Europa exporteert in Europa verboden gevaarlijke pesticiden naar Brazilië.

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.

Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7211
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Europa exporteert in Europa verboden gevaarlijke pesticiden naar Brazilië.

Bericht door Progresso » vr mar 10, 2023 00:51

Ik neem Oneworld niet meer serieus. Meermaals de redactie gewezen op grove fouten in hun berichtgeving. De laatste keer over de energiecentrales op kolen. Men vertikt het om te rectificeren zo schaart men zich in het rijtje Groenlinks en De Groene Amsterdammer.

Ondertussen is men wel veel minder stellig geworden door nu in de kop "mogelijk" te gebruiken.

Lees je iets verder dan lees je dat het artikel gebaseerd is op een niet peer reviewed onderzoekje wat ik nergens in een van de wetenschappelijke uitgaven kan vinden, maar ik betwijfel of het ook daadwerkelijk is gepubliceerd.

"De studie is op kleine schaal uitgevoerd en een direct verband valt niet te bewijzen, noch of de pesticiden uit de EU kwamen."


Afijn, weer een prachtig clickbait en het zoveelste niet serieus te nemen nieuws van Oneworld.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Europa exporteert in Europa verboden gevaarlijke pesticiden naar Brazilië.

Bericht door quasimodo » vr mar 10, 2023 02:37

Het moet al behoorlijk giftig zijn om in de EU niet te mogen gebruikt. Als je ziet hoelang het geduurd heeft voordat alleen al gemeenten gestopt waren met de onkruidbestrijdingsmiddelen van Monsanto. Dus dat die grote hoeveelheden bestrijdingsmiddelen niet gezond zijn zal wel zeker onderzocht zijn. Maar om jou gerust te stellen zal ik het nieuws uit een andere krant posten. En de export aantallen worden gewoon met bronvermelding vermeld.

https://www.dewereldmorgen.be/artikel/2 ... or-morgen/



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Europa exporteert in Europa verboden gevaarlijke pesticiden naar Brazilië.

Bericht door Martinho » ma mar 13, 2023 00:44

Fout nr 1: onkruidbestrijdingsmiddelen zijn geen PESTICIDEN maar herbiciden.

Dan kan het natuurlijk nog steeds over landbouwgif gaan, al is die naamgeving nogal beladen door het woord gif.

Het alom bekende bestrijdigsmiddel dat Monsanto (nu Bayer) zo´n slechte naam gaf bij veel mensen was voornamelijk te wijten aan organisaties als greenpeace. De vele andere onderzoeken op grote schaal (ja, en peer-reviewed, wetenschappelijk verantwoord) spraken keer op keer tegen dat die stof heel erg gevaarlijk is. Minder gevaarlijk zelfs dan veel andere middelen die niet in het spotlicht van de milieufreaks staan.

Uiteindelijk zijn ALLE stoffen giftig, mits de maximale waarde bij innemen wordt overschreden. Zelfs water. Maar we gaan niet water aanduiden met hydrateringsgif.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7211
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Europa exporteert in Europa verboden gevaarlijke pesticiden naar Brazilië.

Bericht door Progresso » ma mar 13, 2023 14:45

Martinho schreef:
ma mar 13, 2023 00:44
Fout nr 1: onkruidbestrijdingsmiddelen zijn geen PESTICIDEN maar herbiciden.
Herbiciden zijn pesticiden.
Fungiciden zijn pesticiden.
Insecticiden zijn pesticiden.
Etc, etc.

Giftigheid is een kwestie van dosis. De meeste pesticiden breken af. Dat moet ook want consumentenorganisaties willen (terecht) niet dat er teveel pestiden in en op het voedsel zit.

Tropische landbouw vergt een veel breder pakket aan bestrijdingsmiddelen. Het pallet aan landbouwproducten is in Brazilië ook nog eens fors groter. Daarnaast wordt er ook landbouw gepleegd in sterk verschillende klimaatzones en op verschillende gronden. Allemaal redenen waarom je veel verschillende pesticiden nodig hebt.

