En het einde van Uber en 99 in Brazilië
En het einde van Uber en 99 in Brazilië
Rechter beslist dat Uber alle eigenrijders moet aannemen. Verder moet Uber een boete van RS 1 miljard betalen.
https://www.cnnbrasil.com.br/economia/j ... ntent=link
Dat betekent een hoop werklozen erbij, volle bussen en meer Bolsa Familias en natuurlijk stijgt door het duurder worden van het transport de inflatie. Maar het wordt nog erger. Voor al die iFood bezorgers gaat precies hetzelfde gelden.
https://www.cnnbrasil.com.br/economia/j ... ntent=link
Dat betekent een hoop werklozen erbij, volle bussen en meer Bolsa Familias en natuurlijk stijgt door het duurder worden van het transport de inflatie. Maar het wordt nog erger. Voor al die iFood bezorgers gaat precies hetzelfde gelden.
Re: En het einde van Uber en 99 in Brazilië
De kleine clandestiene taxibedrijfjes van in de tijd voor Uber zullen waarschijnlijk weer heropleven. In elke bairro zat er wel eentje, officieel bestonden ze niet maar iedereen had wel een nummer aan de koelkastdeur hangen of opgeslagen in de telefoon. Brazilianen zijn vrij creatief in het vinden van achterpoortjes als er wat te verdienen valt.
Re: En het einde van Uber en 99 in Brazilië
Jawel, de Taxi Amigos zullen wel weer een bloei gaan beleven. Maar zonder app komt dat natuurlijk niet uit. Die Uber rijders rijden gewoon constant. Veel langer als vijf minuten tot de volgende rit is het vaak niet.
Het is te hopen dat de regering snel een oplossing vindt. Een goede mogelijkheid lijkt mij om de Uber-rijders verplicht in de ondernemingsvorm MEI te laten opereren. Zo'n MEI is een soort eenmanszaak waar de ondernemer maandelijks iets van RS100 betaald waarmee sociale verzekering en belastingen zijn voldaan.
Het is te hopen dat de regering snel een oplossing vindt. Een goede mogelijkheid lijkt mij om de Uber-rijders verplicht in de ondernemingsvorm MEI te laten opereren. Zo'n MEI is een soort eenmanszaak waar de ondernemer maandelijks iets van RS100 betaald waarmee sociale verzekering en belastingen zijn voldaan.
Re: En het einde van Uber en 99 in Brazilië
Zal nog wel beroep mogelijk zijn? En dan kan het nog wel even duren.
Re: En het einde van Uber en 99 in Brazilië
Wel, internationale investeerders willen rechtszekerheid.
Het gedonder van de rechterlijke macht en de nieuwe president doen weinig goeds voor het investeringsklimaat.
Is dat erg?
Vraag dat straks één van de 500.000 Uber-rijders die hun bij- of hoofdverdienste zien wegvallen.
Gaat Lula voor vervangende werkgelegenheid zorgen?
Re: En het einde van Uber en 99 in Brazilië
Het gedonder van de rechterlijke macht en de nieuwe president doen weinig goeds voor het investeringsklimaat.
Gedonder?
Re: En het einde van Uber en 99 in Brazilië
Ja, ik weet dat de socialisten het allemaal mooi vinden.
Re: En het einde van Uber en 99 in Brazilië
Ja, ik weet dat de socialisten het allemaal mooi vinden.
Wat vinden socialisten mooi, dat er recht wordt gesproken?
Als uber, of de chauffeurs het er niet mee eens zijn kunnen ze beroep aantekenen.
Re: En het einde van Uber en 99 in Brazilië
Is in Nederland ook gebeurt ook bij bezorgdiensten. Puur om moderne slavernij tegen te gaan en dat er een eerlijke boterham verdiend kan worden. Maar dat probleem zal in Brazilië niet spelen daar kunnen die Uber chauffeurs en motorboys prima hun kost verdienen en als de concurrentie te groot wordt lost dit zichzelf op door de vele andere beschikbare baantjes?
