Wie moet er meer belasting betalen in Brazilië

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7399
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Wie moet er meer belasting betalen in Brazilië

Bericht door Progresso » wo apr 26, 2023 21:38

De sterkste schouders de zwaarste lasten. Op zich geen slecht idee. Maar dan moeten er wel sterke schouders zijn.

In de discussie hier merk ik weleens dat mensen denken dat er een hele grote bovenlaag is van rijken die zowel een hoog inkomen als een hoog vermogen hebben.

De realiteit is anders. Er is een zeer kleine groep extreem vermogenden met de Braziliaanse nationaliteit. Veel van hen wonen al lang niet meer in Brazilië.

Onder die groep zit een veel bredere groep van 2 miljoen personen met een vermogen van meer dan RS1.000.000. Die groep heeft, blijkt nu uit een studie een inkomen van RS25.000 per maand.

Zet je dit om naar Nederlandse of Belgisch geld dan heb je het over een vermogen van €200.000 en een inkomen van €5000/maand. Zeg maar de overwaarde van een doorsnee huis en het inkomen van een hoger opgeleide met een paar jaar ervaring in Nederland. In Brazilië heb je het dan over de rijkste 1%.

Kun je daar nog veel belasting weghalen?

Betwijfel het. Het vermogen zit vaak vast in grond, bedrijf of onroerend goed. Dat inkomen wordt al met 27% wegbelast, zodat er netto RS16.000 overblijft, €3000. Die groep geeft het geld wel flink uit aan dienstverlening, condominio, nanny, privé school en ziektekostenverzekering. Ga je die groep nog verder belasten dan moet er ook in die groep gesneden worden in de uitgaven. Ofwel, de SUS krijgt meer werk en de staatsscholen moeten meer leerkrachten aantrekken. De werkloosheid zal fors toenemen en de wat beter opgeleiden uit de dienstverlening zullen banen aan de onderkant verdringen, dus komt er weer meer druk op de Bolsa Familia.

Wat wel te doen.

De belastingen fors blijven verlagen, de overheid fors inkrimpen, meer privatiseren.

Zorg dat die groep van 2 miljoen die nu tot de rijkste 1% behoren fors groter wordt. Streef naar 10 miljoen in 10 jaar. Die 8 miljoen extra lui die hun salaris van RS25.000 belast zien worden met 27% levert veel extra belastingen op.

https://www1.folha.uol.com.br/internaci ... azil.shtml



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 5053
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Wie moet er meer belasting betalen in Brazilië

Bericht door quasimodo » do apr 27, 2023 00:24

De realiteit is anders. Er is een zeer kleine groep extreem vermogenden met de Braziliaanse nationaliteit. Veel van hen wonen al lang niet meer in Brazilië.
Deze mensen en veel buitenlandse investeerders zuigen Brazilië dan ook helemaal leeg.

Brazilië is ook op veel gebieden de grootste of een van de grootste exporteurs van grondstoffen en landbouwproducten. Maar als Lula export belastingen hier over probeert te heffen is dit ook slecht volgens jou zie je reactie op die poging met olie export.

Ondertussen zakt het bbp per hoofd van de bevolking sinds 2013 steeds verder na jaren van stijging.
De belastingen fors blijven verlagen, de overheid fors inkrimpen, meer privatiseren.
Maar ja laten we de belastingen verder verlagen voor deze groep zodat ze misschien in Brazilië blijven en 1 nanny tegen minimumloon extra aan het werk is.

En meer privatisering werkt ook goed. Kunnen ze net als Petrobras al hun geld weggegeven aan dividend aan mensen die toch al genoeg geld hebben. En bij al die geprivatiseerde bedrijven is de service beter en prijzen zoveel lager geworden dan toen ze nog bij de overheid zaten. Of zijn ze net zoals in de rest van de wereld bezig om monopoliepositie te verkrijgen en de prijzen te verhogen. En in tegenstelling tot in het verleden dit geld niet uitkeren aan de vele arbeidsplaatsen en overheids financiën. Maar een veelvoud hiervan in de zakken van managers en (buitenlandse)aandeelhouders.

Maar ja de overheid moet verkleinen dat is de oplossing. En alleen de sterke schouders hebben recht op leven. We gaan wel wonen achter een hek. De gezondheidszorg alleen voor de rijken. En als we dan toch even buiten de poort moeten zijn kopen we wel een offroad wagen en bewapenen we ons met een wapen.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7399
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Wie moet er meer belasting betalen in Brazilië

Bericht door Progresso » vr apr 28, 2023 18:09

quasimodo schreef:
do apr 27, 2023 00:24
En als we dan toch even buiten de poort moeten zijn kopen we wel een offroad wagen en bewapenen we ons met een wapen.
Of naar één van de shopping centra waar je je in een volledige andere wereld waant.

Ik was gisteren weer eens in shopping centre Rio Mar. Leuke en interessante Van Gogh lichtshow, daarna in een goed restaurant gegeten en vrouwlief wilde weer wat spulletje voor haar zelf kopen.

Keurig geklede mensen, geen bedelaars, geen zwervers, uitgebreid assortiment van producten en diensten, en dat alles onder het genot van een temperatuur van 20 graden.

Ik zou zelf helemaal gek worden als ik continu in zo'n kunstmatige wereld zou moeten verblijven, maar ik kan mij heel goed voorstellen dat welgestelde Brazilianen de rauwe dagelijkse werkelijkheid ook willen ontvluchten.

