Europa exporteert in Europa verboden gevaarlijke pesticiden naar Brazilië.

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie

Progresso
Artikels: 54
Contacteer:

Re: Europa exporteert in Europa verboden gevaarlijke pesticiden naar Brazilië.

Bericht door Progresso » vr mar 10, 2023 00:51

Ik neem Oneworld niet meer serieus. Meermaals de redactie gewezen op grove fouten in hun berichtgeving. De laatste keer over de energiecentrales op kolen. Men vertikt het om te rectificeren zo schaart men zich in het rijtje Groenlinks en De Groene Amsterdammer.

Ondertussen is men wel veel minder stellig geworden door nu in de kop "mogelijk" te gebruiken.

Lees je iets verder dan lees je dat het artikel gebaseerd is op een niet peer reviewed onderzoekje wat ik nergens in een van de wetenschappelijke uitgaven kan vinden, maar ik betwijfel of het ook daadwerkelijk is gepubliceerd.

"De studie is op kleine schaal uitgevoerd en een direct verband valt niet te bewijzen, noch of de pesticiden uit de EU kwamen."

Afijn, weer een prachtig clickbait en het zoveelste niet serieus te nemen nieuws van Oneworld.

quasimodo
Artikels: 0

Bericht door quasimodo » vr mar 10, 2023 02:37

Het moet al behoorlijk giftig zijn om in de EU niet te mogen gebruikt. Als je ziet hoelang het geduurd heeft voordat alleen al gemeenten gestopt waren met de onkruidbestrijdingsmiddelen van Monsanto. Dus dat die grote hoeveelheden bestrijdingsmiddelen niet gezond zijn zal wel zeker onderzocht zijn. Maar om jou gerust te stellen zal ik het nieuws uit een andere krant posten. En de export aantallen worden gewoon met bronvermelding vermeld.

https://www.dewereldmorgen.be/artikel/2 ... or-morgen/

Martinho
Artikels: 0

Bericht door Martinho » ma mar 13, 2023 00:44

Fout nr 1: onkruidbestrijdingsmiddelen zijn geen PESTICIDEN maar herbiciden.

Dan kan het natuurlijk nog steeds over landbouwgif gaan, al is die naamgeving nogal beladen door het woord gif.

Het alom bekende bestrijdigsmiddel dat Monsanto (nu Bayer) zo´n slechte naam gaf bij veel mensen was voornamelijk te wijten aan organisaties als greenpeace. De vele andere onderzoeken op grote schaal (ja, en peer-reviewed, wetenschappelijk verantwoord) spraken keer op keer tegen dat die stof heel erg gevaarlijk is. Minder gevaarlijk zelfs dan veel andere middelen die niet in het spotlicht van de milieufreaks staan.

Uiteindelijk zijn ALLE stoffen giftig, mits de maximale waarde bij innemen wordt overschreden. Zelfs water. Maar we gaan niet water aanduiden met hydrateringsgif.

Progresso
Artikels: 54
Contacteer:

Bericht door Progresso » ma mar 13, 2023 14:45

Martinho schreef:
ma mar 13, 2023 00:44
Fout nr 1: onkruidbestrijdingsmiddelen zijn geen PESTICIDEN maar herbiciden.
Herbiciden zijn pesticiden.
Fungiciden zijn pesticiden.
Insecticiden zijn pesticiden.
Etc, etc.

Giftigheid is een kwestie van dosis. De meeste pesticiden breken af. Dat moet ook want consumentenorganisaties willen (terecht) niet dat er teveel pestiden in en op het voedsel zit.

Tropische landbouw vergt een veel breder pakket aan bestrijdingsmiddelen. Het pallet aan landbouwproducten is in Brazilië ook nog eens fors groter. Daarnaast wordt er ook landbouw gepleegd in sterk verschillende klimaatzones en op verschillende gronden. Allemaal redenen waarom je veel verschillende pesticiden nodig hebt.

Dat sensatieverhaal uit Oneworld baseert zich op een studie van een gebied wat zich op nog geen 50 km van mijn woonplaats bevindt. De grond is daar zeer vruchtbaar, een groot irrigatiekanaal is er aangelegd waardoor men een groot gebied kan irrigeren. De grootste teelt zijn meloenen en gezien het aantal vrachtwagens die dag en nacht volgeladen naar de haven van Pecém rijden denk ik dat men drie oogsten per jaar van het land haalt.

In het artikel wQordt geschreven over inheemse mensen. Met name die mensen zouden er ziek van worden. Er zou zelfs sprake zijn van schaamhaar bij peuters.

De vraag is alleen waar die inheemse mensen dan opeens vandaan komen. De paar kleine gemeenschappen die er nog over zijn zijn goed gedocumenteerd in Ceará. Bij Rio Apodi, rechtsonder op het kaartje is geen sprake van een inheemse gemeenschap.
Indigenous_Peoples_in_Ceará_2008.png

Plaats reactie