Verkoop nieuwe autos stort in: -34%

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Verkoop nieuwe autos stort in: -34%

Bericht door borsjea » di mar 21, 2023 14:33

Ondanks dat de auto verkopen de eerste twee maanden van 2023 beter waren dan in 2022 zal de productie bij diverse constructeurs tijdelijk worden stilgelegd. En ook hier weer is het de hoge rente die een groei tegenhoud.

https://g1.globo.com/economia/noticia/2 ... enda.ghtml



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Verkoop nieuwe autos stort in: -34%

Bericht door Progresso » di mar 21, 2023 15:01

Die hoge rente is er toch echt al 2 jaar.

Als Lula en Haddad nou eens op de proppen komen met een economisch plan voor Brazilië dan kan de Centrale Bank zon plan eens wegen en hun rentebeleid aanpassen.

Tot nu toe zie ik alleen dat de geldpers (dus inflatie) met allerlei "sociale" plannen op volle toeren draait. Ook worden er allerlei afgeschafte en nieuwe belastingmaatregelen uit de kast getrokken, waardoor de consument steeds minder te besteden heeft.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Verkoop nieuwe autos stort in: -34%

Bericht door quasimodo » di mar 21, 2023 21:07

Dan komt het onderhoud nog. Dat is er nauwelijks. Dus al die officinas in de achtertuinen verdienen niks aan EV. Geen personeel, geen inkomstenbelasting dus, geen ICMS meer over al die gepeperde rekeningen.

https://www.autoblog.nl/nieuws/stijging ... uh-3471496

Ik zag Borsjea dit argument ook al diverse malen aandragen. En dit zou ook zo moeten zijn doordat er in deze auto's veel minder slijtage onderdelen aanwezig zijn. Maar nu blijkt dat er toch nog veel kinder ziektes in te zitten. Dat zal er op een gegeven moment wel uitgaan nu er steeds meer kennis ontstaat en er ook meer concurrentie op de markt komt waardoor fabrikanten niet meer wegkomen met inferieure geleverde producten.

En als ik zie wat vervangende onderdelen kosten zullen er mettertijd ook wel alternatieve onderdelen op de markt komen. Waardoor die kleine garages toch ook hun boterham kunnen verdienen.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Verkoop nieuwe autos stort in: -34%

Bericht door Progresso » di mar 21, 2023 21:43

Het artikel wat je aanhaalt is geschreven door iemand die het in de oliebollen- en haringtest krant AD heeft gelezen. Die hebben hun informatie weer van de Duitse Wegenwacht, de ADAC.

Hier het originele bericht:

https://www.adac.de/der-adac/verein/cor ... lfebilanz/

Het enige wat ik daar uit kan lezen is dat het aantal keren dat men is uitgerukt voor een hybride of EV auto is verdubbeld. Belangrijkste oorzaak: de 12 volt batterij.

Het aantal EV en hybride autos op de weg in Duitsland is fors meer dan verdubbeld. Het aantal nieuwe op kentekengezette EV en hybride autos is spectaculair.

Als er dan maar het dubbele aantal pechgevallen worden gemeld dan betekent het juist dat het met de kwaliteit wel goed gesteld is.

https://www.auto-motor-und-sport.de/ver ... jahr-2022/



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Verkoop nieuwe autos stort in: -34%

Bericht door quasimodo » wo mar 22, 2023 00:57

Het aantal EV en hybride autos op de weg in Duitsland is fors meer dan verdubbeld. Het aantal nieuwe op kentekengezette EV en hybride autos is spectaculair.

Als er dan maar het dubbele aantal pechgevallen worden gemeld dan betekent het juist dat het met de kwaliteit wel goed gesteld is.
Er staat in dat artikel dat het vooral komt dat de meeste pechhulp geboden wordt op auto's die nu net als soortgelijke auto's met verbrandingsmotor op leeftijd zijn. Dus heeft niets te maken met verkoop nu.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Verkoop nieuwe autos stort in: -34%

Bericht door borsjea » do mar 23, 2023 00:08

In Europa zouden ruim 4 miljoen splinternieuwe auto's bij de fabrieken staan in afwachting tot een klant. De meeste zouden niet voldoen aan het de nieuwe regeling 2019/2144 die per 6 juli in gaat.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Verkoop nieuwe autos stort in: -34%

