00:38
Als ik de aankondigingen van BYD zie dan zal men hier eerst voornamelijk plug-in hybrides produceren, waarbij de wens van Brazilië is op alcohol.
Plug-in hybrides zijn complexe auto's en dus duur. Niet alleen in aanschaf, maar ook in onderhoud.

De kleine batterij is meestal slecht geïntegreerd en gaat vaak maar 10 jaar mee.

Ik snap werkelijk niet dat Lula gewoon tegen die fabrikanten zegt dat die in dat lage segment gewoon goedkope EV's wil hebben met een wat kleiner accupakket en daar wat belastingvoordelen tegenover zet.

Maar wat ik al helemaal niet begrijp is dat hij zo drukt op het autobezit voor de lagere inkomensklasse. De maatschappelijke kosten van auto's zijn enorm. De binnensteden verstoppen en het gebruik van het OV neemt jaar op jaar af (er moet steeds meer geld bij).

Kijk naar Zürich, London, Parijs en Amsterdam. Zet in op leefbare steden, zeer goed, veilig en betaalbaar OV, stimuleer de Ubers van deze wereld, maar haal die auto's uit de stad.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4094
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Benzineprijzen flink omhoog

Bericht door borsjea » vr mei 19, 2023 01:51

Progresso schreef:
vr mei 19, 2023 01:03
stimuleer de Ubers van deze wereld, maar haal die auto's uit de stad.
En zijn het nu net niet de Uber rijders die met name in dit segment auto's rijden?
De arbeidsmarkt trekt weer aan en dat merk je ook dat het lastiger wordt om op bepaalde momenten een Uber te bestellen of dat je een flinke toeslag moet betalen, de nieuwe Caro pop zal wellicht voor een groep mensen een verdienmodel kunnen zijn.
Om het OV te promoten zou je drastische in de prijs moeten gaan snijden, gelukkig zie je steeds meer gemeenten daar kiezen voor een electrische uitvoering waar dan wel de aanschaf duurder is maar de operationele kosten flink daalt en de electra kosten 1/5 vd dieselprijs is. Deze prijs kan met gebruik van panelen nog verder worden verlaagd.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4952
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Benzineprijzen flink omhoog

Bericht door quasimodo » vr mei 19, 2023 14:32

Om het OV te promoten zou je drastische in de prijs moeten gaan snijden.
In mijn ervaring met het ov is dat niet de prijs het probleem is maar de veiligheid. Vooral de stadsbus is gokken met je spullen. Daarom zie je de mensen die het enigzins kunnen betalen kiezen voor veel duurdere alternatieven. Hier zou een Progresso oplossing wel op zijn plaats zijn. Namelijk en de chauffeur bewapenen en een gewapende conducteur. Dan zou je ook de bussen weer 's-nachts kunnen laten rijden. Nu zie je vaak dat of horeca en hotels endergelijke hun werktijden aanpassen aan de bustijden of het personeel grote kosten heeft om thuis te komen.

Dat werkt bij de metro beter, en daar is het ook vaak druk, maar ook die durven ze in Rio de Janeiro ook niet 's-nachts te laten rijden.

Bij de regionale bussen zie je dit minder. Vertrekken van een beveiligd perron in de stad voelt in ieder geval een stuk veiliger. Of dit nu ook nog het geval is weet ik niet. Het is al een paar jaar geleden dat ik met zo'n bus gereden heb. En ik hoor mijn vriendin steeds meer zeggen dat de veiligheid steeds verder af neemt met name in de dorpen waar een groot gedeelte van haar familie woont. Maar ook in de woonwijken in de stad. Vond het wel altijd een prettige manier van reizen. Maar ik deed het dan ook om dat je door allerlei stadjes te rijden wat te zien had onderweg i.p.v. alleen de snelweg vaak 1 richting met de bus en de andere met de taxi of Uber.

Bovendien zie je ook steeds meer mensen met de fiets. Hier is nog wel veel te winnen qua stadsontwikkeling en opvoeding van andere bestuurders. En ook hier speelt veiligheid een belangrijk obstakel. Er zijn te veel wijken waar de mensen bang zijn om doorheen te gaan. Als je in Fortaleza wil reizen tussen de 2 populairste stranden Iracema en de Praia futuro bijvoorbeeld is zelfs overdag alleen de auto aan te raden. Terwijl het maar een paar kilometer is. Alleen maar omdat er een klein verpauperd wijkje tussen ligt en de bus regelmatig wordt overvallen omdat de kans op een grote buit de criminelen lokt.

De prijs zou je voor de armere bevolking kunnen regelen door dit voor hen te subsidiëren.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4094
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Benzineprijzen flink omhoog

Bericht door borsjea » za jun 17, 2023 17:57

quasimodo schreef:
di mei 16, 2023 14:57
En we hebben inderdaad gezien hoe dat afloopt toen al de geproduceerde rijst en bonen die in eigen land geproduceerd worden ineens te duur werden voor de eigen bevolking.
De oorzaak in de stijging van deze producten is ook brandstof gerelateerd. Boeren kozen massaal voor de productie van suikerriet en soja voor die alcohol en biodiesel productie brengt voor de ondernemer per hectare veel meer geld in het laadje.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4094
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Benzineprijzen flink omhoog

Bericht door borsjea » za jun 17, 2023 17:59

Opnieuw nadat een aantal staten recent hadden te maken met een prijsverhoging door de invoering van een unieke ICMS op brandstof een zeer lichte verlaging vd brandstof prijzen.

https://www.poder360.com.br/economia/pr ... s-diz-anp/



Plaats reactie