Re: En het einde van Uber en 99 in Brazilië
Als je Uber als zelfstandige goed aanpakt in Brazilië heeft dat niets met slavernij te maken. Is het hard werken? Zeker. Het zijn lange dagen. Wordt je er rijk mee. Nee, natuurlijk niet.
De komst van de BYD auto's had het eigenlijk perfect gemaakt. De lage energiekosten en de mogelijkheid om met een nieuwe auto in het duurdere segment te rijden maakten het een no-brainer.
De komst van de BYD auto's had het eigenlijk perfect gemaakt. De lage energiekosten en de mogelijkheid om met een nieuwe auto in het duurdere segment te rijden maakten het een no-brainer.
Re: En het einde van Uber en 99 in Brazilië
De vraag is kom je makkelijk aan het minimumuurloon als al je kosten eraf zijn inclusief je belastingen verzekeringen en sociale premies.
Re: En het einde van Uber en 99 in Brazilië
Als je je auto op LPG laat lopen en met zijn tweeën die auto op zijn minst 12 uur per dag laat draaien, het liefst in de vroege ochtend, de middagpauze en de avondspits, en dan ook nog de vrijdag- en zaterdagnacht dan hou je met zijn tweeën tussen de RS 4 en RS5000 over.
Dat is inclusief verzekeringen, afschrijvingen, onderhoud, brandstof, rente etc, etc.
Nu zijn er 2 mogelijkheden.
Uber en consorten verlaten de markt. Minder aanbod betekent altijd hogere prijzen.
Uber blijft en neemt de top 20% rijders in dienst tegen het minimumloon. 44 uur per week werken en geen (favela) ritten meer weigeren.
De andere 80% (400.000) moeten maar iets anders gaan doen. Jongleren op drukke kruisingen, autoruiten wassen of met een theedoek parkeerplaatsjes "verhuren".
Dat is inclusief verzekeringen, afschrijvingen, onderhoud, brandstof, rente etc, etc.
Nu zijn er 2 mogelijkheden.
Uber en consorten verlaten de markt. Minder aanbod betekent altijd hogere prijzen.
Uber blijft en neemt de top 20% rijders in dienst tegen het minimumloon. 44 uur per week werken en geen (favela) ritten meer weigeren.
De andere 80% (400.000) moeten maar iets anders gaan doen. Jongleren op drukke kruisingen, autoruiten wassen of met een theedoek parkeerplaatsjes "verhuren".
Re: En het einde van Uber en 99 in Brazilië
Het zal inderdaad duurder worden waardoor er wat vraag wegvalt. Daarentegen blijft er wat meer geld in de Braziliaanse economie dat niet naar Uber gaat. En deze bedrijven brengen inderdaad veel laag betaalde arbeid. En dat geld wel voor meer van zulke bedrijven zoals bijvoorbeeld Amazon of Booking en Just eat om er maar een paar te noemen. Ideaal voor de consument en een paar rijke eigenaren maar of de locale economie nu er duurzaam beter van wordt is de vraag.
En ik zeg niet dat ze weg moeten. Maar wat regulering door de staat is vaak noodzakelijk.
En ik zeg niet dat ze weg moeten. Maar wat regulering door de staat is vaak noodzakelijk.
Re: En het einde van Uber en 99 in Brazilië
En waarschijnlijk nog meer motoboys en voedselbezorgers. En het is maar de vraag of dat er dan veel minder worden als ze fatsoenlijker betaald dienen te worden. Normaal wordt er door beter betaalde arbeid minder uren gewerkt en meer geconsumeerd in de locale economie. Maar als jij denkt dat het beter is om een significant percentage van de ritprijs af te staan aan Uber waarvan een groot gedeelte naar het buitenland gaat. Zodat er goedkoop vervoer ontstaat door chauffeurs die geen rechten hebben vind ik dat ook best. De rechter denkt daar anders over net zoals in Nederland. En dan hadden Uber chauffeurs in Nederland het nog niet zo slecht want er is veel minder concurrentie omdat er al jaren makkelijk betere baantjes te vinden zijn. Zodat ze hier nog een redelijk hoge prijs konden vragen.
