quasimodo schreef: ↑vr jan 19, 2024 16:39
Er zijn genoeg plaatsen in de wereld waar de overheid volledig afwezig is. Toch zie ik de rijken altijd samentrekken in gebieden waar alles goed geregeld wordt door een overheid die er sterk toezicht op houdt wie er wel of niet binnen komt.
Ieder condomínio is daar een voorbeeld van. Ik ken zowel de MinhaCasaMinhaVida condomínios als enkele luxe condomínios.
In de MinhaCasaMinhaVidas zijn de facçoes de baas. Er is maar één internet service provider bijvoorbeeld. Alle brandblussers zijn gejat en het zijn broedplaatsen van criminaliteit. De overheid is er verantwoordelijk voor het toezicht, het vuil, de riolering en de veiligheid. De overheid faalt per definitie in al deze PT Woonkwartieren en als je het niet gelooft dan neem ik je graag een keer mee. Maar je kunt het ook van een afstandje observeren in Fortaleza. Rij over de Anel Viario hoogte van de hoogspanningsmasten. Die woonblokken staan er nog geen tien jaar.
In de luxe condomínios betalen de eigenaren zelf voor hun riool' hun afval, de bewaking, de publieke voorzieningen, de groenvoorzieningen, en de veiligheid. Eigenlijk overheidstaken maar de mensen nemen het heft in eigen hand. En zie daar, het is schoon en veilig.