Dat sensatieverhaal uit Oneworld baseert zich op een studie van een gebied wat zich op nog geen 50 km van mijn woonplaats bevindt. De grond is daar zeer vruchtbaar, een groot irrigatiekanaal is er aangelegd waardoor men een groot gebied kan irrigeren. De grootste teelt zijn meloenen en gezien het aantal vrachtwagens die dag en nacht volgeladen naar de haven van Pecém rijden denk ik dat men drie oogsten per jaar van het land haalt.

In het artikel wQordt geschreven over inheemse mensen. Met name die mensen zouden er ziek van worden. Er zou zelfs sprake zijn van schaamhaar bij peuters.

De vraag is alleen waar die inheemse mensen dan opeens vandaan komen. De paar kleine gemeenschappen die er nog over zijn zijn goed gedocumenteerd in Ceará. Bij Rio Apodi, rechtsonder op het kaartje is geen sprake van een inheemse gemeenschap.
Indigenous_Peoples_in_Ceará_2008.png




Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7211
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Europa exporteert in Europa verboden gevaarlijke pesticiden naar Brazilië.

Bericht door Progresso » zo jun 11, 2023 21:48

2 miljoen hectare koffieplantages
38 miljoen kg herbicides

O.2 gram per vierkante meter per jaar.

Ik denk dat er in een Nederlandse tomatenkas een veelvoud wordt gespoten. Je hebt het dan over een sterk gecontroleerde omgeving en niet een plantage in de open natuur met weersinvloeden.

Waar het artikel geen melding van maakt als mogelijke oplossing is robotosiering om plagen onder controle te houden. Voor veel boeren is het nu al voordeliger om een robot te kopen in plaats van dure chemicaliën.




Gebruikersavatar
Ivan Bahia
Artikels: 0
Berichten: 189
Lid geworden op: za jul 21, 2018 16:19
Locatie: Salvador / Bahia
Contacteer:

Re: Europa exporteert in Europa verboden gevaarlijke pesticiden naar Brazilië.

Bericht door Ivan Bahia » do nov 02, 2023 22:14

Men vergeet meestal dat het fameuze AgroPOP (waarvoor men heel regelmatig reklame ziet op TV) in realiteit pure agroTOX is.
Ooit zag ik zo'n hypokriet Pauilsta MEGA-boerreke die tijdens een interview beweerde dat glyphosaat (het hoofdingredient van oa. Roundup van Monsanto, nu overgenomen door Bayer) helemaal niet gevaarlijk is en dat je het zelfs kon drinken. De alerte journalist bracht een fles glyphosaat mee op het interview en schonk een glaasje uit en bood het boerreke aan om het op te drinken ... reactie : "Zijdde gij zot ?"
Ik wil gewoon niet denken aan wat we hier allemaal op ons bord gesmeten krijgen van de agro-industrie.
Daarom koop ik graag bij kleine landbouwers op de lokale marktjes ipv van mega-warenhuis-ketens.

En er zijn nochthans rendabele alternatieven mogelijk ... zoek eens naar regeneratieve landbouw, je gaat versteld staan ;-)


Je leeft maar één keer, maak er het beste van en ... geniet :D
Je kan ons steeds bereiken voor Bahia-informatie via onze site https://ivan-salvador-bahia-guide.com.br/

Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Europa exporteert in Europa verboden gevaarlijke pesticiden naar Brazilië.

Bericht door Martinho » vr nov 03, 2023 21:33

Geen enkele stof is ONSCHADELIJK, het gaat er om dat de giftigheid is gerelateerd aan hoeveelheid etc. Zelfs water in grotere hoeveelheid kan giftig zijn. Lees eens wat, dat scherpt de geest.

Er bestaan heel wat meer bestrijdigsmiddelen dan glyphosaat, een stof die overigens al meer dan 10 jaar in gebruik zou zijn en boij talloze onderzoeken niet overmatig giftig (schadelijk voor de gezondheoid) bleek. Maar het blijt maar verdacht (gemaakt).