https://www.manners.nl/uber-nederlandse ... n-salaris/
https://www.manners.nl/uber-nederlandse ... n-salaris/
Re: En het einde van Uber en 99 in Brazilië
Was een MEI niet al een aantal jaren verplicht als je je inschreef bij UBER en 99?Progresso schreef: ↑vr sep 15, 2023 02:37Het is te hopen dat de regering snel een oplossing vindt. Een goede mogelijkheid lijkt mij om de Uber-rijders verplicht in de ondernemingsvorm MEI te laten opereren. Zo'n MEI is een soort eenmanszaak waar de ondernemer maandelijks iets van RS100 betaald waarmee sociale verzekering en belastingen zijn voldaan.
Re: En het einde van Uber en 99 in Brazilië
Worden alle rechtszaken en negatieve berichten over het salaris vd chauffeurs niet opgefokt door de traditionele taxi bedrijven?
Het is vreemd dat als chauffeurs spreekt dat zij over het algemeen erg goed te spreken zijn over de mogelijkheden die deze bedrijven bieden. Goed er zijn wel eens vaak na een brandstof verhoging demonstraties geweest, de tarieven en daarmee de vergoedingen zijn ook verhoogd. Een tariefstructuur waar de brandstof prijs direct een rol speelt zou goed zijn. Inzetten om juist voor deze het interessant te maken om met een BEV te rijden. Op YouTube zijn een aantal BEV Uberiaten te vinden en ook inkomsten berekeningen gemaakt met een ICE en BEV welke laten zien dat het rijden met een BEV erg ntressant kan zijn.
Zelf heb ik nu twee keer een uber ritje met een BEV gehad waar beide chauffeurs aangaven dat het financieel erg interessant was.
Het is vreemd dat als chauffeurs spreekt dat zij over het algemeen erg goed te spreken zijn over de mogelijkheden die deze bedrijven bieden. Goed er zijn wel eens vaak na een brandstof verhoging demonstraties geweest, de tarieven en daarmee de vergoedingen zijn ook verhoogd. Een tariefstructuur waar de brandstof prijs direct een rol speelt zou goed zijn. Inzetten om juist voor deze het interessant te maken om met een BEV te rijden. Op YouTube zijn een aantal BEV Uberiaten te vinden en ook inkomsten berekeningen gemaakt met een ICE en BEV welke laten zien dat het rijden met een BEV erg ntressant kan zijn.
Zelf heb ik nu twee keer een uber ritje met een BEV gehad waar beide chauffeurs aangaven dat het financieel erg interessant was.
Re: En het einde van Uber en 99 in Brazilië
De afgelopen keren dat ik in Fortaleza was, heb ik veel gebruik gemaakt van Uber. Vroeger leende ik de auto van de vader van mijn vriendin. Maar Uber vond ik veel makkelijker en veiliger want ik wil niet denken aan de ellende en kosten die een ongeluk kunnen veroorzaken. Ik weet dat de chauffeurs door Uber onderbetaald worden en geef daarom altijd een flinke fooi. Ik vind Uber ideaal, via de app weet van te voren wat de rit gaat kosten en je kunt live volgen waar de Uber taxi is en hoelang het duurt om opgehaald te worden. Nooit langer dan 15 minuten moeten wachten bij het huis van mijn vriendin in een nauw straatje in een wat betere favela in Vicente Pinzon. En de app werkt in je eigen taal. De Uber auto stond soms nog sneller bij de uitgang van de luchthaven terminal dan ik er naar toe kon lopen. En de gewone taxis hebben ook niet geleden door mijn Uber gebruik. Want op de terugweg van bijvoorbeeld de Beira Mar namen we meestal een gewone taxi omdat die daar overal staan te wachten en het via Uber soms langer duurde en op drukke plekken soms lastig om de Uber auto te vinden. We namen zelfs vaker een gewone taxi dan zonder Uber. Dus ik hoop dat Uber blijft.