Boekhandelketen Livraria Cultura failliet

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7211
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Boekhandelketen Livraria Cultura failliet

Bericht door Progresso » vr feb 10, 2023 13:47

Het gaat wel heel hard zo met de faillissementen. In nagenoeg alle betere shopping centres zit wel zo'n filiaal vaak met extreem veel vierkante meters.

Nu ook Lojas Americanas weg gaat vallen voor de shopping centres, ook winkels met een hele grote oppervlakte gaan er 2 publiekstrekkers weg.

Bij de witgoed handelaren loopt het ook al niet lekker. De hordes verkopers die in rijen staan opgesteld voor de ingangen van de Casas Bahia, Ricardos en Magalous hebben vaak de hele dag geen reet te doen. De consument kijkt liever op het gemak op internet, waar meer informatie te vinden is als van zo'n stuntelige verkoper. Een of twee klikken en je hebt ook nog eens een cashback van een van de vele nieuwe apps van de Nubank of Inter te pakken.

Dat worden tienduizenden werklozen en we hebben nog steeds geen enkel zicht op enig economisch plan van Lula.

https://www.cnnbrasil.com.br/business/j ... 5-milhoes/



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Boekhandelketen Livraria Cultura failliet

Bericht door borsjea » vr feb 10, 2023 14:03

Is die schuldenberg van deze bedrijven in de afgelopen weken opgebouwd of loopt de opbouw al langer?
Het is wel erg makkelijk alle erfenissen op de schouders van een nieuwe president te schuiven.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7211
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Boekhandelketen Livraria Cultura failliet

Bericht door Progresso » vr feb 10, 2023 14:41

Nee, maar na een coronacrisis, waar we gedwongen lockdowns hadden en we alleen maar naar zo'n shopping centre konden met een volledig nutteloos vaccinatiebewijs hebben al de detailshandelsbedrijven nog maar heel weinig vet op de botten. Je kunt je zelf wel voorstellen dat als er een Ricardo, een Casas Bahia en een Magalou die nagenoeg allemaal dezelfde producten verkopen de marges uiterst dun zijn. De consumenten hebben de weg naar de apps gevonden in de tussentijd. Als dan de minimumlonen, energieprijzen en de ICMS ook nog eens omhoog gaan dan is het snel gedaan.

Als er dan een regering is die het niet voor elkaar krijgt om na vier maanden met een gedegen economisch plan te komen dan helpt dat ook niet voor het vertrouwen. Dat vertrouwen kwam na de coronacrisis te voet en gaat nu binnen vier maanden te paard weg. Zo snel kan het gaan en dat is de regering Lula zeker aan te rekenen.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Boekhandelketen Livraria Cultura failliet

Bericht door Felix » vr feb 10, 2023 15:40

Het gaat wel heel hard zo met de faillissementen. In nagenoeg alle betere shopping centres zit wel zo'n filiaal vaak met extreem veel vierkante meters.

Boekwinkels hebben het al veel langer moeilijk. En waarom wordt steeds gezegd dat lezen zo ontzettend nuttig is als je tegenwoordig toch vrijwel alle informatie via documentaires, TV series, enz, naar binnen kunt krijgen?

Wat de shoppingcentra betreft. Tegenwoordig gaan klanten heel vaak alleen maar naar die winkels om producten te bekijken om ze vervolgens via internet ergens te bestellen waar ze het goedkoopste zijn.

De samenleving verandert.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Boekhandelketen Livraria Cultura failliet

Bericht door borsjea » vr feb 10, 2023 16:02

Denk dat ik de afgelopen 10 jaar gemiddeld 2 a 3 bezoeken per jaar aan een shopping hebt gedaan. Vaak alleen om even een kop koffie te drinken en snack te kopen of de kerstversiering te bekijken. Daar in tegen staan de bezorgers vd diverse transport bedrijven met name die van MercadoLivre hier meerdere keren per week voor de deur. En online aankopen is ook niet iets vd laatste jaren dat gaat al meer dan 20 jaar terug.
Shoppings en winkelstraten zijn wereldwijd een eenheidsworst geworden daar winkelen zelf om producten te bekijken heeft geen zin meer. Ook hier biedt internet ook voldoende hulp.



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Boekhandelketen Livraria Cultura failliet

Bericht door Martinho » vr feb 10, 2023 18:17

Het plaatsje vlakbij (nou ja, 15 km) Petropolis waar ik mijn pub had is niet veel groter dan een dorp, maar wel met veel condo´s rondom waar mensen voornamelijk in de weekeinden komen. Kennelijk in de verwachting dat die dan leuk gaan winkelen in luxe zaken werd er het ene na het andere winkelcentrum gebouwd. Ik heb het in de loop de jaren zien gebeuren dat de meeste van die winkels een kort bestaan zijn beschoren, want publiek komt er niet genoeg. Toch gaat men door met bouwen, ik snap echt niet waarom.

Want inderdaad, ook ik kom er niet meer. Ik bestel echt vrijwel alles via internet.