Ik zie hier niet gemeld om WELKE bestrijdigsmiddelen het zou gaan, en wat ze zouden bestrijden. Zoals misschien bekend is glyphosaat een onkruidverdelger, bij mijn weten niet toegepast voor bestrijden van beestjes die de planten opeten. Maar als men het beter weet laat ik me graag corrigeren. Want ik ben geen landbouwer.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Europa exporteert in Europa verboden gevaarlijke pesticiden naar Brazilië.

Bericht door quasimodo » za nov 04, 2023 01:37

Hier krijgen steeds meer landbouwers last van Parkinson. En we hebben rond de hoogovens ook al gezondheids onderzoeken. Net zoals in België bij Chemours en 3m. En die zijn allemaal niet positief. Het zal wel met hoeveelheden en blootstellingsduur vandoen hebben en dat de mensen tegenwoordig zowieso ouder worden. Maar wat vroeger geen gezondheidsschade zou veroorzaken lijkt met voortschrijdend inzicht langzaam weerlegd te worden. En ik snap wel dat zonder de mensheid niet te voeden is. Maar een beetje matigen zou geen overbodige luxe zijn.



Gebruikersavatar
Ajax
Artikels: 0
Berichten: 786
Lid geworden op: di jul 31, 2012 23:57
Locatie: 1e keer Fortaleza: 2010

Re: Europa exporteert in Europa verboden gevaarlijke pesticiden naar Brazilië.

Bericht door Ajax » za nov 04, 2023 10:29

Martinho schreef:
vr nov 03, 2023 21:33
... het gaat er om dat de giftigheid is gerelateerd aan hoeveelheid etc. Zelfs water in grotere hoeveelheid kan giftig zijn.

Goed punt Martinho. Het is goed om inderdaad de cijfers er even bij te pakken. En door dan verhoudingsgewijs te kijken kom je regelmatig tot heel andere conclusies. In jouw voorbeeld: als je te veel water drinkt dan ga je daar dood aan. Maar de kans dat dat gebeurt is heel klein. Dus water is niet zo gevaarlijk.

Om er rapporten bij te gaan halen van wetenschappers (dit doen we tegenwoordig veel te vaak) denk ik niet dat altijd het juiste beeld ontstaat. Wie een beetje oplet die ziet dat er steeds meningen wordt gebracht en niet altijd afgewogen nieuws. Dus ik hoop dat je het hebt over het lezen van boeken, want wat je in de kranten leest geeft niet altijd de juiste verhouding van cijfers tov de werkelijkheid.

Zo heeft Q het hier over een gezondheidsonderzoek (daar zijn ze weer: van het RIVM) dat uitwijst dat de mensen daar 2 en een halve maand korter leven als gevolg van uitstoot. Dat is wat het nieuws haalt en bij iedereen blijft hangen. Dat de mensen in het centrum van Amsterdam jaren korter leven als gevolg van uitstoot wordt niet vermeld.

Daarmee is het probleem van uitstoot niet weg, maar zou je bijvoorbeeld andere prioriteiten kunnen stellen. Dat bijvoorbeeld een kleine 500 kinderen van ouders uit de toeslagen affaire niet meer leven (waarvan zo'n 300 nog geen 5 jaar oud zijn geworden) lees ik niet in de krant. Dit laatste vind ik belangrijk en opmerkelijk. Waarom lees ik heel veel minder belangrijke zaken en dit niet?




borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Europa exporteert in Europa verboden gevaarlijke pesticiden naar Brazilië.

Bericht door borsjea » do nov 23, 2023 17:25

Recent heeft ook het Europees Parlement een Voorstel om het gebruik van pesticiden in de land en tuinbouw te gebruiken afgewezen.
Mischien moeten we de keuze meer bij de consument leggen en een logo of bij verse groente verplichte vermelding invoeren voor producten waar pesticiden op zijn gebruikt.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Europa exporteert in Europa verboden gevaarlijke pesticiden naar Brazilië.

