Argentinië: Bij de buren is het geld op

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7495
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Argentinië: Bij de buren is het geld op

Bericht door Progresso » do feb 08, 2024 00:30

Felix schreef:
do feb 08, 2024 00:12
Wat moet Milei op zo'n belangrijk moment in het buitenland?
Geld en partners zoeken.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 5118
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Argentinië: Bij de buren is het geld op

Bericht door quasimodo » do feb 08, 2024 00:49

En buiten de brics. Dan is de kant kiezen van Israël nog niet zo vreemd. Bovendien houdt de buitenland minister van de VS daar de laatste tijd volgens mij kantoor.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4784
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Argentinië: Bij de buren is het geld op

Bericht door Felix » do feb 08, 2024 01:00

Geld en partners zoeken.

Het lijkt belangrijker om dan eerst thuis de zaken zoveel mogelijk in orde te hebben want hoe kom je aan geld en partners als je plannen nog goedgekeurd moeten worden en dat niet automatisch lijkt te verlopen? Trouwens critische economen zeggen dat het Milei aan plannen ontbreekt voor the day after, voor nadat zijn plan is goedgekeurd - wat dan?



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7495
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Argentinië: Bij de buren is het geld op

Bericht door Progresso » do feb 08, 2024 03:50

Er is geen Plan B. Het is alles of niets.

Dat is de troefkaart die hij uitspeelt.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4784
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Argentinië: Bij de buren is het geld op

Bericht door Felix » do feb 08, 2024 04:18

Dat is de troefkaart die hij uitspeelt.

Men zoekt niet naar een plan B maar vraagt om plannen voor ná de goedkeuring van plan A.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7495
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Argentinië: Bij de buren is het geld op

Bericht door Progresso » do feb 08, 2024 04:31

Vrije economie ==> welvaart.

Zie het probleem niet verwijs me eens naar zon kritische econoom?



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4784
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Argentinië: Bij de buren is het geld op

Bericht door Felix » do feb 08, 2024 05:09

Zie het probleem niet verwijs me eens naar zon kritische econoom?

Kijk zelf maar eens naar interviews.


Persoonlijk denk ik dat Milei binnen een redelijk snelle termijn met tastbare resultaten moet komen anders zal het volk hem niet meer nemen. Vandaag of gisteren las ik nog ergens dat men hoopte dat zijn honden hem van goede raad zouden dienen.

Vrije economie ==> welvaart.

Voor lang niet iedereen.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7495
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Argentinië: Bij de buren is het geld op

Bericht door Progresso » do feb 08, 2024 13:36

Felix schreef:
do feb 08, 2024 05:09
Kijk zelf maar eens naar interviews.
Ik volg de man nu zo'n beetje twee jaar, inclusief alle critici. Maar in ken geen interview(s) van kritische economen die beweren dan er geen plan B is na de "day after".

Je hebt het over meerdere interviews/economen die dat zouden beweren.

Ik ben nu wel heel nieuwsgierig, want ik kan die interviews niet vinden.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4784
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Argentinië: Bij de buren is het geld op

Bericht door Felix » do feb 08, 2024 13:43

Ik ben nu wel heel nieuwsgierig, want ik kan die interviews niet vinden.

Ik ook niet meer, het waren commentaren van economen in nieuwsuitzendingen.

Maar, maak je niet al teveel zorgen. Ik heb het hier al eens gehad over een artikel/interview (páginas amarelas) in de Veja waarin beweerd werd dat economische voorspellingen maar zelden of nooit uitkwamen. Ik heb toen, met oude tijdschriften in de hand, maar ook de voorspellingen voor een tijd lang volgende, gezien dat deze bewering inderdaad klopte.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7495
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Argentinië: Bij de buren is het geld op

Bericht door Progresso » do feb 08, 2024 14:02

Ah, ok.

Het is het grootste economische experiment wat ik ken. Er zijn wel wat vergelijkingen te te trekken met HongKong, Monaco en Singapur, maar die lopen al snel mank.

Dat Milei (of het Congres!) Snel met resultaten moet komen is wel duidelijk. Milei kan nu zijn handen omhoog houden en zonder problemen naar de Peronisten in het congres wijzen, die immers de "omnibus wet" hebben afgeschoten.

In de afgelopen weken hebben we wat protesten gezien uit de vakbondsbeweging en feministische hoek. De goed doorgevoederde vakbondsleiders vielen fors door de mand omdat ze simpelweg de grootst mogelijke onzin uitkraamde. Heel veel volk was er ook niet op de been en via de live gestreamde tv uitzendingen kwam het beeld naar voren dat de profiteurs van het oude systeem eigenlijk alleen bezig waren hun eigen hachje te redden.

En precies datzelfde beeld wordt nu bewust neergezet door Milei met betrekking tot de parlementariërs die de omnibus wet eigenlijk ongezien hebben afgeschoten.

Tegen de gouverneurs van de provincies heeft hij simpelweg gezegd dat er geen geld meer is wat ze kunnen tegemoetzien van de centrale overheid. Het geld is op.