Bericht door borsjea » do mar 23, 2023 00:17

Progresso schreef:
di mar 21, 2023 21:43
Het enige wat ik daar uit kan lezen is dat het aantal keren dat men is uitgerukt voor een hybride of EV auto is verdubbeld. Belangrijkste oorzaak: de 12 volt batterij.
Het is bekend dat de 12v accu bij een aantal EV's als hij een week of twee stil staat leeg kan raken en daardoor kan je hem niet electronische openen en opstarten. Een 12v powerbank is voldoende om dit te omzeilen. Zodra de EV is aangeschakeld zal hij de 12v batterij laden vanuit de batterij voor de aandrijving.
Bij sommige EV's kan je een soort druppel lader instellen waarbij de 12v batterij vanuit de aandrijfbatterij periodiek een lading krijgt.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Verkoop nieuwe autos stort in: -34%

Bericht door borsjea » do mar 23, 2023 13:23

En in Europa komt nu langzaam een groot schandaal met diesel voertuigen langzaam boven tafel die de VW Dieselgate doet verbleken. Dit zal wel eens de grootste recal kunnen gaan worden en de industrie vele miljarden aan claims gaan kosten. 80 % vd euro 5 en euro 6 diesel voldoen ik werkelijkheid niet aan de norm

https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... 1679568554



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Verkoop nieuwe autos stort in: -34%

Bericht door borsjea » za mar 25, 2023 14:17

Wat staat de Europese auto markt te wachten?
- 4 miljoen auto's op voorraad waar mogelijk een groot deel na 7 juli niet meer voldoet aan de norm.
- 80% vd Euro 5 en 6 diesels met sjoemel software
- Vraag en aanbod van benzine en diesel auto's waar het aanbod stukken groter is dan de vraag.

Dit zal ongetwijfeld een effect hebben op de prijzen van auto's en mogelijk zelfs op de overlevingskansen van bepaalde merken die er nu al niet best voor staan.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Verkoop nieuwe autos stort in: -34%

Bericht door Progresso » za mar 25, 2023 23:14

Ondertussen spuugt Tesla Berlijn iedere twee minuten een nieuwe Tesla Model Y uit de fabriek.




Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Verkoop nieuwe autos stort in: -34%

Bericht door Progresso » za mar 25, 2023 23:14

Ondertussen spuugt Tesla Berlijn iedere twee minuten een nieuwe Tesla Model Y uit de fabriek.




borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Verkoop nieuwe autos stort in: -34%

Bericht door borsjea » ma mar 27, 2023 03:43

En Shanghai doet het nog beter.

https://www.teslarati.com/tesla-giga-sh ... 0-seconds/

Daarnaast weet Tesla in 1/10 vd tijd dat een ander fabrikant nodig heeft om een auto te produceren.

Verwacht wordt dat de next-gen platform waar men in Mexico mee aanvangt zou het nog sneller gaat.
De mega persen besparen een hoop lossen onderdelen en las werk.
Velen verklaarde Elon Musk voor gek dat hij zij dat het mogelijk zou moeten zijn om een auto net als een speelgoed autotje uit één stuk te persen.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Verkoop nieuwe autos stort in: -34%

Bericht door quasimodo » ma mar 27, 2023 15:00




Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Verkoop nieuwe autos stort in: -34%

Bericht door Progresso » ma mar 27, 2023 17:30

De Jurgen Hindryckx uit het verhaal van DPG media:



Een typische petrol head. Niets mis mee op zich, maar als je rondjes op het circuit gaat rijden is je batterij redelijk snel leeg. Dat je daarna 39 keer in de garage komt te staan is ook geen verrassing.

Ofwel, weer een typisch clickbait verhaaltje van DPG media (de oliebollentesters van het Algemeen Dagblad vallen er ook onder).

Als je een auto koopt moet je gewoon kijken of die past bij je gebruik.

Zo langzamerhand vallen alle nadelen van EV's weg en de kwaliteitsissues lijken bij VW en Tesla geborgd te zijn. Het wachten is nu nog op een modelletje rond de €20.000.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Verkoop nieuwe autos stort in: -34%