Maar toch staan in het dorp (Itaipava) dagelijk eindeloze files op de enige weg. We hebben wel eens overwogen dat er sprake is van een Bermuda driehoek, want de auto´s komen en gaan, je kan vrijwel nergens parkeren, maar de shopping malls zijn vrijwel leeg.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Boekhandelketen Livraria Cultura failliet

Bericht door borsjea » vr feb 10, 2023 18:32

Martinho schreef:
vr feb 10, 2023 18:17
Het plaatsje vlakbij (nou ja, 15 km) Petropolis waar ik mijn pub had is niet veel groter dan een dorp, maar wel met veel condo´s rondom waar mensen voornamelijk in de weekeinden komen. Kennelijk in de verwachting dat die dan leuk gaan winkelen in luxe zaken werd er het ene na het andere winkelcentrum gebouwd. Ik heb het in de loop de jaren zien gebeuren dat de meeste van die winkels een kort bestaan zijn beschoren, want publiek komt er niet genoeg. Toch gaat men door met bouwen, ik snap echt niet waarom.
Dat regelmatig winkels in en buiten winkelcentrums al na enkele maanden niet meer bestaan kijk ik niet vreemd van op. Mijn vader was Register Accountant en die zij altijd dat wie een onderneming begint rekening moet houden dat hij de eerst 3 jaar niets verdient.
Vaak zie je hier ook tijdelijke succes formules die iedereen copieerd en dan een aantal maanden later weer instort. zaken die mij nog bij staan de mexicaanse ijsje, puntzakje met salgados en friet.

15 jaar geleden toen de winkelcentrums wat schaarser waren was het als startende ondernemer moeilijk om toegelaten te worden tot een winkelcentrum. Je moest je zelf eerst hebben bewezen op straat nivo, nu laat men alles toe omdat er een grote leegstand is. Terwijl de grote ketens die de mensen zouden moeten trekken nauwelijks wat per m2 betalen moeten de andere een aardige bijdrage neer leggen. Huur, condominio en verkoopprovisie. een beetje winkel in São Paulo van zo´n 40m2 is de eerste 1000 real omzet per dag alleen al nodig voor het winkelcentrum.
Want inderdaad, ook ik kom er niet meer. Ik bestel echt vrijwel alles via internet.

Maar toch staan in het dorp (Itaipava) dagelijk eindeloze files op de enige weg. We hebben wel eens overwogen dat er sprake is van een Bermuda driehoek, want de auto´s komen en gaan, je kan vrijwel nergens parkeren, maar de shopping malls zijn vrijwel leeg.
Niet zelden is het druk op de praça de alimentação en zijn de winkels uitgestorven.



Wade
Artikels: 0
Berichten: 1011
Lid geworden op: za mei 05, 2007 23:16
Locatie: Bélgica

Re: Boekhandelketen Livraria Cultura failliet

Bericht door Wade » za feb 11, 2023 17:24

Felix schreef:
vr feb 10, 2023 15:40

En waarom wordt steeds gezegd dat lezen zo ontzettend nuttig is als je tegenwoordig toch vrijwel alle informatie via documentaires, TV series, enz, naar binnen kunt krijgen?

De samenleving verandert.

Het is inderdaad een feit dat (wereldwijd) de samenleving dommer wordt. Het niveau van scholen en universiteiten gaat al jaren de foute richting uit, gericht op een algemene nivellering (pamperingsysteem zodat ook de zwakkere en niet gemotiveerde leerlingen de standaarden halen) en de anderen worden nauwelijks nog gestimuleerd.
Er wordt minder gelezen, de jeugd kan geen volzin meer schrijven zonder deze vol grammaticale fouten zit, of waarin men op correcte wijze leestekens gebruikt. Men denkt dat internet en televisie volwaardige vervangers zijn voor educatie... Met de gekende gevolgen.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Boekhandelketen Livraria Cultura failliet

Bericht door Felix » za feb 11, 2023 18:42

de jeugd kan geen volzin meer schrijven zonder deze vol grammaticale fouten zit, of waarin men op correcte wijze leestekens gebruikt. Men denkt dat internet en televisie volwaardige vervangers zijn voor educatie... Met de gekende gevolgen.

Je kunt je ook afvragen wat het belang is van een grammatica. Taal is een levend iets en de grammatica is een ding dat achteraf gemaakt is en mag m.i. zeker nooit een soort wetboek zijn. Niet dat het me nooit ergert dat NLs doorspekt met Engelse woorden, zonder het bestaan van sterke werkwoorden enz. enz. Maar, of dat echt érg is?


De oude Egyptenaren klaagden al over de jeugd zo is uit hiërogliefen gebleken. We denken steeds dat de jeugd zwakker en minder voorbereid is dan wij zelf maar toch klaren ze het iedere keer weer.



Gebruikersavatar
Ivan Bahia
Artikels: 0
Berichten: 189
Lid geworden op: za jul 21, 2018 16:19
Locatie: Salvador / Bahia
Contacteer:

Re: Boekhandelketen Livraria Cultura failliet

Bericht door Ivan Bahia » ma feb 20, 2023 20:11

Het verwondert me niet dat die grote boeken-verkopers (Sariavea, nu Cultura) stuk bij stuk er het bijltje bij neer leggen ... al eens gekeken naar de prijs van een boek tegenwoordig ? En de electronische tegenhanger, de zgn e-books, daar snap ik de prijszetting al helemaal niet meer van ... ze hebben geen fysieke activiteit (geen drukwerk noch distributie) en toch blijven die ook duur.
Hoe wil men eigenlijk nog cultuur/wetenschap/kennis verspreiden in dit land ?
Wil men dat überhaupt wel ?


Je leeft maar één keer, maak er het beste van en ... geniet :D
Je kan ons steeds bereiken voor Bahia-informatie via onze site https://ivan-salvador-bahia-guide.com.br/

Plaats reactie