Natuurlijk is dit propaganda. Maar ik heb het idee dat Milei uiterst vakkundig de hete aardappel bij de Peronisten neerlegt.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4784
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Argentinië: Bij de buren is het geld op

Bericht door Felix » do feb 08, 2024 14:39

Maar ik heb het idee dat Milei uiterst vakkundig de hete aardappel bij de Peronisten neerlegt.

Dat lijkt er wel op, maar wat daarna?

Ik kan me nauwelijks voorstellen dat Milei geen onderhandelingen heeft voorzien. Er zijn punten waarop hij moet toegeven, of voor de buhne doen alsof hij toegeeft - en die zouden ingecalculeerd moeten zijn als een onderhandelingsmarge. Essentiële punten zouden dan in stand kunnen blijven.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 5118
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Argentinië: Bij de buren is het geld op

Bericht door quasimodo » do feb 08, 2024 14:54

Natuurlijk is dit propaganda. Maar ik heb het idee dat Milei uiterst vakkundig de hete aardappel bij de Peronisten neerlegt.
Er valt daar niets neer te leggen. Die zijn volgens de bevolking al heel lang schuldig.

Geschiedenis:

https://www.demorgen.be/nieuws/twintig- ... ~bd9c3eec/

Niemand wil er meer geld insteken dus de Argentijnen krijgen het langzaam slechter.

Logisch vervolg er wordt een verlosser verkozen. En niet voor de eerste keer in de geschiedenis.

Hij belooft de noodzakelijke hervormingen en peutert om dit voor elkaar te krijgen extra geld nodig bij het IMF. En die worden al een beetje sceptisch over het resultaat:

https://www.reuters.com/world/americas/ ... 024-01-30/

-Nu moeten de staatsbedrijven verkocht worden. Met veel ontslagen.
-De overheid hervormd met veel ontslagen.
-De uitkeringen versoberd.
-De subsidies afgeschaft op levensonderhoud.
-En zoveel mogelijk belasting opgehaald worden bij mensen die nog iets hebben.
-En vervolgens moeten bedrijven geïnteresseerd zijn om te investeren in Argentinië en belasting opbrengst gaan opleveren en banen.

-Dus Milei moet eerst dit voor elkaar krijgen met medewerking van de andere politici en de rechters.
(Dat gaat op zijn optimistisch gezegd niet echt soepel)
-De bevolking tevreden houden waarvan de grote groep die niets had het nog slechter krijgt. Daar nu veel bijkomen die hun baan verliezen. En de rijke die hun verdiende geld in gevaar zien komen.
(Dus je kan protesten verwachten en in toenemende kracht)

Dus als het nu niet lukt is de staatsschuld wat toegenomen met geld dat nog gebruikt kan worden en veranderd er niet heel veel.

Krijgt hij wel de maatregelen door zitten er veel mensen zonder werk en is alles verkocht wat verkocht kan worden. En zijn de sociale voorzieningen sterk afgebouwd. Als het dan klapt is her maar de vraag of zijn opvolger niet gedwongen wordt dit weer gedeeltelijk op te bouwen en zonder geld zal dit niet meevallen. En voor lenen zal een goed verhaal nodig zijn. Waardoor de armoede alleen maar zal toenemen.

Lukt het wel en komen er wel meer bedrijven. Dan zal het nog heel lang duren voordat de meeste mensen van Argentinië het zullen gaan merken. En dus zal het ook lang duren voordat Milei de credits zal krijgen.

En ik vraag me af waarom je een bedrijf zou willen vestigen in Argentinië. Voor de buitenlandse markt is het geografisch niet interessant. En de interne markt functioneert niet. Dus zal het bij boerderij, grondstoffen, en misschien groene energie gerelateerd blijven.

En de meeste zijn het er wel over eens dat de maatregelen van Milei de goede richting zijn. Maar ze vragen zich tevens af of hij het allemaal voor elkaar krijgt zeker in het tempo dat hij voor ogen heeft. En lukt het half dan zijn de rapen gaar voor een nog groter deel van de Argentijnse bevolking. En dan denk ik dat ook Milei zijn leven niet zeker is in Argentinië ongeacht wie hij de schuld in de schoenen probeert te schuiven.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7495
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Argentinië: Bij de buren is het geld op

Bericht door Progresso » vr feb 09, 2024 23:33

Nieuwe spelregels in Argentinië.



Duidelijk verhaal. En als je niet wil luisteren dan wacht er pek met veren op je.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 5118
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Argentinië: Bij de buren is het geld op

Bericht door quasimodo » ma feb 12, 2024 16:19




Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7495
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Argentinië: Bij de buren is het geld op

Bericht door Progresso » ma feb 12, 2024 18:23

"De radicaal-liberale Milei"

Bij het AD moeten ze nog maar eens kijken wat radicale liberalen willen en hoe zich dat verhoudt met het libertarisme wat Milei voorstaat.

Misschien is het gewoon beter om Milei te omschrijven als een libertariër. Daar hoeft niks ultra/radicaal/Trump of Argentina/extreem aan toegevoegd te worden.