Bericht door borsjea » ma mar 27, 2023 19:30

Het is wel lachen met de ICE wappies, zeker als het gaat om de km die ze met een volle tank denken af te leggen en ook de snelheid waarmee ze hem vullen. Kom er regelmatig een tegen die beweert 1600 km op een volle tank te kunnen rijden met een caravan achter zijn auto. Geloof dan eerder in de gemiddelde van 1 op 15 bij een standaard 45 liter tank dus max 675 km.
5 minuten je tank vol gooien, ik ben die tijd alleen al met afrekening kwijt
Vreemd genoeg in Nederland zij de EV rijders grotere km vreters dan de benzine rijders. In Nederland maakt een benzine auto gemiddeld 9800 km per jaar en een BEV 15.000.
Op basis van die 9800 km kom je op 27 km per dag, voor een BEV ongeveer 3 kWh aan energie met 2 zonnepanelen op het dak rij je vrijwel gratis. Laten we de afschrijving van panelen op zo'n 4 cent leggen.
Wat heb je werkelijk aan bereik nodig? Persoonlijk denk ik dan eerder aan de tijd die ik afleg, ik ben gewend om om de 2,5 a 3 uur te rusten hier in Brazilië zou ik dan aan zo'n 300 km rijbereik voldoende hebben. Ook mijn ICE gooi ik om te vermijden dat ik een tussen stop moet maken ook bij iedere rustpauze me tank vol.
Voor het plassen, een kop koffie drinken de beetjes strekken ben ik ook zo'n 20 minuten kwijt met een ICE komt daar nog 10 minuten tanken bij. Zolang mijn stop voldoende is om te laden tot de volgende stop ben ik te vreden vaak zal de tweede stop gepaard gaan met of het bereiken vd bestemming of een maaltijd en dus een langere pauze.

De ICE nadert het einde, olie voorraden zijn er voor zo'n 80 jaar nog waar de winning van alleen maar duurder wordt er liggen nu al winningen stil omdat de prijs van een vat onder de 100 dollar ligt.
Dat er voor de productie tot aan de pomp van een liter benzine 6 kWh nodig is en er dan gemiddeld 15 km kan op worden gereden is een lachertje een BEV kan op die 6 kWh zo'n 40 a 50 km halen.
Waterstof voor het verkeer is nog beroerder, waar de H2 auto met de zelfde hoeveelheid energie 100km af legt is dat bij de BEV 300.
E-Fuels nog beroerder omdat deze van waterstof worden gemaakt daar zeggen sommige dat je op de hoeveelheid energie van 100 km E-Fuel.een BEV 600 a 700 km kan rijden.

Denk dat de grootste weerstand de prijs is en niet de waslijst met andere smoezen. Gelukkig grondstoffen van batterijen dalen hard. Nieuwe goedkoper grondstoffen zijn inmiddels ook beschikbaar sommige zelfs met betere eigenschappen. Dit zal de BEV betaalbaarder maken. Voor de beroepsrijders loont het nu zelfs al.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Verkoop nieuwe autos stort in: -34%

Bericht door borsjea » ma mar 27, 2023 19:33

Nog een ander mooi reactie van een ICE wappie was dat olie onuitputtelijk is. Als je een droge bron voor 45 jaar niet gebruikt zit hij weer helemaal vol.😆😆😆



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Verkoop nieuwe autos stort in: -34%

Bericht door quasimodo » ma mar 27, 2023 21:14

Vreemd genoeg in Nederland zij de EV rijders grotere km vreters dan de benzine rijders. In Nederland maakt een benzine auto gemiddeld 9800 km per jaar en een BEV 15.000.
Waarom de meeste zijn zakelijke rijders die maken nu eenmaal meer km's.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Verkoop nieuwe autos stort in: -34%

Bericht door borsjea » di mar 28, 2023 13:37

quasimodo schreef:
ma mar 27, 2023 21:14
Vreemd genoeg in Nederland zij de EV rijders grotere km vreters dan de benzine rijders. In Nederland maakt een benzine auto gemiddeld 9800 km per jaar en een BEV 15.000.
Waarom de meeste zijn zakelijke rijders die maken nu eenmaal meer km's.
En dat geeft dus aan dat de plof motor aanbidders het met hun rijbereik probleem totaal mis hebben.




borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Verkoop nieuwe autos stort in: -34%

Bericht door borsjea » di mar 28, 2023 15:00

En zou krijgen we steeds meer goedkopere modellen op de markt. Was door de meeste fabrikanten al aangekondigd dat vanaf 2025 er geen prijsverschil meer zou zijn tussen BEV en ICE. Vanaf 2030 verwacht men dat de BEV goedkoper is dan een ICE. Zal dan ook het moment dat veel fabrikanten gaan stoppen met de productie van de ICE.

Op de 20.000 dollar Tesla moeten we nog even wachten. Elon Musk kan tegen die tijd bepalen welke beschikbare technieken vd andere modellen hij beschikbaar gaat stellen om de concurrentie op achterstand te zetten. Denk dat alles er al standaard op komt en eventueel remote aan kan worden geschakeld.



Plaats reactie