En dat brengt me weer terug op het vergroten van de cake. Er zijn nu maar 2 miljoen Brazilianen die een dergelijke levensstijl kunnen permiteren. Et alles op alles om die groep te vergroten naar 10 miljoen mensen. Die gaan allemaal consumeren, willen allemaal een huishoudster of een nanny. De SUS en het onderwijs wordt significant ontlast.
Op die manier krijg je vanzelf meer werkgelegenheid van onderwijzers, nannies, huishoudsters en zorgmedewerkers die op hun beurt ook weer gaan uitgeven. Omdat nagenoeg alle consumptieve uitgaven met minimaal 30% worden belast, luxe goederen zelfs fors meer worden de inkomsten uit belastingen voor de overheid fors hoger.

Door de verminderde vraag bij SUS en openbaar onderwijs kan daar de kwaliteit fors omhoog. 8 miljoen mensen die op een Westerse levensstijl komen en een overheid die in staat is om gezondheidszorg, armoedebestrijding en onderwijs te leveren.

Wat wil je nog meer.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 5053
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Wie moet er meer belasting betalen in Brazilië

Bericht door quasimodo » vr apr 28, 2023 21:28

Dus jij denkt dat het aantal rijken van 1% naar 5% te vergroten beter voor de economie is dan zorgen dat de overige 95% kan consumeren?

Laten die rijken nu het grootste gedeelte van hun rijkdom te gebruiken om buitenlandse producten te kopen. En de werkgelegenheid die het oplevert allemaal kort bij het minimumloon zitten.

Als je een armere inwoner meer geld geeft zal een veel groter gedeelte locaal en nationaal worden uitgegeven waardoor er vanzelf een grotere middenklasse ontstaat. En die middenklasse is slechter in staat om de belastingen te ontwijken waardoor er ook meer belasting opbrengsten zijn.

En ik vraag me sterk af of de groep in Brazilië die rijk genoeg is voor een normaal leven maar 1% bedraagt. Dat strookt niet als je dit vergelijkt bijvoorbeeld met het vastgoed of de verhouding die beschikt over een particuliere ziektekostenverzekeringen. Dit verschil is waarschijnlijk makkelijk te verklaren omdat Brazilië over een relatief zeer hoge informele economie beschikt waar geen belasting betaald wordt.

Dus als je wil dat de belastingdruk omlaag wil hebben zul je en de informele economie kleiner moeten krijgen en zorgen dat er over alle grondstoffen die Brazilië verlaten een redelijk percentage belasting betaald wordt. Bovendien kan dan de overheid zijn financiën op orde krijgen waardoor ook de inflatie zal dalen en je meer kunt kopen voor je verdiende reaal.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7399
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Wie moet er meer belasting betalen in Brazilië

Bericht door Progresso » vr apr 28, 2023 22:41

quasimodo schreef:
vr apr 28, 2023 21:28
Dus jij denkt dat het aantal rijken van 1% naar 5% te vergroten beter voor de economie is dan zorgen dat de overige 95% kan consumeren?
Ja, alleen ik heb het over salarissen van €4.500. Dat is de groep van 1% in Brazilië. Er is dus geen middenklasse in Brazilië. Het is of arm €250/maand of erger. HBO en universitair verdienen met pijn en moeite €1000 tot €1500 per maand en dan de top 1% verdieners komen net aan de €4500.

Wat ik beweer is dat je moet proberen om die groep die in veel landen als middenklasse worden geclassificeeerd in Brazilië veel en veel groter moet worden. Dan krijg je het vliegwiel aan het draaien en komt er wat dynamiek in de economie. Ik heb het dus niet over wat Brazilië middenklasse wordt genoemd.
quasimodo schreef:
vr apr 28, 2023 21:28
En ik vraag me sterk af of de groep in Brazilië die rijk genoeg is voor een normaal leven maar 1% bedraagt.
Ja, studie na studie laat dat zien. Er is een hele kleine groep van extreem rijken. Maar een quote 500 voor de deelstaat Ceará zal ergens bij €25miljoen beginnen.

Hieronder de Reais miljardairs van Ceará. Echter in € komt de laatste in het lijstje van 15 in totaal ergens rond de €170 miljoen. In de Nederlandse Quote 500 zou je dan op plek 400 komen.

https://diariodonordeste.verdesmares.co ... -1.3277516



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 5053
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Wie moet er meer belasting betalen in Brazilië

Bericht door quasimodo » za apr 29, 2023 02:27

Wat ik beweer is dat je moet proberen om die groep die in veel landen als middenklasse worden geclassificeeerd in Brazilië veel en veel groter moet worden. Dan krijg je het vliegwiel aan het draaien en komt er wat dynamiek in de economie. Ik heb het dus niet over wat Brazilië middenklasse wordt genoemd.
En die krijg je alleen groter als je het geld in Brazilië houdt. Bovendien zul je dan het niveau van het onderwijs moeten verhogen zodat universitair ook iets voorstelt.

Je kan wel steeds de vergelijking met Nederland maken. Maar hier is het bbp per hoofd van de bevolking ook 7x groter. Zelfs binnen Europa is hier lastig tegen concureren en zie je veel arbeidsmigratie deze kant op.

Het is een utopie dat belasting verlagingen of de rijke vrijstellingen geven de economie beter maken. Het is een rat race naar de bodem waar maar een paar plaatsen beter van worden waar de rijken zich terug trekken. En degene die er slechter van worden is meestal juist de middenklasse van een land.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7399
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Wie moet er meer belasting betalen in Brazilië

Bericht door Progresso » za apr 29, 2023 18:36

Hier een aardige uitleg over het belang van een sterke middenklasse. De voorbeelden zijn natuurlijk Amerikaans, maar zonder al te veel moeite kun je die vertalen naar Nederland en Brazilië.




Plaats reactie