Het libertarisme is een politieke filosofie die individuele vrijheid en zelfbeschikking als kernwaarden ziet. De term komt van het Latijnse libertas, wat 'vrijheid' betekent. Binnen het libertarisme streven mensen, bekend als libertariërs, naar maximale individuele vrijheid en soevereiniteit op zowel persoonlijk als nationaal niveau. Een voorwaarde daarvoor is dat de overheidsinmenging beperkt blijft, zodat individuen autonoom hun keuzes kunnen maken.

Een belangrijk principe binnen het libertarisme is het non-agressieprincipe, dat inhoudt dat individuen geen geweld of dwang tegen anderen mogen initiëren, behalve als zelfverdediging. Het libertarisme kent ook een diepgewortelde scepsis tegenover autoriteit, staatsmacht, oorlogvoering, militarisme en nationalisme.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 5118
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Argentinië: Bij de buren is het geld op

Bericht door quasimodo » ma feb 12, 2024 20:26

Het is gewoon het zoveelste alfa mannetje dat de laatste tijd in steeds meer landen opkomt.

Ze kenmerken zichzelf doordat ze alles zelf beter weten. En problemen hebben met samenwerking. En profileren zich door zich af te zetten tegen alles wat ook autoriteit heeft in een land. Maar schromen niet om deze in te zetten ten faveure van hunzelf. En je mag jezelf volledig uiten zolang je het maar met hun eens bent.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7495
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Argentinië: Bij de buren is het geld op

Bericht door Progresso » ma feb 12, 2024 21:42

quasimodo schreef:
ma feb 12, 2024 20:26
Het is gewoon het zoveelste alfa mannetje dat de laatste tijd in steeds meer landen opkomt.
Dat is gewoon het kenmerk van iedere politicus (m/v) van welke politieke kleur dan ook

Timmermans, Lula, Biden, Verhofstadt, Zelensky, Maduro. Noem ze maar op.
quasimodo schreef:
ma feb 12, 2024 20:26
Ze kenmerken zichzelf doordat ze alles zelf beter weten.
Jetten, Klaver, Sylvia Simons, Flavio Dino, Kamela Harris
quasimodo schreef:
ma feb 12, 2024 20:26
En problemen hebben met samenwerking.
Hoeveel politieke partijen hebben voor de verkiezingen aangegeven om andere democratisch gekozen partijen uit te sluiten? Welke kleur hadden die partijen.
quasimodo schreef:
ma feb 12, 2024 20:26
En profileren zich door zich af te zetten tegen alles wat ook autoriteit heeft in een land.
Vroeger, en dat is helemaal niet lang geleden was de kerk een van de grootste autoriteiten in Nederland.

En nog minder lang geleden stond Amsterdam vol bij de kroning van Beatrix en Bernard.

En nog minder lang geleden kon je het instituut "overheid" vertrouwen. Een toeslag affaire en een debacle Groningen gasveld verder kun je echt wel twijfelen aan de overheid

En nu gaan rechters zich bemoeien met politiek. Deze week nog over de levering van onderdelen voor de F35 en twee jaar geleden over stikstof.

Over de politieorganisatie en veiligheidsdiensten zullen we het nog maar niet hebben.

Of over NGOs zoals de UN die terroristische organisaties faciliteren

Autoriteit moet je altijd scherp houden. De journalisten die dat zouden moeten doen hebben de laatste jaren ernstig verzaakt.

Nu is het grappige met Milei dat hij streeft naar een overheid met zo min mogelijk macht en autoriteit.
quasimodo schreef:
ma feb 12, 2024 20:26
En je mag jezelf volledig uiten zolang je het maar met hun eens bent.
Ja, dat zien we in Brazilië waar de autoriteiten Rumble hebben verboden, kritische bloggers het leven onmogelijk maken en kritische journalisten ernstig worden benadeeld.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 5118
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Argentinië: Bij de buren is het geld op

Bericht door quasimodo » ma feb 12, 2024 22:28

Dat is precies wat ik zeg. Het gaat bij de meeste puur om het ego. Er zal toch wel een keer een partij komen met dit zijn onze ideeën. Dit zijn de mensen die wij naar voren willen schuiven met verstand van zaken op de diverse onderwerpen. En uitstralen wij zijn een team met dezelfde intenties.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7495
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Argentinië: Bij de buren is het geld op

Bericht door Progresso » di feb 13, 2024 01:29

Ik denk dat dat in Argentinië wel snor zit.

Die ministersploeg is redelijk solide en het lijkt erop dat ze langzaam aan maar zeker de gouverneurs van de provincies ook mee krijgen.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7495
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Argentinië: Bij de buren is het geld op

Bericht door Progresso » wo feb 14, 2024 00:20

Felix schreef:
do feb 08, 2024 01:00
Trouwens critische economen zeggen dat het Milei aan plannen ontbreekt voor the day after, voor nadat zijn plan is goedgekeurd - wat dan?
De adviseur van Milei in academisch conclaaf met een aantal zeer prominente economen van Harvard.

Ik kan morgen niet kijken, dus verwacht geen commentaar. Ik ben wel heel benieuwd.

https://drclas.harvard.edu/event/javier ... go?delta=0



Plaats reactie