Bericht door quasimodo » do nov 23, 2023 17:40

Nee ze hebben het verminderen van het gebruik afgewezen. Bovendien hebben ze het gebruik van glyfosaat toegestaan voor nog eens 10 jaar. Terwijl er voor zowel een verbod als een verlenging niet de vereiste meerderheid was te behalen. Een dikke middelvinger naar de Europese burgers ten faveure van de fabrikanten om dit vlug door te drukken voor de verkiezingen, waar misschien wel consensus behaald kon worden voor of tegen.

Duitsland heeft al gezegd nu zelf landelijk beleid te gaan voeren.




Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Europa exporteert in Europa verboden gevaarlijke pesticiden naar Brazilië.

Bericht door Martinho » zo dec 03, 2023 18:41

Dat is al een oud bericht. En tekenend voor de heksenjacht die door bepaalde organisaties is opgezet.

Er is in die zaak NIET aangetoond dat roundup de OORZAAK van kanker is of was. Maar de jurileden oordeelden dat het wel zo was, zo gaat dat in de VS. Feiten zijn maar meningen, en de emotie gaat eerst. Ook al lagen en de resultaten van jarenlange brede onderzoeken die het risico van kanker niet bevestigden,

Het op grote schaal telen van gewassen met minimale wekkracht is naam mijn mening gewoon niet mogelijk zonder bestrijdingsmiddelen. Iki kan me nog herinneren van DDT, die in de jaren 60 al verboden werd opdat het zich ophoopte in het lichaam. Dat werd, en techt, dus wel verboden. Andere middelen kunnen best gebruikt worden, mits met mate.
Ook "organische" teelt maakt gebruik van middelen, lees maar na.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Europa exporteert in Europa verboden gevaarlijke pesticiden naar Brazilië.

Bericht door quasimodo » zo dec 03, 2023 18:58

Dat is al een oud bericht.
Een week uit toen ik het plaatste. Maar er worden zoveel rechtzaken over dit middel gevoerd dat het misschien oud lijkt.
Maar de jurileden
En is al in veel landen verboden zonder jury systeem. En niet alleen ik ben benieuwd of het bedrijf dit middel gaat overleven. De mensen die er hun geld in geïnvesteerd hebben blijkbaar ook.
Andere middelen kunnen best gebruikt worden, mits met mate.
Ook "organische" teelt maakt gebruik van middelen, lees maar na.
Als je dat bericht over Glysofaat had gelezen 1 bericht eerder had je gezien dat dit hierin netjes genuanceerd uitgelegd wordt.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7211
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Europa exporteert in Europa verboden gevaarlijke pesticiden naar Brazilië.

Bericht door Progresso » zo dec 03, 2023 19:28

Martinho schreef:
zo dec 03, 2023 18:41
Maar de jurileden oordeelden dat het wel zo was, zo gaat dat in de VS. Feiten zijn maar meningen, en de emotie gaat eerst. Ook al lagen en de resultaten van jarenlange brede onderzoeken die het risico van kanker niet bevestigden,
Maar zodra Trump door een jury wordt beoordeeld......

🤡🤡🤡



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7211
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Europa exporteert in Europa verboden gevaarlijke pesticiden naar Brazilië.

Bericht door Progresso » zo dec 03, 2023 19:33

Maar dat EU-Mercosur verdrag kan denk ik wel afgeschreven worden, dankzij vakbonden en een hele stoet aan Ngo's.

Ook de nieuwe president van Argentinië moet niet te veel hebben van de deal. Wat hem betreft gewoon een vrijhandelszone zonder allerlei beperkingen. Gelijk heeft die.

Ik denk dat het niet slim is van de EU om dit handelsverdrag op te blazen. Men verliest denk ik veel invloed, bijvoorbeeld over het gebruik van pesticiden.



Plaats reactie